Hei igjen,
da kan vi altså enes om at "Mustang" er en vogn med boggier, rattkontroll og innredet for gjennomstrømning enten dne er svensk eller norsk.
Artig at Sixten Camp ikke likte PCC-vognene. Sån sett hadde han jo rett, men personlig likte jeg bedre å kjøre HHA 3060 enn M25, men det er nå min personlige mening.
Disse toakslede "mustangklonene" M48, M51 og F, dessuten kanskje også Malmös H-vogner? er egentlig i en klasse for seg. NKA og HSS vognene er jo nybygde toakslinger med rattkontroll (har ennå ikke prøvekjørt noen av dem, kommer nok..) mens Oslos MO ("kylling"), Malmös H og F er bygd opp på gamle understell. Jeg har kjørt MO og vet at den ikke er noe å rope "HURRA" for selv om den er artig nok.
Jeg har prøvd å kjøre KS 575, 578 og 701, og de gir noenlunde samme "kjørefølelse" selv om både 575 og 701 var "bedre" å kjøre en 578. Allikevl synes jeg 701 er en vidreutvikling av 501-typen; man fikk sitte å kjøre og dørene er elektriske, men det kunne man jo ha bygd inn i Lundingene også? 617 hadde vel elektriske dører?
jeg har en bok med titlen "Lærebog for Vognstyrere" hvor jeg kan lese at en serie Lundinger hadde "halv styrestrømskontroller", dvs. kontaktorstyring på fartsiden (det hadde visst Trondheims 40-49 også?), og dette må jo ha vært er forbilde for 701?
Ellers så liker jeg dukkelise godt. Jeg prøvde stadig å få reist med dem når jeg var i København, men de glapp alltid unna. Første gangen jeg reiste med den var da jeg prøvde å kjøre 701!
Ellers vil jeg si at Stockholms/Malmö-mustangene også er svært gode å kjøre, en klar klasse A opplevelse f.eks. i forhold til M23.
Skulle jeg helle litt malurt i begret for "värdens vackraste spårvagn", må det være at de er litt tunge baktil. Oslos 581 fikk fjernet den ytterste inngangsøra fordi man måtte lage plass til trekkjernets bevegelse, og da fikk den et "lettere" utseende og ble faktisk mer elegant.
Mvh Bjørn
Mustanger
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
KS-vogne
Hej
KS 617 havde monteret en kompressor og dørene var således trykluftmanøvrerede. Da en-mands-forsøget ophørte, blev dette fjernet, og vognen fik dørene betjent med et stangtræk fra førerplads henholdsvis konduktørplads. For tiden skrider restaureringen af vognen fremad. det bliver ført tilbage til udseendet fra 1934 som NESA 929.
De Lunding-vogne der var kontaktorstyrede havde 600 volts-kontaktorer, og der var derfor ikke tale om styrestrøm.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS 617 havde monteret en kompressor og dørene var således trykluftmanøvrerede. Da en-mands-forsøget ophørte, blev dette fjernet, og vognen fik dørene betjent med et stangtræk fra førerplads henholdsvis konduktørplads. For tiden skrider restaureringen af vognen fremad. det bliver ført tilbage til udseendet fra 1934 som NESA 929.
De Lunding-vogne der var kontaktorstyrede havde 600 volts-kontaktorer, og der var derfor ikke tale om styrestrøm.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm