Broöppning:

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Sparkfot
Kontakt:

Broöppning:

Inlägg av Sparkfot »

Danvikstullsbron in action:
Bild
Kommentera gärna bilden! :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Broöppning:

Inlägg av NerdBoy »

När jag sommarjobbade på båt på 90-talet hörde vi ibland på VHF:en att båtar ropade upp "Danvikstullsbron" för att få broöppning, och rätt ofta kom ett surmulet "Är det Danviksbron du menar, eller?" som svar. :wink:

Trevlig bild! :)
LÅ1

Re: Broöppning:

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:När jag sommarjobbade på båt på 90-talet hörde vi ibland på VHF:en att båtar ropade upp "Danvikstullsbron" för att få broöppning, och rätt ofta kom ett surmulet "Är det Danviksbron du menar, eller?" som svar. :wink:

Trevlig bild! :)
Men de kände sig tydligen träffade i alla fall! (Hade de varit på dåligt humör så kunde de ju låtit bli att svara helt och hållet!)
X-Trafikarn

Inlägg av X-Trafikarn »

Är det bara jag som ser i syner eller? Det ser ju ut som den bakre bron öpnnas lite fortare än den främre. Ska det vara så??
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

X-Trafikarn skrev:Är det bara jag som ser i syner eller? Det ser ju ut som den bakre bron öpnnas lite fortare än den främre. Ska det vara så??
Nej då, du ser inte i syne...

Den "bakre bron" är tågbron för Saltsjöbanan, och eftersom den är av äldre modell än vägbron ifråga, så spekulerar jag hej vilt i att det gjordes bättre saker förr, och därmed så går det snabbare :wink:

Vågar man öppna bron numera, eftersom bron har en förmåga att haverera i uppfällt läge ??? :shock:
37368

Inlägg av 37368 »

Byggare Bob skrev:
X-Trafikarn skrev:Är det bara jag som ser i syner eller? Det ser ju ut som den bakre bron öpnnas lite fortare än den främre. Ska det vara så??
Nej då, du ser inte i syne...

Den "bakre bron" är tågbron för Saltsjöbanan, och eftersom den är av äldre modell än vägbron ifråga, så spekulerar jag hej vilt i att det gjordes bättre saker förr, och därmed så går det snabbare :wink:

Vågar man öppna bron numera, eftersom bron har en förmåga att haverera i uppfällt läge ??? :shock:
Njae, maskineriet är väl nytt i båda broarna sedan kollapsen för ett par år sedan?

däremot så är väl gamla bron (den som saltsjöbanan och bussarna mot slussen numer går på) lite kortare och lite lägre än den andra? Rätta mig gärna om jag har fel. Så antagligen är det ett par grejer som skiljer de två broarna emellan som gör att de inte öppnas i samma hastighet.
Låst