Busslink 6629 (ja, en till)

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
yujin
Kontakt:

Busslink 6629 (ja, en till)

Inlägg av yujin »

Hade lust att göra en HDR från bilden jag tog i Nantes och så här blev resultaten:

Bild
Inte helt nöjd, men ändå värt att visa. :)
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Helt underbar bild, men tyvärr, jag ser ingen alls vits med HDR.

Dina bilder är mycket trevligare utan HDR-trams.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

M224 skrev:Helt underbar bild, men tyvärr, jag ser ingen alls vits med HDR.

Tack!
Tycker att himlen är vackrare (obs! inte naturligare) när man gör HDR bilder, annars ser bilden något brusigare och färgmättning är helt ur kontroll... :roll:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Håller med, HDR är inget för mig.
Jag har inte heller fattat vitsen med HDR, dock vill jag poängtera att det med rätt teknik, förutsättningar och kunskaper kan bli snyggt.
Man måste behärska det hela, nå´t som jag inte har för avsikt att lära mig.
Tycker jag själv har nog med det jag har och håller på med.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Poängen med HDR är naturligtvis att det är väldigt vackert att titta på. Inte ur en dokumentär vinkel, utan mer som konst. Färgerna, kontrasterna - en bättre version av verkligheten. Jag njuter. :)
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Himla effektfullt! :D

Öööh? Det är ju jättetrevligt med variation. HDR är kanske inte optimalt när man ska återge verkligheten, men det ger definitivt en fräck konstnärlig effekt.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Olaf Lindström
Kontakt:

Inlägg av Olaf Lindström »

M224 skrev:
simonbertilsson skrev:Himla effektfullt! :D

Öööh? Det är ju jättetrevligt med variation. HDR är kanske inte optimalt när man ska återge verkligheten, men det ger definitivt en fräck konstnärlig effekt.
HDR står väl för "High Dynamic Range?" Jag ser inte att t.e.x just denna bild har dom ingredienserna. Det är bara min åsikt att jag inte tycker att HDR passar på just SL-bussar. :wink:
Vad räknar du som högt dynamiskt omfång då, jag skulle vlija påstå att en digitalkamera med sensor modell icke fullformat(inte ens en sådan får bra täckning jämfört med analoga eller framförllt det mänskliga ögat) inte klarar av att återge det som är på bilden Yujin visar.

En blå himmel, som lider av lite mörker p.g.a. dagens HDR-teknik, samtidigt som du får med täckning i häckens mörkare partier samt även speglingar i rutor och annat liknande. Det tvekar jag på att han får med i det solljus som råder på bilden med vanlig bild, möjligtvis att det finns viss täckning men inte lika bra!

Tycker den är riktigt läcker, det som gör hela bilden är ju de härliga färgerna och människan som väntar på bussen. Känns som lite jantelag över många forumiter, inte er personligen menat, utan överlag vilket är tråkigt, hoppas det är jag som missförstår det hela på det viset.

I vilket fall som en riktigt läcker bild Yujin, visa hemskt gärna fler om du har!

Ändrat: Inlägget som skrevs tidigare av M224 verkar inte vara kvar, så min kritik blir lite meningslös, tråkig användning av edit-funktionen eller jag som inte ser inlägget :?:
Mvh: Olaf Lindström
Fotograf Olaf Lindström
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Olaf Lindström skrev:Ändrat: Inlägget som skrevs tidigare av M224 verkar inte vara kvar, så min kritik blir lite meningslös, tråkig användning av edit-funktionen eller jag som inte ser inlägget :?:
Vanliga användare kan bara redigera sina gamla inlägg, inte ta bort dem helt. Undantaget är om inlägget är sist i en tråd, vilket är praktiskt då man upptäcker att man har skrivit inlägget i fel tråd eller startat en ny tråd i fel del av forumet.

Min gissning är därför att M224 ångrade sig och tog bort sitt inlägg medan du skrev ditt svar.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

NerdBoy skrev:
Olaf Lindström skrev:Ändrat: Inlägget som skrevs tidigare av M224 verkar inte vara kvar, så min kritik blir lite meningslös, tråkig användning av edit-funktionen eller jag som inte ser inlägget :?:
Vanliga användare kan bara redigera sina gamla inlägg, inte ta bort dem helt. Undantaget är om inlägget är sist i en tråd, vilket är praktiskt då man upptäcker att man har skrivit inlägget i fel tråd eller startat en ny tråd i fel del av forumet.

Min gissning är därför att M224 ångrade sig och tog bort sitt inlägg medan du skrev ditt svar.
Yes, jag ångrade mitt inlägg. Jag ansåg att jag drog fram lite hårt, klart att Yujin ska fortsätta lägga ut HDR bilder. 8)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

yujin skrev:Tycker att himlen är vackrare (obs! inte naturligare) när man gör HDR bilder, annars ser bilden något brusigare och färgmättning är helt ur kontroll... :roll:
Himlen blir oftast helt onaturlig på HDR-bilder. Ungfär som att man tänker sig att en naturkatatrof skett, eller att bilden är fotad på en annan planet. Lite Star Trek över det hela. :wink:
Skriv svar