Jaha, då var det vandaliserat

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Acela

Jaha, då var det vandaliserat

Inlägg av Acela »

När jag skulle öppna sandsborg i morse så såg jag detta.. ungarna hade tömt innehåller, men lite var kvar som ni ser. Men vid kl 9 var allt innehåll borta 8)

Bild

Bild
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ojdå.. De måste verkligen varit utsvultna, de stackarna... Det är inte lite jobb att plocka ut rutan så som dom gjort.

Bilden visar att det nog är ganska svårt att komma åt några pengar i de här maskinerna, då de verkar vara byggda som kassaskåp. Men det hjälper ju inte om de som försöker bryta sig in i dom inte vet om det...
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Det känns inte helt vilt att gissa att de främst varken var ute efter pengar eller godis, förmodligen ville de mest förstöra något. Det är ju "spännande".
Acela

Inlägg av Acela »

alla kondomer var ju borta :shock: , haha :lol:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.

Finns det föressten inga kameror samt skyltar för dessa på stationerna?
Acela

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.

inga kameror, men det är påväg att sättas upp
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.

På alla arbetsplatser jag besökt de senaste 25 åren har nog "företaget" betalat vad kaffeautomaterna kostar. Finns det fortfarande arbetsplatser där de anställda betalar för kaffet? Låter kanske hånfullt, men jag trodde det var gratis överallt där det finns! Cocka Cola-automaterna brukar däremot villja ha en femma eller mer för burken!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

I den här relativt lågavlönade kollektivtrafikbranschen är det mycket vanligt att företagen anser att obegränsad kaffetilldelning skulle innebära att personalen blir bortskämd. Man har dock insett att man faktiskt måste bjuda personalen på kaffe, men de måste fås att betrakta det som en förmån, som man minsann inte får på alla företag. (Tänk på barnen i Afrika, typ)

Både Tågia och Veolia Transport (och säkert bussföretagen) tillämpar därför systemet att personalen tilldelas kaffenycklar, som laddas med polletter till ett värde av typ 100 kr åt gången. Tilldelningen av polletter är i praktiken obegränsad så man kan förstås fråga sig vad de skall vara bra för. Det vore dock en mycket oförskämd fråga, eftersom svaret skulle kunna avslöja något om avtalet med kaffeföretaget.

Självklart passar varje nyckel i regel endast i en automat, trots att en genomsnittlig förartjänst på tunnelbanan mycket väl kan börja i en depå, passera en annan, ha matrast på ett tredje ställe och fikapaus på ett fjärde. På det här sättet åstadkommer man åtminstone följande fantastiska fördelar:

- Personalen blir medveten om de begränsade resurserna i respektive företag
- Man undviker att bjuda andra företags personal på kaffe
- Man undviker att obehöriga tar sig in genom de låsta grindarna till depåområdena (efter att ha gått 500 meter över ett vindpinat industriområde) för att korpa åt sig en kopp gratis kaffe
- Framförallt så får leverantörer, studiebesökare, inlånad personal från andra kaffeautomatsnyckelzoner m fl inget gratis kaffe om ingen bjuder, vilket självklart underlättar de framtida affärskontakterna. Sociala kontakter skapas genom att man får tillfälle att småprata medan någon går och letar efter sin kaffenyckel.

Hurra för den tekniska utvecklingen som möjliggjort dessa framsteg! (Självklart med en omfattande administration av kaffepolletter och d:o nycklar som följd.)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

På Ultras rastlokal på Vasaplan har personalföreningen en egen kaffeautomat, i vilken man betalar 2 kr/kopp i kontanta medel. Det innebär att ekonomin går plus minus noll, dvs hyran för maskinen till kaffeautomatutyrningsföretaget (det var ett nytt ord) och kaffet kan bekostas av dessa enkronor.
Tidigare hade arbetsgivaren Polarbuss Trafik AB hand om kaffeautomaten och tog då 5 kr/kopp, varav 3 kr var ren vinst till firman.

