Museitunnelbanelinje
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Museitunnelbanelinje
Detta är en liten idé som kan diskuteras. Det handlar om att skapa en tunnelbanemiljö med en kortare sträcka att köra. På denna bana ska man kunna köra veterantunneltåg. Det finns många fördelar med en specifik bana bara för veterankörningar; man slipper köra i den täta dagliga trafiken i Stockholms tunnelbana och man får också en plats att samla alla veterantunnelvagnar som förmodligen kommer att öka i antal.
Denna museitunnelbanelinje skulle motsvara tunnelbanan så som museispårvägen Malmköping motsvarar sveriges spårvägsstäder.
Jag tycker att ett nedlagt industrispår som finns i Bålsta passar perfekt. Det blir tre stationer längs sträckan och varje station byggs för att rymma ett fyravagnarståg. Slutstationen byggs som en stor hall som inrymmer två spår med mittperrong. Ena spåret fortsätter in i en verkstad. Resten av banan blir enkelspårig. Man bygger strömskena och skyddsstängsel längs linjen. Senare kan man även bygga väggar med tak längs vissa bitar av linjen för att få "tunnelkänslan".
Bålsta är en ort som ligger nära många städer. - Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Enköping och Västerås. Därför bör man kunna rekrytera aktiva från många håll!
Det finns säkert andra alternativa spår att använda, men det kan diskuteras!
Denna museitunnelbanelinje skulle motsvara tunnelbanan så som museispårvägen Malmköping motsvarar sveriges spårvägsstäder.
Jag tycker att ett nedlagt industrispår som finns i Bålsta passar perfekt. Det blir tre stationer längs sträckan och varje station byggs för att rymma ett fyravagnarståg. Slutstationen byggs som en stor hall som inrymmer två spår med mittperrong. Ena spåret fortsätter in i en verkstad. Resten av banan blir enkelspårig. Man bygger strömskena och skyddsstängsel längs linjen. Senare kan man även bygga väggar med tak längs vissa bitar av linjen för att få "tunnelkänslan".
Bålsta är en ort som ligger nära många städer. - Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Enköping och Västerås. Därför bör man kunna rekrytera aktiva från många håll!
Det finns säkert andra alternativa spår att använda, men det kan diskuteras!
Mvh Rickard Vesterberg
Det är väl onödigt att helt och hållet avfärda möjligheterna att köra veterantrafik på det befintliga tunnelbanenätet. Dels är trafiken inte lika tät hela tiden, dels är de olika delarna av tunnelbanenätet inte lika hårt belastade. Med tunnelbanenätets "grenade" struktur är belastningen naturligtvis högre på sträckorna genom City än på grenarna utanför.
Dessutom så erbjuder exempelvis någon av Gröna "linjens" grenar genom söderort en trevlig tidstrogen miljö. Borde man inte kunna få plats med litet museitrafik där mitt på dagen på helgtid om man så skulle vilja?
Att skapa och underhålla en separat museisträcka, förse den med nån slags plattformar borde kräva en hel del.
föreslår VeVeN
Dessutom så erbjuder exempelvis någon av Gröna "linjens" grenar genom söderort en trevlig tidstrogen miljö. Borde man inte kunna få plats med litet museitrafik där mitt på dagen på helgtid om man så skulle vilja?
Att skapa och underhålla en separat museisträcka, förse den med nån slags plattformar borde kräva en hel del.
föreslår VeVeN
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Har du föreslagit det för Veolia/SL?VeVen skrev:Det är väl onödigt att helt och hållet avfärda möjligheterna att köra veterantrafik på det befintliga tunnelbanenätet. Dels är trafiken inte lika tät hela tiden, dels är de olika delarna av tunnelbanenätet inte lika hårt belastade. Med tunnelbanenätets "grenade" struktur är belastningen naturligtvis högre på sträckorna genom City än på grenarna utanför.
Dessutom så erbjuder exempelvis någon av Gröna "linjens" grenar genom söderort en trevlig tidstrogen miljö. Borde man inte kunna få plats med litet museitrafik där mitt på dagen på helgtid om man så skulle vilja?
Att skapa och underhålla en separat museisträcka, förse den med nån slags plattformar borde kräva en hel del.
föreslår VeVeN
Återigen med blicken på Berlin så anser jag att "marknadsföringen" av veterantunneltåget är lika med nada, folk vet inte om att det finns knappt ett veterantunneltåg.
Kan man köra tunnelbanevagnar historikst sett i Berlin, så kan man nog f-n (ursäkta uttrycket), också göra det här i Stockholm.
Men SL är så byråkratiska och livrädda för att barnen med tuschpennorna skall hitta ett nytt offer att rita på, så vi låter tåget stå på hemlig plats...
Det finns inte ens folk som snart längre kan köra tåget, då ingen utbildning ges, och de som kan köra veterantunneltåget går att räkna på ena handens fingrar...
Sorgligt...

