Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Tack.bark skrev:Trevligt att titta på. Jag sitter fortfarande och är förbluffad varje gång jag ser en spårvagn korsa Hagebygatan: Tror inte det är sant.
Nej, visst är det hemskt???bark skrev:Trevligt att titta på. Jag sitter fortfarande och är förbluffad varje gång jag ser en spårvagn korsa Hagebygatan: Tror inte det är sant.
Med en utbyggnad på 300 m, med endast en ny hållplats (som dessutom ligger i en park) och med ett trafikslag som i denna stad går betydligt långsammare än bussen (snitthastigheten ligger på en bra bit under 30) kan det väl inte bli annat?Grovsnus skrev:Kul att se att folk reser med vagnarna också.
Antingen är Bussmicke ute och tar bilder en tidigt lördag/söndagmorgon innan folket i byn vaknat eller så reser inte folk med spårvagnarna i Norrköping?
Självklart får du ju naturligtvis tycka precis som du vill !Henrik W skrev:Nej, visst är det hemskt???bark skrev:Trevligt att titta på. Jag sitter fortfarande och är förbluffad varje gång jag ser en spårvagn korsa Hagebygatan: Tror inte det är sant.
Med en utbyggnad på 300 m, med endast en ny hållplats (som dessutom ligger i en park) och med ett trafikslag som i denna stad går betydligt långsammare än bussen (snitthastigheten ligger på en bra bit under 30) kan det väl inte bli annat?Grovsnus skrev:Kul att se att folk reser med vagnarna också.
Antingen är Bussmicke ute och tar bilder en tidigt lördag/söndagmorgon innan folket i byn vaknat eller så reser inte folk med spårvagnarna i Norrköping?
Ljuraborna reser i högre grad med buss 116 som går runt hela Ljura. (Om de inte promenerar till stan, vilket tar 5 min, lika lång tid som det tar med spårvagnen). De som bor i de gula husen som syns i bakrunden av Bussmickes bild med M97an har närmare till buss 113. Gymnasieeleverna på Kunsgård, samt de boende i Klingsberg borde fått betydligt bättre kondition sedan 2an slutade trafikera Klingsberg, då de nu fått längre till närmaste hållplats etc.
Troligen blir det fler passagerare när utbyggnaden är färdig och befolkning i Hageby och Navestad-Ringdansen tvingas till att åka spårvagn. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det finns inte en chans att man kommer kunna köra spårvagnen från Navestad till Söder Tull på 9 minuter när man kommer köra en krokigare väg än dagens 113 som har 13 minuters körtid. I alla fall inte med den mentalitet som finns här där spårvagnarna rullar fram i maklig takt och där de går paralellt med gator blir omkörda av både buss och bil.
Man borde satsa högre än 300 m åt gången om man ska satsa... Man borde satsa på mer än 5 nya vagnar om man ska satsa...
300 m väcker -tro det eller ej- ett löjes skimmer i de flesta norrköpingsbors ögon, men de flesta norrköpingsbor frekventerar inte detta forum och då syns det inte här.
Låter jag kritisk? Det är jag också... Självklart finns förutsättningarna att det kommer bli jättebra, men då måste man sätta fart med utbygnaden (när allt överklagande hit och dit är avklarat), budgetera för än fler nya vagnar (M97 är INTE attraktiva i de flestas ögon) och börja prioritera spårvagnarna i gaturummet. Trafikanter av alla slag måste ju lära sig att spårvagnen har absolut företräde. Om detta inpräntas ska det väl inte behövas att vagnarna lullar fram långsammare än 30 km/h. Jag är egentligen väldigt mycket för spårvagnstrafik, men kan jag undvika att åka spårvagn här hemma så gör jag det faktiskt.
Alla förare i kollektivtrafiken har ju gått en charmkurs, nästa kurs borde väl kunna bli en studieresa till Gbg och Oslo, där jag upplever att spårvagnarna ges ett helt annat utrymme än här...
Ja, jag vet, nu kommer jag bli lynchad, men det får jag väl ta då.
Särskilt då jag nu såg att tråden jag skrev i var i bildvisningssektionen. Ber om ursäkt...
Vad heter den orten då?Dock är säkerhetsmedvetandet hos spårvagnsförarna vid Veolia i Norrköping extremt högt (i vart fall jämfört med annan ort i landet), vilket ju i viss mån sätter en viss prägel även på hastigheten.
Grovsnus skrev:Är inte hastighet en stor del av intresset för en passagerare när det gäller att ta sig fram?
Vad heter den orten då?Dock är säkerhetsmedvetandet hos spårvagnsförarna vid Veolia i Norrköping extremt högt (i vart fall jämfört med annan ort i landet), vilket ju i viss mån sätter en viss prägel även på hastigheten.
Svaret kan ju faktiskt tolkas som att en lokförare som framför ett X2000 är mindre säkerhetsmedveten än en lokförare på ett här-och-där-tåg eftersom det ena tåget kör snabbare än det andra på vissa sträckor?