På lilla Fridströms i Rimbo pantar man alla tomma burkar och flaskor man hittar i bussarna och låter dessa bekosta kaffe till alla anställda, mot att de anställda turas om att fara till ICA-butiken för att panta dem regelbundet. Företaget har ingen som helst skyldighet att bjuda personalen på gratis kaffe, men man gör det ändå. :)
Användarens profilbild
Martin Andersson

Inlägg av Martin Andersson »

daniel_s skrev:I den här relativt lågavlönade kollektivtrafikbranschen är det mycket vanligt att företagen anser att obegränsad kaffetilldelning skulle innebära att personalen blir bortskämd. Man har dock insett att man faktiskt måste bjuda personalen på kaffe, men de måste fås att betrakta det som en förmån, som man minsann inte får på alla företag. (Tänk på barnen i Afrika, typ)

Både Tågia och Veolia Transport (och säkert bussföretagen) tillämpar därför systemet att personalen tilldelas kaffenycklar, som laddas med polletter till ett värde av typ 100 kr åt gången. Tilldelningen av polletter är i praktiken obegränsad så man kan förstås fråga sig vad de skall vara bra för. Det vore dock en mycket oförskämd fråga, eftersom svaret skulle kunna avslöja något om avtalet med kaffeföretaget.

Självklart passar varje nyckel i regel endast i en automat, trots att en genomsnittlig förartjänst på tunnelbanan mycket väl kan börja i en depå, passera en annan, ha matrast på ett tredje ställe och fikapaus på ett fjärde. På det här sättet åstadkommer man åtminstone följande fantastiska fördelar:

- Personalen blir medveten om de begränsade resurserna i respektive företag
- Man undviker att bjuda andra företags personal på kaffe
- Man undviker att obehöriga tar sig in genom de låsta grindarna till depåområdena (efter att ha gått 500 meter över ett vindpinat industriområde) för att korpa åt sig en kopp gratis kaffe
- Framförallt så får leverantörer, studiebesökare, inlånad personal från andra kaffeautomatsnyckelzoner m fl inget gratis kaffe om ingen bjuder, vilket självklart underlättar de framtida affärskontakterna. Sociala kontakter skapas genom att man får tillfälle att småprata medan någon går och letar efter sin kaffenyckel.

Hurra för den tekniska utvecklingen som möjliggjort dessa framsteg! (Självklart med en omfattande administration av kaffepolletter och d:o nycklar som följd.)
Jo...kaffet är ett sorgligt kapitel hos Veolia, men det går iaf. framåt då det sedan något år tillbaka är fri tilldelning på kaffepoletterna, tidigare fick man bara 25 koppar per månad.

Jag har otaliga gånger med otaliga (i revy passerande) chefer försökt övertyga dessa om att fixa så att våra kaffenycklar ska funka i Tågias kaffeautomater (vilka är identiska med Veolias och tillhandahålls av samma företag) i depåerna....tydligen är detta oooootroligt svårt då Veolia och Tågia ju är två fristående företag utan några som helst kopplingar, eh......?
Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe
Coppas

Inlägg av Coppas »

Tja, de flesta rastlokaler för bussarna i SL-land (åtminstone på västra, nordvästra och norra sidan samt oavsett om det är Swebus, Veolia eller Busslink som är entreprenör) har kaffeautomater där man slantar två eller tre kronor kontant. Ibland finns även automater för godis, smörgåsar och i vissa lägen t.o.m. micromat.

Vissa rastlokaler har dock vare sig kaffeautomat eller ens en microvågsugn. Har man tur så finns det i alla fall en fungerande toalett, dito micro och i ett fåtal fall även en TV. Det varierar dock. T.ex. så är rastlokalen vid Danderyds sjh mycket bra medan t.ex. den vid Sundbybergs stn. enbart utgörs av en toalett och ett kalt fönsterlöst rum under jord bredvid T-banespärren.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Acela

Inlägg av Acela »

Hornsberg har gratis kaffe i deras maskin
Coppas

Inlägg av Coppas »