Jag kan bara tycka att det borde ligga närmare tillhands att köra veterantågent på en bana som redan finns, med infrastruktur och allt, än att försöka hitta nån liten banstump ute "i busken".
Vad gäller SLs attityd i denna fråga, har jag som vanlig SL resenär ingen kunskap alls. Antar att det fungerar som i de flesta andra organisationer:
Det gäller att få tag på rätt person, som är tillräckligt intresserad av dettta för att öppna dörrar internt inom organisationen.
Koimmer inte på nåt bättre än detta . . .
erkänner VeVeN
Vad gäller SLs attityd i denna fråga, har jag som vanlig SL resenär ingen kunskap alls. Antar att det fungerar som i de flesta andra organisationer:
Det gäller att få tag på rätt person, som är tillräckligt intresserad av dettta för att öppna dörrar internt inom organisationen.
Koimmer inte på nåt bättre än detta . . .
erkänner VeVeN
OM man talar om en egen sträcka så bör den vara ansluten till ordinarie nät för att man ska utan krångel kunna köra veterantågen på ordinarie nät.
Om man talar om en egen sträcka så bör den fylla någon slags trafikfunktion. Jämför djurgårdslinjen med alla museisträckor (spårväg, järnväg) som ligger "i obyggden". Djurgårdslinjen, Ringlinien o.s.v. väcker nog intresse hos de som har ett "latent" spårmuppintresse, och det är en generell turistattraktion, medan det krävs mycket mer för att locka någon till en sträcka ute på landet...
Om man talar om en egen sträcka så bör den fylla någon slags trafikfunktion. Jämför djurgårdslinjen med alla museisträckor (spårväg, järnväg) som ligger "i obyggden". Djurgårdslinjen, Ringlinien o.s.v. väcker nog intresse hos de som har ett "latent" spårmuppintresse, och det är en generell turistattraktion, medan det krävs mycket mer för att locka någon till en sträcka ute på landet...
Man vill ju skapa en form av snabbförbindelse mellan Södra Station och Slusken i befintlig, men för spårtrafik oanvänd tunnel. Denna skulle kunna i normaltrafik trafikeras av ett par snart utrangerade tunnelvagnar konfigurerade som 2-vagnståg och även vara "hemmabana" för museitåget. En kort spåranslutning till befintligt nät vid slussen skulle kunna möjliggöra transport till depå för service... En sträcka på en knapp kilometer...
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Hallonbergen - Rinkeby
Mellan Hallonbergen och Rinkeby finns det en sträcka, som tidigare användes för trafik. När jag brukar nämna den här, så brukar jag få däng: denna sträcka används tydligen numera som en del av Rissnedepån. Det kanske helt enkelt står tåg uppställda i tunneln ibland?
Annars finns det tre plattformar i både Rinkeby och Hallonbergen - vilket väl är något överdimensionerat? Kanske skulle ett litet museitåg kunna gå som en minipendel mellan dessa båda stationer...?
Annars finns det tre plattformar i både Rinkeby och Hallonbergen - vilket väl är något överdimensionerat? Kanske skulle ett litet museitåg kunna gå som en minipendel mellan dessa båda stationer...?
Re: Hallonbergen - Rinkeby
Jo den sträckan kan man kanske fundera på. Det vore intressant om man kunde ha en station mellan Hallonbergen och Rinkeby, där bara museitågen stannar. Går inte den biten ovan jord intill Rissnedepån?testola skrev:Mellan Hallonbergen och Rinkeby finns det en sträcka, som tidigare användes för trafik. Annars finns det tre plattformar i både Rinkeby och Hallonbergen - vilket väl är något överdimensionerat? Kanske skulle ett litet museitåg kunna gå som en minipendel mellan dessa båda stationer...?
Annars tycker jag nog att denna sträcka inte ligger rätt till för museitrafik.
Mvh Rickard Vesterberg
Re: Hallonbergen - Rinkeby
Tyvärr, spåren mellan Hallonbergen och Rissne går genom depån som ligger under jord. De spår man ser ovan jord vid rissne är spåren som leder till reparationshallen m.m. (de är alla återvändsgränder).JRVJ skrev:Jo den sträckan kan man kanske fundera på. Det vore intressant om man kunde ha en station mellan Hallonbergen och Rinkeby, där bara museitågen stannar. Går inte den biten ovan jord intill Rissnedepån?testola skrev:Mellan Hallonbergen och Rinkeby finns det en sträcka, som tidigare användes för trafik. Annars finns det tre plattformar i både Rinkeby och Hallonbergen - vilket väl är något överdimensionerat? Kanske skulle ett litet museitåg kunna gå som en minipendel mellan dessa båda stationer...?
