Vilka spårvägsåteruppbyggnader är realistiska?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

rote skrev:När jag talade med de då ansvariga politikerna i tekniska nämnden så var det dock ingen som tänkte sig att det skulle byggas någon spårväg från Lunds central till Dalby eller Södra Sandby förrän någon gång kring 2020-2030 tidigast.
Det där gäller nog Linköping också: Man vill nog se en lösning med duolink, men det ligger "långt fram i tiden", det är inget beslut som någon vill hållas ansvarig för: "Ni satsar miljon efter miljon på spårvagnar med lägger ner skolor/daghem/fritidsgårdar/åldringsvården/etc". För just Linköping underlättas velandet av att man måste vänta in en färdig Ostlänk, som just nu ser ut att kanske vara klar om 15 år.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

bark skrev:
rote skrev:När jag talade med de då ansvariga politikerna i tekniska nämnden så var det dock ingen som tänkte sig att det skulle byggas någon spårväg från Lunds central till Dalby eller Södra Sandby förrän någon gång kring 2020-2030 tidigast.
Det där gäller nog Linköping också: Man vill nog se en lösning med duolink, men det ligger "långt fram i tiden", det är inget beslut som någon vill hållas ansvarig för: "Ni satsar miljon efter miljon på spårvagnar med lägger ner skolor/daghem/fritidsgårdar/åldringsvården/etc". För just Linköping underlättas velandet av att man måste vänta in en färdig Ostlänk, som just nu ser ut att kanske vara klar om 15 år.

Samtidigt sparar man ju pengar med spårväg genom att varje förare kan köra fler passagerare, jämfört med buss. Plus att spårväg lockar fler bilister än bussar gör, vilket gör att vägslitaget minskar. Så även om investeringskostnaden är betydande så kan driftsubventionerna minska.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2003
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

For 100 år siden skulle man ha sporvei "overalt" og alternativene var hest, sykkel eller å gå. Så kom Henry Ford med sin bil til alle og for 50 år siden trodde man at alle sporveier skulle bort. Dagens biltrafikk kan ikke opprettholdes på det nivået den er. Sterk vekst i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil føre til knapphet på bensin. Alternativet blir da nye typer drivstoff eller vi må gå over til mindre energikrevende transportformer. Dette kan føre til at sporvei blir mer aktuelt, men vi kan også få nye bilkonstruksjoner som gjør økt satsning på sporvei mindre lønnsomt. En trend jeg tror vi kan få se er at jernbanestasjoner vil forsvinne på mindre steder fordi man bygger nye ekspressjernbaner mellom de store stedene. Dette er det som har skjedd i Landskrona. Her kunne man kanskje også ha bygd en liten sporvei mellom sentrum og stasjonen. Jeg tror at andre slike stasjoner "på landet" vil komme. Jernbanene slipper da å gå omveien gjennom sentrum, samtidig som verdifullt areal kan brukes til stadsutvikling. På slike steder kan man godt bygge sporveim, selv om stedene ikke er spesielt store.
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Det du säger hade kunnat stämma in på Landskrona, om det inte vore för att stadens gamla järnvägsområde i centrum finns kvar. Jo, alldeles korrekt, man har behållit denna enorma yta enbart för godstrafikens behov (!) när detta hade kunnat lösas med en ganska simpel ombyggnad av spårnätet till de industrierna som betjänas längs denna järnväg. Så just i det fallet vann staden ingen central mark när järnvägsstationen flyttades.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Nils Carl Aspenberg skrev:For 100 år siden skulle man ha sporvei "overalt" og alternativene var hest, sykkel eller å gå. Så kom Henry Ford med sin bil til alle og for 50 år siden trodde man at alle sporveier skulle bort. Dagens biltrafikk kan ikke opprettholdes på det nivået den er. Sterk vekst i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil føre til knapphet på bensin. Alternativet blir da nye typer drivstoff eller vi må gå over til mindre energikrevende transportformer. Dette kan føre til at sporvei blir mer aktuelt, men vi kan også få nye bilkonstruksjoner som gjør økt satsning på sporvei mindre lønnsomt. En trend jeg tror vi kan få se er at jernbanestasjoner vil forsvinne på mindre steder fordi man bygger nye ekspressjernbaner mellom de store stedene. Dette er det som har skjedd i Landskrona. Her kunne man kanskje også ha bygd en liten sporvei mellom sentrum og stasjonen. Jeg tror at andre slike stasjoner "på landet" vil komme. Jernbanene slipper da å gå omveien gjennom sentrum, samtidig som verdifullt areal kan brukes til stadsutvikling. På slike steder kan man godt bygge sporveim, selv om stedene ikke er spesielt store.
--------------------------
Man utredde ju mycket noga hur stationsförbindelsen skulle utformas i Landskrona innan man beslutade att bygga den som trådbuss som var det billigaste alternativet. Spårväg och spårtaxi var också aktuellt; men trådbuss blev som sagt mycket billigare.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Nils Carl Aspenberg skrev:For 100 år siden skulle man ha sporvei "overalt" og alternativene var hest, sykkel eller å gå. Så kom Henry Ford med sin bil til alle og for 50 år siden trodde man at alle sporveier skulle bort. Dagens biltrafikk kan ikke opprettholdes på det nivået den er. Sterk vekst i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil føre til knapphet på bensin. Alternativet blir da nye typer drivstoff eller vi må gå over til mindre energikrevende transportformer. Dette kan føre til at sporvei blir mer aktuelt, men vi kan også få nye bilkonstruksjoner som gjør økt satsning på sporvei mindre lønnsomt.

