Tydligt Vagnsnummer

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Tydligt Vagnsnummer

Inlägg av AGR »

X1 i Nynäshamn här ser man vagnsnumret klart och tydligt.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Den är i Nynäshamn, alltså går den till Västerhaninge, nästa fråga :wink:
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Fin bild. X1:orna var riktigt snygga i sin ungdom, innan man byggde på de där fågelholksliknande luftintagen uppe vid taket. (Ja, jag vet att de var nödvändiga för vinterförhållandena.)
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

daniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
När jag var liten grabb i Stockholm/Nacka på 90-talet hade de flesta bussar linjenummer, och om man hade tur hade de en litn plastskylt i sidorutan...
Ibland kom det dock nån lyxvagn med destination i grön text på en fin rulla-rulla.
Bantekniker
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

[quote="Johan Eriksson"]Men man har ingen aning om vart den går! :wink:[/quote]
Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...
Kantorn skrev:Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
Ja, Roslagsbanan har sidoskyltar i kupéfönstren. I teorin har även SB sådana skyltar fast det är inte ovanligt att man hittar dem i hyttskåpen vid klargöringen. (Förmodligen har någon omtänksam konduktör lagt dem där för att förhindra att passagerarna ändrar på dem så att de visar fel.)
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Nej X1orna har aldrig haft några fasta destskåp med destrullar, däremot hängdes pappskyltar upp senare likt de på RB!
Ingen har påstått att X1 hade destrullar. Det fanns dock faktiskt på åtminstone en enhet på prov!
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

daniel_s skrev:
Odd skrev:Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...
Kantorn skrev:Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
Ja, Roslagsbanan har sidoskyltar i kupéfönstren. I teorin har även SB sådana skyltar fast det är inte ovanligt att man hittar dem i hyttskåpen vid klargöringen. (Förmodligen har någon omtänksam konduktör lagt dem där för att förhindra att passagerarna ändrar på dem så att de visar fel.)
Njae... inte skylla allt på konduktörer nu. En del skyltar som ligger i hytter ligger där antingen för att det saknas Saltsjöbaden - Slussen eller för att om man sätter skylten på Saltsjöbaden - Slussen så blir det fel åt ena hållet så det står typ Igelboda-Slussen inåt eller nåt. Det är rent otroligt hur fel man egentligen kan göra en skylt.
Bantekniker
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Johan Eriksson skrev:Nej X1orna har aldrig haft några fasta destskåp med destrullar, däremot hängdes pappskyltar upp senare likt de på RB!
Nja, skyltarna var av plastlaminat "på ring",
såg ut ungefär så här:

<- VÄSTERHANINGE
------------------------
KUNGSÄNGEN ->

på vissa X1:or kan du faktiskt än idag se de små krokarna i sidofönstret närmast mittdörrparet.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

daniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
Jag har också levt på 80-talet ;-) - o inte förrän '88 ungefär började de första dyka upp i Stockholm, så större delen av 80-talet fick vi vara utan konstigt nog...
Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

virtual1 skrev:
Jag har också levt på 80-talet ;-) - o inte förrän '88 ungefär började de första dyka upp i Stockholm, så större delen av 80-talet fick vi vara utan konstigt nog...
Nu tänker du nog på destinationsskyltar med rullfilm i ett fönster högst upp längst fram på bussen, det var inte sådana skyltar jag avsåg i mitt inlägg.

Utan jag tänker på såna här:

Bild

(Bilden från 1992, men visst fanns de där skyltarna långt före 1988!)
Jonas Gustafsson

Inlägg av Jonas Gustafsson »

Ursäkta besserwisserinlägget, men...
Det där är ju ingen destinationsskylt. Det är en linjenummerskylt.
En destinationsskylt ska ju visa vad fordonet har för destination, d.v.s. vart det är på väg.
//Jonas G
Tacka vet jag Hägglunds...
Jonas Gustafsson

Inlägg av Jonas Gustafsson »

Eller menar du den lilla skylten i sidorutan (som jag just upptäckte när jag såg på bilden en gång till)? Man ser knappt om det står någon destination där. I så fall ber jag om ursäkt.
//Jonas G
Tacka vet jag Hägglunds...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Under senare tid har X1 haft papp- eller plastskyltar i frontrutans över- eller underkant. (Uppe eller nere har varierat.) Hur länge de funnits vet jag inte!
Lind

Inlägg av Lind »

Att X1:orna inte hade destinationrulle i ändarna beror säkert på att de från början inte var avsedda för Sverige. Jag har hört att de ursprungligen skulle till Australien, men de hoppade av ordern. Då passade SL/SJ på att beställa vagnarna.
Om det nu var sanning att de ursprungligen skulle till Australien kan ju förklara de problem de hade med snö i luftintagen fram tills de byggdes om med "snorkel".
Skriv svar