Flygplatsbussar kan vara av de mest skiftande modellerna. Ibland många meter breda med låga golv och många bra dörrar och ibland som de värsta öststatsbussarna med höga golv och en enda dörr att släpa väskorna igenom. Finns det någon som har koll på all världens flygplatsbussar på nätet?
Är det någon bland tittarna som har fler roliga bilder på flygplatsbussar?
lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 13 mars 2007 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Malev dvs det ungerska flygbolaget, har en trevlig låggolvs variant på flygplatsbuss. Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss. Det är en otroligt trist upplevelse att åka buss från Tegelviken till Slussen med de fantasilösa bussar som SL sätter in på den linjen. Prova gärna någon gång med barnvagn, två resväskor och några flak öl så får ni er ett skratt som lätt fastnar i halsen.
Även i länder där man kanske inte tänkt sej att man skulle springa på moderna flygplatsbussar visar det sej att bussarna är nog så moderna och ändamålsenliga, som här i Lusaka där regnet öste ned så kraftigt att vår BA-pilot kunde landa först på tredje försöket med jumbon vi åkte med. Då var det praktiskt med lågt golv och stora dörrar på bussen, så att vi slapp stå där i regnet när vi gick av planet.
Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?
När vi är ett enda stort land, vi som är inom Schengernområdet, så kan bussen från stan köra direkt till planet. Men då missar man förstås säkerhetskontrollen.
lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 15 april 2008 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
I en del länder är det de nationella flygbolagen som sköter allt, även bussarna på flygplatsen, som man tydligen gör i Portugal. Här en bild från Porto där man har ganska så bra låggolvsbussar med många dörrar.
.... och numera så kan man åka spårvagn från flygplatsen till staden.
En flygplatsbuss med saftblandare på taket, det ser man inte ofta på vanliga stadsbussar. Här har vi en flygbolagsägd buss på flygplatsen i Monastir, Tunisien. Buss nummer 7, så det kanske finns en hel flotta med bussar på den flygplatsen?
Från Monastirs flygplats kan man för övrigt åka med den meterspåriag elektriska järnvägen Metro de Sahel till Manastir (med triangelvändning för färd ännu längre söderut) eller till Sousse. Det går även ett par dagliga dieselloksdragna tåg till Tunis härifrån.
Det var det bredaste bussaäschle jag sett. Men det måste väll vara bra med dörrar längst bak om det är en terminalbuss? Det borde ju gå fortare att komma på och av
Olle skrev:Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss.
De skulle fastna direkt i spåren och potthålen
Inte om man har sådana häringa bussar, som man har till och från de stora båtarna i Pireus hamn.
lle.
den där bussen var det fulaste jag sett hittills! från och med nu ska jag nog sluta klaga på Scanias senare modeller av Omnicity/Omnilink men den är säkerligen effektiv den bussen
X-Trafikarn skrev:Det var det bredaste bussaäschle jag sett. Men det måste väll vara bra med dörrar längst bak om det är en terminalbuss? Det borde ju gå fortare att komma på och av
Om du tittar riktigt noga ser du att det är en chaufför i bussen. Den körs åt båda hållen, och har dörrar på alla fyra sidorna. Snabba in- och utlastningar, det är det jag tycker man ska ha vid Tegelviksterminalen. Som det är nu tar det alldeles för lång tid att gå på, vänta på alla andra som ska stiga på, åka en kilometer och att gå av.
Olle skrev:Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?
Det är nog mer en fråga om säkerhet. Man vill inte att folk ska gå omkring på "plattan" okontrolerat
Olle skrev:Om du tittar riktigt noga ser du att det är en chaufför i bussen. Den körs åt båda hållen, och har dörrar på alla fyra sidorna. Snabba in- och utlastningar, det är det jag tycker man ska ha vid Tegelviksterminalen. Som det är nu tar det alldeles för lång tid att gå på, vänta på alla andra som ska stiga på, åka en kilometer och att gå av.
Detta bekräftas även av det faktum att bussen har både strålkastare och röda bakljus på samma sida. Lite rälsbuss över det hela!
Olle skrev:Jag tycker att exempelvis terminalerna för finlandsbåtarna mm borde skaffa denna typ av buss.
De skulle fastna direkt i spåren och potthålen
Inte om man har sådana häringa bussar, som man har till och från de stora båtarna i Pireus hamn.
lle.
Någonting liknande har jag åkt på någon europeisk flygplats, kan möjligen ha varit Milano. Där kördes den in med fronten mot en brygga vid vänthallen, bara att gå rakt in utan att ens utsättas för den friska luften.vid flygplanet öppnades alla dörrar och bussen tömdes mycket snabbt för att sen köra tillbaka till någon annan terminal med den andra änden först, så den gjorde alltså varannan runda från olika hytter.
alex_krokodil skrev:den där bussen var det fulaste jag sett hittills! från och med nu ska jag nog sluta klaga på Scanias senare modeller av Omnicity/Omnilink men den är säkerligen effektiv den bussen
Jag måste hålla med: Det där var den fulaste bussen jag någonsin sett. På grund av den kommer jag att drömma mardömmar i natt!
HemuleN skrev:
Någonting liknande har jag åkt på någon europeisk flygplats, kan möjligen ha varit Milano.
Jag vill minnas att Milano har den typen av flygplatsbussar. De finns även på Palermos flygplats (Sicilien) i södra Italien, så varför skulle de inte finnas på fler italienska flygplatser.
Man ser inte busser så där jättebra men det är i sådan där grotesk buss. Men praktisk.
Till flygplatsen går det för övrigt att åka tåg från Palermo. Palermo har för övrigt just beslutat om att bygga en spårväg, som så många andra städer på kontinenten. Palermo är ingen liten stad, det är en av de största städerna i Italien!
HemuleN skrev:
Någonting liknande har jag åkt på någon europeisk flygplats, kan möjligen ha varit Milano. Där kördes den in med fronten mot en brygga vid vänthallen, bara att gå rakt in utan att ens utsättas för den friska luften.vid flygplanet öppnades alla dörrar och bussen tömdes mycket snabbt för att sen köra tillbaka till någon annan terminal med den andra änden först, så den gjorde alltså varannan runda från olika hytter.
Det kan mycket väl ha varit Milano eftersom sådana bussar finns på Malpensa, jag har bildbevis:
Har varit på resa i Edinburgh (en hel del bussbilder kommer upp på hemsidan inom kort...), och flyg bidde det med KLM. Eftersom flygtypen på sträckan Trondheim-Amsterdam var såpass liten, behövdes ingen större gate reserveras och således blev det flygplatsbuss på Schiphol.
Kan ni gissa vilket fabrikat de två översta bussarna är? En ledtråd: "ost"...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Olle skrev:Ibland undrar man varför man inte kan gå de metrarna som skiljer flygplanet från terminalen, när det skulle gå fortare än att åka buss, men det är kanske status att ha flygplatsbuss?
[img]http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld4867.jpg[/img]
När vi är ett enda stort land, vi som är inom Schengernområdet, så kan bussen från stan köra direkt till planet. Men då missar man förstås säkerhetskontrollen. lle.
Hej
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt
Den bus du har taget et billede bliver benyttet indefor lufthavnsområdet ( i mellem Gate & flyver´s standsplads)
Så en lille side bemærkning
Fly fra Spanair og kan ses på billede er ikke en Airbus 320 med muligvis en MD 81?
Med Venlig Hilsen
Ronni