STREJKVARSEL!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
STREJKVARSEL!
All kollektivtrafik i Göteborg stannar den 4:e juni 12.00 om inte medlarna har löst konflikten!
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly ... 01&a=35906
Kommunal utvidgar alltså sin konflikt.
/T
Uppdatering:
Kann uppenbarligen även komma att utlösas sympatistrejk i tunnelbanan!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 60,00.html
Kommunals pressmeddelande:
http://www.kommunal.se/index.cfm?id=70&lid=1&cid=30028
/T
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly ... 01&a=35906
Kommunal utvidgar alltså sin konflikt.
/T
Uppdatering:
Kann uppenbarligen även komma att utlösas sympatistrejk i tunnelbanan!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 60,00.html
Kommunals pressmeddelande:
http://www.kommunal.se/index.cfm?id=70&lid=1&cid=30028
/T
Med reservation för tyckfel.
Beror på hur varslet är lagt. I och med att Tunnelbaneförarna inte är organiserade organiserat genom Kommunal utan genom SEKO är det inte deras varsel som kom idag utan snarare rör dagens varsel enbart Buss och spårvagn. Om SEKO tar ut TUTF i strejk kommer sympativarsel på måndag.JohanB skrev:En fråga angående strejk:
Om det blir strejk i tunnelbanan, har då SL infrateknik rätt att utföra spårarbeten med mera eftersom trafiken står?
mvh
/T
Med reservation för tyckfel.
Daniel F skrev
Så vitt jag vet är det väl ingen som argumenterar för att lokaltrafiken är onödig så jag vet inte vart du vill komma med det uttalandet.
Och ta den för given, javisst vi betalar skatt och biljettavgift för att den skall finnas och man brukar vilja ha det man betalar för och som vi i våra gemensamm beslutande organ bestämt att vi ska ha.
Vet inte precis om intressant är rätta ordet, hela lokaltrafiken i Stockholm stod stilla ett par veckor 1979 pga strejk och massor av människor hade ett elände att ta sig till jobb, skolor och allt annat man använder lokaltrafiken för att ta sig till.Det vore riktigt intressant att se effekterna av både Göteborgs och Stockholms kollektivtrafik i helt stillastående. Då lär folk inse hur oumbärlig den är och att vi inte klarar oss utan den.
Men så går det väl en vecka och så tar folk den för givet igen.
Så vitt jag vet är det väl ingen som argumenterar för att lokaltrafiken är onödig så jag vet inte vart du vill komma med det uttalandet.
Och ta den för given, javisst vi betalar skatt och biljettavgift för att den skall finnas och man brukar vilja ha det man betalar för och som vi i våra gemensamm beslutande organ bestämt att vi ska ha.
Anonymous skrev:Vet inte precis om intressant är rätta ordet, hela lokaltrafiken i Stockholm stod stilla ett par veckor 1979 pga strejk och massor av människor hade ett elände att ta sig till jobb, skolor och allt annat man använder lokaltrafiken för att ta sig till.
Så vitt jag vet är det väl ingen som argumenterar för att lokaltrafiken är onödig så jag vet inte vart du vill komma med det uttalandet.
Och ta den för given, javisst vi betalar skatt och biljettavgift för att den skall finnas och man brukar vilja ha det man betalar för och som vi i våra gemensamm beslutande organ bestämt att vi ska ha.
Jo, jag tycker det ska bli riktigt riktigt intressant faktiskt. Då slår äntligen strejken mot fler än barnfamiljer och äldre som väntar på operation. Och poängen med strejk är faktiskt att den -ska- slå mot tredje person.
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Efter busstrejken 1999 skrev någon av SvD:s ledarskribenter att eftersom det hade funkat så bra under strejken så är kollektivtrafiken överdimensionerad och borde bantas.Anonymous skrev:Så vitt jag vet är det väl ingen som argumenterar för att lokaltrafiken är onödig så jag vet inte vart du vill komma med det uttalandet.
Anders
Du skrev faktiskt så här:
"Då lär folk inse hur oumbärlig den är", vilket utan större ansträngning kan läsas som att folk idag anser att den är umbärlig.
Dessutom är det inte alls meningen med en strej att den skall slå mot tredje man, tvärtom är syftet med en strejk att den skall slå mot arbetsgivaren för att på så sätt tvinga fram eftergifter.
Problemet för de offentliganställda är att en strejk bara sparar pengar åt arbetsgivaren, därför måste man tillgripa strejker som drabbar tredje man för att få ett externt tryck på att lösa konflikten.
I det här fallet spelar Kommunal ett högt spel, eftersom resultatet av att dra in lokaltrafiken i strejken kan bli att den nuvarande positiva opinionen vänder och folk i stället blir förb-nnade på Kommunal.
"Då lär folk inse hur oumbärlig den är", vilket utan större ansträngning kan läsas som att folk idag anser att den är umbärlig.
Dessutom är det inte alls meningen med en strej att den skall slå mot tredje man, tvärtom är syftet med en strejk att den skall slå mot arbetsgivaren för att på så sätt tvinga fram eftergifter.
Problemet för de offentliganställda är att en strejk bara sparar pengar åt arbetsgivaren, därför måste man tillgripa strejker som drabbar tredje man för att få ett externt tryck på att lösa konflikten.
I det här fallet spelar Kommunal ett högt spel, eftersom resultatet av att dra in lokaltrafiken i strejken kan bli att den nuvarande positiva opinionen vänder och folk i stället blir förb-nnade på Kommunal.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Mindre bra idé att använda bil i stan just under strejken...Hagrido skrev:jaha, då kanske man ska skicka ett brev till polisen o be om att få ta körkortet tidigare samt att be föräldrarna om pengar till en bil...


