Stopp på Tvärbanan p.g.a. tekniskt fel på banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MWE

Inlägg av MWE »

daniel_s skrev:
Isak skrev:Ett litet förtydligande när det gäller tvärbanan och nockebybanan. TL får inte lämna tillstånd för flera signaler på en gång vid passage i stoppställning. Varje signal måste ha sin egen procedur. Detta enligt TRI Spv.
Nej, det finns ingen sådan regel i Tri Spv.
Jaa, nu börjar det dra ihop sig till ett rally i den ädla konsten regeltolkning.

Nej det är korrekt att det inte finns någon explicit sådan regel (till skillnad från t.ex. motsv. § i Tri SB: "Medgivande att passera en huvudsignal i stoppställning får endast omfatta en signal"). Jag har återgivit § 13 i Tri Spv som reglerar förfarandet i detta fall, och som jag läser texten är det inte möjligt för TL att ge tillstånd till passage av flera på varandra följande huvudsignaler i stopp. Jag har heller som förare aldrig varit med om någonting sådant varken på Lidingöbanan eller Tvärbanan.
daniel_s skrev:I stället tillämpas § 13 (motsvarar § 70 i BVF 900) varvid dock TL kan lämna tillstånd för flera huvudsignaler samtidigt.
Det skulle ju vara tacknämligt om Daniel ville motivera sin uppfattning något utförligare än vad som skett tidigare. Det är ju faktiskt inte riktigt bra att en trafikledare och en säkerhetsinspektör har olika uppfattningar om vad som gäller.

/M
Senast redigerad av MWE den söndag 29 april 2007 8:47, redigerad totalt 1 gånger.
MWE

Inlägg av MWE »

Karsten skrev:
MWE skrev:
daniel_s skrev: Helt rätt! Reglerna är det inget större fel på. (Däremot har man en illa projekterad ATC som ställer till det...)
Jodå! Men ATC-n borde man som sagt kunna få slå av i detta läge.

Ni ska vara :twisted: -ligt glada så länge ni slipper detta ATC-system på Saltis! Snart har byggnationen i Lugnet kommit så långt att vi slipper se varandra också.

/M
Men vänta lite nu! Att stänga av en fungerande ATC när den behövs som bäst låter inte som en vidare bra idé.
Skulle tillståndet lyda så här?: "Tåg 2 har tillstånd att passera signal 1,27,314 och 39 i stopp", "och förresten, stäng av ATC så det går lite snabbt"
Då kan jag ju påminna om två saker:

1. Fram till 1/3 2007 var ATC inte aktiverad på TvB.
2. Vid passage av huvudsignal i stopp är det ju faktiskt detta man gör rent tekniskt, även om det sker signal för signal!

Se f.ö. diskussionen om aktuell § i Tri Spv ens medger detta.

/M
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MWE skrev:Det skulle ju vara tacknämligt om Daniel ville motivera sin uppfattning något utförligare än vad som skett tidigare. Det är ju faktiskt inte riktigt bra att en trafikledare och en säkerhetsinspektör har olika uppfattningar om vad som gäller.
Jag har inte uttalat mig om vad som gäller, bara om vad som verkligen står i Tri. För den operativa personalen finns det massor av regler, rutiner osv som gäller utöver det som står i Tri och Isak har naturligtvis rätt beträffande reglernas normala tillämpning, dock inte om deras formulering. Jag uttryckte mig hur som helst slarvigt första gången och det står jag för!

(Se även PM)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: Stopp på Tvärbanan p.g.a. tekniskt fel på banan

Inlägg av Erik Sandblom »

kildor skrev:Stopp i trafiken på Tvärbanan mellan Valla torg och Liljeholmen sedan kl 7 imorse. Tekniskt fel på banan är orsaken enligt sl.se. Någon som vet vad som hänt?

Ja. Det blev tvärstopp.

8)
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

MWE skrev:
Karsten skrev:
MWE skrev: Jodå! Men ATC-n borde man som sagt kunna få slå av i detta läge.

Ni ska vara :twisted: -ligt glada så länge ni slipper detta ATC-system på Saltis! Snart har byggnationen i Lugnet kommit så långt att vi slipper se varandra också.

/M
Men vänta lite nu! Att stänga av en fungerande ATC när den behövs som bäst låter inte som en vidare bra idé.
Skulle tillståndet lyda så här?: "Tåg 2 har tillstånd att passera signal 1,27,314 och 39 i stopp", "och förresten, stäng av ATC så det går lite snabbt"
Då kan jag ju påminna om två saker:

1. Fram till 1/3 2007 var ATC inte aktiverad på TvB.
2. Vid passage av huvudsignal i stopp är det ju faktiskt detta man gör rent tekniskt, även om det sker signal för signal!

Se f.ö. diskussionen om aktuell § i Tri Spv ens medger detta.

/M
Men vad spelar det för roll att man körde utan ATC fram till den 1/3 i det här fallet?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Varför är det egentligen ett så stort problem att signalanläggningen är ur bruk? Är inte Tvärbanan en spårväg där man kör på sikt?
Jag menar, det talas ju om att spårväg är mycket bättre än järnväg och att göra om järnvägar till spårvägar lite titt som tätt. Tycker det här en anledning till att inte göra det...

(Enligt en polare och kollega har man inte signaler på spårvägar).
Bantekniker
MWE

Inlägg av MWE »

Bobjörk skrev:Varför är det egentligen ett så stort problem att signalanläggningen är ur bruk? Är inte Tvärbanan en spårväg där man kör på sikt?
Jag menar, det talas ju om att spårväg är mycket bättre än järnväg och att göra om järnvägar till spårvägar lite titt som tätt. Tycker det här en anledning till att inte göra det...

Kära nån, Jonas, vi har mycket att reda ut. Ta en promenad från Sickla någon dag, ned till oss i Sickla Udde. Vi kan säkert ordna tillstånd år Dig att åka med i förarhytt också, så ska vi titta på ett och annat på banan.

I övrigt kan jag meddela att SL, efter gårdagens debacle raskade på och fick arbetet klart tidig söndag morgon (kanske var det klart redan tidigare). Vad det rörde sig om var att på norrspåret över vägporten för GC-vägen strax norr Åmänningevägen vid Årstafältet, byttes de tidigare gaturälerna ut mot vanliga vignolräler, infästa i underlaget med pandrolfästen. Tågen går betydligt bättre igenom det aktuella spåravsnittet nu, faktiskt. Hoppas att även söderspåret åtgärdas snart, för där gungar det som på sjön när man kör igenom.

/M
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Bobjörk skrev:
Jodå, i Göteborg har vi både spårväg och huvudsignaler!
Skriv svar