Jag Tunnelbaneförare?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag Tunnelbaneförare?
Hej!
Hittade det här forumet via Google. Har blivit erbjuden en plats på Tunnelbaneförarkursen om två veckor. Vet inte vad jag skall göra!!??
Jag är högst medveten om att jag sökt och gått igenom en massa tester men nu får jag kalla fötter. Villjag köra tunnelbana? Är det kul? Är kursen kul och intressant eller går den i snigeltakt? Vad händer om jag inte kan jobba alla dom helger de vill att jag skall jobba? Hur ofta hoppar folk framför tågen? Är det livsfarligt att åka till "förorten" mitt i natten? Vilka banor är bra och vilka är dåliga (som arbetsplats)? Hur är Veolia som arbetsgivare?
HJÄLP!!!!
Råd & tips önskas!
Hittade det här forumet via Google. Har blivit erbjuden en plats på Tunnelbaneförarkursen om två veckor. Vet inte vad jag skall göra!!??
Jag är högst medveten om att jag sökt och gått igenom en massa tester men nu får jag kalla fötter. Villjag köra tunnelbana? Är det kul? Är kursen kul och intressant eller går den i snigeltakt? Vad händer om jag inte kan jobba alla dom helger de vill att jag skall jobba? Hur ofta hoppar folk framför tågen? Är det livsfarligt att åka till "förorten" mitt i natten? Vilka banor är bra och vilka är dåliga (som arbetsplats)? Hur är Veolia som arbetsgivare?
HJÄLP!!!!
Råd & tips önskas!
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Oj, du har kommit helt fel om du vill höra forumets åsikter om Veolia och dess personalpolitik:
Tycker du skall skicka ett PM eller ett mail till denna i mina ögon något nyanserade tunnelbaneförare:
Patrick:
http://www.ss.se/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=8
Han kan säkert ge dig de rätta svaren, istället för att du skall behöva sitta och läsa vad de övriga besserwissrarna här skryter om!
Lycka till!
Tycker du skall skicka ett PM eller ett mail till denna i mina ögon något nyanserade tunnelbaneförare:
Patrick:
http://www.ss.se/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=8
Han kan säkert ge dig de rätta svaren, istället för att du skall behöva sitta och läsa vad de övriga besserwissrarna här skryter om!
Lycka till!
Grattis till jobbet!
När du väl kommit så långt kan du ju också prova, var det inget kul får du väl försöka hitta ett annat jobb? Men du förlorar väl inget på att först jobba där i kanske ett år och bilda dig en egen uppfattning? Är det så att du kanske vill plugga är det ju utmärkt att kunna jobba helg som tutf under tiden. Åsikter om vad som är kul och inte är ju högst individuellt, det finns dem som stortrivs, dem som hatar jobbet med går dit ändå, dem som egentligen trivs men bara gnäller och så dem som inte trivs och börjar jobba med nåt annat i samma firma eller inom SL och så dem som slutar...
Nu har jag aldrig kört men väl jobbat som timanställd på olika ställen i SL-trafiken i snart 9 år (med totalt 6 olika arbetsgivare) och som alla jobb har det sina för och nackdelar men jag trivs med det. Fastän huvudsakligen ägnar jag mig åt att plugga.
När du väl kommit så långt kan du ju också prova, var det inget kul får du väl försöka hitta ett annat jobb? Men du förlorar väl inget på att först jobba där i kanske ett år och bilda dig en egen uppfattning? Är det så att du kanske vill plugga är det ju utmärkt att kunna jobba helg som tutf under tiden. Åsikter om vad som är kul och inte är ju högst individuellt, det finns dem som stortrivs, dem som hatar jobbet med går dit ändå, dem som egentligen trivs men bara gnäller och så dem som inte trivs och börjar jobba med nåt annat i samma firma eller inom SL och så dem som slutar...
Nu har jag aldrig kört men väl jobbat som timanställd på olika ställen i SL-trafiken i snart 9 år (med totalt 6 olika arbetsgivare) och som alla jobb har det sina för och nackdelar men jag trivs med det. Fastän huvudsakligen ägnar jag mig åt att plugga.
kildor skrev:Om du vill köra tunnelbana? Något har ju uppenbarligen fått dig att söka kursen...
Vad betyder "tuft"???
Historien är helt sjuk. Jag letade jobb till en lägenhetsbytespartner. Jag vill ha hans lägenhet men han har inget fast jobb och blir därför aldig godkänd av min hyresvärd. Han pratar dessutom usel svenska. Tänkte att han kunde jobba på SL med lokalvård eller i någon biljettkontroll. Hittade inget till honom men snubblade över jobbet som tunneltågförare och helt plötsligt var det vad jag letade efter. Ett extrajobb på helgerna. Hade igentligen tänk att söka 7eleven eller någon restaurang. Skall inte börja plugga förens januari 2008 men sökte ändå. Vill gärna ha lite sparpengar. Sen gick det jättefort. På lite drygt 3 veckor är allt klar och nu skall jag hämta uniform. Hjälp!!! Jag är typ "nyfiken" men det finns ungefär 300 jobb som jag är nyfiken på. Har funderat på att bli sjökapten men det är nog det närmaste jag kan komma.
Är det någon annan här som jobbar extra på tunnelbanan? Kan man gå över till timanställning efter ett tag eller måste man alltid jobba X antal helger varje månad?
Hej du!
Klart att du ska börja köra tunnelbana om du tycker det är kul. Veolia Transport besvarar naturligtvis dina frågor om du hör av dig dit men det här forumet är tidvis fullt av tunneltågförare så det är inte en så dålig plats att fråga på. Jag ska försöka besvara några av dina frågor om jobbet som tunneltågförare (FT).
