Två kommande nyheter inom SL-land
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: @
Fördelen skulle väl vara att man kunde göra den betydligt mindre och smidigare då. De blir ju rätt stora och klumpiga när de skall rymma en massa passagerare också!TimK skrev:Onekligen lättare att handskas med, men de kanske inte skulle vara så väldigt samhällsekonomiskt motiverbara.@ skrev:vad sägs om PASSAGERAR FRIA BUSSAR

påpekart VeVeN
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
När nu hälsorådgivare och vissa forskare slår larm om att svenskar är feta och otränade, varför inte införa bussar á la "Flintamodell".
D v s motorlösa bussar med hål i golvet som alla "hjälps åt att driva".
Det är därifrån latinets "omnibus" kommer "för alla"
Då slipper vi både avgaser och har världens mest vältränade ben...
Dessutom skulle både kl-tt-r, busliv och annat på bussarna försvinna, då alla har en "uppgift", att springa igång bussen...
En ytterligare finess är att taxan vänds åt andra hållet, du får betalt för de km du "springer".
Tycker det skall införas å det snaraste, istället för mobilfria zoner och annat larv...
D v s motorlösa bussar med hål i golvet som alla "hjälps åt att driva".
Det är därifrån latinets "omnibus" kommer "för alla"
Då slipper vi både avgaser och har världens mest vältränade ben...
Dessutom skulle både kl-tt-r, busliv och annat på bussarna försvinna, då alla har en "uppgift", att springa igång bussen...