Jag tror inte nya bilkonstruktioner gör att man kan göra lika mycket bil som idag. En del av den etanol som säljs idag, produceras på ett sätt som inte är långsiktigt hållbart. Vi har helt enkelt inte tillräckligt med skog och åkermark för att hållbart producera biobränsle i den omfattning som behövs för att ersätta dagens konsumtion av fossila bränslen.
http://www.monbiot.com/archives/2007/03 ... -solution/

Alltså måste vi minska energiförbrukningen, och spårväg i tätort är ett bra sätt att göra det. Cykla är ännu bättre. Hälften av Stockholms cykelpendlare har längre än nio km till jobbet, sidan nio:
http://www.stockholm.se/upload/Fackforv ... erstad.pdf
MustangF1-43
Inlägg: 135
Blev medlem: torsdag 21 december 2006 14:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av MustangF1-43 »

Vad det gäller Malmö och modern kollektivtrafik (=spårväg) blir i varje fall jag tveksam. Detta då det enda prioriterade fordonet i denna stad heter CYKEL. Planeringen är helt inriktad mot cyklister vilket visas på följande vis:

1. Gator smalnas av för sämre framkomlighet (vilket slår hårdast mot stadstrafiken, bilen är flexibel och föraren kan därmed ta en annan väg).
2. Man poängterar att cyklister är varmt välkomna i bussfilerna (CYKEL, buss, taxi står det överallt).
3. Man talar alltid om de "oskyddade trafikanterna" vilket då motiverar åtgärd 1.

Mäter man restider i Malmö ser man direkt att linjer som passerar Regementsgatan (Kronprinsen-Fridhemstorget), Södra Förstadsgatan och Davidshallsgatan och en del gator till får rent horribla restider p.g.a ovanstående "åtgärder".

Det har tydligen gått Malmö förbi att ovanstående åtgärder inte minskar biltrafiken och att det tvärtom gör kollektivtrafiken mindre konkurrenskraftig. Ska det vara realistiskt med spårväg i Malmö krävs en helt ny trafikplanering som involverar bussfiler. Bussfiler alltså. Inte cykelbanor för bussar utan filer för bussar där skyltarna förbjuder cyklister. Dessa bussfiler behövs allra minst i stora delar av de s.k huvudlinjernas sträckning och de kräver att gator breddas på nytt för att ge plats åt bussfil + fil för övrig trafik. För denna övriga trafik är ju gatan fortfarande smalare men kollektivtrafiken kommer fram.