Till att börja med är det här ett ganska välbetalt jobb om man jämför med 7-eleven eller restaurang. Slutlönen är f n 22180 kr/månad plus tillägg för heltidare, för deltidare finns det lite olika tabeller men det är i stort sett proportionellt mot arbetstiden. Man kan jobba deltid som förare, det förekommer lite olika fridagssystem såsom varannat veckoslut, två av tre och tre av fyra. På det här sättet vet man långt i förväg vilka helger man jobbar. Att byta helg vid enstaka tillfällen är i alla fall inte helt uteslutet. Även deltidare har rätt till semester, dock obetald första året, om jag kommer ihåg rätt. Det förekommer även andra överenskommelser såsom att någon arbetar på tisdagar, osv. Det där beror liksom på behovet från företagets sida.
Kursen är 8-9 veckor (Gröna linjen har den kortare kursen då där endast finns en vagntyp) och den går inte i snigelfart - frånvaro under kursen är helt otänkbar. Bland utbildningmomenten finns trafiksäkerhetsbestämmelser, felsökning på vagnar, övningskörning med ordinarie tåg och vissa prov. Det förekommer tyvärr olyckor i verksamheten men jag kan själv tycka att fokuseringen på framförhopp är något överdriven; 2005 rapporterades 6 framförhopp vilket t ex kan jämföras med 147 olycksfall i rulltrappor.
Att åka till förorten mitt i natten är rätt ofarligt jämfört med att passera Stureplan mitt i natten; det förekommer bråk och liknande men det är mycket vanligare i stan. Trafikmiljön i tunnelbanan är ganska varierad beroende på sträcka och tidpunkt, vilket är en markant skillnad jämfört med t ex pendeltågen där allting alltid är likadant.
Gröna linjen ("ettan") går ju mest genom folkhemsförorterna i Stockholms stad, med de små glädjeämnen och bekymmer som finns där. Röda linjen (tvåan) är en mer brutal resa genom olika stilar och har t ex lite mer problem med kl-tt-r än de andra, men å andra sidan en väldigt varierad vagnpark som kan vara kul om man är lite teknikdiggare. Lugnast är det nog på trean (Blå linjen); jag kan inte minnas att jag någonsin har haft vare sig ett stoppande vagnfel eller ett bråk på tåget eller ens varit försenad de gånger jag kört där.
Tunnelbanan som arbetsplats karaktäriseras av en blandning av många väldigt olika människor. Av bland annat den anledningen är det högt i tak i personalrummen och man är lika välkommen vare sig man är hårdrockare, fritidspolitiker eller bergsklättrare. Medelåldern varierar lite beroende på placeringsstation och veckodag. Jobbet är självständigt enligt principen "frihet under ansvar"; arbetsledning och internkontroll är något som fortfarande i huvudsak bedrivs stickprovsvis även om det på senare år börjat ändras en hel del i det systemet. Som deltidare kan man möjligen uppleva att man sällan träffar arbetsgivarens representanter; numera finns dock chefer i tjänst även på helgerna och de deltidare jag känner har inga problem att göra ett bra jobb.
Veolia Transport betalar ut lönen när de ska och sköter sig bra i största allmänhet, får jag nog säga. Jag jobbade som förare 2000-2005 i Alvik, och så här i efterhand har jag absolut inget att invända utan jag kan nog varmt rekommendera det! Så nu när jag har skrivit allt det här hoppas jag verkligen att du tar jobbet...
Klart att du ska börja köra tunnelbana om du tycker det är kul. Veolia Transport besvarar naturligtvis dina frågor om du hör av dig dit men det här forumet är tidvis fullt av tunneltågförare så det är inte en så dålig plats att fråga på. Jag ska försöka besvara några av dina frågor om jobbet som tunneltågförare (FT).
Till att börja med är det här ett ganska välbetalt jobb om man jämför med 7-eleven eller restaurang. Slutlönen är f n 22180 kr/månad plus tillägg för heltidare, för deltidare finns det lite olika tabeller men det är i stort sett proportionellt mot arbetstiden. Man kan jobba deltid som förare, det förekommer lite olika fridagssystem såsom varannat veckoslut, två av tre och tre av fyra. På det här sättet vet man långt i förväg vilka helger man jobbar. Att byta helg vid enstaka tillfällen är i alla fall inte helt uteslutet. Även deltidare har rätt till semester, dock obetald första året, om jag kommer ihåg rätt. Det förekommer även andra överenskommelser såsom att någon arbetar på tisdagar, osv. Det där beror liksom på behovet från företagets sida.
Kursen är 8-9 veckor (Gröna linjen har den kortare kursen då där endast finns en vagntyp) och den går inte i snigelfart - frånvaro under kursen är helt otänkbar. Bland utbildningmomenten finns trafiksäkerhetsbestämmelser, felsökning på vagnar, övningskörning med ordinarie tåg och vissa prov. Det förekommer tyvärr olyckor i verksamheten men jag kan själv tycka att fokuseringen på framförhopp är något överdriven; 2005 rapporterades 6 framförhopp vilket t ex kan jämföras med 147 olycksfall i rulltrappor.
Att åka till förorten mitt i natten är rätt ofarligt jämfört med att passera Stureplan mitt i natten; det förekommer bråk och liknande men det är mycket vanligare i stan. Trafikmiljön i tunnelbanan är ganska varierad beroende på sträcka och tidpunkt, vilket är en markant skillnad jämfört med t ex pendeltågen där allting alltid är likadant.

