Trängselavgift även för lokaltrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Philip

Trängselavgift även för lokaltrafiken

Inlägg av Philip »

Hittade följande länk i ett annat forum som jag bara måste dela med mig av!

http://www.svd.se/dynamiskt/Inrikes/did_3660889.asp

Vore det inte smartare att, medelst en del av världens högsta skatter, se till att finansiera och rusta upp lokaltrafiken INNAN man ökar antalet resande? Och skulle inte en upprustad lokaltrafik automatisk kunna suga upp en hel del av bilförarna? En vanlig föreställning verkar vara att de som kör bil endast gör det för att det är roligt. Så är ju inte fallet.

Varför ser inte MP till att fixa de riktiga miljöproblemen? Gamla rostiga oljetankers tex. Dom är riktigt miljöfarliga!

Nä, bygg ut lokaltrafiken och tågtrafiken först och gör den till ett reellt alternativ. Då kommer den bli populär av sig själv!

//Philip
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Det ovan nämnda forumet antar jag ha följande adress:
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/175455.htm

Sen en kommentar till detta...
Varför ser inte MP till att fixa de riktiga miljöproblemen? Gamla rostiga oljetankers tex. Dom är riktigt miljöfarliga!
Visst är oljetankrar farliga, men konsekvenserna av en olycka drabbr miljön i ett mer lokalt hänseende. Att åtgärda det problemet utesluter inte att man gör allt för att minska koldioxidutsläppen från trafiken, vilken är den enskilt största utsläppskällan i Sverige. För att åstadkomma dettan krävs det bättre kollektivtrafik, visst, men också att varje trafikslag bär sina miljökostnader på ett rättvist sätt. Ett ytterligare argument för trängselavgifter är den av bl a VTI konstaterade samhällsekonomiska nyttan av sådana.

Så över till avdelningen tyckande; jag anser att privatbil är ett totalt onödigt och ineffektivt fortskaffningsmedel i innerstaden vid rusningstid. Cykel går minst lika fort, och hade fler cyklat så hade miljön automatiskt blivit bättre - en god cirkel.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Philip

Inlägg av Philip »

Ulrik Berggren skrev:
Så över till avdelningen tyckande; jag anser att privatbil är ett totalt onödigt och ineffektivt fortskaffningsmedel i innerstaden vid rusningstid. Cykel går minst lika fort, och hade fler cyklat så hade miljön automatiskt blivit bättre - en god cirkel.
jodå, fast när det regnar eller är minusgrader är cykeln för de flesta inte ett alternativ. Och många som kör i innerstan gör det ju bara som en del av sin resa.

Jag tror att en utbyggd lokaltrafik, som fungerar bra, mer eller mindre automatisk kommer få bort stora delar av köproblemen, och därmed hela grunden för trängselavgifterna.

//Philip
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Philip skriver
Jag tror att en utbyggd lokaltrafik, som fungerar bra, mer eller mindre automatisk kommer få bort stora delar av köproblemen, och därmed hela grunden för trängselavgifterna.
Visst, en god kollektivtrafik löser en kanske en del, men här krävs det nog både morot och piska. Orsak: Bilen är för många helig. Problemet är givetvis alla tjänstebilar... Är det avdrag på lönen som gäller kanske :roll: ?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Karin Lindmark

För trängselavgift

Inlägg av Karin Lindmark »

Jag tycker att det är mycket egoistiskt av de som är emot trängselavgift. Det är inte bara vi som blir drabbade av kodioxiden i atmosfären utan hela klimatet på jorden och att den kanske går under om vi inte börjar börjar agera. Tänk framåt på dina barn och deras barn osv.!!
Det är utmärkt om Sverige och Stockholm kan leda utveckingen för minskat koldioxid i atmosfären. Våran huvudstad blir mycket vackrare och vi får en stadsmiljö att njuta i. De som känner att det är dyrt och inte vill betala en sådan avgift kan lika bra ta kollektivtrafiken. Nu förstår jag om det är några som tycker att det är krångligt med kollektivtrafiken men om fler börjar ta den så måste de helt enkelt göra någonting åt det. Det ända man sparar med bilen är kanske ibland lite tid.
Vad har vi för andra alternativ för att få minskade utsläpp Stockholm.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Karin Lindmark
Användarens profilbild
2763

Re: Trängselavgift även för lokaltrafiken

Inlägg av 2763 »

Philip skrev:Varför ser inte MP till att fixa de riktiga miljöproblemen? Gamla rostiga oljetankers tex. Dom är riktigt miljöfarliga!
Är det inte precis det man gör genom att bygga spårväg, använda alternativa drivmedel för bussar e.t.c.

Genom att minska efterfrågan på olja kommer ofelbart de äldsta och farligaste tankerbåtarna att fasas ut först.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar