Vantra - spårvägssällskapets website citeras i P1

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Vantra - spårvägssällskapets website citeras i P1

Inlägg av Stefan Isaksson »

Hej,
jag hörde på Sveriges Radios program 1, språkprogrammet idag.
De hade fått in en fråga om ordet vantra (i betydelsen lämna över, tror jag, jag var lite distraherad när frågan dök upp).

Frågeställaren hade användt ordet tillsammans med en person under bowlingspel (de övriga i sällskapet hade aldrig hört ordet).

Ordet finns tydligen inte i ordböcker eller uppslagsverk, och enda nappet på nätet var SSS Lexikon (det noterades med viss förvåning att SSS faktiskt hade ett lexikon) som citerades:
vantra
Ta igen förseningar med hjälp av ett extra tåg som kontinuerligt byts ut mot den gamla försenade tåget. Vantringsföraren och tågets förare byter plats med varandra vid möte. Uttryck i Stockholms tunnelbana.

Jag misstänker att ordet kommer att diskuteras i senare radioprogram, men jag tänkte ställa några frågor själv:

1) Någon som vet något alls om ordets ursprung?

2) I SSS lexikon anges det som en tunnelbaneterm, men jag undrar om inte termen (i SSS Lexikon betydelse, alltså) är äldre än så: fanns det vantringståg på spårvägen redan innan tunnelbanan?

3) Används ordet någon annanstans än i Stockholm? Göteborgs och Norrköpings spårvägar t ex.

SI
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag har bara hört ordet i Stockholm. Betydelsen är väl ungefär "flytta runt". På nätet har jag bara hittat ordet använt på tre ställen:

1. "...tanken var ju att vantra högarna framför mig". I ett forum om hjullastare (jo, det finns sådana :o ), skrivet av en person från Västerljung.
http://www.gremminger.se/service/forum/ ... 2be6d16c59

2. "...varför byter Tågia inte ut dessa istället för att vantra runt dom i olika hytter...". SL-anknytning, citat ur "Raka Spåret", tidning för SEKO klubb 119
http://www.klubb119.org/Dokument/Raka%2 ... 202005.pdf

3. "Vi hade lite problem med att vi måste 'vantra' med backarna." Hockeyklubben Hanviken/Tyresö deltar i en turnering och har inte lika många backpar som kedjor.
http://hem.bredband.net/b248562/HT89/Cu ... /index.htm

Eftersom ordet tycks finnas bara i Stockholmstrakten kan man väl anta att det kommer från Uppland, Södermanland eller Finland.
joal

Inlägg av joal »

Delgav Språket denna info, hörde jag?

Min spontana privatetymologi av "vantra", då hörde det första gången var att det borde röra sig om ordet vandra uppblandat med något annat ord, exempelvis tåg, tunnelbana. Men så lär ju inte vara fallet, förstår jag nu.

En annan liten iakttagelse som aktualiserades vid lyssnandet var det göteborgska/västsvenska att kalla spårvagn för "vagn" (eller gäller det månne städer med spårväg generellt?). Samtliga göteborgska besökare i huvudstaden jag hört överför den språkanvändningen till gällande även tunnelbana. "Går den vagnen till Karlaplan?". "Vi tar en vagn (tunnelbanan) hem.". Lite sött.

/Jonas
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

"Vagnen" för spårvagnen är nog typiskt göteborgskt. I Stockholm sa man väl "tricken" och har inte det överförts till tunnelbanan.

Vad gäller "vantra" så kom jag på att man borde söka på alla böjningsformer och då hittade jag ytterligare fyra belägg, alla med sportanknytning.

4. "Vi bestämde oss tidigt att de som kommit längst i utvecklingen skulle få prova på 11 manna- spel i P88 och övriga spela 7 manna. Dock behöll vi träningsgruppen intakt och vi vantrade en del spelare mellan serierna vid behov!" Sundbybergs IK sammanfattar säsongen för pojklagen.

5. "Nye coachen Gunnar Johansson har vantrat i laguppställningen och sånt ger ingen harmoni, bara tveksamheter bland spelarna." Leif Boork uttalar sig om Färjestad i Aftonbladet den 11 mars 2000.

6. "Som vanligt, är man frestad att säga, är det ett otroligt vantrande med datum och tävlingar inför F1-säsongen 2004." Nyheter om motorsport, http://news.bmwinfo.se/ShowArticle.aspx ... 69&catID=3

7. "Kjell Jonevret var aldrig någon 4-3-3-man, men lyckades trots vantrande mellan spelsystem ändå bärga SM-guldet i fjol." Sportkrönika i SvD den 15 november 2006

Vad gäller etymologin så har jag en gissning, och den är att ordet ursprungligen betydde "fläta" eller "väva". Då flyttar man ju något fram och tillbaka. Grunden för teorin är att tyskans "Wand" (vägg) kommer av ett ord som har med fläta eller väva att göra. Även "vante" har någoy liknande ursprung. Det är dock bara en gissning.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Harald skrev:"Vagnen" för spårvagnen är nog typiskt göteborgskt. I Stockholm sa man väl "tricken" och har inte det överförts till tunnelbanan.
Jodå, även om det var betydligt vanligare under 80-90-tal, själv blev jag ganska förvånad då jag läste i frågespalter/insändare/ungdomsböcker etc. under den perioden då man beskrev t-banan som tricken, det verkar dock ha dött ut nu (tack o lov!)
Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
Skriv svar