Sykle til jobben?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Roger S
Kontakt:

Sykle til jobben?

Inlägg av Roger S »

Sykle til jobben? Det er ingen dum idé! Selv har jeg 12,2 kilometer hjemmefra Bergkrystallen til Grefsen vognhall. Men for en som har sansen for skinnegående saker er det faktisk en interessant tur! Idag, 21. mai, sykla jeg hjemmefra i øsende regnvær på ettermiddagen.

Første biten går paralellt med Lambertseterbanen (linje 4) fra Bergkrystallen til Høyenhall.

Bild

Et 1300-tog mellom Manglerud og Høyenhall retning Kolsås. Se de mørke skyene som gjorde alt vått...

Jeg tenkte jeg skulle få noen bilder av T-banen ved Hellerud, men der var det dårlig med fotomuligheter. Alt for mange trær og busker som har fått blader på seg.

Men ikke mange hundre meterne unna går Hovedbanen (Oslo S - Strømmen - Lillestrøm)

Bild

Lokaltog mot Lillestrøm har nettopp forlatt Bryn stasjon og kjører mot Alna. Før var det livlig trafikk på dette sporet. Nå går mesteparten av trafikken gjennom Romeriksporten. Det er kun lokaltogene til Lillestrøm samt noen tog til Eidsvoll som benytter sporet. Sporet lengst til høyre er godstogsporet mellom Loenga og Alnabru. I bakgrunnen ser vi bl.a Linderud (de høye blokkene til venstre), Alnabru (midt i bildet) og Romsås (oppe i åsen helt til høyre).

En liten stund senere kommer vi til Økern. Her passerer Grorudbanen (linje 5 Vestli).

Bild

Tog mellom Økern og Hasle retning sentrum og Blindern. Overkjøringssporet er forresten helt nytt. Dette erstattet et overkjøringsspor nærmere Hasle. Vekslene har forresten "bevegelig sporkryss". Dette er for å dempe støyen når togene passerer.

Videre sykler jeg langs godsbanen Alnabru - Grefsen. Så ikke noe tog der. Har ikke rutene, og togene går ganske sjeldent. Men ved Sinsenkrysset kommer vi til noe kjent.

Bild

Vogn 114 i linje 10 til Disen i "bobbanen" under Sinsenkrysset.

Oppe ved Grefsen stasjon begynner anlegget til første etappe av T-banens ringlinje å bli ferdig. Signalanlegget er satt i drift, og strømskinnene er spenningssatt. Det første prøvetoget kommer om ikke lenge (hvis de ikke allerede har begynt). Bildet er tatt fra plattformen på Grefsen jernbanestasjon. Vi ser mot Storo T-bane. Jernbanesporet fortsetter videre mot Kjelsås og Gjøvik.

Bild

Til sist er vi endelig framme i Grefsen vognhall.

Bild

Sjeldent det er så lite vogner i hallen!
alexso

Inlägg av alexso »

Hvor lang tid bruker du til Grefsen fra Bergkrystallen med sykkel?
Har vurdert å begynne sykle fra Kastellet til Torshovdalen.

Alexander
Skriv svar