Lampfråga Ropstens bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Terminus
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 29 april 2005 23:13
Ort: Stockholm (Gärdet)

Lampfråga Ropstens bussterminal

Inlägg av Terminus »

Under Lidingöbron vid bussterminalen i Ropsten sitter det två stycken ganska stora lampor bredvid varandra. En med vitt sken och en med gult.
Ibland börjar de blinka när man står och väntar på bussen.
Nyfiken som man är så undrar jag vad dessa lampor betyder.
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Förr var det så att den snabb-blinkande talade om att ett tunnelbanetåg hade lämnat Gärdet. Den mer långsamt-blinkande talade om att tåget var på väg in på perrongen i Ropsten.
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Stefan N skrev:Förr var det så att den snabb-blinkande talade om att ett tunnelbanetåg hade lämnat Gärdet. Den mer långsamt-blinkande talade om att tåget var på väg in på perrongen i Ropsten.
Förr? :?: :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
gefy
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 18:56

Inlägg av gefy »

Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

gefy skrev:Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Coppas skrev:
gefy skrev:Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
gefy
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 18:56

Inlägg av gefy »

Jodå men jag kan tänka mig att "förr" hade man tid att vänta några minuter extra.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Ulrik Berggren skrev:Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
I praktiken Nej. Inte ens ett försenat pendeltåg inväntas numera...
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Ulrik Berggren skrev:
Coppas skrev:
gefy skrev:Ungefär som den som sitter/satt? vid Brommaplan.
Ett tag sedan jag var där nu så jag vet inte om den fortfarande är i drift.
Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
Nej, på sätt och vis inte. Har ofta inte heller gjort det tidigare utan förbehållet som gäller är att man väntar i mån av tid och möjlighet. Vi har ju egna tidtabeller att iaktta. Visst har man ett visst spel, men börjar vi leka för mycket på egen hand riskerar det att skita sig någon annanstans. Göra några glada i ena änden kan innebära sura miner i den andra.

Tidtabellen för en buss är ju ofta anpassad till andra anslutningar utmed linjesträckningen. Ska jag specifikt vänta kvar någonstans så är det inte jag som ska fatta det beslutet utan ansvarig trafikledare. Visst kan de flesta av oss tänka ganska bra och självständigt, men vi saknar helhetsbilden för beslut av denna typ. Alltså, följer vi våra körtider.

Sedan beror mycket även på tid, plats, turtäthet osv. Att man väntar in kvällens sista pendel i Sollentuna brukar höra till det normala, men inte f-n väntar man in en försenad pendel när man i eftermiddagsrusningen sitter med 10-minuterstrafik på 179:an. :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Coppas skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Coppas skrev: Eller Vällingby, Fruängen m.fl. Satt väl även vid Östra stn/KTH och Danderyds sjh?

Visst fungerar de, men ingen bussförare brukar följa dessa numera. Brukar inte ens ingå när man kör linjekännedom i dagens läge.

Mvh // Nico
Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
Nej, på sätt och vis inte. Har ofta inte heller gjort det tidigare utan förbehållet som gäller är att man väntar i mån av tid och möjlighet. Vi har ju egna tidtabeller att iaktta. Visst har man ett visst spel, men börjar vi leka för mycket på egen hand riskerar det att skita sig någon annanstans. Göra några glada i ena änden kan innebära sura miner i den andra.

Tidtabellen för en buss är ju ofta anpassad till andra anslutningar utmed linjesträckningen. Ska jag specifikt vänta kvar någonstans så är det inte jag som ska fatta det beslutet utan ansvarig trafikledare. Visst kan de flesta av oss tänka ganska bra och självständigt, men vi saknar helhetsbilden för beslut av denna typ. Alltså, följer vi våra körtider.

Sedan beror mycket även på tid, plats, turtäthet osv. Att man väntar in kvällens sista pendel i Sollentuna brukar höra till det normala, men inte f-n väntar man in en försenad pendel när man i eftermiddagsrusningen sitter med 10-minuterstrafik på 179:an. :mrgreen:

Mvh // Nico
Faktum är att det finns, eller åtmintsone fanns, riktlinjer för olika längd av inväntan inskrivna i trafikeringsbilagorna till avtalen mellan SL och operatörerna, fast dessa verkar ju då inte följas längre. Det är i a f mín tolkning då de inte informeras ut till förarna. Fast i grunden följer dessa riktlinjer den princip som Nico beskriver, d v s linjer med gles turtäthet och inga fler anslutningspunkter väntar längre än de med tätare turer. Det finns vidare prioriteringar inskrivna mellan olika prioriterade anslutningar. T ex hade linje 119 prioriterad anslutning vid Spånga station. Principen handlar även här om turtätheten på det färdmedel man ansluter till.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Ulrik Berggren skrev:
Coppas skrev:
Ulrik Berggren skrev: Så att invänta anslutningar ingår inte längre i bussförarnas uppgifter? :roll:
Nej, på sätt och vis inte. Har ofta inte heller gjort det tidigare utan förbehållet som gäller är att man väntar i mån av tid och möjlighet. Vi har ju egna tidtabeller att iaktta. Visst har man ett visst spel, men börjar vi leka för mycket på egen hand riskerar det att skita sig någon annanstans. Göra några glada i ena änden kan innebära sura miner i den andra.

