Norrköping, Linje 2 Ljura..

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Norrköping, Linje 2 Ljura..

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Trevliga bilder Micke, på dom sista bilderna ser det ut som vagnarna glider runt i vispgrädde :)
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Trevligt att titta på. Jag sitter fortfarande och är förbluffad varje gång jag ser en spårvagn korsa Hagebygatan: Tror inte det är sant.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Johan och Danne:

Tanken med de sista bilderna var att man ska se en vagn fara fram genom snön utan att se spåren.
Gulan i vitan passar bra här.
Senast redigerad av Bussmicke den söndag 04 mars 2007 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bark skrev:Trevligt att titta på. Jag sitter fortfarande och är förbluffad varje gång jag ser en spårvagn korsa Hagebygatan: Tror inte det är sant.
Tack.

Visst är det trevligt att se utvecklingen gå framåt även om det tar sin tid.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild

Bild

Som komplement till Mickes fina bilder kommer här två framtidsinriktade bilder. En vacker dag kommer det att kunna se ut så här vid Ljura, dvs med M06-vagnar. Bilderna togs i samband med Nordiska museispårvägsmötet föregående september.

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Björn, mycket trevligt, Tack för det.

Gången innan M06 gästade Ljura var väl...
Bild
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Har nu uppdaterat hemsidan med fler Ljurabilder för den intresserade.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Kul att se att folk reser med vagnarna också.

Antingen är Bussmicke ute och tar bilder en tidigt lördag/söndagmorgon innan folket i byn vaknat eller så reser inte folk med spårvagnarna i Norrköping?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Var där mellan 12 och 13..
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Henrik W

Inlägg av Henrik W »

bark skrev:Trevligt att titta på. Jag sitter fortfarande och är förbluffad varje gång jag ser en spårvagn korsa Hagebygatan: Tror inte det är sant.
Nej, visst är det hemskt???
Grovsnus skrev:Kul att se att folk reser med vagnarna också.
Antingen är Bussmicke ute och tar bilder en tidigt lördag/söndagmorgon innan folket i byn vaknat eller så reser inte folk med spårvagnarna i Norrköping?
Med en utbyggnad på 300 m, med endast en ny hållplats (som dessutom ligger i en park) och med ett trafikslag som i denna stad går betydligt långsammare än bussen (snitthastigheten ligger på en bra bit under 30) kan det väl inte bli annat?

Ljuraborna reser i högre grad med buss 116 som går runt hela Ljura. (Om de inte promenerar till stan, vilket tar 5 min, lika lång tid som det tar med spårvagnen). De som bor i de gula husen som syns i bakrunden av Bussmickes bild med M97an har närmare till buss 113. Gymnasieeleverna på Kunsgård, samt de boende i Klingsberg borde fått betydligt bättre kondition sedan 2an slutade trafikera Klingsberg, då de nu fått längre till närmaste hållplats etc.

Troligen blir det fler passagerare när utbyggnaden är färdig och befolkning i Hageby och Navestad-Ringdansen tvingas till att åka spårvagn. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det finns inte en chans att man kommer kunna köra spårvagnen från Navestad till Söder Tull på 9 minuter när man kommer köra en krokigare väg än dagens 113 som har 13 minuters körtid. I alla fall inte med den mentalitet som finns här där spårvagnarna rullar fram i maklig takt och där de går paralellt med gator blir omkörda av både buss och bil.

Man borde satsa högre än 300 m åt gången om man ska satsa... Man borde satsa på mer än 5 nya vagnar om man ska satsa...

300 m väcker -tro det eller ej- ett löjes skimmer i de flesta norrköpingsbors ögon, men de flesta norrköpingsbor frekventerar inte detta forum och då syns det inte här.

Låter jag kritisk? Det är jag också... Självklart finns förutsättningarna att det kommer bli jättebra, men då måste man sätta fart med utbygnaden (när allt överklagande hit och dit är avklarat), budgetera för än fler nya vagnar (M97 är INTE attraktiva i de flestas ögon) och börja prioritera spårvagnarna i gaturummet. Trafikanter av alla slag måste ju lära sig att spårvagnen har absolut företräde. Om detta inpräntas ska det väl inte behövas att vagnarna lullar fram långsammare än 30 km/h. Jag är egentligen väldigt mycket för spårvagnstrafik, men kan jag undvika att åka spårvagn här hemma så gör jag det faktiskt.
Alla förare i kollektivtrafiken har ju gått en charmkurs, nästa kurs borde väl kunna bli en studieresa till Gbg och Oslo, där jag upplever att spårvagnarna ges ett helt annat utrymme än här...

