Ja, vad tycker turister om vår kollektivtrafik här i Stockholm?
/z
Vad tycker turister om vår kollektivtrafik här i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag tycker
Då jag bodde i Stockholm (ekerö) från Hösten 90 till sommaren 92 så var jag 9 - 11 år (skulle fylla 12 år 92) så då minns man inte så mycket annat att det alltid var spännande att fara till stan. Åka buss och tunnelbana.
Då man sedan i äldre ålder varit på besök i stockholm så upptäckte man vissa fördelar:
- bussarna eller tågen gick ofta. Du behövde inte vänta många minuter på buss eller tåg.
- Informationen vid förseningar var bra.
Men dålig erfarnhet blev:
- Nästan alla bussar under rusningen var försenad. Om du väntade på en linje så kom 5 - 6 bussar på varje annan linje innan din egen kom. OCh då skulle det bara vara någon minut 5 - 6 mellan din buss.
- Gröna linjen var Ständigt försenad. dom nya tågen (2000 eller vad dom hette) gick sönder stup i ett och dom informerade om trasigt tåg vid den och den stationen hindrar fortsatt färd osv. Sedan åkte du några stationer och tågetblev stående vid nästa station av annan anledning.
Men det värsta är:
- Allt spring. Här kommer ett exempel av säkert 1000 observerade på tre dagar.
När jag och polaren stog i en rulltrappa på väg ner till en av stationerna på gröna linjen (ingång från Sergels Torg) kommer en kostymklädd man med rock springande förbi oss ner för rulltrappan.
Han skyndar sig ner på perrongen men precis som han kommer ner på perrongen kör tåget iväg. Fan också nu måste jag ju vänta i 2 minuter på nästa utbrister han.
Jag och polaren däremot skulle till Farsta strand så vi fick vänta i tio minuter.
Här hemma (Skellefteå) så går man. Missar man bussen så väntar man in nästa. Och då kan det vara 1 - 2 timmar till nästa avg om man har otur. Men om bussen går sällan. typ 1 gång om dagen. Ja då är det inget spring häller. För då är man ute i tid...
Då man sedan i äldre ålder varit på besök i stockholm så upptäckte man vissa fördelar:
- bussarna eller tågen gick ofta. Du behövde inte vänta många minuter på buss eller tåg.
- Informationen vid förseningar var bra.
Men dålig erfarnhet blev:
- Nästan alla bussar under rusningen var försenad. Om du väntade på en linje så kom 5 - 6 bussar på varje annan linje innan din egen kom. OCh då skulle det bara vara någon minut 5 - 6 mellan din buss.
- Gröna linjen var Ständigt försenad. dom nya tågen (2000 eller vad dom hette) gick sönder stup i ett och dom informerade om trasigt tåg vid den och den stationen hindrar fortsatt färd osv. Sedan åkte du några stationer och tågetblev stående vid nästa station av annan anledning.
Men det värsta är:
- Allt spring. Här kommer ett exempel av säkert 1000 observerade på tre dagar.
När jag och polaren stog i en rulltrappa på väg ner till en av stationerna på gröna linjen (ingång från Sergels Torg) kommer en kostymklädd man med rock springande förbi oss ner för rulltrappan.
Han skyndar sig ner på perrongen men precis som han kommer ner på perrongen kör tåget iväg. Fan också nu måste jag ju vänta i 2 minuter på nästa utbrister han.
Jag och polaren däremot skulle till Farsta strand så vi fick vänta i tio minuter.
Här hemma (Skellefteå) så går man. Missar man bussen så väntar man in nästa. Och då kan det vara 1 - 2 timmar till nästa avg om man har otur. Men om bussen går sällan. typ 1 gång om dagen. Ja då är det inget spring häller. För då är man ute i tid...
Jona i Söv
Om jag kan anses som turist
Måhända kan jag numera anse mig som turist i Stockholm eftersom det är 41 år sedan jag bodde där och åkte med tvåan mellan Fridhemsplan och Parmmätargatan. Jo, jag tycker att det skulle underlätta väsentligt om det var ordentliga linjenummer på på diverse längs- och tvärbanor. Numera förekommer det en massa konstiga destinationer som en äkta innerstadbo aldrig kunde hålla ordning på.
Det här är det väl ingen som tagit upp förr?
/Jan
Det här är det väl ingen som tagit upp förr?
/Jan
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Jag tycker att kollektivtrafiken i Stockholmsregionen fungerar ganska bra som helhet. Bäst kan man lita på tunnelbanesystemet. Systemet fungerar bra, men många av mina bekanta etc har ofta problem att hitta den rätta linjen i T-Centralen eller Slussen, där linjerna (alltid utan linjenummer, förstås) är många.
Busstrafikens problem är att vägtrafiken i Stockholms innerstad inte fungerar flitigt pga privatbilismen - trängselavgifterna kommer till behov och inte en enda dag för tidigt, tror jag. (Spårväg i innerstad vore också en fungerande alternativ.)
Det som jag vill kritisera mest som turist är att det är svårt att få information om biljettsystemet med alla möjliga rabatter.
mvh
J Erra
Busstrafikens problem är att vägtrafiken i Stockholms innerstad inte fungerar flitigt pga privatbilismen - trängselavgifterna kommer till behov och inte en enda dag för tidigt, tror jag. (Spårväg i innerstad vore också en fungerande alternativ.)
Det som jag vill kritisera mest som turist är att det är svårt att få information om biljettsystemet med alla möjliga rabatter.
mvh
J Erra
Jag tycker att det är väldigt mörkt i tunnlarna.
