Plankning och SLs förluster
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Risken är ju också med fullständigt skattefinansierad kollektivtrafik att det blir den som blir lidande vid besparingar i Landstinget. Vi kan inte ha ett för högt skattetryck heller här i Stockholm - då är risken överhängande att tillväxten avtar (vilket den redan har gjort, men pga av många faktorer). Med minskad tillväxt innebär det sämre skatteunderlag och sämre ställt för den helt skattefinansierade kollektivtrafiken.
En liten nackdel med att sänka priset (rejält, men fortfarande ta ut en avgift) på SL-korten är att då går en större andel av kakan till att upprätthålla biljettsystemet. Att höja priset ökar knappast kollektivtrafikens resandeandel, det vore ju det sämsta tänkbara. Utifrån dessa resonemang vore helt skattefinansierad kollektivtrafik en bra lösning. Fast dagens system är nog trots allt det bästa i nuläget. Men jag kan inte hela sanningen.
Men är folk villiga till att betala gemensamt för lokaltrafiken, så inte mig emot, det är jag med på i så fall .. men jag undrar verkligen vad människor tycker egentligen.
En liten nackdel med att sänka priset (rejält, men fortfarande ta ut en avgift) på SL-korten är att då går en större andel av kakan till att upprätthålla biljettsystemet. Att höja priset ökar knappast kollektivtrafikens resandeandel, det vore ju det sämsta tänkbara. Utifrån dessa resonemang vore helt skattefinansierad kollektivtrafik en bra lösning. Fast dagens system är nog trots allt det bästa i nuläget. Men jag kan inte hela sanningen.
Men är folk villiga till att betala gemensamt för lokaltrafiken, så inte mig emot, det är jag med på i så fall .. men jag undrar verkligen vad människor tycker egentligen.
I princip kommer alternativ två att inträffa, vilket också är en avsevärd försämring gentemot idag, av flera skäl. Huvudskälet är att kostnaderna för kollektivtrafiken kommer mer än att fördubblas, idag är ca hälften skattefinansierat. Hela den posten måste då däckas av skatter samt den tillkommande delen för de fler resor som sker. Vidare kan en sådan reform t.o.m. öka bilresandet, i alla fall i vissa grupper, då den ökade trängseln i kollektivtrafiken medför en komfortminskning och därmed är ett skäl att ta bilen.Magnus Ahltorp skrev:Det första alternativet är enligt mig mycket bra. Det andra alternativet är inte lika bra, men ingen förändring till det sämre från dagens situation.
- Alla som idag åker bil åker istället kollektivt
- Ingen som idag åker bil åker istället kollektivt
Skälet varför alternativ två kommer att inträffa, är att kostnaderna för att ha en bil är betydligt högre än månadskort 12 månader. Även marginalkostnaden för att köra bil (bensinkostnader) är betydligt högre än km kostnaderna om man har månadskort.
De som reser med bil idag gör det av främst följande skäl:
- bekvämlighet
Bilen är bekvämare än kollektivtrafiken. Man är själv, slipper trängsel, har AC, musik etc.
- smidighet
Dörr till dörr, man behöver inte passa tider utan kan åka när man vill
- tidsvinst
framförallt vid tvärförbindelser, annars tar ofta längre tid i rusningen, men framförallt bekvämligheten gör att många gladeligen spenderar trekvart i bilen i stället för 20 till och från tunnelbana samt åktid.
Inga av dessa punkter kommer man åt med nolltaxa. Det enda som möjligtvis kan uppnås är att vinna enstaka förstagångsåkare "ska testa".
De som man däremot vinner med nolltaxa är den delen av resenärerna som inte har periodkort i dagsläget. Denna del uppmuntras till fler resor än vad de annars skulle gjort samt att framförallt gående och cycklister värvas till kollektivtrafiken.
OBS att detta reonemang främst är tillämpligt för storstadsområden där en riktig rusningstrafik finns. Där är även problemet att det är denna rusning som är dimensionerande för kollektivtrafiken, dvs extra resenärer där kostar pengar - och då är man inte betjänt av att lägga dessa pengar på "onödiga" resor.
Bilister värvas främst till kolektivtrafiken genom att förbättra kollektivtrafikens status, komfort och tillgänglighet samt tidtabell. Givetvis kan även "hinder" för bilister få över dem till kollektivtrafik, dvs igenkorkade vägar, trängselavgifter och liknande.
Trängselavgifterna ser dock mer till att sprida resandet och minska det än att styra över så mycket till kollektivtrafiken. Och detta är givetvis inte heller fel, för syftet med det hela är ju att ge folk möjligheten att ta sig dit de vill på det sättet som kostar samhället minst pengar till en viss komfort, inte att försöka maximera antalet resor med kollektivtrafiken. Den bästa resan är ändå den som inte görs.
