Tydligt Vagnsnummer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Tydligt Vagnsnummer
X1 i Nynäshamn här ser man vagnsnumret klart och tydligt.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
-
-
När jag var liten grabb i Stockholm/Nacka på 90-talet hade de flesta bussar linjenummer, och om man hade tur hade de en litn plastskylt i sidorutan...daniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
Ibland kom det dock nån lyxvagn med destination i grön text på en fin rulla-rulla.
Bantekniker
Odd skrev:Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...
Ja, Roslagsbanan har sidoskyltar i kupéfönstren. I teorin har även SB sådana skyltar fast det är inte ovanligt att man hittar dem i hyttskåpen vid klargöringen. (Förmodligen har någon omtänksam konduktör lagt dem där för att förhindra att passagerarna ändrar på dem så att de visar fel.)Kantorn skrev:Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
-
-
Njae... inte skylla allt på konduktörer nu. En del skyltar som ligger i hytter ligger där antingen för att det saknas Saltsjöbaden - Slussen eller för att om man sätter skylten på Saltsjöbaden - Slussen så blir det fel åt ena hållet så det står typ Igelboda-Slussen inåt eller nåt. Det är rent otroligt hur fel man egentligen kan göra en skylt.daniel_s skrev:Odd skrev:Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...Ja, Roslagsbanan har sidoskyltar i kupéfönstren. I teorin har även SB sådana skyltar fast det är inte ovanligt att man hittar dem i hyttskåpen vid klargöringen. (Förmodligen har någon omtänksam konduktör lagt dem där för att förhindra att passagerarna ändrar på dem så att de visar fel.)Kantorn skrev:Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
Bantekniker
-
Nja, skyltarna var av plastlaminat "på ring",Johan Eriksson skrev:Nej X1orna har aldrig haft några fasta destskåp med destrullar, däremot hängdes pappskyltar upp senare likt de på RB!
såg ut ungefär så här:
<- VÄSTERHANINGE
------------------------
KUNGSÄNGEN ->
på vissa X1:or kan du faktiskt än idag se de små krokarna i sidofönstret närmast mittdörrparet.
-
Jag har också levt på 80-taletdaniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?

Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
Nu tänker du nog på destinationsskyltar med rullfilm i ett fönster högst upp längst fram på bussen, det var inte sådana skyltar jag avsåg i mitt inlägg.virtual1 skrev:Jag har också levt på 80-taletdaniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?- o inte förrän '88 ungefär började de första dyka upp i Stockholm, så större delen av 80-talet fick vi vara utan konstigt nog...
Utan jag tänker på såna här:

(Bilden från 1992, men visst fanns de där skyltarna långt före 1988!)
-
-
Att X1:orna inte hade destinationrulle i ändarna beror säkert på att de från början inte var avsedda för Sverige. Jag har hört att de ursprungligen skulle till Australien, men de hoppade av ordern. Då passade SL/SJ på att beställa vagnarna.
Om det nu var sanning att de ursprungligen skulle till Australien kan ju förklara de problem de hade med snö i luftintagen fram tills de byggdes om med "snorkel".
Om det nu var sanning att de ursprungligen skulle till Australien kan ju förklara de problem de hade med snö i luftintagen fram tills de byggdes om med "snorkel".