Tunnelbanan som arbetsplats karaktäriseras av en blandning av många väldigt olika människor. Av bland annat den anledningen är det högt i tak i personalrummen och man är lika välkommen vare sig man är hårdrockare, fritidspolitiker eller bergsklättrare. Medelåldern varierar lite beroende på placeringsstation och veckodag. Jobbet är självständigt enligt principen "frihet under ansvar"; arbetsledning och internkontroll är något som fortfarande i huvudsak bedrivs stickprovsvis även om det på senare år börjat ändras en hel del i det systemet. Som deltidare kan man möjligen uppleva att man sällan träffar arbetsgivarens representanter; numera finns dock chefer i tjänst även på helgerna och de deltidare jag känner har inga problem att göra ett bra jobb.
Veolia Transport betalar ut lönen när de ska och sköter sig bra i största allmänhet, får jag nog säga. Jag jobbade som förare 2000-2005 i Alvik, och så här i efterhand har jag absolut inget att invända utan jag kan nog varmt rekommendera det! Så nu när jag har skrivit allt det här hoppas jag verkligen att du tar jobbet...

Välkommen!
Vill bara hålla med Daniel S i hans synpunkter - vill kanske tillägga att om du är orolig att köra på kvällar och nätter så kan man ha s.k. "ut-tjänster" dvs börja tidigt på morgonen och sluta vid 13-16 tiden, eller s.k. "mellan-tider" som är ungefär som "kontorstider".
Om du vill jobba på Gröna Linjen så finns jag och många andra "knäppa" men trevliga personer som väntar på dig!

