Släpvagnar till Norrköping?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Släpvagnar till Norrköping?
I majnumret av Tramways & Urban Transit står det under Kassel: "Trailers 568 and 570 are apparently destined for Norrköping in Sweden."
Skall dessa vagnar användas för att plocka delar (Düwag?) eller användas till någonting annat?
Thomas Å
Skall dessa vagnar användas för att plocka delar (Düwag?) eller användas till någonting annat?
Thomas Å
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Släpvagnar i Norrköping
Vagn 570 kommer att få en egen släpbygel för att kunna driva bastun och badet som vagnen utrustas med det kommer också bli en bar i den. Jag tror att den redan är under ombyggnad i varje fall såg jag inte till den när jag var i vagnhallen i dag
Släpvagn
Vagnen kommer från Kassel Den är byggt av Wegmann&co 1971
Längd 13.1 meter Bredd 2,2 meter Vikt 11 ton Den är efter översyn körklar. Jag har ingen bild på den men om du söker på spårvagnar i Kassel så har jag för mig att det fanns bild och text från transporten till Norrköping
Längd 13.1 meter Bredd 2,2 meter Vikt 11 ton Den är efter översyn körklar. Jag har ingen bild på den men om du söker på spårvagnar i Kassel så har jag för mig att det fanns bild och text från transporten till Norrköping
Släpvagnar i Norrköping
Här finns bild på släpvagnen som nu är i Norrkoping
http://home.t-online.de/home/dr.menzel/bw561_f.htm
http://home.t-online.de/home/dr.menzel/bw561_f.htm
Re: Släpvagn
Onkel Google sier:Lasse från Malmköping skrev:Kassel så har jag för mig att det fanns bild och text från transporten till Norrköping
http://home.t-online.de/home/dr.menzel/report.htm
Tack alltid nåt...
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=934
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=934
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Vad är vagn 570 för nåt? ursprung, typ, littera osv.
Har nån en bild på den?

Tramwaje
Här är en bild om du inte redan har sett den.
/Bussmicke på Ringlinien
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Släpvagnar.....
Bra att det finns andra här som hittar svar åt de som undrar....
Vad som dock förvånar mej är ju att den gode Herr Bruse inte kommerihåg inlägg han läst tidigare och till och med skrivit svar på.
För denna vagnen ar ju varit med här tidigare, se här......
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=1766&highlight= OBS ! Varning för kl-tt-r.
F.ö. kommer vagn 570 troligen att heta 119 i Norrköping.
Vagn 568 är tänkt att bli reservdelar, men skulle den komma i trafik, mot förmodan, så lär det väl bli nr 120.
Littera blir troilgen S03, för bägge vagnarna.
I ett tidigare inlägg nämns också att vagnen kommer att få egen strömavtagare, dock ingen släpbygel, utan en äldre bygel av den typ M67 hade som orginal (men kanske skulle en strömavtagare på en släpvagn kunna anses vara en släpbygel, ändå ??). Denna strömavtagare ska enbart användas för att strömförsörja bastu och spa i vagnen. För lågspänning och belysning kommer normal strömförsörjning att ske.
//Leif D
Vad som dock förvånar mej är ju att den gode Herr Bruse inte kommerihåg inlägg han läst tidigare och till och med skrivit svar på.
För denna vagnen ar ju varit med här tidigare, se här......
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=1766&highlight= OBS ! Varning för kl-tt-r.
F.ö. kommer vagn 570 troligen att heta 119 i Norrköping.
Vagn 568 är tänkt att bli reservdelar, men skulle den komma i trafik, mot förmodan, så lär det väl bli nr 120.
Littera blir troilgen S03, för bägge vagnarna.
I ett tidigare inlägg nämns också att vagnen kommer att få egen strömavtagare, dock ingen släpbygel, utan en äldre bygel av den typ M67 hade som orginal (men kanske skulle en strömavtagare på en släpvagn kunna anses vara en släpbygel, ändå ??). Denna strömavtagare ska enbart användas för att strömförsörja bastu och spa i vagnen. För lågspänning och belysning kommer normal strömförsörjning att ske.
//Leif D
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Hurså? Ett vanligt bastuaggregat är ju för 220 volt, och det bör inte vara någon skillnad mellan likström och växelström när det gäller uppvärmning.Yngve skrev:Jeg ville nok være litt skeptisk til en 600volts likestrømssauna.bruse skrev:För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som
vill tvaga sig på väg till jobbet?
Y
Anders
Visst !bruse skrev:Med min teflonhjärna? Nähädu!
Du får gärna hålla mig underrättad om vagnens framtida status, som nummer, littera, bilder mm. För databasen!
För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som vill tvaga sig på väg till jobbet?
Den är tänkt för beställningstrafik i första hand.
har du tur så kanske du kan studera den på hemmaplan, tidsnog.
F.ö. är det tänkt att Bistrovagnen "BistroBusslink" ska gå i ordinarie trafik på linje 2, under sommaren, återkommer med detaljer.
//Leif d
Mja, 380/400volt växelström är nog mera vanligt.Anders Norén skrev:Hurså? Ett vanligt bastuaggregat är ju för 220 volt, och det bör inte vara någon skillnad mellan likström och växelström när det gäller uppvärmning.Yngve skrev:Jeg ville nok være litt skeptisk til en 600volts likestrømssauna.bruse skrev:För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som
vill tvaga sig på väg till jobbet?
Y
Anders
Detta torde ju inte vara något som helst problem, med en ordinär omriktare.
Omriktare för 3-fas växelström finns ju normalt i de flesta moderna vagnar idag, även här i Norrköping. Det är en fördel att använda elkomponenter för standardspänningar, istället för konstiga direktmatade grejer, som bara blir dyra och dåliga då.
//Leif D
Inget att be om ursäkt för tycker jag, det blev ju lite vitsigt faktiskt !!Anonymous skrev:Förlåt att jag skrev släpbygel ska vars saxbygel på släpvagn. Det skulle inte förundra mig om vagn 568 kommer i trafik. kanske som en discovagn eller trafikvagn när nu man har kört med dubbla M67 .
Vad det blir av 568, återstår nog att se, har dock svårt att tänka mej att den blir "normal" trafikvagn dock. Orsaken till multipel M67K är ju söka i andra vagnars problem. Problem är det ju också med detta, främst biljettekniskt, då nuvarande biljettmaskinsystem inte klarar mer än en vagn, alltså måste man ha konduktör/förare även i den vagnen, vilket är en extra kostnad. Dock kommer detta säkerligen att gå bra i det nya biljettsystem som snart kommer att handlas upp.
//Leif D