våren utanför huset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Acela

våren utanför huset

Inlägg av Acela »

Bild

Bild

Bild
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Hade väl passat bra in på naturbilderstråden annars ;)
Pentax for life!
Användarens profilbild
Kantorn

Re: våren utanför huset

Inlägg av Kantorn »

Acela skrev:Bild

Bild
Hej Jim. Lite kaxig (med rätta!) signatur med tanke på de ovanstående bilderna. Den första var också fin, men mera ett dokument över våren än en vacker bild. OBS Inte menat som ett klagomål!

Men den andra och tredje tycker jag verkligen inte behöver redigering i photoshop! (Klart man skulle kunna få klarare färger och bättre väder och så, men sådana redigeringar är fusk...)

Helt enkelt: Snyggt jobbat!
Jag tycker denna tråd har potential: Vår utanför huset är väl fler som kan plåta?
Professionell tyckare
Acela

Inlägg av Acela »

jo.. jag förstår vad du menar.. men photoshop är fusk, så det försöker jag bara använda när jag använt iso 800 och bilderna är lite brusiga
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Olaf Lindström
Kontakt:

Inlägg av Olaf Lindström »

Photoshop är alltså fusk likt det analoga mörkrummet för en analog fotograf isåfall... :wink:

Har jag nämnt att alla bilder tagna med t.ex. Canon systemkameror behöver bildredigering och uppskärpning om man vill få det som kameran tog p.g.a att det ligger en skyddande, men något skärpebortagande, "AA-filter" framför sensorn i systemkameror. Fusk då att redigera, känns ärligt talat lite jantelag. "Jag kan inte alltså är det fusk":?:(inget elakt menat)
Mvh: Olaf Lindström
Fotograf Olaf Lindström
JayC

Inlägg av JayC »

Olaf Lindström skrev:Fusk då att redigera, känns ärligt talat lite jantelag. "Jag kan inte alltså är det fusk":?:(inget elakt menat)
Jag instämmer! :x
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jag skulle snarare säga "surt sa räven". :wink:

Och så måste jag hålla med Kantorn om att andra och tredje bilden är bra. :)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Olaf Lindström skrev:Photoshop är alltså fusk likt det analoga mörkrummet för en analog fotograf isåfall... :wink:

Har jag nämnt att alla bilder tagna med t.ex. Canon systemkameror behöver bildredigering och uppskärpning om man vill få det som kameran tog p.g.a att det ligger en skyddande, men något skärpebortagande, "AA-filter" framför sensorn i systemkameror. Fusk då att redigera, känns ärligt talat lite jantelag. "Jag kan inte alltså är det fusk":?:(inget elakt menat)
Det är inte så jag menade i alla fall. Men däremot att "förfalska verkligheten" är "fusk" (som att förbättra ett dåligt väder) även om min definition på det ordet i just detta fallet kanske mest är på skoj.

Men har man tagit ett kort i mörker, eller har kamera som inte tar "rättvisande" bilder (som Canons system bevisligen), eller har att göra med tex en tabloidtidning som behöver ljusa upp korten för att papperet är svagt färgat och trycket är annorlunda, då är det fullt berättigat.

Exempel på ett kort som är fusk finns i detta inlägg:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=152933#152933
Läs hela tråden så förstår ni varför.
Professionell tyckare
Låst