Hoppas att se dig på linjen inom kort!
Patrick
Om du vill jobba på Gröna Linjen så finns jag och många andra "knäppa" men trevliga personer som väntar på dig!



Hoppas att se dig på linjen inom kort!
Patrick
Lycka till TESS!
Jag klarade ju mig - så då bör du klara det galant! **hehe**

Dessutom är det kul att prova på att köra ett tunneltåg, kommer ihåg själv första gången - vilken känsla det var att få det där stora tåget att röra sig med den där "lilla" spaken!
Även om du skulle - mot all förmodan - hoppa av så har du iallafall kört ett tunneltåg - hur många av dina kompisar har det?

Jag klarade ju mig - så då bör du klara det galant! **hehe**






Dessutom är det kul att prova på att köra ett tunneltåg, kommer ihåg själv första gången - vilken känsla det var att få det där stora tåget att röra sig med den där "lilla" spaken!

Även om du skulle - mot all förmodan - hoppa av så har du iallafall kört ett tunneltåg - hur många av dina kompisar har det?




Jag jobbade som tunneltågsförare samtidigt som jag pluggade. Det är ett utmärkt extrajobb tack vare den förhållandevis höga grundlönen (när jag körde 93:- i timmen + semstertillägg +30:- OB på helger, men det var snart 5 år sedan så det har nog gått upp en del sedan dess) dessutom är det bra mycket roligare än att stå i kassan på 7-11. På det stora hela trevliga kollegor även om det fanns en del filurer här och var.TESS skrev:kildor skrev:Om du vill köra tunnelbana? Något har ju uppenbarligen fått dig att söka kursen...
Vad betyder "tuft"???
Historien är helt sjuk. Jag letade jobb till en lägenhetsbytespartner. Jag vill ha hans lägenhet men han har inget fast jobb och blir därför aldig godkänd av min hyresvärd. Han pratar dessutom usel svenska. Tänkte att han kunde jobba på SL med lokalvård eller i någon biljettkontroll. Hittade inget till honom men snubblade över jobbet som tunneltågförare och helt plötsligt var det vad jag letade efter. Ett extrajobb på helgerna. Hade igentligen tänk att söka 7eleven eller någon restaurang. Skall inte börja plugga förens januari 2008 men sökte ändå. Vill gärna ha lite sparpengar. Sen gick det jättefort. På lite drygt 3 veckor är allt klar och nu skall jag hämta uniform. Hjälp!!! Jag är typ "nyfiken" men det finns ungefär 300 jobb som jag är nyfiken på. Har funderat på att bli sjökapten men det är nog det närmaste jag kan komma.
Är det någon annan här som jobbar extra på tunnelbanan? Kan man gå över till timanställning efter ett tag eller måste man alltid jobba X antal helger varje månad?
Är du timanställd brukar (brukade) connex/veolia kräva att du kan jobba minst lördag och söndag varannan helg. Det bästa tycker jag är att lägga sig på det schemat och sedan om man har en dag över där man vill jobba så kan man ringa och fråga om det finns några tjänster över, vilket det oftast gör.
Nackdelar med jobbet då? Tja, det uppenbara: Skumma arbetstider (det är inget kul att åka gå upp 03:00 för att sätta sig på en nattbuss ut till depån för att hinna ta ut första tågen 04:30 på morgonen), risk för hot & våld (dock är tunneltågsförare ganska förskonade från det jämfört med t.ex. spärrexpeditörer) och risk för att uppleva en "person under tåg", d.v.s. någon försöker ta livet av sig själv eller som av annan anledning hamnar under det tåg du kör. Man har ju första parkett vid ett sådant skådespel. Som tidigare skribenter påpekat så brukar det där med connex/veolias personalpolitik få vissa att se rött. Ska jag försöka vara lite objektiv så präglas personalpolitiken av en brist på flexibilitet, men om man bara accepterar att det finns en hel del organisatoriska konstigheter med företaget och att man själv inte kan göra något åt dem så kan man leva med det!