Visst är tanken med en gratis kollektivtrafik lockande. Inte av politiska "rättviseskäl", utan för att den har potentialen att minska bilresandet. En subvention som skulle föra med sig kraftigt minskad miljöbelastning kan jag gå med på. Tyvärr är jag övertygad om att en avgiftsfri kollektivtrafik skulle få alldeles för många resenärer av den typ man inte vill ha. Cyklister och promenerare är två exempel. Där lägger jag gärna till folkhälsoperspektivet. Vi behöver inte ännu en förslappande samhällsfunktion. En annan typ är de som idag reser mer eller mindre och med en gratis kollektivtrafik ökar sitt resande. Jag hävdar att vi måste ha en ekonomisk spärr som får folk att tänka efter före.Magnus Ahltorp skrev:Det enda som skulle hända vid ett avskaffande av avgift är att de som inte har kort skulle få samma villkor som de som har kort idag. Det är ganska otroligt att de som inte har kort idag helt plötsligt kommer att "överutnyttja" trafiken i större utsträckning än kortinnehavare gör nu.
Men mitt skräckscenario för en gratis kollektivtrafik är bara spekulationer. Jag har inte hört talas om någon större stad där detta har prövats. De positiva effekterna i Kristinehamn m.fl. mindre städer kan man inte dra alltför stora växlar på.
/Michael
-
Den ekonomiska spärren finns inte idag i Stockholm om man har månadskort. Jag vet att det i vissa andra delar av landet finns en sån spärr genom att marginalkostnaden aldrig blir 0.Spårvagnsmicke skrev:Tyvärr är jag övertygad om att en avgiftsfri kollektivtrafik skulle få alldeles för många resenärer av den typ man inte vill ha. Cyklister och promenerare är två exempel. Där lägger jag gärna till folkhälsoperspektivet. Vi behöver inte ännu en förslappande samhällsfunktion. En annan typ är de som idag reser mer eller mindre och med en gratis kollektivtrafik ökar sitt resande. Jag hävdar att vi måste ha en ekonomisk spärr som får folk att tänka efter före.
Dessutom bör man fråga sig varför de som promenerar/cyklar gör det. Är det av ekonomiska skäl, av motionsskäl, bekvämlighetsskäl, miljöskäl eller något annat?
Ett alternativ till total nolltaxa är nolltaxa utanför rusningstrafik.
Då höjer vi i stället Din landstingsskatt med 6000 kr / år på och du blir nöjd och glad. (Vilket nolltaxa innebär i praktiken)Stefan A (tullinge) skrev:Planka gör man ju endast för att det är så extremt dyrt att åka kommunalt nu för tiden! 6000kr/år (+ att man betalar skatt)
STÖD PLANKNING PGA HÖGA PRISER!![]()
![]()
Är det så svårt att inse att saker och ting kostar, hur man än gör, antingen betalar man via skatten eller direkt. Enda sättet att få billigare SL resor är att köra mindre trafik eller att alla som plankar och kl-ttr- ägnar sig åt något vettigt i stället.
6000 kr dividerat med 365 dagar är 16,43 kr per dag, dividerat med 24 timmmar blir det 68 öre per timme dividerat med 60 minuter blir 1 öre per minut................................ . Då får du åka genom hela Stockholmslän från söder till norr, från öster till väster...... du kan få ihop en hel del kilometrar (Hur stort är Stocholmslän i kvadratkilometer?). Att sitta i ett pendeltåg och åka frammåt i normal "pendeltågsfart" i en timme kommer du frammåt en hel del kilometrar för 68 öre...... Jag anser det inte vara huutlöst dyrt precis.Stefan A (tullinge) skrev:Planka gör man ju endast för att det är så extremt dyrt att åka kommunalt nu för tiden! 6000kr/år (+ att man betalar skatt)
STÖD PLANKNING PGA HÖGA PRISER!![]()
![]()
Själv när jag bor i Helsingfors och jobbar i grannkommunen Vanda får jag köpa regional biljett. Ett period kort på 60 dygn kostar 123.20 € (1 115,94 SEK) det blir för mig 2,05 € per dag och per timme 8 cent (72 öre). Billigast skulle jag ju komma om jag skulle ta en biljett för 365 dagar (Skulle kosta 714,90€ / 6475,54 kr / 1,95€ per dag).
Så ni har billigare biljetter där i "miljon staden" för ett geografiskt större område att röra på er!

