Tydligt Vagnsnummer

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Hej!

Detta med linjenummer- och destinationsskyltning är intressant. Det verkar vara en Svensk/Stockholmsk specialitet.

Orsaken ursprungligen till att destinationsskyltarna försvann på bussarna från ca 1950 var att man införde enmansbetjäning successivt. Tidigare hade föraren vevat destrulle vid ändstationen, nu skulle han ju gubevars kolla biljetterna och kassan och då måste ju något annat tas bort (det är sant, så här resonerades det!). På spårvagnarna var ju konduktören kvar till 1967 så där vevades det destination, liksom i tunnelbanan. Trådbussarna verkar dock varit en "smygare", de räknades som bussar ur vevsynpunkt trots att förarna aldrig skötte någon biljettering där (inte heller på t.ex. buss H15). Men från H17 och framåt levererades alla bussar (och, notera även A28!) utan destskyltar, bara nummer.

Detta spreds ju faktiskt också i landet via SJ som väl fick bussar utan destrulle från ca 1964?

Jag minns själv chocken att komma till Köpenhamn på 70-talet och se bussar med enorma linjenummer och destinationer i stället för de små siffror jag var van vid....

I början av 80-talet började det svänga, jag tror det var forskningsmyndigheten KTB, senare TFB, som visade att bra skyltning var bland det viktigaste kunderna önskade sig (nähä, hade man aldrig anat...). SL skaffade i vevan ett antal provbussar (H101-110 eller vad det nu blev) och vissa av dem hade Broseband-skyltar med destinationer.

Det var väl leveranserna av H16-H17 (Scania) och H90 som var först med Brosebandskyltar i Stockholms innerstad och närförorter?

När vi nu äntligen fått ordning på skyltningen på bussidan var man ju istället tvungen att hitta på något annat. Då uppfanns plötsligt, efter att tunnelbanan haft utmärkt skyltning av nummer och destination både fram och i/längst vagnarna, uppfattningen att "linjenummer behövdes inte" och skyltning i vagnarna var onödigt "för man kunde titta i taket vid närmsta station" (de nya diodskyltarna). Resten, inkl. dagens igenbyggda linjenummerkrukor och vita destrullar på CX-vagnarna, är "en historia för sig". OK C20 har destination fram och inne, men givetvis inte nummer, för "hur skulle det se ut"...

Så ni barn av 80/90-talet kan givetvis inte förstå vare sig att bussarna bara brukade ha nummerskyltning eller att tunnelbanan hade nummerskyltning -- för nu är det ju givetvis tvärt om...

SB
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Aha! Nu förstår jag precis vart bussen går! Till SINGS-JERNB!!! :twisted:

Inträffade det egentligen någonsin i Stockholm att någon gick på fel buss? (Utom i extremfallet 635 Vagnsunda/635 Glyxnäs med samma avgångstid från samma hållplats?)
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

daniel_s skrev:Aha! Nu förstår jag precis vart bussen går! Till SINGS-JERNB!!! :twisted:

Inträffade det egentligen någonsin i Stockholm att någon gick på fel buss? (Utom i extremfallet 635 Vagnsunda/635 Glyxnäs med samma avgångstid från samma hållplats?)
Det händer väl fortfarande jämt och ständigt? Trots all skyltning. Särskilt där flera linjer passerar samma hållplats. Att "bussen kommer" räcker för att kliva på...

Plötsligt vrålar någon hysterisk kärring "men hallååå, varför svänger du här?!?". Det är inte så länge sedan en tant skulle stämma både chauffören och SL (och förmodligen regeringen), för senast hon åkte så gick minsann alla bussar från den hållplatsen till Telefonplan och verkligen inte till Fridhemsplan och nu skulle hon missa sin semester och gud vet vad... :lol:

Finns det förresten inte massor av sköna dylika vardagshistorier som erfarna förare här kan berätta om? 8)
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Det viktigaste med linje och destinations skyltning är väl att Linje numret är synligt minst ett kvarter från hållplatsen. Destinationen kan var lite mindre.
Står man och väntar på en "vagn" så behöver man ju först veta vilken linje som kommer nere i "kröken". Då kan man koncentrera sej på destinationskylten när den kommer närmare. Har den inte linje numret man vill ha så behöver man ju inte heller bry sej vart den går.

De nyare design spårvagnar och bussar har en del kanske stora siffror (inte så stora och fina som Köpenhamn eller Amsterdam), MEN för det mesta så är det så fantastiska reflektioner i windrutan som bara visar hur höghusen ser ut utefter rutten och skymmer linjenumret och destinationen.

Något behövs göras i designdepartmentena i de olika firmorna som bygger dessa vagnar. (spårvagnar och bussar)
mvh Dennis
Skriv svar