Sökes: Ljudfiler: "Nästa..."

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ivers1991 skrev:Pendeltåg, Roslagsbanan och Tvärbanan:
http://files.myopera.com/ivers1991/blog/roslag.mp3
En skarp känsla av att detta inte är äkta vara. Får jobba lite på uttalen. :wink:
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

När man inte har bodd i Sverige eller talat stockholmssvenska på tio år, sätter det sina spår...

Acela

Inlägg av Acela »

Robert Härlin

Inlägg av Robert Härlin »

Högerklicka på länken, klicka på Spara Mål, och spara så bör dom fungera.
Acela

Inlägg av Acela »

Tåg-robban skrev:
Högerklicka på länken, klicka på Spara Mål, och spara så bör dom fungera.
okej tack, det fungerade då :)
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Filerna några inlägg upp fungerade inte... kan ni inte lägga upp dem på nytt... :wink:
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

GSTotte skrev:Filerna några inlägg upp fungerade inte... kan ni inte lägga upp dem på nytt... :wink:
Min blogg har visst slutat fungera... använde den dock inte särskilt mycket. Här är de efterfrågade filerna på ny server:

http://home.smartcall.no/ris458/pendelt%e5g.mp3
http://home.smartcall.no/ris458/roslag.mp3
http://home.smartcall.no/ris458/tv%e4rbanan.mp3

Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Nu funka dom... tack :wink:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Mr. Burns skrev:En skarp känsla av att detta inte är äkta vara. Får jobba lite på uttalen. :wink:
En skarp känsla av att detta inte är äkta vara får jag pga att det ju inte finns automatiska utrop på Roslagsbanan. :wink: Än får man nöja sig med att höra Karstens röst i de knastriga högtalarna.
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

På tal om utrop i kollektivtrafikens fordon runt om i landet... är det inte manuella så är det aoutomatiska röster... är detta kändis röster...

När jag var aktiv på LB/CX nu veolia i Vxö så kom auotomatiska utrop då av en känd lokal P4 Kronoberg programledare och jag var väl inte så förtjust i detta val... ursäkta men väldigt dryga uttal...

Nu i Gbg så finns det 2-3 st... den första Thoreb ? vet inte vilken som äger den rösten, sen den vanliga komframen CX 90 tror jag ska vara rätt... sätt munnen i armvecket så att ni tala in i tyget och säg "Nästa Ullevi Norra" så har ni den vanligaste... vet inte heller vilken det kan tänkas vara... sen en del volvobussar så finns det en annan slags komfram den som bruka ladda med tårtbitarna och en blå gubbe typ... där funka inte utropen alls i dessa...

Hur är det ute i övriga landet...
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Buss- och spårvagnstrafiken har aldrig haft automatiska utrop. I vissa fall ropar föraren ut nästa hpl, i andra fall inte. De har börjat göra detta oftare nuförtiden, men inte precis på varje avgång...

I Oslo har man automatiska utrop på bussar, spårvagnar samt de nya MX-vagnarna. De äldsta Tx-tunnelvagnarna har manuelt utrop.

Användarens profilbild
Jupiter

Inlägg av Jupiter »

GSTotte skrev:På tal om utrop i kollektivtrafikens fordon runt om i landet... är det inte manuella så är det aoutomatiska röster... är detta kändis röster...

När jag var aktiv på LB/CX nu veolia i Vxö så kom auotomatiska utrop då av en känd lokal P4 Kronoberg programledare och jag var väl inte så förtjust i detta val... ursäkta men väldigt dryga uttal...

Nu i Gbg så finns det 2-3 st... den första Thoreb ? vet inte vilken som äger den rösten, sen den vanliga komframen CX 90 tror jag ska vara rätt... sätt munnen i armvecket så att ni tala in i tyget och säg "Nästa Ullevi Norra" så har ni den vanligaste... vet inte heller vilken det kan tänkas vara... sen en del volvobussar så finns det en annan slags komfram den som bruka ladda med tårtbitarna och en blå gubbe typ... där funka inte utropen alls i dessa...

I Gbg finns 2 st typer av utrop - dels "standardutrop" som finns på många bussar och spårvagnar, både gamla och nya. Sen finns "MP3-utrop"på bl.a. M32 (nya spårvagnen), Volvos nyare gasleder, samt en del nyare Volvo-boggi.

