Hållplatsskylt som visar att påstigande finns?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Anders Norén

Hållplatsskylt som visar att påstigande finns?

Inlägg av Anders Norén »

Finns det någonstans i landet en busshållplats där de påstigande aktiverar en skylt - vid hållplatsen eller "ute på stora vägen" - som visar att bussen ska stanna för att ta upp passagerare?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Det finns ju för jvgen, även om det inte var det du frågade efter?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
kildor

Re: Hållplatsskylt som visar att påstigande finns?

Inlägg av kildor »

Anders Norén skrev:Finns det någonstans i landet en busshållplats där de påstigande aktiverar en skylt - vid hållplatsen eller "ute på stora vägen" - som visar att bussen ska stanna för att ta upp passagerare?
Ja, i Vettershaga i Roslagen:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=6950
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Har för mig att det också finns/funnits motsvarande grej vid Brottby (också i Roslagen) som tänder en signal vid motorvägen så att bussen inte behöver svänga av om ingen ska av eller på...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

kildor skrev:Har för mig att det också finns/funnits motsvarande grej vid Brottby (också i Roslagen) som tänder en signal vid motorvägen så att bussen inte behöver svänga av om ingen ska av eller på...
Detta har varit uppe här tidigare, tror det var i sambans med en bild från Åkerby i Täby. Var det inte rent av Jonas Strömblad som postade den? Ska kolla! Där handlar det om en skaftkörning längs linje 627 som undviks om ingen ska till skftets ända s a s vid bussgaraget.

EDIT. Hittar inget, det kanske var på Bussnack detta avhandlades. I vilket fall finns dessa viapass (rätt?) på ett par ställen till i SL-land, bl a på en hållplats längs väg 280 norr om Rimbo där bussarna håller hög fart och hållplatserna ligger lite skymt.

Sen vet jag att det finns några sådana här signaler längs E4 i Norrbotten också, bl a vid Jämtön. En lampa lyser innan avfarten och när den slocknar vet föraren att viapassen är aktiverad och han kör av E4.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Ulrik Berggren skrev:
kildor skrev:Har för mig att det också finns/funnits motsvarande grej vid Brottby (också i Roslagen) som tänder en signal vid motorvägen så att bussen inte behöver svänga av om ingen ska av eller på...
Detta har varit uppe här tidigare, tror det var i sambans med en bild från Åkerby i Täby. Var det inte rent av Jonas Strömblad som postade den? Ska kolla! Där handlar det om en skaftkörning längs linje 627 som undviks om ingen ska till skftets ända s a s vid bussgaraget.

EDIT. Hittar inget, det kanske var på Bussnack detta avhandlades. I vilket fall finns dessa viapass (rätt?) på ett par ställen till i SL-land, bl a på en hållplats längs väg 280 norr om Rimbo där bussarna håller hög fart och hållplatserna ligger lite skymt.

Sen vet jag att det finns några sådana här signaler längs E4 i Norrbotten också, bl a vid Jämtön. En lampa lyser innan avfarten och när den slocknar vet föraren att viapassen är aktiverad och han kör av E4.
Det stämmer, jag kommer ihåg den tråden och jag tror att jag visade den här bilden.
Bild
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kallas sådana här anordningar något särskilt?

Anders
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Anders Norén skrev:Kallas sådana här anordningar något särskilt?

Anders
Har du läst mitt inlägg :roll: :wink: ?
/UB
essin

Inlägg av essin »

Jag vet inte om de finns kvar, men jag tror att jag har sett några exemplar av denna anordning längs riksväg 70 nordväst om Enköping, som trafikeras av UL:s linje 861.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Anders
Anropsstyrd busstrafik??? :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:

Anders
Anropsstyrd busstrafik??? :D
Nej, det är det väl ändå inte. (fast jag såg smileyn)

Däremot har jag för mig att det finns något liknande detta även i Uddevalla stadstrafik - men jag kan ha fel för mig....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag tror det finns eller fanns en sådan signal i Bålsta tidigare. Jag vet inte om det stämmer eller hur den fungerar(eller inte fungerar), jag flyttade därifrån lagom till att de la om linjerna och har inte åkt buss på aktuella sträckan sedan dess.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Finns/fanns vid norra avfarten från E6 till Stenungsund. Ligger en liten bussterminal där, som expressbussarna på motorvägen bara angör om nån ska på eller av.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ulrik Berggren skrev:

Anders
Nå, uttrycket viapass är så oetablerat att det inte ger en enda busshållplatsrelaterad träff med Google. Däremot finns en betalkortslösning för väg- och kollektivtrafikavgifter som heter Viapass.

Anders
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Anders Norén skrev:
Ulrik Berggren skrev:

Anders
Nå, uttrycket viapass är så oetablerat att det inte ger en enda busshållplatsrelaterad träff med Google. Däremot finns en betalkortslösning för väg- och kollektivtrafikavgifter som heter Viapass.

Anders
OK, jag kan har förväxlat namnen också. Det var trots allt 4 år sen jag hörde begreppet först. Ska höra med berörda på SL nästa gång jag träffar dem.
/UB
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Jag har klara minnen av att Östgötatrafiken skulle införa en sådan lösning någonstans i närheten av Valdemarsvik någon gång i vintras. Tyvärr har de inte kvar sina nyheter på hemsidan speciellt länge.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ulrik Berggren skrev:
Anders Norén skrev:
Ulrik Berggren skrev: Har du läst mitt inlägg :roll: :wink: ?

Anders
OK, jag kan har förväxlat namnen också. Det var trots allt 4 år sen jag hörde begreppet först. Ska höra med berörda på SL nästa gång jag träffar dem.
Jodå, uttrycket används inom SL, jag hittade en tråd i Bussnack med ett foto av en skylt som talar om "ett sinalsystem, s k Viapass" (med autentiskt stavfel). Däremot verkar Vägverket kalla det för bussignaler, rätt otydligt.

Anders
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

TonyM skrev:Däremot har jag för mig att det finns något liknande detta även i Uddevalla stadstrafik - men jag kan ha fel för mig....

//Tony
Då jag dagpendlade Färgelanda/Göteborg så fanns det en sådan grej vid avfarten till Stenungsund Norra, blinkade den så var det bara för bussen att svänga av och plocka upp individerna, nåde den som hade tryckt på stannarknappen innan Stenungsund Norra och ingen skulle kliva av.
Var en gång en kille som fick kliva av o vänta på nästa buss, bussförarn var högröd i ansiktet.

Iallafall så fanns denna "mackapär" i båda riktningar och den fanns kvar tills 200? då stolparnas plockades ner, kan ha vart i samband med att expresserna till Lysekil/Strömstad fick nya L-nr 870 och 871, en av dessa går in över allt och den andra stannar bara på vissa hållpatser som ligger i omedelbar närhet till E6.
Användarens profilbild
lagerbrax

hållplatsskylt

Inlägg av lagerbrax »

Ja den finns och är i drift på linje 459 Norrköping Waldemarsvik vid hlp
Hökbäcken .
X-Trafikarn

Inlägg av X-Trafikarn »

Har det inte funnits liknande system i Uppsala? Har för mig att jag har sett det i någon gammal tidtabell.
Skriv svar