Har den åtgärden implenterats kan man säga att stommen till spårväg är lagd och utifrån det kan man bygga vidare. Men sålänge cykeln är Malmös framtid har jag svårt att se att stadstrafik ö.h.t har någon prioritet, några sådana tecken har ju inte märkts tidigare och inte nu heller. Snarare debatterar man hastighet och åter hastighet ungefär som om motorfordon framförda i mer än 20 km/h (max) är en mycket allvarlig trafikfara och att trafikflödet måste strypas till 5 km/h - för "de oskyddade" trafikanternas skull. Avsmalningar får ju exakt den effekten.

Lägger man sedan in zebralagen och det trafikbeteende som innebär "korsa gatan med ögonbindel, vi smalnar av om stackars cyklisten blir påkörd" och "trottoarerna är cykelbanor" m.m landar allt i kaos.

Hur läget är i Helsingborg idag på spårvägssidan vet jag inte. Men när jag frågade i samband med valet fick jag svar att man studerade olika lösningar på framtida stadstrafik (bl.a gummihjulsspårvagnar i stil med TransLohr).

Framförallt linje 1 behöver spårväg, den är alldeles för lång för att fungera effektivt med enbart buss och mycket riktigt är restiderna längre än då man hade modern trafik med Mustang. Komforten är också betydligt sämre än Mustangens.

Därför är det bilen som gäller om man vill åka snabbt och bekvämt. Detsamma gäller linje 2. Rena plågan att åka från Knutpunkten till Berga eller Väla. Tur att det går tåg till Ödåkra (med kort anslutning med 2an) samt regionbussar som är snabbare och bekvämare.

Enligt information ökar biltrafiken snabbare än stadstrafiken i Helsingborg och ska man kunna åtgärda miljön krävs därför satsningar. Gasbussarna räcker helt enkelt inte. Kombinationen gasbussar och krav på katalysator på färjorna klingar falskt i mina öron.

Problemet med bussarna är komforten, den är avsevärt sämre än för en spårvagn och då inte minst den materiel man haft tidigare. Motorbullret, gungandet, ryckiga inbromsningar. Sådant gör att man hellre tar bilen.

Ska man ta Malmö och Helsingborg på allvar ifråga om miljö är det dags att införa den moderna stadstrafiken - spårvagnen. Som väl är har jag den lyxen att kunna ta tåget in till HBG istället för att behöva gunga fram i en grönmålad låda.;)

Tåget tar dessutom bara 10 minuter in till centrum, alltså kortare sträcka i restid räknat än från Råå (tittade på en lägenhet där som låg ungefär 50 meter från spårvagnshållplatsen, hade vagnen gått hade den varit perfekt för mig).
Med spårvagn till framtiden
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Erik Sandblom skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:For 100 år siden skulle man ha sporvei "overalt" og alternativene var hest, sykkel eller å gå. Så kom Henry Ford med sin bil til alle og for 50 år siden trodde man at alle sporveier skulle bort. Dagens biltrafikk kan ikke opprettholdes på det nivået den er. Sterk vekst i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil føre til knapphet på bensin. Alternativet blir da nye typer drivstoff eller vi må gå over til mindre energikrevende transportformer. Dette kan føre til at sporvei blir mer aktuelt, men vi kan også få nye bilkonstruksjoner som gjør økt satsning på sporvei mindre lønnsomt.

Jag tror inte nya bilkonstruktioner gör att man kan göra lika mycket bil som idag. En del av den etanol som säljs idag, produceras på ett sätt som inte är långsiktigt hållbart. Vi har helt enkelt inte tillräckligt med skog och åkermark för att hållbart producera biobränsle i den omfattning som behövs för att ersätta dagens konsumtion av fossila bränslen.
http://www.monbiot.com/archives/2007/03 ... -solution/

Alltså måste vi minska energiförbrukningen, och spårväg i tätort är ett bra sätt att göra det. Cykla är ännu bättre. Hälften av Stockholms cykelpendlare har längre än nio km till jobbet, sidan nio:
http://www.stockholm.se/upload/Fackforv ... erstad.pdf
Man ska inte snöa in på bara etanol som alternativbränsle. Håller med om att det troligtvis är en mycket kortsiktig politik, särskilt som EU belagt all annan etanoltillverkning med tullar för att gynna de egna etanolproducenterna när exempelvis sockerrör är mycket energieffektivare än motsvarande sockerbetor och har alltid varit det. Kolhydraterna måste brytas ned till enkla sockerarter som måste omvandlas till alkohol, vilket i sig är en energikrävande process.