Ja, jag vet, nu kommer jag bli lynchad, men det får jag väl ta då. ;)
Särskilt då jag nu såg att tråden jag skrev i var i bildvisningssektionen. Ber om ursäkt...
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Ingen fara, jag håller med när det gäller hastigheten.
Tycker vagnar kryyper fram jämf. med i Götet, där gasar man på precis som vilket fordon som helst.
Tycker inte man ska fegköra i 30 när det går att köra snabbare i 50.
Drottninggatans gågatesektion kan jag förstå att man kryper i med övriga gator; nää.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Tillåt mig komma med en dåligt underbyggd teori från en amatör:

När jag genom åren tittat på skisser för spårvägeutbyggnaden har illustrationerna sett ungefär likadana ut: Spårvagn på gågata med flanerande människor (som södra Drottninggatan) eller spårvagn på nästan osynliga skenor i parkmiljö (som på Norra Promenaden).

Min teori är att detta inte är någon slump: De som gör de här planerna försöker marknadsföra spårvagnen som ett "vänligt" och "mjukt" trafikslag som inte är farligt utan i låg hastighet ljudlöst susar fram bland lekande barn och hundrastande par.

För att få upp hastigheten tror jag att man snarare måste bygga som vid Rågången med inhägnat spårområde. Detta ses av många (speciellt de som inte åker med vagnarna) som att man skär av stadsdelen vilket är mycket impopulärt. Betraktaren får då också bilden av ett bullrande tåg som far förbi fönstret under det att huset vibrerar sönder.

Den senare bilden får man inte många röster på. Annat än de som skissar på egna tidtabeller. Och de är inte många.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Henrik W skrev:
Nej, visst är det hemskt???
Grovsnus skrev:Kul att se att folk reser med vagnarna också.
Med en utbyggnad på 300 m, med endast en ny hållplats (som dessutom ligger i en park) och med ett trafikslag som i denna stad går betydligt långsammare än bussen (snitthastigheten ligger på en bra bit under 30) kan det väl inte bli annat?

Ljuraborna reser i högre grad med buss 116 som går runt hela Ljura. (Om de inte promenerar till stan, vilket tar 5 min, lika lång tid som det tar med spårvagnen). De som bor i de gula husen som syns i bakrunden av Bussmickes bild med M97an har närmare till buss 113. Gymnasieeleverna på Kunsgård, samt de boende i Klingsberg borde fått betydligt bättre kondition sedan 2an slutade trafikera Klingsberg, då de nu fått längre till närmaste hållplats etc.

Troligen blir det fler passagerare när utbyggnaden är färdig och befolkning i Hageby och Navestad-Ringdansen tvingas till att åka spårvagn. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det finns inte en chans att man kommer kunna köra spårvagnen från Navestad till Söder Tull på 9 minuter när man kommer köra en krokigare väg än dagens 113 som har 13 minuters körtid. I alla fall inte med den mentalitet som finns här där spårvagnarna rullar fram i maklig takt och där de går paralellt med gator blir omkörda av både buss och bil.

Man borde satsa högre än 300 m åt gången om man ska satsa... Man borde satsa på mer än 5 nya vagnar om man ska satsa...

300 m väcker -tro det eller ej- ett löjes skimmer i de flesta norrköpingsbors ögon, men de flesta norrköpingsbor frekventerar inte detta forum och då syns det inte här.

Låter jag kritisk? Det är jag också... Självklart finns förutsättningarna att det kommer bli jättebra, men då måste man sätta fart med utbygnaden (när allt överklagande hit och dit är avklarat), budgetera för än fler nya vagnar (M97 är INTE attraktiva i de flestas ögon) och börja prioritera spårvagnarna i gaturummet. Trafikanter av alla slag måste ju lära sig att spårvagnen har absolut företräde. Om detta inpräntas ska det väl inte behövas att vagnarna lullar fram långsammare än 30 km/h. Jag är egentligen väldigt mycket för spårvagnstrafik, men kan jag undvika att åka spårvagn här hemma så gör jag det faktiskt.
Alla förare i kollektivtrafiken har ju gått en charmkurs, nästa kurs borde väl kunna bli en studieresa till Gbg och Oslo, där jag upplever att spårvagnarna ges ett helt annat utrymme än här...

Ja, jag vet, nu kommer jag bli lynchad, men det får jag väl ta då. ;)
Särskilt då jag nu såg att tråden jag skrev i var i bildvisningssektionen. Ber om ursäkt...
Självklart får du ju naturligtvis tycka precis som du vill !

Det du skriver visar bara att du är väldigt okunnig om den planprocess som nu pågår för fullt inför nästa etapp av utbyggnaden.
TYVÄRR (säger tyvärr) så tar ju detta ganska lång tid, men det innebär att utbyggnad fram till Trumpetargatan är igång under 2008. Det är ju dessutom så att denna utbyggnad är avhängig ombyggnaden av Söderleden, en ombyggnad, som även innebär att Hagebygatan blir ombyggd till lokalgata. Kollektivtrafikbron över Söderleden måste då vara klar, för att dagens busstrafik till Hageby, Ringdansen, Rambodal och Söderköping ska kunna köras den vägen. Detaljprojektering av detta pågår alltså som bäst nu.