En ytterligare finess är att taxan vänds åt andra hållet, du får betalt för de km du "springer".
Tycker det skall införas å det snaraste, istället för mobilfria zoner och annat larv...
Därför att många SKRIKER i sina mobiltelefoner!Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?
Jag har redan sådant förbud i min buss sedan många år tillbaka.
Antingen får de prata i normal samtalston i telefonen, eller sätta sig bak i bussen, alternativt sluta helt.
Visst ser vissa telefonskrikare förvånade ut när jag säger åt dem, men jag får alltid uppskattning från medpassagerarna för mitt initiativ.
Lite uppfostran borde dessa telefonskrikare ha fått tycker man.
En gång fick en mobiltelefonskrikare helt enkelt kliva av på min order. Hon hade nämligen familjegräl i telefonen i bussen!
Får folk inte lära sig att visa hänsyn till sina medmänniskor längre?
Bra initiativ av SL tycker jag att markera att gränsen är nådd för länge sedan.
Varför ser inte då SL till att pälsdjursförbudet efterlevs? Ingen har dött av att någon annan har talat högt i sin mobil. Men folk dör av allergiska reaktioner.Bussföraren skrev:Får folk inte lära sig att visa hänsyn till sina medmänniskor längre?Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?
Bra initiativ av SL tycker jag att markera att gränsen är nådd för länge sedan.
Det här är ett hårt slag mot alla allergiker som nu är förhuíndrade att åka med SL, då de pälsdjursfria avdelningarna ska vara mobilfria. Varför ska vi allergiker deskrimineras? Ska inte vi få tala i telefon också?
Och vad gör SL åt foljk som talar så högt i vagnen utan mobil, så ingen annan kan tala? Inget.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hur många har hittils dött av allergiska chocker i tunnelbanan va gäller pälsdjur, är man så känslig gör man nog bäst i att välja annat färdmedel.bruse skrev:Varför ser inte då SL till att pälsdjursförbudet efterlevs? Ingen har dött av att någon annan har talat högt i sin mobil. Men folk dör av allergiska reaktioner.Bussföraren skrev:Får folk inte lära sig att visa hänsyn till sina medmänniskor längre?Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?
Bra initiativ av SL tycker jag att markera att gränsen är nådd för länge sedan.
Det här är ett hårt slag mot alla allergiker som nu är förhuíndrade att åka med SL, då de pälsdjursfria avdelningarna ska vara mobilfria. Varför ska vi allergiker deskrimineras? Ska inte vi få tala i telefon också?
Och vad gör SL åt foljk som talar så högt i vagnen utan mobil, så ingen annan kan tala? Inget.
Ids inte svara på dumheter.Leprahamster skrev:Hur många har hittils dött av allergiska chocker i tunnelbanan va gäller pälsdjur, är man så känslig gör man nog bäst i att välja annat färdmedel.bruse skrev:Varför ser inte då SL till att pälsdjursförbudet efterlevs? Ingen har dött av att någon annan har talat högt i sin mobil. Men folk dör av allergiska reaktioner.Bussföraren skrev: Får folk inte lära sig att visa hänsyn till sina medmänniskor längre?
Bra initiativ av SL tycker jag att markera att gränsen är nådd för länge sedan.
Det här är ett hårt slag mot alla allergiker som nu är förhuíndrade att åka med SL, då de pälsdjursfria avdelningarna ska vara mobilfria. Varför ska vi allergiker deskrimineras? Ska inte vi få tala i telefon också?
Och vad gör SL åt foljk som talar så högt i vagnen utan mobil, så ingen annan kan tala? Inget.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Alla har ju givetvis samma rätt att färdas med tunnelbanan, så ock allergiker.Leprahamster skrev:Hur många har hittils dött av allergiska chocker i tunnelbanan va gäller pälsdjur, är man så känslig gör man nog bäst i att välja annat färdmedel.bruse skrev:Varför ser inte då SL till att pälsdjursförbudet efterlevs? Ingen har dött av att någon annan har talat högt i sin mobil. Men folk dör av allergiska reaktioner.Bussföraren skrev: Får folk inte lära sig att visa hänsyn till sina medmänniskor längre?
Bra initiativ av SL tycker jag att markera att gränsen är nådd för länge sedan.
Det här är ett hårt slag mot alla allergiker som nu är förhuíndrade att åka med SL, då de pälsdjursfria avdelningarna ska vara mobilfria. Varför ska vi allergiker deskrimineras? Ska inte vi få tala i telefon också?
Och vad gör SL åt foljk som talar så högt i vagnen utan mobil, så ingen annan kan tala? Inget.
Jag har svårt att förstå att det finns någon över huvud taget som inte inser detta.
-- Tim
Och nu vill SL ta bort mobilförbudzonerna:
[DN] SL på gång avskaffa mobilförbud
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=649204
[DN] SL på gång avskaffa mobilförbud
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=649204
Tja, förbudet fyllde ju ingen direkt funktion om man säger så och det stöddes av i stort sett ingen av de människor som levde i verkligheten. I många fall är dessutom dekalerna redan borta, då de var av så dålig kvalisort att de ofta inte fäste ordentligt, så förbudet har alltså inte levt på bra länge. I princip kan man nog säga att dess tillkomst mest var ett spel för gallerierna för att slippa ta itu med mera väsentliga frågor som t.ex. städning och annat underhåll.
Mvh // Nico
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Det finns inte.Ekonomisk skrev:De kanske skulle pröva med tyst vagn på pendeln? Eller finns det redan?
Personligen tror jag inte på idén för om folk struntar i mobilförbudet så lär de strunta i "tyst vagn"-skyltar med. Dessutom känns det lite verklighetsfrämmande med tanken att man själv ska välja vilken del av bussen/tåget man ska åka i, som om det skulle finnas obegränsat med platser i båda avdelningarna.
Det finns ju också mobilpratare som talar, och talar, och talar, och talar så att man till sist undrar om det verkligen finns någon i andra änden. De är inte ett dugg mindre störande; dessutom fattar man ju lite sympatier för personen i andra änden som tvingas lyssna på allt detta babbel men som aldrig får säga något själv (annat än möjligen "mmmmm", "jaaaa" och "vilken idijot""). Jag tror mycket på störsändare; när dessa blir var mans egendom kommer det att bli mycket skönare ute på stan. (Mobilförbud på den ena sidan av alla gator var en bra idé, men tyvärr tror jag att det kommer att höras över till den andra sidan. Det borde nog gälla båda sidorna av gatan!)TimK skrev:En stor skillnad som någon påpekade på annat håll för inte så länge sedan, som jag tycker stämmer rätt bra, är att ett normalt samtal uppfattas som en enda ljudström som man kan liksom förnimma en gång och sedan ta för givet och strunta i, vilket de flesta klarar av alldeles utmärkt.pellle skrev:Vad är nästa steg? Mobilförbud på den sida av gatan med jämna nummer? På Odenplan?
Vad är skillnaden mellan konversation i mobiltelefon och normal konversation?
När man för ett telefonsamtal offentligt kommer detta stötvis: man pratar ett tag, så blir man tyst, och så börjar man prata igen. Det blir ett återkommande störningsmoment som är mycket svårare att vänja sig vid.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Jag använder inte mobiltelefon så jag har mer förståelse för de här bestämmelserna. Det är redan illa som det är att folk försöker sig på att prata i mobilen när de cyklar t.ex. Ett dylikt förbud kan föra det goda med sig att folk får upp ögonen för att det faktiskt finns uppenbara nackdelar med att prata i en mobiltelefon lite här och var.
Kan inte påstå att jag störts något oerhört av mobilpratande resenärer, men det är säkert bra för deras ekonomi att bli förhindrade att ringa onödiga samtal typ "Hej, jag är på 3:ans spårvagn, var är du just nu?"

Kan inte påstå att jag störts något oerhört av mobilpratande resenärer, men det är säkert bra för deras ekonomi att bli förhindrade att ringa onödiga samtal typ "Hej, jag är på 3:ans spårvagn, var är du just nu?"








Satsa på Spårvägarna