Jo jag har alltid funderat på varför färden i tunnelbanan ofta är så ryckiga med hastiga och "spontana" inbromsningar vid en del tillfällen.
Vill påpeka att jag inte själv kör tåg och inte heller vill anklaga någon ev. förare som tar illa upp, ty jag vet vad Connex är för några. Det enda jag vill veta är hur det kommer sig. Det är ofta ingen rolig upplevelse att vagga fram och tillbaka under åkturen.
Ryckig färd i tuben
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Detta har diskuterats i forumet vid ett flertal tillfällen, går säkert att hitta genom att söka lite.
Generellt är det tydligen mest hur mycket föraren bryr sig som påverkar ryckigheten, åtminstone vid stopp vid stationerna.
Jag åkte häromdagen med en förare som körde fantastiskt bra, helt oklanderligt. Mjuka inbromsningar vid varje station, precis rätt anpassad hastighet vid olika platser längs banan där det finns begränsningar. Jag hade faktiskt tänkt använda beröm-funktionen på sl.se för att sprida lite ljus över honom/henne, men insåg när jag kom hem att jag glömt fundera på vilket tåg (tidpunkt) det var jag åkte med.
När det gäller färden längs banan finns det väl även tillfällen då tågen kommer för nära varandra, något som förarna inte kan klandras så mycket för. Särskilt under rusningstid får man räkna med ganska mycket sådant, åtminstone på TUB1. Jag förstår inte hur det ska gå att få in ännu fler tåg där...
Generellt är det tydligen mest hur mycket föraren bryr sig som påverkar ryckigheten, åtminstone vid stopp vid stationerna.
Jag åkte häromdagen med en förare som körde fantastiskt bra, helt oklanderligt. Mjuka inbromsningar vid varje station, precis rätt anpassad hastighet vid olika platser längs banan där det finns begränsningar. Jag hade faktiskt tänkt använda beröm-funktionen på sl.se för att sprida lite ljus över honom/henne, men insåg när jag kom hem att jag glömt fundera på vilket tåg (tidpunkt) det var jag åkte med.

När det gäller färden längs banan finns det väl även tillfällen då tågen kommer för nära varandra, något som förarna inte kan klandras så mycket för. Särskilt under rusningstid får man räkna med ganska mycket sådant, åtminstone på TUB1. Jag förstår inte hur det ska gå att få in ännu fler tåg där...
Jovisst är det som tidigare skribenter påpekar, delvis förarrelaterat och delvis systemrelaterat.
Ett tunneltåg bromsas ju automatiskt av systemet när det kör för fort, kommer för nära tåget framför eller närmar sig en röd signal, och då bromsas det omedelbart med maximal bromsverkan tills tågets hastighet underskrider det som systemet bedömmer är lämpligt, då släpper bromsarna helt.
En skicklig förare vet vart på banan vilka hastigheter gäller och ser därför till att bromsa ned hastigheten till det tillåtna innan systemet gör det, på så sätt blir inbromsningen mjuk. Däremot spelar det ingen roll hur skicklig föraren är om han/hon t.ex. börjar komma ikapp tåget framför, eftersom systemet oftast börjar bromsa tåget innan man ens ser det framförvarande. Då kan det bli ryckigt.
Inbromsningar vid stationer (möjligtvis med undantag för ändstationer) är dock helt och hållet förarens fel/förtjänst, där finns det ingen automatisk inbromsning mer än en begränsning till 50 km/h.
Ett tunneltåg bromsas ju automatiskt av systemet när det kör för fort, kommer för nära tåget framför eller närmar sig en röd signal, och då bromsas det omedelbart med maximal bromsverkan tills tågets hastighet underskrider det som systemet bedömmer är lämpligt, då släpper bromsarna helt.
En skicklig förare vet vart på banan vilka hastigheter gäller och ser därför till att bromsa ned hastigheten till det tillåtna innan systemet gör det, på så sätt blir inbromsningen mjuk. Däremot spelar det ingen roll hur skicklig föraren är om han/hon t.ex. börjar komma ikapp tåget framför, eftersom systemet oftast börjar bromsa tåget innan man ens ser det framförvarande. Då kan det bli ryckigt.
Inbromsningar vid stationer (möjligtvis med undantag för ändstationer) är dock helt och hållet förarens fel/förtjänst, där finns det ingen automatisk inbromsning mer än en begränsning till 50 km/h.
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Det fanns en förare på Liljeholmen i slutet på 80-talet (tror han var från Värmland) som var fullständigt makalös med att stanna tågen i det närmaste helt ryckfritt vid stationerna. Detta trots att tågen på bana 2 på den tiden oftast utgjordes av åtta sinsemellan inte särskilt samspelta C4:or...
Förarens manövreringsskicklighet påverkar onekligen åkkomforten, men som påpekats på annat ställe här i tråden, så sätter också säkerhetssystemet sina begränsningar, vilket föraren som sagt inte alltid kan påverka.
Dock kan man kanske ifrågasätta om den automatiska bromsansättningen vid tågkänning eller överskriden största tillåtna hastighet verkligen måste vara så kraftig som den är på C20:orna...
Förarens manövreringsskicklighet påverkar onekligen åkkomforten, men som påpekats på annat ställe här i tråden, så sätter också säkerhetssystemet sina begränsningar, vilket föraren som sagt inte alltid kan påverka.
Dock kan man kanske ifrågasätta om den automatiska bromsansättningen vid tågkänning eller överskriden största tillåtna hastighet verkligen måste vara så kraftig som den är på C20:orna...
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba