Q: Lidingövagn i Mannaminne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Q: Lidingövagn i Mannaminne

Inlägg av bruse »

Enligt Vagnhallen ska det finnas en verkvagn från SSLidJ i Mannaminne, byggd 1949. Gissar att det är en fd Ängbyvagn.

Men vet nån numret? Jag höftade till med 18 :oops:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Menar du denna?
Bild
© Per-Erik Selking
http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=158

Så nån mer verkvagn från SSLidJ finns inte då? Om svaret är nej, så får jag ta bort den posten då.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
DanielS

Inlägg av DanielS »

Fordonet på bilden är antagligen "Tornsvalan", tror den hette SSLidJ 102 eller nåt i den stilen. Tidigare ingick den i SSS samlingar i Malmköping, men nu vet jag inte vem som äger den.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Johan Eriksson skrev:Känner inte riktigt igen den bakifrån men troligen är det samma bussliknandefordon som syns på bilden överst längst till höger under "Teknikhuset" på Mannaminnes hemsida.
Det är alltså inte en riktig buss utan den har spårvagnshjul! Varför skulle den inte platsa i en post? -alla bevarade spårvagnar inkl verkvagnar ska väl vara med?
Jo den platsar, Men jag nämnde inledningsvis (rekomendation: läs om) att jag har uppgift om en verkvagn från SSLidj byggd 1949. Å jag gissade på en Ängbyvagn. Alltså denna:
http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=145
OBS!!! Det är JAG som antagit att det är vagn 18 och därmed en A24B. Rena gissningar alltså.

Bekräfta eller dementera! Ska DENNA post bort? (alltså INTE 102:an)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

DanielS skrev:Fordonet på bilden är antagligen "Tornsvalan", tror den hette SSLidJ 102 eller nåt i den stilen. Tidigare ingick den i SSS samlingar i Malmköping, men nu vet jag inte vem som äger den.
Den finns i Mannaminne, å är den som är avbildad i bilden ovan. Se Vagnhallen: http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=158

Men OBS!!! Det är INTE denna jag åsyftar!!!! Se mitt svar till Johan ovan!!!
Henrik Schütz

vagn 18

Inlägg av Henrik Schütz »

Hoppsan Bruse! Enligt vagnhallen är vagn 323 på Lidingö före detta vagn 18, en uppgift som stämmer, letandet går vidare...

HS :?:
Användarens profilbild
bruse

Re: vagn 18

Inlägg av bruse »

Henrik Schütz skrev:Hoppsan Bruse! Enligt vagnhallen är vagn 323 på Lidingö före detta vagn 18, en uppgift som stämmer, letandet går vidare...

HS :?:
Ja, hoppsan kan man ju lugnt säga! Alltså är det INTE 18 som är i mannaminne, då den ju finns i livet på Lidiningö som 323. Så det kan gå. Men meningen är ju inte att jag ska hålla koll på allt, eller? :D
Henrik Schütz

18?

Inlägg av Henrik Schütz »

Nej alla får hjälpas åt att hålla koll! , dessutom fram för fler anmnärkningar om avvikande individer i vagnhallen, vilken A25 hade plyschklädda säten? vilken A27 hade SL märken på slutet?

MVH

Henrik Schütz
Användarens profilbild
bruse

Re: 18?

Inlägg av bruse »

Henrik Schütz skrev:Nej alla får hjälpas åt att hålla koll! , dessutom fram för fler anmnärkningar om avvikande individer i vagnhallen, vilken A25 hade plyschklädda säten? vilken A27 hade SL märken på slutet?

MVH

Henrik Schütz
Om nu nån har koll på sånt, så inte mig emot. Bara maila på!
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Hmm, ska se om jag kan hjälpa till....
Går man in på Spårvägsmuséets hemsida i fotodatabasen
så finns där ett antal bilder på luftledningsvagnar, några
av dem snarlika med vagnen i Mannaminne.

Vagn 102 - Tornsvalan - är det dock inte för den hade
bl a hytt. Ska se om jag kan lägga ut en bild från Jan L
på min hemsida ikväll.

