DN skriver i dag om pendeltågstunneln under Stockholm. Tyvärr framgår inte om man tänkt sig två- eller fyrspåriga stationer.
Anders
DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord
DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Re: DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord
Det verkar som man fastnat för att ha tvåspårsstationenr under Odenplan och Slussen/Södra Station och fyrspårs vid Centralen. I förslag jag såg för ett par år sedan fanns härutöver stickspår inplanerade i tunnlarna (kommer inte ihåg exakt var) under norr och söder för att få flexibilitet i tågföringen; vändning, ha tåg i beredskap och sånt.Anders Norén skrev:/.../Tyvärr framgår inte om man tänkt sig två- eller fyrspåriga stationer.
Banverkets webbplats har bra info i ämnet. Nedstående länk leder till den.
http://www.banverket.se/templates/NyheterTH____2714.asp
Kolla särskilt infobroschyren i .pdf-format. Jag tycker den är väldigt informativ med åskådliggörande illustrationer.
mvh/ Jörgen G
Re: DN: Gigantiskt projekt i stadens underjord
[/quote]
I förslag jag såg för ett par år sedan fanns härutöver stickspår inplanerade i tunnlarna (kommer inte ihåg exakt var) under norr och söder för att få flexibilitet i tågföringen; vändning, ha tåg i beredskap och sånt.
mvh/ Jörgen G[/quote]
Om jag kommer ihåg rätt från ett möte som SJK hade om bl.a pendeltågstunneln under Stockholm, så är stickspåren strukna ur planeringen, tyvärr. Detta då SL inte tyckte att det behövdes. På ett av spåren hade Banverket tänkt att X1-reserven skulle stå, med SL ansåg att det kunde lösas på annat sätt, hur framkom inte.
Roger
I förslag jag såg för ett par år sedan fanns härutöver stickspår inplanerade i tunnlarna (kommer inte ihåg exakt var) under norr och söder för att få flexibilitet i tågföringen; vändning, ha tåg i beredskap och sånt.
mvh/ Jörgen G[/quote]
Om jag kommer ihåg rätt från ett möte som SJK hade om bl.a pendeltågstunneln under Stockholm, så är stickspåren strukna ur planeringen, tyvärr. Detta då SL inte tyckte att det behövdes. På ett av spåren hade Banverket tänkt att X1-reserven skulle stå, med SL ansåg att det kunde lösas på annat sätt, hur framkom inte.

Roger
I münchen (och säkert på andra ställen) har man endast två spår genom staden för pendeltågen, där man under rusningen kör tät trafik (tror det är 5 tåg per 10 min) För att snabba upp på och avstigningen så har man helt enkelt gjort så att man har en mittplattform där man stiger på tåget och två sidoplattformar där man stiger av tåget. Plattformsvakter som sitter i en kur på mittplattformen kontrollerar dörrstängningen åt föraren på båda sidor om tåget med hjälp av iTV, varefter en signal ges till föraren att det är klart. Trafikantgenomströmningstakten är imponerande.
Implementerat på stockholms förhållanden så skulle jag tro att man kan göra så på Odenplan, Centralen och slussen/södra station, där antalet trafikanter som skall kliva på och av borde vara så stora att det gör någon nytta.
Är detta något att använda i stockholm?
Bilder (25-30 kb/st)...
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-1.jpg
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-2.jpg
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-3.jpg
Implementerat på stockholms förhållanden så skulle jag tro att man kan göra så på Odenplan, Centralen och slussen/södra station, där antalet trafikanter som skall kliva på och av borde vara så stora att det gör någon nytta.
Är detta något att använda i stockholm?
Bilder (25-30 kb/st)...
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-1.jpg
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-2.jpg
http://w1.855.telia.com/~u85548358/SSForum/mch-3.jpg
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Ska bara passa på att räta ut några tveksamheter.
För det första har Roger E fel; SL vill ha 4-spårsstationer, men inte Banverket. När det gäller de två alternativen under Söder så är det Slussenalternativet som SL förordar. Problemet i båda fallen är finansieringen, då landstinget inte vill betala en krona.
Den som lever i augusti får se, då spikas sträckning och stationsutformning
För det första har Roger E fel; SL vill ha 4-spårsstationer, men inte Banverket. När det gäller de två alternativen under Söder så är det Slussenalternativet som SL förordar. Problemet i båda fallen är finansieringen, då landstinget inte vill betala en krona.


Den som lever i augusti får se, då spikas sträckning och stationsutformning

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jag sa inget om fyrspårsstationer. Jag sa att_stickspåren_i "varje ände" är strukna, inget annat. Informationen kom från Banverkets representant.Ulrik Berggren skrev:Ska bara passa på att räta ut några tveksamheter.
För det första har Roger E fel; SL vill ha 4-spårsstationer, men inte Banverket. När det gäller de två alternativen under Söder så är det Slussenalternativet som SL förordar. Problemet i båda fallen är finansieringen, då landstinget inte vill betala en krona.![]()
![]()
Den som lever i augusti får se, då spikas sträckning och stationsutformning
Roger