Som det ser ut nu finns möjligheten med fusionskraft o dyl, även om den säkert ligger en generation framåt i tiden. Man får komma ihåg att alla domedagsförutsägelser hittils, varesig det gällt telefonnätets utveckling ("det finns inte kopparkablar nog att ge alla kineser och indier telefoner" som man sa på 1960-talet innan det fanns fiberoptik) eller energikriser har slagit fel hittils.
MustangF1-43 skrev:Framförallt linje 1 behöver spårväg, den är alldeles för lång för att fungera effektivt med enbart buss och mycket riktigt är restiderna längre än då man hade modern trafik med Mustang. Komforten är också betydligt sämre än Mustangens.
Håller med, det är framförallt den linjen jag sneglat på tidigare. Stadens bebyggelse gör att en nord-sydlig spårvägsaxel skulle passa perfekt i handsken.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

rote skrev:Som det ser ut nu finns möjligheten med fusionskraft o dyl, även om den säkert ligger en generation framåt i tiden. Man får komma ihåg att alla domedagsförutsägelser hittils, varesig det gällt telefonnätets utveckling ("det finns inte kopparkablar nog att ge alla kineser och indier telefoner" som man sa på 1960-talet innan det fanns fiberoptik) eller energikriser har slagit fel hittils.

Nej, möjligheten finns inte med fusionskraft. Det kan hända att möjligheten kommer till i framtiden, men där är vi inte än. Det vi vet är att vi fortfarande inte har hittat någon energikälla som inte har olika nackdelar. Min tes är att vi inte kommer kunna ersätta 100% av dagens fossila bränsleförbrukning, och vi tycks vara ense om att denna tes kommer gälla under minst några decennier framöver.

Jag blir alltid lite fundersam när folk säger att vi kommer frälsas av ett teknikmirakel. Jag håller mig hellre till det vi vet.

Fusion tycks hysa stor potential, men samtidigt är det oklart om det ska kunna fungera som komersiell energikälla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_rea ... tal_issues
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Ok, ser nu att jag skrev mitt inlägg slarvigt i nutid, menade givetvis att det är en potentiell energikälla :wink:

Nu när Kina och Indien är på väg in i banan tror jag att forskningen kommer få en rejäl skjuts framåt. Men visst, det är osäkert om/när det blir verklighet så du har rätt i att man måste planera för den närmaste framtiden.
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Malmö är ett par steg närmre ett spårvägsnät. Nu har stadens politiker bestämt sig för att tillsätta en utredning: http://sydsvenskan.se/malmo/article232940.ece
MALMÖ. – Malmös folkmängd växer med ett par procent varje år. Det trafiksystem vi har i dag räcker inte till. Busstrafiken har snart nått sin kapacitetsgräns, säger kommunalrådet Anders Rubin (s), ansvarig för boende- och stadsmiljö som tagit inititativ till utredningen tillsammans med Lari Pitkä-Kangas (mp), kommunal-råd med ansvar bland annat för trafikmiljöfrågor, och Tove Hultberg (v), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Utredningen ska vara klar i oktober 2008 och bland annat belysa kostnader, markbehov och påverkan på stadsmiljön.

Flera europeiska städer har så kallad light rail-kollektivtrafik, det vill säga tåg som går på stadsgator. Enligt Anders Rubin är Malmö särskilt lämpad för light rail eftersom staden redan i slutet på 1800-talet planerades för spårvagnar, både hästdragna och elektriska. Det finns redan de breda gator som behövs.
– Därför blir investeringarna inte så omfattande. Det handlar om att dra spår på existerande gator, säger Lari Pitkä-Kangas.

Men kostnaderna blir ändå så höga att Malmöborna själva inte kan stå för hela notan utan staten måste hjälpa till.

De främsta fördelarna med spårburen trafik är, enligt de tre politikerna, att utsläppen minskar, resenärskapaciteten bli större och mer flexibel än för stadsbussar, snabbheten ökar och trafiken blir lättare att anpassa till funktionshindrade. Dessutom finns det undersökningar som visar att bilister har lättare att överge sin bil för light rail än för stadsbussar.