Men, i boken om Södra Lidingöbanan så undrar jag om inte
en äldre kontaktledningsvagn är avbildad som då var
stationerad i Hersbyholm på LiB. Har tyvärr inte boken här
och om det inte är där så undrar jag om den inte finns
i någon av jubileumsskrifterna för LiB.

Återkommer om/när jag hittar mer om detta.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag minns inte var uppgiften kom ifrån. Det är JAG som parat ihop den med vagn 18 och en A24B.

Det jag vet:
verkvagn från Lidingö, byggd 1949 av ASEA, museivagn 1996.
"Museivagn" kan tolkas som avställd, såld osv.

Resten är mina fantasier.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Vagn 102 - Tornsvalan - är det dock inte för den hade
bl a hytt. Ska se om jag kan lägga ut en bild från Jan L
på min hemsida ikväll.
Stefan

Nu är ju tråden lite förvirrad och det är ju inte Tornsvalan (102) som Bruse frågar om. Det är i alla fall Tornsvalan som finns på bilderna från Mannaminne. Jag känner mycket väl igen den eftersom jag har arbetat på denna många gånger. På bilderna finns många detaljer som jag väl känner igen. Ett kärt återseende.

Av någon anledning kallades Tornsvalan ibland för "Forden". Varför vet jag faktiskt inte.

Tornsvalan var ett synnerligen inkomstbringande fordon. Under fem sommarveckor var vi ute på nätterna och gjorde kontaktledningsöversyn vilket innebar att man fick så kallad förskjuten arbetstid vilket nästan var dubbel lön! Arbetstiden var från 0.00 - 7.00 men oftast kunde man åka hem redan vid 5.00 för då skulle ju första vagen ut. Att jag ofta var hemskt trött har jag väl förträngt idag.

Man kan fråga sig om det verkligen behövdes så mycket underhåll. Det direktupphängda och lite stela kontaktledningssystemet gjorde dock att det ofta blev ljusbågar vid varje utliggare. Då fick man lägga på en kort extratråd (halvsula) så att inte kontaktledningen skulle brista. Vidare pågick ibland spårjusteringar där man ändrade rälsförhöjningen och då var man tvungen att förflytta ledningen i sidled så att inte bygeln skulle komma utanför kontaktledningen. Ett annat problem var isolatorerna som var klena. Inget fick ju helst kosta något men vi fick tag på överblivna trådbussisolatorer som var mer underhållsfria. På detta sätt funkade banan fram till kommande sommar och haverierna var tämligen få.

Dagens system är naturligtvis mycket bättre och mer underhållsfritt och dessutom kan man ju styra insatserna dit de behövs och inte som vi att behöva syna varje utliggare med hjälp av ficklampa.
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Då ska vi se om vi kommer lite närmare gåtans lösning...

Med benäget bistånd av Jan Lindahl så kommer här en nostalgibild på Tornsvalan under arbete i Aga i november 1971.

Bild

Citerar jag sedan ur Ankarbergs bok om Södra Lidingöbanan på sidan 105 så finner vi följande tre bildtexter:

1) Redskapsvagn 19 vid Gåshaga Nedre i nov 1948. Vagnen skrotades i Gåshaga följande år. Korgen, från början tillhörande en motorvagn från 1907 vid SS, litt A5 nr 194 eller 195, förvärvades 1925 av Lidingö Trafik AB samt erhöll annan truck. 1931 köptes den av Trafik AB Stockholm-Södra Lidingön och byggdes om till redskapsvagn.

2) F d Stockholms Spårvägars monteringsvagn litt G 1 nr 1142 vid AGA station i maj 1950. Vagnens överdel användes i trafikbolagets kontaktledningsvagn 102, "Tornsvalan".

3) Kontaktledningsvagn 102, "Tornsvalan" ....

Så det lättare är väl att skicka ett mail till Anders i Mannaminne direkt
och fråga. Men, jag vill minnas att det i gamla Forum eller om det var i Postvagnen för säg två år sedan var någon som visade lite bilder från Mannaminne.. Någon som minns ?
Skriv svar