Annars tycker jag nog att denna sträcka inte ligger rätt till för museitrafik.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Har du sett tunneln eller vet var/hur den sträcker sig?Odd skrev:Man vill ju skapa en form av snabbförbindelse mellan Södra Station och Slusken i befintlig, men för spårtrafik oanvänd tunnel. Denna skulle kunna i normaltrafik trafikeras av ett par snart utrangerade tunnelvagnar konfigurerade som 2-vagnståg och även vara "hemmabana" för museitåget. En kort spåranslutning till befintligt nät vid slussen skulle kunna möjliggöra transport till depå för service... En sträcka på en knapp kilometer...
Om inte så studera den först.
Den är inte byggd för tunnelbanetrafik och har inga anslutningar till sådan.
//Lars
Nähädå. Men då är väl den saken klar.Lars Ödlund skrev:Har du sett tunneln eller vet var/hur den sträcker sig?Odd skrev:Man vill ju skapa en form av snabbförbindelse mellan Södra Station och Slusken i befintlig, men för spårtrafik oanvänd tunnel. Denna skulle kunna i normaltrafik trafikeras av ett par snart utrangerade tunnelvagnar konfigurerade som 2-vagnståg och även vara "hemmabana" för museitåget. En kort spåranslutning till befintligt nät vid slussen skulle kunna möjliggöra transport till depå för service... En sträcka på en knapp kilometer...
Om inte så studera den först.
Den är inte byggd för tunnelbanetrafik och har inga anslutningar till sådan.
//Lars
Jag kanske misstolkar undertonen i ditt inlägg men jag uppfattar den som att du tycker att jag minsann inte borde ha ställt förslaget innan jag kollat in tunneln.
Jag hoppas jag har fel i detta men eftersom jag aldrig varit i nämnda tunnel utan bara känner till att det gått järnvägstrafik i den en gång så tycker jag inte förslaget var fel ställt.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Nej det var inte min avsikt.Odd skrev:Nähädå. Men då är väl den saken klar.Lars Ödlund skrev:Har du sett tunneln eller vet var/hur den sträcker sig?Odd skrev:Man vill ju skapa en form av snabbförbindelse mellan Södra Station och Slusken i befintlig, men för spårtrafik oanvänd tunnel. Denna skulle kunna i normaltrafik trafikeras av ett par snart utrangerade tunnelvagnar konfigurerade som 2-vagnståg och även vara "hemmabana" för museitåget. En kort spåranslutning till befintligt nät vid slussen skulle kunna möjliggöra transport till depå för service... En sträcka på en knapp kilometer...
Om inte så studera den först.
Den är inte byggd för tunnelbanetrafik och har inga anslutningar till sådan.
//Lars
Jag kanske misstolkar undertonen i ditt inlägg men jag uppfattar den som att du tycker att jag minsann inte borde ha ställt förslaget innan jag kollat in tunneln.
Jag hoppas jag har fel i detta men eftersom jag aldrig varit i nämnda tunnel utan bara känner till att det gått järnvägstrafik i den en gång så tycker jag inte förslaget var fel ställt.
Men tunnelns sträckning sammanfaller inte med tunnelbanan, varken i höjd eller längsledd, den är en kvarleva från gamla sammanbindningsbanan (Järnvägen).
T.om förslaget att använda delar av tunneln till en rull-hissbana från Slussen till Sthlm:s södra stn tycker jag är väl optimistisk.
//Lars
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Ett museitunneltåg skall ha följande funktion:
1. Kunna chartras av större sällskap typ bröllop, firmafester, SSS-utfärder m m
2. Kunna användas i ordinarie trafik som ren turistattraktion och vid festliga tillfällen inom SL, tex 2014 då sydvästra tunnelbanan fyller 50 år?
3. Marknadsföras i SLs tidtabeller, Metro, City och ClearChannel reklam.
Inget annat!
1. Kunna chartras av större sällskap typ bröllop, firmafester, SSS-utfärder m m
2. Kunna användas i ordinarie trafik som ren turistattraktion och vid festliga tillfällen inom SL, tex 2014 då sydvästra tunnelbanan fyller 50 år?
3. Marknadsföras i SLs tidtabeller, Metro, City och ClearChannel reklam.
Inget annat!

Att marknadsföras ser jag inte som någon funktion, snarare som ett sätt att upprätthålla de övriga funktionerna. Sedan kan man fråga sig om inte tågsättet också har något slags museal funktion, som namnet antyder? Det framgår inte riktigt av din lista ovan. Men kanske kan man byta ut punkt 3 till "Representera tunnelbanevagnar i 1950- och 60-talsutförande"?Byggare Bob skrev:Ett museitunneltåg skall ha följande funktion:
1. Kunna chartras av större sällskap typ bröllop, firmafester, SSS-utfärder m m
2. Kunna användas i ordinarie trafik som ren turistattraktion och vid festliga tillfällen inom SL, tex 2014 då sydvästra tunnelbanan fyller 50 år?
3. Marknadsföras i SLs tidtabeller, Metro, City och ClearChannel reklam.
Inget annat!