Sammanfattningsvis: Jag ångar absolut inte att jag tog det jobbet. Det var nog förmodligen det roligaste "knega"-jobbet jag haft (alltså jobb som inte har några särskilda utbildnings- eller erfarenhetskrav) och jag tyckte det vägde upp de många nackdelarna med jobbet.
Du skulle kunna pm:a till mig om du vill ha mer synpunkter!
Lycka till!
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: onsdag 21 mars 2007 23:14
- Ort: Berlin
Jag funderar också på detta yrke, docj inte i Stockholm utan i min nuvarande hemstad Berlin. Jag har busskörkort och har kört en del turistbuss i sverige, har konstaterat att bussjobb inte är jättesvåra att få men överväger trots detta att istället söka mig till tunnelbanan. Den främsta orsaken till detta är trafiken, som är fruktansvärd! Jag är van vid landsvägskörning och i viss mån stadskörning i sverige men jag känner mig osäker på hur pass bra jag skulle vara på att köra en dubbeldäckare eller liknande här. Dessutom är inte tyska mitt hemspråk direkt, jag hankar mig fram men i en tunnelbana behöver man ju inte direkt svara på frågor från passagerarna på samma sätt som i en buss...
Vad tycker ni, ska jag satsa på tunnelbanan eller ska jag utnyttja min busskompetens, trafikintensiteten kommer man nog trots allt över förr eller senare.
Vad tycker ni, ska jag satsa på tunnelbanan eller ska jag utnyttja min busskompetens, trafikintensiteten kommer man nog trots allt över förr eller senare.
Nu har jag förstås aldrig åkt tunnelbana i Berlin men jag antar att det är ungefär som i Stockholm. Grejen är att om man gillar full fart för det mesta, så är tunnelbanan helt rätt. Om man har lätt för att känna sig stressad så är det nog mindre lyckat i längden att köra tunnelbana. Du måste kunna köra dag ut och dag in och alltid vara lite, lite försenad - som i de japanska bilfabrikerna där lamporna lyser gult nästan hela tiden*- utan att det gör dig till en mindre säker förare. Det kan låta som ett stressigt jobb men man behöver inte stressa, det räcker med att skynda sig! Trafiken går som bäst när alla kör på max.statemachine skrev:Jag funderar också på detta yrke, docj inte i Stockholm utan i min nuvarande hemstad Berlin. Jag har busskörkort och har kört en del turistbuss i sverige, har konstaterat att bussjobb inte är jättesvåra att få men överväger trots detta att istället söka mig till tunnelbanan. Den främsta orsaken till detta är trafiken, som är fruktansvärd! Jag är van vid landsvägskörning och i viss mån stadskörning i sverige men jag känner mig osäker på hur pass bra jag skulle vara på att köra en dubbeldäckare eller liknande här. Dessutom är inte tyska mitt hemspråk direkt, jag hankar mig fram men i en tunnelbana behöver man ju inte direkt svara på frågor från passagerarna på samma sätt som i en buss...
Vad tycker ni, ska jag satsa på tunnelbanan eller ska jag utnyttja min busskompetens, trafikintensiteten kommer man nog trots allt över förr eller senare.
Tycker du att detta låter konstigt och jobbigt så är det nog bättre att du försöker köra i något trafikslag där marginalerna är bättre. (I en tunnelbana kan man inte ha marginaler, då stockar sig tågen under påsklovet.

