Vill inte nämna namn på dem då dom inte gett sitt medgivande för det.MEN...kan säga så mycket som att...på de lite disiga bilderna är det ett Trafikbefäl t.v , sen en tunneltågförare/spårvagnsförare/motorvagnsförare/Reparatör i mitten och till sist är det väl nån friherre från Östergötland eller ?
På bilderna från Årstafältet-Årstaberg är det samme rödhårige kändis och samme Trafikbefäl, sen är det en f.d Instruktör/förare (kvinnan) från spårvägen och en f.d examinator på Connex (trestreckad sådan).
A32 skrev:Vill inte nämna namn på dem då dom inte gett sitt medgivande för det.MEN...kan säga så mycket som att...på de lite disiga bilderna är det ett Trafikbefäl t.v , sen en tunneltågförare/spårvagnsförare/motorvagnsförare/Reparatör i mitten och till sist är det väl nån friherre från Östergötland eller ?
På bilderna från Årstafältet-Årstaberg är det samme rödhårige kändis och samme Trafikbefäl, sen är det en f.d Instruktör/förare (kvinnan) från spårvägen och en f.d examinator på Connex (trestreckad sådan).
/A32
Har de gett sitt medgivande till att bli publicerade på bild då?
Anyway, tack för informationen, det är ju inte alla som läser här som har tillgång till den typen av intern kunskap.
A32 skrev:Vill inte nämna namn på dem då dom inte gett sitt medgivande för det.MEN...kan säga så mycket som att...på de lite disiga bilderna är det ett Trafikbefäl t.v , sen en tunneltågförare/spårvagnsförare/motorvagnsförare/Reparatör i mitten och till sist är det väl nån friherre från Östergötland eller ?
/A32
Den rödhårige föraren är en av Veolia Transport Stockholmsdivisions mest meriterade och uppskattade (åtminstone av arbetskamraterna, om Veolia uppskattar någon anställd är mera tveksamt) medarbetare. Han återfinns numera företrädesvis på Lidingöbanan.
Ack ja, då var A32-orna nya och fina. Numera är de så nedslitna och skitiga så att man som skattebetalare bara vill gråta. Tågia gör exakt så mycket som de får betalt för, inte ett dugg mer (varför skulle de göra det?) och vagnarna förfaller sakta men säkert. Efter det att ATC kopplades på finns inte en vagn utan plattor och så får det bli, för det finns inte tid eller intresse att åtgärda detta. Vi skriver felrapport på felrapport, som alla hamnar i runda arkivet. Med nuvarande vanskötsel undrar jag om vagnarna kommer att hålla i mer än 10-15 år innan de är skrotfärdiga!
Ytterst beror allt detta på för litet antal vagnar, eftersom den odugliga tidigare SL-ledningen inte fick tummen ur och gjorde den tredje beställningen i god tid. Och nu har Bombardier vänligheten att tillämpa 22 månaders leveranstid. Förutom det att priset ökat med drygt 6 Mkr. per vagn.
MWE skrev:
"Ack ja, då var A32-orna nya och fina. Numera är de så nedslitna och skitiga så att man som skattebetalare bara vill gråta. Tågia gör exakt så mycket som de får betalt för, inte ett dugg mer (varför skulle de göra det?) och vagnarna förfaller sakta men säkert. Efter det att ATC kopplades på finns inte en vagn utan plattor och så får det bli, för det finns inte tid eller intresse att åtgärda detta. Vi skriver felrapport på felrapport, som alla hamnar i runda arkivet. Med nuvarande vanskötsel undrar jag om vagnarna kommer att hålla i mer än 10-15 år innan de är skrotfärdiga!"
Först vill jag gratulera Cecil till dessa fantastiska bilder och vad gäller medarbetarna på bilderna kan jag bara säga att Trafikbefälet och den rödhåriga är ytterst kompetenta medarbetare hos Veolia-transport men det har säkert ingen chef märkt.