Allt detta hadde du fått detaljerad info om om du gått på Lokalavdelningens årsmöte härom veckan.
Då hadde du även fått veta att kommunen förbereder köp av ytterliga ett större antal M06-vagnar, ett mindre och ett större köp är aktuellt, men leverans ligger ännu ett antal år bort i tiden.

Vad gäller körhastighet, så kan jag i viss mån hålla med, dock är det ju så, at thär handlar det ju om att kunna köra undan då så behövs, något som jag nog upplever att man kan på ett mycket bra sätt.
Dock är säkerhetsmedvetandet hos spårvagnsförarna vid Veolia i Norrköping extremt högt (i vart fall jämfört med annan ort i landet), vilket ju i viss mån sätter en viss prägel även på hastigheten.

Personligen, så vill jag nog se det så, att felet inte ligger i att spårvagnarna kör för sakta, utan att bussarna körs för fort.
Ett påstående som jag grundar på egna erfarenheter från just denna trafik, under många år (kör dock inte själv längre), även jag körde alltså för fort, vilket är mycket lättare hänt med buss än med spårvagn.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Håller med Leif, visst ska man köra säkert emn tycker ändock att man kör lite väl sakta ibland..
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Är inte hastighet en stor del av intresset för en passagerare när det gäller att ta sig fram?
Dock är säkerhetsmedvetandet hos spårvagnsförarna vid Veolia i Norrköping extremt högt (i vart fall jämfört med annan ort i landet), vilket ju i viss mån sätter en viss prägel även på hastigheten.
Vad heter den orten då?

Svaret kan ju faktiskt tolkas som att en lokförare som framför ett X2000 är mindre säkerhetsmedveten än en lokförare på ett här-och-där-tåg eftersom det ena tåget kör snabbare än det andra på vissa sträckor?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Grovsnus skrev:Är inte hastighet en stor del av intresset för en passagerare när det gäller att ta sig fram?
Vad heter den orten då?

Svaret kan ju faktiskt tolkas som att en lokförare som framför ett X2000 är mindre säkerhetsmedveten än en lokförare på ett här-och-där-tåg eftersom det ena tåget kör snabbare än det andra på vissa sträckor?

Nej, så kan man inte alls tolka det. Spårvagnstrafik, är något som kör "på sikt" i stor utsträckning, samt hastighetsanpassas av föraren.
Tåg, körs "alltid" (i princip allafall) enligt för linjen och tågsättet gällande hastighet. Exempelvis körs ju X2-tåg i lägre hastighet om banan eller andra omständigheter kräver det.

Det jag avsåg med skrivningen, var min tolkning av den skrift som finns på denna länk. Samt förståss egna intryck.
I skriften, kan man ju dock tycka att man kanske även "jämför päron med äpplen", men det är kanske inte direkt avsikten att bedömma personalens handlande, utan utfallet av den i stort.
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Jag tror många av herrarna har missförstått en del. Att spårvägen blev utbyggd 300 meter till Ljura, var av den anledningen att spåren i Klingsberg var slut. En renovering hade kostat 10-13 miljoner kronor, något som knappast är aktuellt när en utbyggnad mot Ringdansen planeras. Istället för detta valde kommunen att göra en första etapp på 300 meter till Ljura. Men som det sägs är projekteringen redan igång för resten av sträckan. Runt år 2009-2010 är det tänkt att 2:an ska nå Navestad. Tyvärr har ombyggnaden av Söderleden överklagats och sådant gör också att det tar tid.

När det gäller passagerarunderlaget till Ljura ska vi komma ihåg att linje 2 egentligen inte har något trafikuppgift till området för närvarande. Linjen vänder en bit ifrån bebyggelsen i Ljuraområdet. Hur underlaget är idag vet jag inte. Senast jag klev på 2:an i Ljura var det tillsammans med åtta andra personer, men det var runt 10-snåret då de flesta ska in till stan för att shoppa etc.

Och när det gäller körtiden på sträckan Navestad-Söder Tull, kan jag hålla med om att 9 minuter är för kort. Däremot borde det gå på 13 minuter, vilket är i nivå med bussen och oftast bättre då linje 113 segar allt mer i tid. Därtill ska man se till att denna linje är samhällsekonomisk lönsam. Ny bebyggelse kommer växa upp efter linjen. Och passagerarunderlaget kommer bli mycket stort när 2:an är fullt utbyggd.

Att som Henrik W gnälla över en 300 meter lång utbyggnad, brukar vara orsaken till att allt tar så lång tid i det här landet. Man kan inte nöja sig med det lilla. Utan man kräver allt på en gång, och då brukar det som vanligt inte bli någonting.

Beträffande hastigheten så är förarna mycket noggranna i sitt arbete. Och så illa är det inte. Spårvagnarna brukar hålla ett ganska bra tempo på egna banvallar, men på många platser hindras de av alla bussar i spåren.
Så jag tror nog att spårvagnarna i Norrköping vinner i slutänden. Det kommer som oftast fram till målet utan olyckor på vägen. Det är mer än vad man kan säga om städer där de bara gasar på och anses vara jumbo i dagspressen.
Skriv svar