*Enligt vad som brukar påstås (har ingen aning om huruvida det är sant) har man i produktionslinjerna ett slags signaler som visar leveranstakten i förhållande till planen. Grönt sken betyder att man ligger ikapp, gult sken att man ligger lite efter och rött sken typ nödläge. För att höja produktiviteten låter basarna den gula lampan lysa lite för ofta, så att arbetarna jobbar lite hårdare än de egentligen har betalt för.
Skriver man mycket på tangentbord under rekryteringen och utbildningen?
Jag skriver nämligen en annan tangentbordslayout(http://aoeu.info), så isåfall tänkte jag gå tillbaka till den vanliga layouten (qwerty).. och det tar mycket blod, svett och tårar att vänja om sig
Jag skriver nämligen en annan tangentbordslayout(http://aoeu.info), så isåfall tänkte jag gå tillbaka till den vanliga layouten (qwerty).. och det tar mycket blod, svett och tårar att vänja om sig

-"SPÅRSPRING!!"
Nej- man skriver inte alls med tangentbord. Inte ens i tåget trots att det finns en bildskärm i förarhytten. Man använder siffertangenter samt "F"-tangenter för att bläddra mellan menyerna. Så du lär inte behöva byta till den vanliga layouten.Blue skrev:Skriver man mycket på tangentbord under rekryteringen och utbildningen?
Jag skriver nämligen en annan tangentbordslayout(http://aoeu.info), så isåfall tänkte jag gå tillbaka till den vanliga layouten (qwerty).. och det tar mycket blod, svett och tårar att vänja om sig
Mvh
Patrick - tutf (= Tunneltågförare)
Jag sökte till den här utbildningen förra hösten, klarade proven men psykologen gjorde någon bedömning av att jag gick på toaletten ganska ofta (två gånger) och tyckte jag hade något slags dåligt självförtroende.
Någon som råkat ut för nått liknande eller kanske har en susning vad hon menade? Vart ju ganska nerstämd av beskedet så tog väl inte in det hon sa.
Någon som råkat ut för nått liknande eller kanske har en susning vad hon menade? Vart ju ganska nerstämd av beskedet så tog väl inte in det hon sa.
Re: Tack!
Nu är jag "i drift" och ärligt talat undrar jag vad i h-vete det är jag har gett mig in på!?TESS skrev:Tusen tack för all info!
Jag tror att jag skall börja på kursen och se hur det är.
Lovar att uppdatera här med hur det går.
Håll tummarna!
Veolia tycks vara rena dårhuset. I varje fall på HK och alla som skall samordna hela soppan. Jag har lite svårt att förstå hur ett enda tåg kan gå i tid, eller för den delen hur något enda tåg kan gå över huvud taget. De verkar ha allvarliga rekryteringsproblem och vissa personer skulle man kunna tro deltar i någon slags skyddad verkstad.
Alla som jobbar här tycks hata företaget och de som jobbar tycks mest bry sig om att lönen kommer i tid. Har fått rådet att "stänga av hjärnan" när jag går till jobbet och sedan "koppla på" igen när jag går hem. Har inte lyckats med det än. Funderar på att sjukskriva mig under uppsägningsperioden bara jag får ett annat jobb så snabbt som möjligt!
Har sökt flera andra jobb och ska på två intervjuer nästa vecka. Har inte nämnt något om att jag jobbar på Veolia i mina ansökningar. Hoppas jag kan snacka bort det på något sätt...
Ni som funderar på att söka; FÖR GUDS SKULL, GÖR DET INTE!!!!