När det gäller tågia och underhåll på tvärbanan och Nockebybanan så har det tidigare varit som jag uppfattat det en glöd hos medarbetarna som varit intresserade och velat att vagnarna ska fungera bra men den glöden kan ju ha falnat. Om underhållet blir lika "bra" som i tunnelbanan är det katastrof (ofta missbrukat ord). Tågia borde vara konkursmässiga för länge sedan med alla de böter de borde få betala till SL genom stopp och förseningar de orsakat genom bristande underhåll i tunnelbanan. Men de hålls under armarna av delägarna b.la Connex (veolia) SL och bombardier, kan ha fel i ägarkonstellationen.
Jan-Olov Hammarström skrev:MWE skrev:
"Ack ja, då var A32-orna nya och fina. Numera är de så nedslitna och skitiga så att man som skattebetalare bara vill gråta. Tågia gör exakt så mycket som de får betalt för, inte ett dugg mer (varför skulle de göra det?) och vagnarna förfaller sakta men säkert. Efter det att ATC kopplades på finns inte en vagn utan plattor och så får det bli, för det finns inte tid eller intresse att åtgärda detta. Vi skriver felrapport på felrapport, som alla hamnar i runda arkivet. Med nuvarande vanskötsel undrar jag om vagnarna kommer att hålla i mer än 10-15 år innan de är skrotfärdiga!"
Först vill jag gratulera Cecil till dessa fantastiska bilder och vad gäller medarbetarna på bilderna kan jag bara säga att Trafikbefälet och den rödhåriga är ytterst kompetenta medarbetare hos Veolia-transport men det har säkert ingen chef märkt.
När det gäller tågia och underhåll på tvärbanan och Nockebybanan så har det tidigare varit som jag uppfattat det en glöd hos medarbetarna som varit intresserade och velat att vagnarna ska fungera bra men den glöden kan ju ha falnat. Om underhållet blir lika "bra" som i tunnelbanan är det katastrof (ofta missbrukat ord). Tågia borde vara konkursmässiga för länge sedan med alla de böter de borde få betala till SL genom stopp och förseningar de orsakat genom bristande underhåll i tunnelbanan. Men de hålls under armarna av delägarna b.la Connex (veolia) SL och bombardier, kan ha fel i ägarkonstellationen.
Mvh
Janne
Om det har funnit någon glöd hos de medarbetare som sysslar med vagnunderhåll, och som idag återfinns hos Tågia, vet jag inte men läget är nu lika katastrofalt på spårvägssidan som inom T-banan, det kan jag försäkra. För Tvärbanan/Nockebybanan gäller dessutom att det alltför lilla vagnbeståndet slits alltför hårt eftersom vagnarna egentligen inte räcker till. Idag hade vi en svart dag på Tvärbanan, med två tåg efter varandra som behagade strejka - mitt i morgonrusningen och på gatuspårsdelen Líljeholmen-Gröndal. En slump, kanske.....
Status på Lidingöbanans vagnar torde vara välkänd för alla som läser på dessa fora.
Rollfördelningen är väl att SL tilldelar trafikutövaren en penningpåse, ur denna ska sedan även vagnunderhållet betalas. Då blir det naturligtvis minsta möjliga. När följderna av denna konsekventa vanvård börjar visa sig på allvar om något decennium är det givetvis någon helt annan som har ansvaret. Och SL kan som vanligt sitta och peka finger. De har ju handlat upp trafiken. bevars och har inget särskilt ansvar därutöver.
Såg förresten i DN idag att Järnvägsstyrelsen riktat kritik mot Veolia för åtminstone bristande dokumentation av hur underhållet sköts (eller inte sköts).
Kan svara på den första bilden.När jag tog min flygutbildning på 80 talet så var personen till höger på bild, närvarande under min utbildning på Bromma.
Icecool skrev:Kan svara på den första bilden.När jag tog min flygutbildning på 80 talet så var personen till höger på bild, närvarande under min utbildning på Bromma.
Det stämmer!! Även jag har träffat honom där!!
Vi flög ofta tillsammans!!
M.V.H
CB.