Själv får jag hoppas att inte alla pendlar och tub-tåg ställs in, för i s f får jag ta jobbet hem...

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Kom ihåg att vid tidigare strejker innebar att folk rörde sig mera, fick motion och mådde bättre.
Tajmingen är dålig, kollektivtrafikstresjk ska utlösas vintertid inte som nu när vädret är behagligt. Jag hade en kollega som 1980 gick över Lilejholmsbron varje dag i februari när tunnelbanan inte gick och det var kärvt....
Tajmingen är dålig, kollektivtrafikstresjk ska utlösas vintertid inte som nu när vädret är behagligt. Jag hade en kollega som 1980 gick över Lilejholmsbron varje dag i februari när tunnelbanan inte gick och det var kärvt....
En av anleningarna till ATT använda bil i innerstaden lär väl vara den att även P-vakterna är uttagna i strejken... om man nu som hänsyftats hittar någon ledig p-plats.
Riktigt och helt rätt som tidigare inläggare redan skrivit, är att även låta andra grupper i samhället känna på att det är strejk. Altså inte bara Barn, gamla och sjuka.
Själv har jag ingen som låser upp dörren till min arbetsplats (egen nyckel), mitt tjänstrum blir inte städat (vilket inte är någon skillnad...) och jag måste ta med migmat hemifrån då personalmatsalen är stängd.
Så kan man ju fråga sig hur man tänkt sig spårvagnsförarstrejken i första skedet, ta ut ungefär hälvten av medlemmarna? så att ungefär varannaan tur ställs in och inga nattvagnar? eller generellt med en gång??
Men tyvärr, måste jag väl säga, så känns det nu som om Kommunal målat in sig i ett hörne, jag tror personligen inte att dom kommer någon vart längre, det är ju visserligen väldigt synd, då de underbetalda kommunalarna borde stå på tur för att få några hundringar till, men man kan ju undra ur vilken bottenlös brunn dessa penningar skall hämtas..?
Bj.
Riktigt och helt rätt som tidigare inläggare redan skrivit, är att även låta andra grupper i samhället känna på att det är strejk. Altså inte bara Barn, gamla och sjuka.
Själv har jag ingen som låser upp dörren till min arbetsplats (egen nyckel), mitt tjänstrum blir inte städat (vilket inte är någon skillnad...) och jag måste ta med migmat hemifrån då personalmatsalen är stängd.
Så kan man ju fråga sig hur man tänkt sig spårvagnsförarstrejken i första skedet, ta ut ungefär hälvten av medlemmarna? så att ungefär varannaan tur ställs in och inga nattvagnar? eller generellt med en gång??
Men tyvärr, måste jag väl säga, så känns det nu som om Kommunal målat in sig i ett hörne, jag tror personligen inte att dom kommer någon vart längre, det är ju visserligen väldigt synd, då de underbetalda kommunalarna borde stå på tur för att få några hundringar till, men man kan ju undra ur vilken bottenlös brunn dessa penningar skall hämtas..?
Bj.
Vadå jag dyster?
Det heter inte tunnelbaneförare!Anonymous skrev:[/TI och med att Tunnelbaneförarna inte är organiserade organiserat genom Kommunal
Man kan bara köra tåget I tunnelbanan.Alltså heter det:tunneltågförare,tågförare i tunnelbanan,eller bara tågförare men Inte tunnelbaneförare!

