Slut med tågen på Lidingö.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Slut med tågen på Lidingö.

Inlägg av AGR »

Från den 1/7 så trafikeras inte Lidingöbanan av tåg längre. Enligt den nya TRI SPV som träder i kraft den 1/7 så går det spårvagnar på linje 21. Den nya TRI SPV är gemensam för Djugårdslinjen, Lidingöbanan, Nockeby samt Tvärbanan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Johan Eriksson skrev:Vad menar du, ersätts tåg av buss?
AGR menar nog att tågen på Lidingöbanan reinkarnerar till spårvagnar, eftersom Lidingöbanan omfattas av de grundläggande momenten i SL:s nya trafiksäkerhetsinstruktion för spårväg (TRI Spv). Jag uppfattar det inte som att spårtrafiken skulle upphöra nämnda datum.

mvh/ Jörgen G
AGR
Kontakt:

LB

Inlägg av AGR »

Snälla Johan. Jag har inte skrivit att trafiken på LB upphör, bara att trafikvagnarna numera benämnes spårvagnar. Även denna vagn med sitt diggabla vagnsnummer är från 2003-07-01 en spårvagn.

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Råberg

Inlägg av Hans Råberg »

Jag förstår vad Anders är ute efter men ställer mig frågande, för visst kan väl spårvagnar framföras som tåg, så det ena utesluter inte det andra. Spårvagn är väl mer en fordonstyp medan tåg är en rörelseform, hur fordonen körs. Därför finns ingen motsägelse typ om Lidingöbanan är
järnväg eller spårväg. Om det inte körs tåg på Lidingöbanan längre skulle jag snarare tolka som att man bara kör singelvagnar! Visst kan man köra spårvagnar på s.k järnväg och järnvägsfordon på s.k spårväg, fråga en som har åkt spårvagn på järnväg från Trelleborg till Göteborg!

Mvh
Hans Råberg
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

I och med att LB går över till TriSpv så blir det en spårävg, det kan inte längre vara en järnväg... Synd.
Bantekniker
Johan Wahlstedt

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Nejdå. Lidingöbanan är fortfarande järnväg även om begreppet "motorvagn" och "motorvagnståg" byts mot "spårvagn" och "spårvagnståg" i och med att tri LB slåsihop med tri SPV.

/Johan
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Johan Wahlstedt skrev:Nejdå. Lidingöbanan är fortfarande järnväg även om begreppet "motorvagn" och "motorvagnståg" byts mot "spårvagn" och "spårvagnståg" i och med att tri LB slåsihop med tri SPV.

/Johan
Men hur kan en järnväg ha en spårvägstri? Vi skulle t.ex aldrig kunna införa den på SB...
Bantekniker
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

...måste bara konstatera att SSLidJ 17 INTE är vacker! Usch!! En A24 (eller vad man nu ska kalla den) i Lidingöbrunt med bladdörrar och panoramaruta. Snacka om hybrid...
Skriv svar