H: HenrikE-E
Medlem i:FSS, BHSF
Jag blir rent ut sagt arg när jag läser Ulfs argumentation.
Om det finns två äpplen i affären och person A stjäl det ena emedan person B köper det andra, vem betalar för person A:s äpple? Inte är det affärsföreståndaren - det är person B!
Precis på samma sätt är det med biljettpriserna för kollektivtrafiken.
Du skriver att du är student och att du har ont om pengar. Vet precis hur det är. Men skall du åka kollektivt så får du prioritera bort något annat.
Har du dyr lägenhet? Har du dyr hobby? välj mellan den och att kunna transportera dig! Köper du mat i saluhallen? ICA är billigare. 20kr limpan? Baka själv. Har man ont om pengar går det alltid att prioritera. Visst det är ett h:e att vända på kronorna, men det går. Och för övrigt, 7000 är kanske futtigt, men det går definitivt att hanka sig fram. Har du inte studiemedel? Klaga inte över att du inte har råd och skaffa dig.
För övrigt skulle jag vilja påpeka att nednastående argumentation var ypperlig:
Om det finns två äpplen i affären och person A stjäl det ena emedan person B köper det andra, vem betalar för person A:s äpple? Inte är det affärsföreståndaren - det är person B!
Precis på samma sätt är det med biljettpriserna för kollektivtrafiken.
Du skriver att du är student och att du har ont om pengar. Vet precis hur det är. Men skall du åka kollektivt så får du prioritera bort något annat.
Har du dyr lägenhet? Har du dyr hobby? välj mellan den och att kunna transportera dig! Köper du mat i saluhallen? ICA är billigare. 20kr limpan? Baka själv. Har man ont om pengar går det alltid att prioritera. Visst det är ett h:e att vända på kronorna, men det går. Och för övrigt, 7000 är kanske futtigt, men det går definitivt att hanka sig fram. Har du inte studiemedel? Klaga inte över att du inte har råd och skaffa dig.
För övrigt skulle jag vilja påpeka att nednastående argumentation var ypperlig:
/TonyNB skrev:På sätt och vis är ju Ulf's resonemang utmärkt - att man själv kan avgöra var man vill påverkar genom att vägra betala.
Jag är också student och har inte så mycket att leva på, däremot anser jag att det är ytterst viktigt att göra rätt för sig.
Jag lever i en demokrati där majoriteten bestämmer och jag inser att jag måste foga mig i detta. Har jag en avvikande åsikt kan jag demonstrera eller, betydligt effektivare, direkt kontakta någon i ansvarig ställning, t.ex. en riksdagsledamot. Mer effektivt är det om jag gör det via en organisation som företrader mina åsikter. Om denna dock ska få gehör gäller det givetvis att den inte bygger på att ägna sig åt olakligheter eller liknande. Nåväl, till saken:
Ont om pengar har jag, för jag har bil. Att tanka är fruktansvärt dyrt och egentligen är det svineri att bensinen nästan bara består av skatt.
Du, Ulf, borde då rekommendera mig att tanka och sedan smita för att det är ett politiskt handlande för lägre bensinskatter? När jag ändå håller på borde jag då även, med all rätt, skaffa mig en större uppsättning regplåtar så att jag kan mygla mig runt skatten på bilen och slipper böter om jag klantar mig.
Givetvis går detta även att överföra på allt annat som är för dyrt. (Obs att jag de facto tycker att bensinskatten är helt OK och aldrig klagar över den, men jag tyckte exemplet var passande. Dessutom sålde jag bilen efter nåt år, för att den var på tok för dyr, framförallt i verkstadskostnader, nog signifikant för 1000-kronorsbilar)
Intressant också att Du som student anser att Du har än mer rätt att resa på andras bekostnad (något annat kan Du inte hävda, den berömde "någon" betalar Din resa) när studentlivet går ut på att mer eller mindre leva på staten. Utöver eventuellt förstående & förmögna föräldrar (och studielån) består studentlivet av olika former av bidrag samt extraknäck. samt att studierna är kostnadfria. Vi studenter i Sverige har det otroligt bra.
Annars har jag hört talas om köpbojkott om något är för dyrt eller på annat sätt fel, men det hör kanske till gårdagens värderingar, idag ska man fortsätta konsumera och då göra ännumera skada genom att inte betala för det man konsumerar.
Med reservation för tyckfel.
-
- Kontakt:
Följer resonemanget om "civil olydnad". Kalle: Ju mer jag tjänar, desto mer betalar jag i skatt och då jag tycker skatten är för hög har jag "mer rätt" att inte betala skatt eftersom jag skulle pröjsa så mycket. Moms för det jag köper samt skatter för min bil tycker jag räcker.