Petnoga[/quote]
Jag tycker att du skall titta dels tidigare i detta forum och dels i Svenska Akademiens Ordlista över Svenska Spårket.
/ngn
Skarpsynt! Men enligt SL tub Tri heter det kort och gott "förare".Jag tycker att du skall titta dels tidigare i detta forum och dels i Svenska Akademiens Ordlista över Svenska Spårket.Anonymous skrev: Det heter inte tunnelbaneförare!
Man kan bara köra tåget I tunnelbanan.Alltså heter det:tunneltågförare,tågförare i tunnelbanan,eller bara tågförare men Inte tunnelbaneförare!![]()
Petnoga
/ngn
Sen heter det väl Svenska språket, inte Spårket med inledande versal!


Ska du vara petig, å anmärka på andra, så gör rätt själv!

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sen finns de la änna en bra odlista här på denna webb-platsen åkså!
Tyvärr tar den inte någon hänsyn till dialektala olikheter, men ordlistan är gör bra, jag har själv bidragit med några ord till den, "Växelspett" exempelvis.
http://www.ss.se/ordlistan/index.php?sok=
Men varken "tunnelbaneförare" eller "förare" finns med. Kanske dax att ändra på detta faktum!?
Det förstnämnda bör väl förresten inte finnas med i någon ordlista, eftersom det ju enligt tidigare inlägg inte går att köra en tunnelbana, annat är det ju med "tunnelbanetåg"
http://www.ss.se/ordlistan/index.php?so ... lbanet%E5g
Bj.
Tyvärr tar den inte någon hänsyn till dialektala olikheter, men ordlistan är gör bra, jag har själv bidragit med några ord till den, "Växelspett" exempelvis.
http://www.ss.se/ordlistan/index.php?sok=
Men varken "tunnelbaneförare" eller "förare" finns med. Kanske dax att ändra på detta faktum!?
Det förstnämnda bör väl förresten inte finnas med i någon ordlista, eftersom det ju enligt tidigare inlägg inte går att köra en tunnelbana, annat är det ju med "tunnelbanetåg"
http://www.ss.se/ordlistan/index.php?so ... lbanet%E5g
Bj.
Vadå jag dyster?
Her i Oslo prøver Sporveien å få oss på sporvogn til å si "veksel" istedet for det gode gamle ordet "pens". Dermed må ordet "pensejern" (=växelspett) omgjøres til "vekselomleggingsjern". Hurra....bruse skrev:Sitter just med denna ordlista å lägger in bilder!
Så snart får ni skicka in bilder på växelspett, braxeringskolaps å andra trebliga ord.
Her i Oslo var det busstreik for noen år siden. Ikke en eneste buss gikk. Men T-banen og trikken gikk som normalt. Det var vesentlig mer passasjerer på skinnegående transportmidler, men det var intet problem å holde tidtabellen. Det var ingen busser som sto i veien! Forøvrig var Oslo-lufta mye mindre forurenset under streiken enn vanlig.Anders Norén skrev: Efter busstrejken 1999 skrev någon av SvD:s ledarskribenter att eftersom det hade funkat så bra under strejken så är kollektivtrafiken överdimensionerad och borde bantas.
Anders
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
- Ort: Brandbergen - Haninge