Hoppas på prispress Sthlm - Oslo !!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Hoppas på prispress Sthlm - Oslo !!
Hejsan!
Jag hoppas det blir lite prispress hos Swebus Express och Säfflebussen på Sthlm - Oslo när norska Lavprisekspressen också skall börja köra till Sthlm från i juni.
Dessa tre bolag kör ju redan på sträckan Oslo - Köbenhavn men där har jag inte märkt av så mycket prispress än hos Swebus Express och Säffelbussen.
Får svenkar, norrmän och danskar (ev. andra nationaliteter) upp ögonen för att åka med det bussbolag som är billigast så följer ju konkurrenterna efter får jag hoppas och sänker sina priser dom med.
Jag hoppas det blir lite prispress hos Swebus Express och Säfflebussen på Sthlm - Oslo när norska Lavprisekspressen också skall börja köra till Sthlm från i juni.
Dessa tre bolag kör ju redan på sträckan Oslo - Köbenhavn men där har jag inte märkt av så mycket prispress än hos Swebus Express och Säffelbussen.
Får svenkar, norrmän och danskar (ev. andra nationaliteter) upp ögonen för att åka med det bussbolag som är billigast så följer ju konkurrenterna efter får jag hoppas och sänker sina priser dom med.
MVH Alexander från Värmdö
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
I Norge har vi to mycket ekspansive bussbolag og det er NSB og AS Oslo Sporveier. For tiden ekspanderer de mest i hele Norden. Så nå skal det 100% kommunale bolaget Oslo Sporveier konkurrere med det 100% statseide bolaget NSB også på strekningen Oslo-Stockholm, slik som de redan gjør Oslo-København, Oslo-Kristiansand, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. AS Oslo Sporveier har nå linjetrafikk gjennom 12 norske län og seks europeiske land. NSB kjører linjetrafikk gjennom 17 norske län og tre land. (Men det kan godt være flere län og flere land, for det er inte lett å kolla ekspansjonen som er hele tiden). Jeg tyckte det var kul da NSB hadde trolleybusstrafikken i Landskrona, for det er inte många statlige järnvägsbolag som har trolleybusstrafik i andra länder. Men her er NSB ute.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Jeg lurer på om NSBs og Oslo Sporveiers ekspansjon kan skyldes bolagets eierstruktur. NSB er 100% eid av den norske staten. Den norske staten har så høye oljeinntekter at man omtrent vet hva man skal bruke pengene til og pengene blir "saltet ned" i det norske oljefondet. Når NSB tjener penger på sine datterbolag, så har vel ikke eierne like store krav til gevinst som andre eiere. Det vil si at NSBs bussdrift fremfor å betale utbytte til eieren, som redan har masse penger, i større grad har mulighet til å kjøpe andre bolag. NSB er så stor på bussdrift i Norge at konkurransetilsynet ikke tillater flere oppkjøp og NSB kjøper da opp svenske bolag som Orusttrafiken og Säfflebuss. Begge er 100 % eid av NSB. Når NSB ikke kan kjøpe flere bolag i Norge, så kommer Oslo Sporveier på banen og kjøper bolag. Med en beolkningsvekst på 2-3% i året, samtidig som alle som bor i Oslo får høyere inntekter, så øker også skatteinngangen og kommunen har for tiden oversudd i milliardklassen. Som eier av Oslo Sporveier trenger heller ikke å ta ut penger fra bussdriften og Oslo Sporveier selv har økende inntekter fordi man har stadig flere passasjerer. Dermed kan Sporveisbussene også kjøpe bolag og vinne upphandlinger. Særlig innen turbusstrafikk og ekspresstrafikk har Oslo Sporveier vokst gjennom kjøp. Oslo Sporveier er vel nå blitt Norges største operatør av turbusser og når man nå begynner å kjøre til Stockholm så har man dekket alle de viktige ekspressrutene ut fra Oslo.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg lurer på om NSBs og Oslo Sporveiers ekspansjon kan skyldes bolagets eierstruktur. NSB er 100% eid av den norske staten. Den norske staten har så høye oljeinntekter at man omtrent vet hva man skal bruke pengene til og pengene blir "saltet ned" i det norske oljefondet. Når NSB tjener penger på sine datterbolag, så har vel ikke eierne like store krav til gevinst som andre eiere. Det vil si at NSBs bussdrift fremfor å betale utbytte til eieren, som redan har masse penger, i større grad har mulighet til å kjøpe andre bolag. NSB er så stor på bussdrift i Norge at konkurransetilsynet ikke tillater flere oppkjøp og NSB kjøper da opp svenske bolag som Orusttrafiken og Säfflebuss. Begge er 100 % eid av NSB. Når NSB ikke kan kjøpe flere bolag i Norge, så kommer Oslo Sporveier på banen og kjøper bolag. Med en beolkningsvekst på 2-3% i året, samtidig som alle som bor i Oslo får høyere inntekter, så øker også skatteinngangen og kommunen har for tiden oversudd i milliardklassen. Som eier av Oslo Sporveier trenger heller ikke å ta ut penger fra bussdriften og Oslo Sporveier selv har økende inntekter fordi man har stadig flere passasjerer. Dermed kan Sporveisbussene også kjøpe bolag og vinne upphandlinger. Særlig innen turbusstrafikk og ekspresstrafikk har Oslo Sporveier vokst gjennom kjøp. Oslo Sporveier er vel nå blitt Norges største operatør av turbusser og når man nå begynner å kjøre til Stockholm så har man dekket alle de viktige ekspressrutene ut fra Oslo.
Är det detta som skulle kunna kallas för "återbäring från Statoil"..

Ju mer bensin vi köper på Statoil desto billigare blir bussbiljetterna..!
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Det er fullstendig riktig som Bård skriver at selskapet AS Oslo Sporveier har blitt splittet i flere bolag med ulike navn. Det er likevel fortsatt vanlig å kalle bolaget (-ene) for AS Oslo Sporveier. Alle bolagene er fortfarande 100% eid av Oslo kommune, selv om man opererer med både datterbolag og datterdatterbolag. Poenget i tråden var at Oslo kommunes bussdrift er meget ekspansiv og ikke bolagene interne struktur.
Gråt i stora lass :(
Lars Ödlund skrev:Som jag har meddelat på ett annat forum så blir det ingen ny linje Sth-Norge i Lavpris regi, i allafall inte under 2007.
//Lars
Hej Lars och alla andra!
Är så ledsen, speciellt om innehållet i plånboken. Nu blir det nog inga Norgeresor på ett tag då priserna är skyhöga

https://lavprisekspressen.no/lpe/nyhete ... n_utsettes
MVH Alexander från Värmdö