Precis som Totte säger, standardutropen låter som om du pratar i en konservburk :shock: , rösten kommer från en känd person som har utrop som sitt jobb. Tror faktiskt att mannen ifråga var med i tv för ett par år sen.
mvh/Jupiter
Användarens profilbild
Zella_

Inlägg av Zella_ »

Ibland babla han så blurbligt så man hör knapt inte vad han säger... hade en äldre stombuss på 17 och den låste sig själva displayen altså... sen så släppte den och det blev ett jäkla liv... Nästa! Nästa! Nästa! Nästa! Nästa! Hj brantingsplatsen, Nästa Vågmästarplatsen, Nästa wiselgrenspl, Nästa Wiselgrensgatan sen så blev den normal igen... men det var rätt kul å se passagerarna reaktioner... blev ett himmla liv på tanterna å gubbarna iaf :wink:
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Jupiter skrev:
GSTotte skrev:På tal om utrop i kollektivtrafikens fordon runt om i landet... är det inte manuella så är det aoutomatiska röster... är detta kändis röster...

I Gbg finns 2 st typer av utrop - dels "standardutrop" som finns på många bussar och spårvagnar, både gamla och nya. Sen finns "MP3-utrop"på bl.a. M32 (nya spårvagnen), Volvos nyare gasleder, samt en del nyare Volvo-boggi.

Precis som Totte säger, standardutropen låter som om du pratar i en konservburk :shock: , rösten kommer från en känd person som har utrop som sitt jobb. Tror faktiskt att mannen ifråga var med i tv för ett par år sen.
Samma värdelösa och totalt intetsägande utrop finns på stombussarna i Jönköping. Övriga bussar i den staden, saknar av någon obegriplig anledning helt informationssystem.

I Skåne har vi en fiktiv skånetös som heter Jenny, som gör utropen (enbart på bussarna). Samma tös går att höra i Skånetrafikens reseplanerare per telefon.
Tyvärr är Jenny nästan alltid nedskruvad, så man hör bara utropen svagt i bakgrunden.
Pågatågen har manuellt utrop.
Öresundstågen har en kvinna från Stockholm. Jag vill minnas att det är samma på Reginorna.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
Lardman
Kontakt:

Inlägg av Lardman »

Såg att det var någon som ville ha tag på ljudfilen från högtalarutropen på tunnelbanan i Stockholm (som även används på Öresundstågen).

http://www.tastystuff.se/201.WAV

Jag fick den efter att ha petat lite på SL via mail. Egentligen var det en annan ljudfil jag ville ha, nämligen den som används på plattformen och inte inne i vagnarna. Om någon har det ljudet inspelat i bra kvalitet skulle det vara trevligt att få tag på.

Någon som vet hur länge högtalarutropen på plattformarna har använts?

För övrigt använder Reginorna inte samma röst som Öresundstågen/Tunnelbanan, den senare låter lite trevligare tycker jag...
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Lardman skrev:Såg att det var någon som ville ha tag på ljudfilen från högtalarutropen på tunnelbanan i Stockholm (som även används på Öresundstågen).

http://www.tastystuff.se/201.WAV

Jag fick den efter att ha petat lite på SL via mail. Egentligen var det en annan ljudfil jag ville ha, nämligen den som används på plattformen och inte inne i vagnarna. Om någon har det ljudet inspelat i bra kvalitet skulle det vara trevligt att få tag på.

Någon som vet hur länge högtalarutropen på plattformarna har använts?

För övrigt använder Reginorna inte samma röst som Öresundstågen/Tunnelbanan, den senare låter lite trevligare tycker jag...
Aha. Så Reginorna har samma som tuben. Gäller det alla reginor, eller enbart de som trafikerar mälardalen?
Jag håller iaf med om att utropet i tuben låter bättre än Öresundstågen.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lardman skrev:Såg att det var någon som ville ha tag på ljudfilen från högtalarutropen på tunnelbanan i Stockholm (som även används på Öresundstågen).
Jag tog mig friheten att konvertera den från besvärliga wav till mp3-format. Högerklicka och "spara som":
http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Tag/201.mp3

Nu finns den som sms-signal på arbetsmobilen. Ringsignal på samma mobil då? Jo, kommunikationradioanrop a'la polisradio :wink:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jupiter skrev:Precis som Totte säger, standardutropen låter som om du pratar i en konservburk :shock: , rösten kommer från en känd person som har utrop som sitt jobb. Tror faktiskt att mannen ifråga var med i tv för ett par år sen.
Spela in nya. Anställ in Lasse Brandeby! :D
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Jaaaa med den äkta goa götaborgska dialekten... Nästa Järntorget...

Sen var vi inne på ljud... finns det mer ljud ute i cyber rymnden i waw eller i MP3 format som har anknytning till kollektivtrafiken... typ Akta dörrarna... Dörrarna stängs... eller en utsignal från gbg eller den iriga rrrrrrrrrrringandet när folk kliver ut mit framför...

tycker ljud är roligt och intresant... har själv inte den rätta utrustningen för att spela in ljud... :wink:
Skriv svar