Själv tycker jag det är ett felaktigt resonemang som förs ovan, på samma sätt som argumenten för "fri" kollektivtrafik av "plankare" som framförts här inte håller alls. Ni som är för avgiftsfri kollektivtrafik och plankar, vad tycker Ni om Kalles resonemang? Han har väl rätt till att göra så, eller?
Själv tycker jag det är ett felaktigt resonemang som förs ovan, på samma sätt som argumenten för "fri" kollektivtrafik av "plankare" som framförts här inte håller alls. Ni som är för avgiftsfri kollektivtrafik och plankar, vad tycker Ni om Kalles resonemang? Han har väl rätt till att göra så, eller?
- Rhu_plankaren
Min skola ligger 2stationer från där jag bor och det räcker tydligen inte för att jag ska få ett skolkort att åka på =/ På morgonen är jag skit trött jag orkar verkligen inte gå dom där 200 300metrarna jag plankar tycker att man borde få åka sånna korta sträckor gratis 

If idiots could fly, this place would be an airport.
Men herregud! Orkar du inte gå 200-300 meter? Jag har 400 meter till min tvättstuga, dit går tusan ingen buss! Å när jag bodde i Hagsätra var det säkert mer än 600 meter till tunnelbanan. Den sträckan fanns ingen buss att planka!
Herregud! Jag är chockad! 200 meter!!!!
Herregud! Jag är chockad! 200 meter!!!!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Rhu_plankaren
-
- Kontakt:
Jag köpte mig ett alldeles ypperligt färdmedel häromdagen, nämligen en cykel. Det går ibland snabbare än tunnelbanan på sträckor upp till ett par kilometer (mtp väntetid på t-banan).
Själv planerar jag att cykla till skolan (8-9 kilometer) istället för att ta tunnelbanan. Det tar heller inte mer än fem minuter längre tid att cykla.
Nej, skaffa cykel istället, ni som klagar på sl-kortpriset. Det är snart inbesparat på några månader.
Själv planerar jag att cykla till skolan (8-9 kilometer) istället för att ta tunnelbanan. Det tar heller inte mer än fem minuter längre tid att cykla.
Nej, skaffa cykel istället, ni som klagar på sl-kortpriset. Det är snart inbesparat på några månader.
Jag har 9,3 km till jobbet, det tar mellan 22 och 24 minuter. Inklusive alla j-a rödljus, som alltid ska slå!Kingsthrone skrev:Jag köpte mig ett alldeles ypperligt färdmedel häromdagen, nämligen en cykel. Det går ibland snabbare än tunnelbanan på sträckor upp till ett par kilometer (mtp väntetid på t-banan).
Med tunnelbanan tar det 20 minuter plus 10 minuter att gå från Hötorget. Mao det går fortare att cykla, samt att jag på en dag får motion (och förbränner en jäkla massa kalorier med den farten).
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lite off-topic här med.bruse skrev:Jag har 9,3 km till jobbet, det tar mellan 22 och 24 minuter. Inklusive alla j-a rödljus, som alltid ska slå!Kingsthrone skrev:Jag köpte mig ett alldeles ypperligt färdmedel häromdagen, nämligen en cykel. Det går ibland snabbare än tunnelbanan på sträckor upp till ett par kilometer (mtp väntetid på t-banan).
Med tunnelbanan tar det 20 minuter plus 10 minuter att gå från Hötorget. Mao det går fortare att cykla, samt att jag på en dag får motion (och förbränner en jäkla massa kalorier med den farten).
Men jag har börjat hojja från Hägersten till Kista och idag stannade tripmätaren på 46minuter och 35 sekunder efter 18,3 km. (nytt personligt!)
Det tar alltid minst 50 minuter med tunnelbana så bara av den anledningen så borde man ju hojja istället. Sen slipper man :
1. Stressiga lokaltrafikanter
2. Irritera sig över att vissa plankar
3. Byta tunnelbana vid T-Centralen (ryyys)
Sen som Bruse säger åker man nog på en del kondis på köpet om man ska komma i baddräkten.

Och man får även se lite natur, andra cyklister som kör som galningar, rödljus och bilköer (hehe, det kan de ha) m.m.
/fredrik
Angående detta med planking och priser...
