Oslo - spårvagn, tunnelbana (och ett pendeltåg)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Oslo - spårvagn, tunnelbana (och ett pendeltåg)

Inlägg av Ivers1991 »

Nu är jag tillbaka efter en tredagarstur till Oslo utan Internet. Här är några bilder jag tog:

Bild
Tittut på torget! Oslo Sentralstasjon i bakgrunden. SL79 140 är på väg till Majorstuen.

Bild
En gåta till er alla. Vilken t-banestation befinner jag mig på nu?

Bild
Siemens' MX är fortfarande på "prov" i Oslo. Numera trafikerar de ringlinjen 4/6 Husebybakken-Ringen-Bergkrystallen och omvändt. Jag fick äran av att köra båda riktningar (fast inte ända ut till änden). Här är trean fotograferad vid Majorstuen.

Bild
Och när den for vidare mot Bergkrystallen och centrum några sekunder senare.

Bild
Sedan de stumparna som återstår av förlängningen mot Aker sykehus med Sinsenkrysset i bakgrunden.

Bild
SL79 har som tidigare berättats fått elektroniska skyltar, men inte precis alla!

Bild
Och denna tog vi hem. Blir mycket 80-talsvagnar, men inte precis alla SL95 gick inom distans till mig...

Bild
Sedan det enda pendeltåget i denna samlingen, NSB typ 72 007 från AnsaldoBreda. Tåget står på Lilleström i riktning mot Kongsberg från Eidsvoll. Vi är på väg i den motsatta riktningen, mot Gardermoen.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Andy

Re: Oslo - spårvagn, tunnelbana (och ett pendeltåg)

Inlägg av Andy »

Ivers1991 skrev:Bild
Kansje jeg skal vente med å svare, siden jeg bare bor noen 100 meter fra denne stasjonen?

Andreas
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Det hadde vært fint, Andy.

For øvrig kan jeg meddele at jeg i dette øyeblikk sitter og redigerer film fra nettopp denne banen, som i løpet av uken sannsynligvis kommer ut på nettet. Det eneste problemet jeg hadde var at det regnet denne eneste dagen jeg kunne filme...

De utendørs strekningene som jeg filmet (samt de underjordiske etter dette) ble litt ødelagt på grunn av dråper på frontruten.

Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Oslo Sporveiers fina, genomtänkta, informativa, befintliga och blå design för spårvagnar: :D
Bild
Oslo Sporveiers fula, ogenomtänkta, anonyma, nypåhittade, kalla vita design för T-vogner: :cry:
Bild
Det är ungefär som svenska radions P1, man har ett alldeles eget etablerat tradiotionsrikt och omtyckt varumärke -och i OS fall även en för Norden unik och stilig logga!- och slänger man det bara frivilligt på soptippen i brist på respekt för just det egna varumärket! :roll:

Jättefantasilöst och fult OS!:evil:
(Inte skrivit till någon här personligen utan om OS T-vogner!)
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Johan Eriksson skrev:Jättefantasilöst och fult OS!:evil:
(Inte skrivit till någon här personligen utan om OS T-vogner!)
Hva kan du vente deg, landet vårt er jo fullt av normenn :wink:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hah, den var bra.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Johan Eriksson skrev:Det är ungefär som svenska radions P1, man har ett alldeles eget etablerat tradiotionsrikt och omtyckt varumärke [..] och slänger man det bara frivilligt på soptippen i brist på respekt för just det egna varumärket!
Är det Annika du syftar på? Bara en fråga, gör inte denna OT-urspårning till en infekterad debatt...

Nya T-vagnarna ser otroligt intetsägande ut. Om det inte var för bakljusen, som får vagnen att se elak ut...vad tänkte någon?
Johan Eriksson

Hon är inte ensam om att ha förändrat P1s profil till det sämre men iofs ja fast samma sak hände tex med Sparbankens gamla logga i form av en fin ek som med datorfärgläggnings glädjefnatts-PhotoShop-kurs nummer 1 dagis förvandlades till ett "oljeutsläpp" i form av en gul och en röd korv på mörkblå botten så varken P1 eller Os är ensamma om fenomenet!

Tillbaka till Oslo: Är det tänkt att T-bana, buss och spårvagn ska olika färger även framöver?
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Oslos nya Siemens MX3000 (nya T-banetågen) är rätt lika Berlins HG/HK-materiel, det är därifrån de fått mycket av utseendet.

Hade nöjet att åka med det ena prototyptåget när jag var i Oslo förra året. Känns ungefär som att åka HG i Berlin.
Med spårvagn till framtiden
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
kowalski
Kontakt:

Re: Oslo - spårvagn, tunnelbana (och ett pendeltåg)

Inlägg av kowalski »

Andy skrev:
Kansje jeg skal vente med å svare, siden jeg bare bor noen 100 meter fra denne stasjonen?

Andreas
Stovner eller en av de andre stasjonene der i området?

Bare vill gjetning fra min side, har selv ikke vært lenger ut på de østgående linjer enn Helsfyr/Økern
Mitt bildegalleri: http://kowalski1984.ko.funpic.de/cpg148
Mine kamera:
Panasonic Lumix DMC-FZ8
Sony Ericsson W810i (brukes kun som reserve)
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Eftersom ingen svarat så säger jag Ellingsrudåsen
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Just det! Rätt svar är Ellingsrudåsen. Efter att jag tog denna bilden gick jag vidare upp til den andra plattformen. Där fanns även en svängdörr (?) upp genom en nödutgång.

Bild
Jag såg två ungdomar komma från denna riktningen, men jag vet inte om de kom ner nödutgången. Själv hadde jag lusten att gå upp, men både de lite udda hindringarna som står där och det faktum att jag inte visste om jag skulle åka fast på grund av det hindrade mig.

Bild

Och såhär såg det ut på toppen av den ordinarie utgången. Nödutgången torde vara något ställe til höger för bildkanten.

Samtidigt lyckades jag med att missa tåget och därför fick vänta i 15 minuter på nästa tåget. Innan det såg jag även en ung kvinna planka, fast det bara eftersom biljettautomaterna strejkade...

Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Dette er en tidligere nødutgang, omgjort til normal utgang for kanskje 10 år siden. Hinderene står der for at man ikke skal bruke utgangen til rullebrett eller sykkel med stor hastighet.
Nødutgangen kommer ut langt unna der du har tatt bildet, for ved å åpne nødutgangen som vanlig utgang fikk et helt boligområde plutselig tilgang til T-banen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

BaardB skrev:
Dette er en tidligere nødutgang, omgjort til normal utgang for kanskje 10 år siden. Hinderene står der for at man ikke skal bruke utgangen til rullebrett eller sykkel med stor hastighet.
Nødutgangen kommer ut langt unna der du har tatt bildet, for ved å åpne nødutgangen som vanlig utgang fikk et helt boligområde plutselig tilgang til T-banen.
HUr lång är denna tunnel?
Ser ju jättelång ut och den tunneln har jag inget minne av.
//MN
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Tycker tunneln ser jätteläskig ut, och iskall. Skulle nog inte vilja gå där själv iallfall...
Skriv svar