Kontinentalbanan kan bli den första sträckan för lokala spårvagnar. Spåren finns redan. Vad som behövs är fler stationer. Men de planerna kan realiseras tidigast när Citytunneln är klar 2011.
Men det finns ju alltid de som stretar emot:

http://sydsvenskan.se/malmo/article232942.ece
Folkpartiet säger nej till spårburen kollektivtrafik i Malmö. Partiet menar att trafikkapaciteten inte kommer att öka och inte heller att miljön blir bättre.

– Spårvagnar tränger undan annan trafik och saknar flexibilitet. Spåren ligger där de ligger. Om det öppnar en skola eller ett köpcentrum utanför spårdragningen når man helt enkelt inte dit. Malmö behöver en större trafikkapacitet, inte mindre, säger Allan Widman, ordförande för folkpartiet i Malmö.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Folkpartiet fattar visst inte att skolor och Shopping Centra byggs nog intill en existerande spårväg. Framtiden för en pålitlig linje är säkrad och resande behöver inte bekymra sej om att den ändras jämnt och ständigt.

Dennis
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Nu är FP i Malmös fullmäktige ett ganska marginaliserat parti som haft sina egna internstridigheter. Jag tror dessutom att de övriga partierna backar upp koalitionen i det här fallet när utredningen läggs fram 2008, och till dess kan mycket hända även inom FP. Malmös spårvagnar har varit sörjd av många, inte minst av malmöborna själva. När det dessutom handlar om att lägga spår på gator som redan från början var spårbelagda och där man även i modern tid gjort anpassningar till ett kommande nät som i Rosengård borde saken förhoppningsvis vara till övervägande del klar.


Så då borde man kanske köpa sig en flerårskalender och boka in för premiärdagen då :P
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2003
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Alle "nr. 2 stedene" (Malmö er riktignok nr. 3) i Norden, det vil si Bergen, Åbo, Århus og Malmö har til felles at man i tiår har diskutert å gjenoppbygge sporveien, men årene går og ingenting skjer. Nå kommer Bergen og da får vi håpe at dette blir så stor suksess at de tre andre også kommer etter.
Användarens profilbild
Janne P
Inlägg: 106
Blev medlem: tisdag 28 januari 2003 13:03
Ort: Svedala

Spårväg i Malmö?

Inlägg av Janne P »

"Nu har förutsättningarna ändrats lite sedan sist det fanns spårvägar i en stad som Malmö, så man kan nog inte räkna med att linjesträckningarna kommer bli exakt som det var förr. Västra Hamnen var t.ex. inget man behövde ta hänsyn i äldre stadsplanering."

Va? Där låg ju flera stora arbetsplatser.
Malmö vore en av de enklare städerna att planera en spårväg för om man tittar på hur/när folk reser. Avstånden har bara blivit längre. T.o.m. bussarna har numera numrering som äldre tiders spårvägslinjer. En tillfällighet? Knappast.

Vidare, Amiralsgatan rakt ut från stan, där kan man hoppa över Rosengård- Någon nämnde Rosengård som en viktig plats??? Den personen har knappast varit där själv, jag passerar varje vecka. Sannolikt har de som bor där internet hemma så de kan jobba hemifrån, får de står inte vid hållplatserna på morgonen i alla fall. Men förmodligen är de irriterade på Connex och/eller Arriva för de kastar sten på bussarn på dagar och kvällar..
Så, i besparingssyfte, dvs ingen hållplats behövs där eftersom den sannolikt blir fåremål för stenkastning från svenskarna som bor där, det gör de där när brandkår eller polis kommer oxå. Sak samma händer med de stackars bussförare som kör där idag.

Nä, det tar nog en generation till innan vi får spårvagn i Malmö, då har alla dött ut som minns dess fördelar och kanske Betong-rövarna (vilket parti får Ni själv räkna ut) fått flytta sig från makten, så de inte behöver göra en prestigeförlust. Det var ju de som envist la ner 4:an -73. Har man inte bott i Malmö, är det svårt att förstå hur enfaldiga våra politiker kan vara. Att folkpartisterna nu sätter sig på tvären är väl ingen överraskning. Något ska de ju göra....

