DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord

Inlägg av Anders Norén »

DN skriver i dag om pendeltågstunneln under Stockholm. Tyvärr framgår inte om man tänkt sig två- eller fyrspåriga stationer.

Anders

DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord

Inlägg av Jörgen_G »

Anders Norén skrev:/.../Tyvärr framgår inte om man tänkt sig två- eller fyrspåriga stationer.
Det verkar som man fastnat för att ha tvåspårsstationenr under Odenplan och Slussen/Södra Station och fyrspårs vid Centralen. I förslag jag såg för ett par år sedan fanns härutöver stickspår inplanerade i tunnlarna (kommer inte ihåg exakt var) under norr och söder för att få flexibilitet i tågföringen; vändning, ha tåg i beredskap och sånt.

Banverkets webbplats har bra info i ämnet. Nedstående länk leder till den.
http://www.banverket.se/templates/NyheterTH____2714.asp
Kolla särskilt infobroschyren i .pdf-format. Jag tycker den är väldigt informativ med åskådliggörande illustrationer.

mvh/ Jörgen G
Västsvensk gästspelare

Inlägg av Västsvensk gästspelare »

Grattis Stockholm!
Och grattis Norrland och Skåne!
Göteborg skulle visst satsa på ett informationsprojekt att man kan cykla till skolan / jobbet.

Någon som känner till om det finns någon tredimensionell illustration över det blivande tunnelsystemet under SthlmC?
Roger Eriksson

Re: DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord

Inlägg av Roger Eriksson »

[/quote]
I förslag jag såg för ett par år sedan fanns härutöver stickspår inplanerade i tunnlarna (kommer inte ihåg exakt var) under norr och söder för att få flexibilitet i tågföringen; vändning, ha tåg i beredskap och sånt.
mvh/ Jörgen G[/quote]

Om jag kommer ihåg rätt från ett möte som SJK hade om bl.a pendeltågstunneln under Stockholm, så är stickspåren strukna ur planeringen, tyvärr. Detta då SL inte tyckte att det behövdes. På ett av spåren hade Banverket tänkt att X1-reserven skulle stå, med SL ansåg att det kunde lösas på annat sätt, hur framkom inte. Bild

Roger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

I münchen (och säkert på andra ställen) har man endast två spår genom staden för pendeltågen, där man under rusningen kör tät trafik (tror det är 5 tåg per 10 min) För att snabba upp på och avstigningen så har man helt enkelt gjort så att man har en mittplattform där man stiger på tåget och två sidoplattformar där man stiger av tåget. Plattformsvakter som sitter i en kur på mittplattformen kontrollerar dörrstängningen åt föraren på båda sidor om tåget med hjälp av iTV, varefter en signal ges till föraren att det är klart. Trafikantgenomströmningstakten är imponerande.

Implementerat på stockholms förhållanden så skulle jag tro att man kan göra så på Odenplan, Centralen och slussen/södra station, där antalet trafikanter som skall kliva på och av borde vara så stora att det gör någon nytta.

Är detta något att använda i stockholm?
Bilder (25-30 kb/st)...
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-1.jpg
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-2.jpg
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-3.jpg
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ska bara passa på att räta ut några tveksamheter.

För det första har Roger E fel; SL vill ha 4-spårsstationer, men inte Banverket. När det gäller de två alternativen under Söder så är det Slussenalternativet som SL förordar. Problemet i båda fallen är finansieringen, då landstinget inte vill betala en krona. :idea: :idea:

Den som lever i augusti får se, då spikas sträckning och stationsutformning 8)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Roger Eriksson

Inlägg av Roger Eriksson »

Ulrik Berggren skrev:Ska bara passa på att räta ut några tveksamheter.

För det första har Roger E fel; SL vill ha 4-spårsstationer, men inte Banverket. När det gäller de två alternativen under Söder så är det Slussenalternativet som SL förordar. Problemet i båda fallen är finansieringen, då landstinget inte vill betala en krona. :idea: :idea:

Den som lever i augusti får se, då spikas sträckning och stationsutformning 8)
Jag sa inget om fyrspårsstationer. Jag sa att_stickspåren_i "varje ände" är strukna, inget annat. Informationen kom från Banverkets representant.

Roger
Skriv svar