En stor stark ute på krogen kostar 50 spänn, inte kan man bara sitta och dra en. Nej två tre stycken. Kanske en ask cigg, en korv med mos efter på väg hem. HÄPP 500 spänn rentutav mer! 500 spänn, en tröja på HM, ett par skor i en budget affär. 500 spänn för en jacka BILLIGT, 500 för ett kort på tunnelbanan DYRT... Men för de där 500 kronorna kan du åk atill Norrtälje, till Ösmo du kan åka 24/7 tills du spyr. Dessutom, här kommer det bästa i kråksången. Du kan sitta ner på din häck och njuta. Den som plankar måsste se sig om i fall kontrollen kommer/i fall spärrvakten tjafsar/ buss chaffisen tjafsar. Med ett kort är det bara till att gå in, sätta sig ner och läsa sina böcker eller vad man nu vill göra.
Kort sagt, de som plankar måsste lida av någon märklig tvångstanke, De VILL uppsöka bråk, diskution, problem, irretation hos övriga resenärer.
De som gnäller på att priserna är för höga, ett års kort i Londons subway kostade för några år sedan 17000. (sjutton TUSEN)!! Där är det rent och snyggt på platformar och tåg, det är inget problem med stökiga personer. Folk uppskattar kollektivtrafiken på ett annat sätt där. Här i Stockholm är det en självklarhet att allt ska fungera/ vara gratis. Skatterna höjs i takt med att fusket ökar.
Om allt kl-tt-r och fuståkning upphörde skulle priserna på resorna kunna sänkas med över hälften. Men det kommer aldrig ske. Det finns nämligen personer som anser sig ha den medborliga och demokratiska rätten att kl-ttr- och fuskåka för att "starta debatt och orsaka revulution och anarki, den ultimata formen av demokrati" jo jo, vi har hört det där förr...
Det har aldrig fungerat hitills...
Så dra in på en starköl i veckan/bio/korv med mos/märkes tröja/sko/bok/tidning som alla andra som jobbar för att leva och betala det som krävs. Det är ett hårt liv, det är ingen dans på rosor.
Angående gå 2-300 meter. När jag bodde på landet gick det en (1) buss om dagen. Jag gick till och från jobbet på vintern när det inte gick att cykla på grund av all snö.
Men å andra sidan. Det är så skönt att gnälla, samt att skylla på andra.
Eller hur?
En stor stark ute på krogen kostar 50 spänn, inte kan man bara sitta och dra en. Nej två tre stycken. Kanske en ask cigg, en korv med mos efter på väg hem. HÄPP 500 spänn rentutav mer! 500 spänn, en tröja på HM, ett par skor i en budget affär. 500 spänn för en jacka BILLIGT, 500 för ett kort på tunnelbanan DYRT... Men för de där 500 kronorna kan du åk atill Norrtälje, till Ösmo du kan åka 24/7 tills du spyr. Dessutom, här kommer det bästa i kråksången. Du kan sitta ner på din häck och njuta. Den som plankar måsste se sig om i fall kontrollen kommer/i fall spärrvakten tjafsar/ buss chaffisen tjafsar. Med ett kort är det bara till att gå in, sätta sig ner och läsa sina böcker eller vad man nu vill göra.
Kort sagt, de som plankar måsste lida av någon märklig tvångstanke, De VILL uppsöka bråk, diskution, problem, irretation hos övriga resenärer.
De som gnäller på att priserna är för höga, ett års kort i Londons subway kostade för några år sedan 17000. (sjutton TUSEN)!! Där är det rent och snyggt på platformar och tåg, det är inget problem med stökiga personer. Folk uppskattar kollektivtrafiken på ett annat sätt där. Här i Stockholm är det en självklarhet att allt ska fungera/ vara gratis. Skatterna höjs i takt med att fusket ökar.
Om allt kl-tt-r och fuståkning upphörde skulle priserna på resorna kunna sänkas med över hälften. Men det kommer aldrig ske. Det finns nämligen personer som anser sig ha den medborliga och demokratiska rätten att kl-ttr- och fuskåka för att "starta debatt och orsaka revulution och anarki, den ultimata formen av demokrati" jo jo, vi har hört det där förr...
Så dra in på en starköl i veckan/bio/korv med mos/märkes tröja/sko/bok/tidning som alla andra som jobbar för att leva och betala det som krävs. Det är ett hårt liv, det är ingen dans på rosor.
Angående gå 2-300 meter. När jag bodde på landet gick det en (1) buss om dagen. Jag gick till och från jobbet på vintern när det inte gick att cykla på grund av all snö.
Eller hur?
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Mycket bra talattutf tub 3 skrev:Angående detta med planking och priser...
Eller hur?

Med insikt i hur mycket trafik man kunde undvikit att dra in på i samband med de kommande besparingarna, om vandalism och plankning inte funnes, är det bara att beklaga att vissa stockholmare är så otacksamma för sin trafik.

Apropå bortskämda stockholmare; i London klagas det inte längre på trängselavgifterna...

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...