Jag märker att du har en för mig helt främmande syn på en museispårvägs uppgifter. Återigen. Har SS ett annat syfte än att spegla Stockholms spårvägshistoria ska föreningen inte utge sig för det. Och nu menar jag den historia som dåtida SS har skapat, för det är så lejonparten av besökarna uppfattar dagens SS roll.
Kanske den för dig främmande synen baseras på de väsentliga skillnader i förutsättningar som det innebär att bedriva museispårvägstrafik i en stad som i princip avvecklat allt spårvägskunnande, stor del av spårvägstraditionen och de flesta vagnar att bedriva trafik med.
Visa mig gärna den undersökning som du grundar ditt uttalande om "lejonparten" på. Min motsvarande seriösa undersökning stöder inte detta.
Spårvagnsmicke skrev: Däremot skulle jag alltjämt tycka det är synd att Stockholm inte är värd en museispårväg med samma äkthet som t.ex. SSR.
Det kan vara svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst....
Vi är naturligtsvis fulla av respekt för den verksamhet SSR bedriver. Vi är också imponerade av det ekonomiska stöd man får från Göteborgs stad och det professionella stöd man får från Göteborgs spårvägar.
I Stockholm måste vi tyvärr organisera och genomföra vårt arbete efter de förutsättningar som råder där. Vi gör vårt bästa och vi är ganska glada över att då och då få ett uppskattande ord för det.
Per Lind skrev:
Det SS som Svenska Spårvägssällskapet, Stockholmsavdelningen, återupplivade är en tänkt vidareutveckling av det gamla SS så det borde sett ut om det inte lagts ned utan än idag bedrivit trafik.
Upprepar detta citat en gång till eftersom jag tycker det är högst centralt i denna diskussion. Är detta en officiell hållning från Svenska Spårvägssällskapet
SS bedriver sin trafikverksamhet i allt väsentligt som om man vore i 1950-talet. Detta ger utrymme att köra med vagnar från A1 till A25 och ger vägledning när det gäller uniformer, hållplatstavlor, rutiner, blanketter.
Eftersom Sverige sedan 1950-talet bytt från vänster- till högertrafik måste man ibland ställa sig frågan: Hur skulle dåvarande SS ha gjort om man skulle bedriva högertrafik? Jo. sannolikt som i Göteborg och Malmö. byggt om ett antal spårvagnar från vänster-till högertrafik. Se där varför frågan om A28 kommer upp i sökandet efter lämpliga trafikvagnar med Stockholmsanknytning.
Finns inte sådana att tillgå får man vända sig till andra. Det är inte ovanligt att spårvägsföretg köper begagnade vagnar från andra och anpassar dem för sin trafik. Se där frågan om A31/B31. Förträffliga vagnar som är mycket uppskattade för sina goda egenskaper. Och trots sina nya kläder skäms de inte för sitt ursprung!
Som jag sagt i ett tidigare inlägg. A31/B31 är numera en uppskattad del av Stockholms spårvägshistoria oavsett det kan kännas främmande eller skrämmande. Det är i alla fall inte farligt.
Att visa spårvagnar från andra städer är ett trevligt och uppskattad inslag i Djurgårdslinjens verksamhet. Vi har ju haft glädjen att ha flera vagnar från Göteborg, Malmö, Norrköping, Oslo samt andra europeiska städer på Djurgårdslinjens spår i sina respektive städers färger. Och vill någon se en M23 i Göteborgsmålning rulla på Stockholms gator som ett led i det ömsesidiga utbytet så är vi glada att kunna hjälpa till! M21 och M25 har redan varit och provat.
Don't worry. Be happy!
Ju förr dess bättre.