Kontaktledning på Tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mela »

Kristofer skrev:Det var väl bara en station som försvann? Nämligen Fleminggatan, som istället slogs ihop med Fridhemsplan (som i sin tur flyttades "söderut" {t-banans söderut, alltså})
Vid Fridhemsplan fick detta vad jag minns konsekvensen att ett stort antal ritningar behövde göras om då beskedet om längre plattformar kom i ett sent skede. I city hade man inte mer än börjat "skissa", så konsekvensen av att slå i hop de planerade stationerna "Centralen" och "Sveaplatsen" (Sveaplatsen var arbetsnamnet på det blivande Sergels torg) var ringa.

/ Melker
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Jag tycker det framgår rätt tydligt av tråden att de "försvunna" stationerna "försvann" redan på planeringsstadiet.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Hoppsan! Jag har nog gett den aldrig byggda stationen fel namn, jag kallar den hädanefter för "stationen som (om den blivit byggd) eventuellt kunde ha hetat någonting på Klara...." så slipper jag förhoppningsvis att bli anklagad för förfalskning av de aldrig inrättade tunnelbanestationernas historia.

Byggare Bob-JDS 1-0
Skriv svar