Acela skrev:Hornsberg har gratis kaffe i deras maskin
På själva garagen är det nog en annan femma, åtminstone i vissa lägen. Sedan är ju frågan hur det ser ut i de mera renodlade rastlokalerna ute på stan. Försökte även trycka på att jag mest utgick från min hemmaplan och inte har någon direkt koll på hur det fungerar i City eller söder om stan. Vill dock minnas att det var betalautomater som, i alla fall tidigare, gällde för Söderort i den mån det fanns några. Däremot vill jag minnas att garaget i Handen bjuder på't. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Acela

Inlägg av Acela »

Coppas skrev:
Acela skrev:Hornsberg har gratis kaffe i deras maskin
På själva garagen är det nog en annan femma, åtminstone i vissa lägen. Sedan är ju frågan hur det ser ut i de mera renodlade rastlokalerna ute på stan. Försökte även trycka på att jag mest utgick från min hemmaplan och inte har någon direkt koll på hur det fungerar i City eller söder om stan. Vill dock minnas att det var betalautomater som, i alla fall tidigare, gällde för Söderort i den mån det fanns några. Däremot vill jag minnas att garaget i Handen bjuder på't. :wink:

Mvh // Nico
jag menade i rastlokalen i fridhemsplan
37368

Inlägg av 37368 »

Jovisst är det så, automaterna på perrongerna kostar inte SL ett öre utan de sköts om av företaget som ställer ut dem (selecta om jag inte har fel?). Dock minns jag att jag läst i tidningen för något år sedan att Selecta funderade på att plocka bort automaterna eftersom vandaliseringskostnaderna gör att automaterna knappt går runt rent ekonomiskt.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

37368 skrev:

Jovisst är det så, automaterna på perrongerna kostar inte SL ett öre utan de sköts om av företaget som ställer ut dem (selecta om jag inte har fel?). Dock minns jag att jag läst i tidningen för något år sedan att Selecta funderade på att plocka bort automaterna eftersom vandaliseringskostnaderna gör att automaterna knappt går runt rent ekonomiskt.
Bygg in dem i väggen i biljett hallen som de gjort vid tce!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Sparkfot skrev:Bygg in dem i väggen i biljett hallen som de gjort vid tce!
Med okrossbart glas framför, en skylt med texten "kameraövervakning" samt en kamera likt sådana vid bankomater? Tja, kanske borde fungera... men ska allt detta behövas för att en liten godisautomat ska kunna få lämnas orörd i SL-land? Sorgligt...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Godisautomaternas existens är väl ett uttryck för att något är fel i samhället. Dels att människor överhuvudtaget känner ett behov av att sätta i sig sötsaker på jourtid, dels att många tunnelbanestationer inte har en kiosk med ens halvbra öppettider att köpa dem i.

Jag tycker nog att de företag som på detta sätt hjälper till att bygga upp marknaden för godis faktiskt får skylla sig själva till 100 % när marknadens sug blir dem övermäktigt och apparaterna blir sönderslagna.

Att en massa loser-killar har en så fantastiskt dålig attityd till sådant som andra människor konstruerat och anskaffat är ett helt annat problem, som man troligen lättast bemästrar genom att se till att det inte finns en massa losers i samhället.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sparkfot skrev:Bygg in dem i väggen i biljett hallen som de gjort vid tce!
Men i spärrhallen har man ju inte tid att köpa något, där springer man ju förbi i hopp om att hinna med nästa tåg eller så springar man åt andra hållet i hopp om att hinna med nästa buss. Nere på plattformen däremot har man tid över att spana in sötsakerna och känna godissuget komma krypande... :wink:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:Men i spärrhallen har man ju inte tid att köpa något, där springer man ju förbi i hopp om att hinna med nästa tåg eller så springar man åt andra hållet i hopp om att hinna med nästa buss. Nere på plattformen däremot har man tid över att spana in sötsakerna och känna godissuget komma krypande... :wink:
I spärrhallens trappa står alla Solnabor med lågskor och sommarjacka och huttrar mitt i februari. Ute på perrongen står de inflyttade "lantisarna" rejält påklädda. Iaf på Solna station i vintras. :lol:
Tyvärr hade jag inte kameran med då....
Låst