Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fick lite upplysningar av en viss herr M på Infra att det tydligen ska ha varit planer på att bygga en tunnelbana i Stockholm redan 1910. Två linjer planerades, en från Tanto till Norrtull och en annan som tydligen skulle vara någon form av fortsättning av Djursholms- och Lidingöbanorna från Östermalm nedåt stadens mer centrala delar. Tåget i gatan skulle m a o bara var ett provisorium som sedan skulle läggas i tunnel (känns det igen ).
Är det någon av Lidingömännskorna (StefanN?) eller någon annan som vet mer om dessa planer?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Kul ämne detta med det som kan kallas fjärran historiskt betr T-banor i Stockholm!
Det lär, för att ta ett annat exempel, vara så att S:t Eriksbron, som byggdes på 10-talet, redan från början försågs med ursparningar i bropelarna, så att man där senare skulle kunna förlägga ett tråg för en ev kommande "underjordisk järnväg". Detta tråg ligger nu där sedan mer än 50 år och det är där Gröna linjens tåg tar sig över Karlbergskanalen mellan Norrmalm och Kungsholmen. Förutseende och visionära stadsplanerare och politiker fanns det tydligen på den tiden! Kanske t o m mera förutseende än många är idag?
F ö så flyttades den tidigare S:t Eriksbron, som var en nitad fackverkskonstruktion med ovanliggande bärande bågar, till ett nytt läge för Kungsgatans förbindelse mellan Norrmalm och Kungsholmen och över dåvarande SJ:s spår. Denna bro skrotades på 70-talet (väl?) och ersattes med en annan bro norr om Centralstationen.
Mera T-banehistoriskt om man får be! Kanske någon t o m kan lägga ut bilder i Forum på här nämnda broar i sina olika lägen?
Ragnar T skrev:/.../ett nytt läge för Kungsgatans förbindelse mellan Norrmalm och Kungsholmen och över dåvarande SJ:s spår. Denna bro skrotades på 70-talet (väl?) och ersattes med en annan bro norr om Centralstationen. /.../
1986 vill jag minnas. Brobytet föranledde att busslinjerna 41 och 42 fick gå en extra sväng Barnhusbron-Dalagatan-N Bantorget-Vasagatan och vice vers för att ta sig mellan den norra malmen och Kungsholmen.
Ragnar T skrev:/.../ett nytt läge för Kungsgatans förbindelse mellan Norrmalm och Kungsholmen och över dåvarande SJ:s spår. Denna bro skrotades på 70-talet (väl?) och ersattes med en annan bro norr om Centralstationen. /.../
1986 vill jag minnas. Brobytet föranledde att busslinjerna 41 och 42 fick gå en extra sväng Barnhusbron-Dalagatan-N Bantorget-Vasagatan och vice vers för att ta sig mellan den norra malmen och Kungsholmen.
mvh/ Jörgen G
Tror faktiskt det var senare, då jag som elev vid Adolf Fredrik kunde medfölja 41 eller 56 de första åren från Cst till skolan. Jag började där -87. Kan det varit när Cityterminalen öppnade som bron var klar? Det var väl runt -89?
/UB
Jörgen Gustavsson skrev:1986 vill jag minnas. /.../
Tror faktiskt det var senare, då jag som elev vid Adolf Fredrik kunde medfölja 41 eller 56 de första åren från Cst till skolan. Jag började där -87. /.../
Låt mig säga så här: Jag är vrålbombis på att 41:an och 42:an gick omvägen våren, sommaren och åtminstone början av hösten 1986. Hur länge denna omväg varade kommer jag i skrivande stund inte ihåg. Den aktuella delen av 42:an övergick för övrigt att bli en del av förlängd 56:a vid linjeomläggningen på hösten '86. Eventuellt har jag lämplig litteratur att konsultera på annan plats än den där jag nu befinner mig. Återkommer i frågan.
Åter till ursprungsplaner för tunnelbana i Stockholm:
Det mest seriösa försöket att bygga tunnebana i Stockholm var Enskilda Bankens (Wallenberg!) finansierade förslag till bana Kungsholmen-Östermalm, som skulle blivit något i stil med Berlins dåvarande banor (cutandcover med ståltak, typ Skanstull). Vad jag minns låg det förslaget i stadsfullmäktige 1914 när första världskriget bröt ut och rubbade planerna ekonomiskt etc.
Stefan B skrev:Åter till ursprungsplaner för tunnelbana i Stockholm:
Det mest seriösa försöket att bygga tunnebana i Stockholm var Enskilda Bankens (Wallenberg!) finansierade förslag till bana Kungsholmen-Östermalm, som skulle blivit något i stil med Berlins dåvarande banor (cutandcover med ståltak, typ Skanstull). Vad jag minns låg det förslaget i stadsfullmäktige 1914 när första världskriget bröt ut och rubbade planerna ekonomiskt etc.
SB
Tack för bidraget till sökandet efter upplysningar i frågan. Vet du om denna var en del i förlängningen av DjB? Skulle denna gå i den senare byggda S:t Eriksbron (när byggdes den, förresten )
/UB
Åter till sidospåret om bussarnas omväg över Barnhusbron:
Jörgen Gustavsson skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Jörgen Gustavsson skrev:1986 vill jag minnas. /.../
Tror faktiskt det var senare, då jag som elev vid Adolf Fredrik kunde medfölja 41 eller 56 de första åren från Cst till skolan. Jag började där -87. /.../
/.../lämplig litteratur att konsultera /.../
Lämplig litteratur är nu konsulterad. Den består av Hans Harléns faktaspäckade bok "Stockholm från A till Ö, innerstaden" 1998. I boken finns - utöver mycket mycket annat - en historik över innerstadens busslinjer.
Där framgår att linjerna 41 och 42/56 gick omvägen över Barnhusbron 85-06-10--88-08-21.
Ulrik Berggren skrev:[/.../ den senare byggda S:t Eriksbron (när byggdes den, förresten :?: :?: )
Enligt den i föregående inlägg refererade boken byggdes nuvarande S.t Eriksbron 1937. Den första invigdes 1906.
Kungsgatsviadukten, alltså Kungsgatans förlängning över bangården, rivdes 16 juni 1985 (således endast sex dagar efter att bussarna sluta gå öve densamma). Den öppnades 1907. Den egentliga Kungsbron, alltså den del som går över Klara sjö, öppnades i sin första version 1881 och ersattes med en betongbro 1944.
Jag har inte funnit någon uppgift om att Kungsbron/Kungsgatsviadukten skulle ha ärvt delar från den gamla S:t Eriksbron. Vilket inte alls behöver betyda att så inte skulle vara fallet.
Jörgen Gustavsson skrev:Åter till sidospåret om bussarnas omväg över Barnhusbron:
Jörgen Gustavsson skrev:
Ulrik Berggren skrev:
/.../lämplig litteratur att konsultera /.../
Lämplig litteratur är nu konsulterad. Den består av Hans Harléns faktaspäckade bok "Stockholm från A till Ö, innerstaden" 1998. I boken finns - utöver mycket mycket annat - en historik över innerstadens busslinjer.
Där framgår att linjerna 41 och 42/56 gick omvägen över Barnhusbron 85-06-10--88-08-21.
mvh/ Jörgen G
Se där, då var jag inte helt fel ute i a f Bör ha varit under å k fyra som jag kunde åka L41/56 mellan AF och Cst m a o
/UB