Oj vad hemskt att nyttja en viss gnutta humor i inläggen man skriver, jag får be så hemskt mycket om ursäkt men så är det väl med muppar av alla dess slag.M224 skrev:Först och främst, känner du mig? Svaret är nej! Vet du vilka objektiv jag har testat på kameran innan jag köpte 24-105? Svaret är nej. Megapixels är inte speciellt viktigt om bilderna ska visas på en datorskärm, men jag beställer mycket bilder i A3 format och då är viktigt. Så innan du dömer mig helt utan grunder, snälla var bara tyst!Olaf Lindström skrev:Du verkar inte titta på mer än en bokstav när du köper objektiv då alltså, okej. Själv skulle jag förvisso inte misstro ett objektiv i L-klassen, eller såväl liknande klass hos andra tillverkare, men kollar gärna också på tillexempel fokuseringens hastighet, byggkvalitet och bländare. Ofta är L objektiven både snabba, robusta och har ett fastbländartal som ju gör att även de som inte får ut full kapacitet ur dem kan ha god nytta av dem.M224 skrev: Det var inte min mening att grusa någons drömmar, men 24-105 är designad för 5D och 1Ds MkII. Jag har själv testat både 28-135 och 24-105 på min 5D och jag måste säga att 28-135 presterar mycket bra. 24-105 kostar runt 9000 kr, om man har så mycket pengar att man tycker att det är värt att lägga det på en kamera som det INTE kommer att prestera optimalt på (bland annat pga av den lilla sensorn samt 8,2 MP ger 4,6 miljoner pixlar mindre [50%!!!] än 5D) så är det upp till var och en. Jag skulle aldrig göra det. Man förlorar också all vidvinkel som 24mm ger på en 1,6x kamera. EF-S 17-55 2.8 IS är det bästa köpet till en 1,6x kamera, det är så Canon har tänkt.
Hälsn Daniel som fr.o.m nu med inte kommer att skriva om fotoprylar
Fast visst, fortsätt att titta på bokstaven och fullformatssensorer, inget annat är ju viktigt här i fotovärlden, eller oj förlåt, pixlarna är ju satans viktiga också.![]()
Jag tar en hemskt lång paus härifrån nu, jag är trött på folks avundsjuka.

Anledningen till mitt inlägg var att du så extremt spyr galla över alla andra som köper kameror de "inte"(vem bestämmer det förresten?) har nytta av. Jag kan hålla med att flertalet privatpersoner nu köper digitala systemkameror utan att egentligen veta vad de gör men det är väl mer en fråga om att det ser bra ut och låter bra när säljaren pratar på i butiken.
Därmed inte sagt att du har total onytta av ett L objektiv på icke-fullformatssensor, det finns flera andra aspekter att ta hänsyn till vid köp av objektiv, inte bara om sensorn är för liten eller ej, jag får en känsla av att flera gluggar skulle bli mcket dyrare om inte vi "oberättigade" köpte sådana där vita(vanligtvis) objektiv.
Förresten, som jag skrev innan var det ironi/humor inbakat i tidigare inlägget, det ursäktas och härmed vet jag att det ska till ännu en som inte klarar det utan är mupp, sorry!

Varifrån hämtar du att jag/skribenterna i tråden är avundsjuka på en fullformatskamera, det verkar snarast vara något du själv hittat på ju. Eller är du avundsjuk på oss andra som inte dör av att vi använder icke-fullformat utan att se upp till dig?(face the ironics!)
Bussmicke:
Han menar säkerligen inte att Du skulle ha hoppat på honom, utan tvärtom att jag har gjort det, så Du kan vara lugn...