MEN, vi har faktiskt ett embryo man kan utveckla om kommunen vill, vår musee linje som överlever tack vare några högst aktningsvärda eldsjälar men kommunen ser det mest som besvär.
Bara tomma löften. En blind kan "se" problemet. Man gör en sak halv-dan. Det behövs ju knappast vara rymd-forskare för att begripa att en musee spårväg runt en park knappast lockar fler än de som ska mata duvorna i alla fall.

Ni som bor i Stockholm, tänk Er att Djurgårdslinjen gick från Djurgårdsbron (knappt det) till Skansen? Vem f-n vill åka???
Då kan man ju lika gärna åka en karusell på ett kringresande tivoli??

Hälsningar från Camp Mumbai - Här är politkerna lika kloka....

Jan
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Vad som gör skillnad denna gång är att MP är med i Malmös styrande koalition. MP lokalt har alltid varit positiva för en spårvägsåteruppbyggnad. Jag tror faktiskt planerna kommer bli av denna gång nu när trafiken i Malmö liksom befolkningen bara ökar och ökar. Att ersätta stombusslinjerna med spårväg vore välkommet, så igenkorkade som bussarna har blivit i Malmö (där busschaufförerna tvingas köra och passagerarna tycks åka i rejäla skräpfordon dessutom, enligt en artikelserie från Sydsvenskan tidigare i år.)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Dennis Sigward skrev:Folkpartiet fattar visst inte att skolor och Shopping Centra byggs nog intill en existerande spårväg. Framtiden för en pålitlig linje är säkrad och resande behöver inte bekymra sej om att den ändras jämnt och ständigt.
Stämmer det där? I Partille byggdes ju allum precis ovanför motorvägen men en bit från pendeltågen. Så var det med intresset att anlägga shoppingcenter i anslutning till spårbunden trafik, typ...


Jag tror för övrigt att det är mycket mer lönsamt att spårvägifiera några stombusslinjer i stockholm än t.ex. busslinjer i malmö. Mitt begränsade intryck av trafiken i malmö är att flera linjer delar vissa sträckningar, vilket gör att om man spårvägifierar får man antingen tvinga folk till extra byten eller bygga spårvägar som inte är så värst lönsamma på grenarna eller köra spårvagnar och bussar paralellt på samma sträckning...
MustangF1-43
Inlägg: 135
Blev medlem: torsdag 21 december 2006 14:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av MustangF1-43 »

Det är ju alltid intressanta argument som serveras i Malmö avseende hur kollektivtrafiken ska fungera.

När det gäller den berömda "flexibiliteten" som bussen sägs ha måste jag säga att jag inte råkat ut för den än. Detta beror på att bussarna, hör och häpna FP, kör i samma gator år efter år. Det är minst sagt ovanligt att man gör så stora linjeomläggningar att man börjar köra i helt nya stråk som inte tidigare försörjts (jag syftar på linjer som går genom befintlig bebyggelse). Gatorna ligger ju, liksom spåren, där de ligger så "flexibiliteten" är ju inget starkt argument. Enda gången den kan utnyttjas är vid gatuarbeten och liknande, å andra sidan kan det korrigeras om man har ett sådant spårvägsnät att vagnen kan köra annan väg, liksom bussen. Det kanske är viktigt i Malmö för FP då man har många gatuarbeten. Onormalt många jämfört med andra städer.

Vad det gäller nybyggnation brukar det, om ett kvarter rivs och ersätts med shoppingcenter, inte vara några problem att dra dit en linje. Vanligtvis finns det redan en om man nu skulle lyckas bygga i centrum. Bygger man utanför staden går det, FP, att förlänga någon lämplig linje (buss eller vagn).

Folkpartiet i Malmö visar på bristande insikt i hur kollektivtrafik fungerar. Jag hoppas att folkpartisterna föregår med gott exempel och använder bussen (ha hörselskydd på!) för det är väl inte så att de kör bil och anser att kollektivtrafiken är färdtjänst för de som inte har körkort? D.v.s att den egentliga "kollektivtrafiken" i Malmö är bilen, annars åker man med den gröna "färdtjänstbussen" i väntan på körkort eller medan bilen står på verkstad.:)
Med spårvagn till framtiden
Skriv svar