Tidtabellen för en buss är ju ofta anpassad till andra anslutningar utmed linjesträckningen. Ska jag specifikt vänta kvar någonstans så är det inte jag som ska fatta det beslutet utan ansvarig trafikledare. Visst kan de flesta av oss tänka ganska bra och självständigt, men vi saknar helhetsbilden för beslut av denna typ. Alltså, följer vi våra körtider.

Sedan beror mycket även på tid, plats, turtäthet osv. Att man väntar in kvällens sista pendel i Sollentuna brukar höra till det normala, men inte f-n väntar man in en försenad pendel när man i eftermiddagsrusningen sitter med 10-minuterstrafik på 179:an. :mrgreen:

Mvh // Nico
Faktum är att det finns, eller åtmintsone fanns, riktlinjer för olika längd av inväntan inskrivna i trafikeringsbilagorna till avtalen mellan SL och operatörerna, fast dessa verkar ju då inte följas längre. Det är i a f mín tolkning då de inte informeras ut till förarna. Fast i grunden följer dessa riktlinjer den princip som Nico beskriver, d v s linjer med gles turtäthet och inga fler anslutningspunkter väntar längre än de med tätare turer. Det finns vidare prioriteringar inskrivna mellan olika prioriterade anslutningar. T ex hade linje 119 prioriterad anslutning vid Spånga station. Principen handlar även här om turtätheten på det färdmedel man ansluter till.
Jodå det finns det fortfarande, huvudregeln är att du "kan/skall vänta" så länge som inte nästa anslutning med tåg/buss etc riskeras eller att du inte kan avgå i rätt tid på nästa tur.

"Sista bussen" väntar givetvis alltid om det är praktiskt möjligt, i andra fall kan man ibland utsträcka väntan om det föranmälts omstigande.
Det värsta är att vänta kanske 15 minuter med resande i vagnen och de sedan inte var någon omstigande.

Lamparrangemanget typ Ropsten "följde/följer" man i lågtrafiktid, inte när bussarna går tätare än var 15 minut, av egen erfarenhet så är det så att när den röda lampan tänds/tåget passerar tunnelmynningen tar det ca 4 minuter innan man kan vara säker på att samtliga resenärer hunnit ner till terminalens längst bort belägna hpl läge, har du då avgångtid när den röda tänds innebär det i allmänhet 4-5 min försening.

//Lasse
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Hmm, bäst att göra ett tillägg...

Med förr menade jag att det 'förr' var gul blink när tåget hade lämnat Gärdet och röd blink när tåget anlände till perrongen på Ropsten.
Nu för tiden är det röda glaset ersatt av ett genomskinligt eller om det är borta helt, svårt att se på avstånd.

Såg dock att det för LBs förare fortfarande var rött glas för signalen.

Så, ber om ursäkt för förvirringen men funktionen finns, dock verkar användningen av den vara upp till varje förare...
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Har någon en bild av detta "lampsystem"?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Ivers1991 skrev:Har någon en bild av detta "lampsystem"?
Om du tänker dig en trafiksignal 100% större, liggandes på tvären och tar bort den gröna lampan så har du svaret hur på det ser ut.
Märkvärdigare än så är den faktiskt inte, i princip två signallampor av gänse trafiksignalsmodell bredvid varandra, en röd och en gul... :D
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Som den här fast större?

Bild
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Någon som har lust att åka dit och fota signalen?
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Kan ta det på hemvägen i kväll....
Hoppas jag får tid att lägga ut bilder senare i kväll
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Ulf
Inlägg: 202
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 15:51
Ort: Kransen

Inlägg av Ulf »

Vid Telefonplan verkar detta system fungera. Där finns två signaler som denna, en för 141:an och en för 142:an.
Användarens profilbild
HemuleN
Inlägg: 495
Blev medlem: onsdag 05 maj 2004 17:46
Ort: Förorten

Inlägg av HemuleN »

Verspieder skrev:Någon som har lust att åka dit och fota signalen?
På den översta bilden här: http://www.e-buzz.net/forum/showpost.ph ... ostcount=5 så syns motsvarande lampor i fruängen.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Kan du länka till bilden eftersom sidan kräver inloggning?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Skriv svar