Men tycker samtidigt att T-banan är effektiv.
Det är ett jäkla spring på folk på stationerna, det verkar som om alla stockholmare har eld i röva, om uttrycket tillåts.
Sedan är det det där som alla utsocknes missar, alltså var på plattformen man skall stå, om man skall gå på tåget framtill eller bak, vilket som är gynnsammast om man skall byta någonstans.
Av stockholmsbussarna blir jag lika åksjuk som dom vi har här hemma, ingen skillnad, möjligen kan jag tycka att färgen är ful, inte för att våra bussar på något sätt är snyggare, men just den röda nyansen påminner liksom för mycket om ... äh det tar vi en annan gång.
Djurgårdfärjan mellan slusken och Djurgården är ju väldigt snabb, man måste hålla i sig när skeppa´n slår full back ungefär 25 m innan färjeläget, det missar ju turisterna.
Om flygbussen mellan Arlanda och city har jag också en del att tycka, en jäkla kalkon som aldrig lyfter, det tog längre tid att åka med denna in till stan än vad flyget från Landvetter till Arlanda tog...
Numera sedan x antal år finns ju ett snabbtåg, det har jag aldrig åkt.
Roslagsbanan är ju trevlig, när jag åkte den sist var den dessutom pittoresk, ett rullande museum, numera ser ju vagnparken annorlunda ut.
Ja nu har jag då bara åkt mitt på dagen och på tidiga kvällen, under lågtrafik. Så hur det är under rusningen vet jag inte.
Cykeluthyrningen på Djurgården var trevlig, men den kan väl inte räknas till lokaltrafiken? trots att SL tydligen var medfinasiär.
Den vertikala förflyttningen i för utsocknes obligatoriska "Kaknäs" var ju snabb, inmundigade jättedyra och förskräckliga räkmacka returnerades i lämpligt kärl i entrén.
(Räkor, blir aldrig bra på orter lägre bort än 20 mil från landningshamnen.
Dessa har då varit djupfrysta och smakar ungefär dom att "kyssa sin syster"... men det har ju ingenting med Stockholm att göra, mer dess hopplöst ocentrala geografiska placering i landet.)
Bj.
Men tycker samtidigt att T-banan är effektiv.
Det är ett jäkla spring på folk på stationerna, det verkar som om alla stockholmare har eld i röva, om uttrycket tillåts.
Sedan är det det där som alla utsocknes missar, alltså var på plattformen man skall stå, om man skall gå på tåget framtill eller bak, vilket som är gynnsammast om man skall byta någonstans.
Av stockholmsbussarna blir jag lika åksjuk som dom vi har här hemma, ingen skillnad, möjligen kan jag tycka att färgen är ful, inte för att våra bussar på något sätt är snyggare, men just den röda nyansen påminner liksom för mycket om ... äh det tar vi en annan gång.
Djurgårdfärjan mellan slusken och Djurgården är ju väldigt snabb, man måste hålla i sig när skeppa´n slår full back ungefär 25 m innan färjeläget, det missar ju turisterna.
Om flygbussen mellan Arlanda och city har jag också en del att tycka, en jäkla kalkon som aldrig lyfter, det tog längre tid att åka med denna in till stan än vad flyget från Landvetter till Arlanda tog...
Numera sedan x antal år finns ju ett snabbtåg, det har jag aldrig åkt.
Roslagsbanan är ju trevlig, när jag åkte den sist var den dessutom pittoresk, ett rullande museum, numera ser ju vagnparken annorlunda ut.
Ja nu har jag då bara åkt mitt på dagen och på tidiga kvällen, under lågtrafik. Så hur det är under rusningen vet jag inte.
Cykeluthyrningen på Djurgården var trevlig, men den kan väl inte räknas till lokaltrafiken? trots att SL tydligen var medfinasiär.
Den vertikala förflyttningen i för utsocknes obligatoriska "Kaknäs" var ju snabb, inmundigade jättedyra och förskräckliga räkmacka returnerades i lämpligt kärl i entrén.
(Räkor, blir aldrig bra på orter lägre bort än 20 mil från landningshamnen.
Dessa har då varit djupfrysta och smakar ungefär dom att "kyssa sin syster"... men det har ju ingenting med Stockholm att göra, mer dess hopplöst ocentrala geografiska placering i landet.)
Bj.
Vadå jag dyster?
Toppen.Ja, vad tycker turister om vår kollektivtrafik här i Stockholm?
Ett logist system, och T-banan är mest "user-friendly," fast inte när man påträffar berusade personer på kvällarna (lokaltrafiken här i Washington (WMATA) är betydligt mindre tolerant av påtagligt berusade i Metron). WMATA har sin egen polisenhet, och Metron har betydligt mindre brottslighet än man påträffar på stadens gator.
Lokaltågen i Stockholm (och Helsingfors och London och anda stora städer i Europa) är mera ovanliga i USA (med undantag för New York [Metro-North, New Haven, Long Island Railroad och New Jersey Transit], Philadelphia [SEPTA och New Jersey Transit], Boston [MBTA lokaltåg] och Chicago [Metra]).
Och en biljett och ett taxasystem gäller för hela kollektivtrafiken i Stockholm.
.
.
.
Inte skall man stressa och tänka på sådant som utsocknes,det är bara tokiga,stressade 08:or som håller på så.
Hela tåget går till slutdestinationen och därmed har det inte någon
betydelse var man står på plattformen.Ett tips möjligtvis är att försöka hålla sig på mitten av plattformen när du väntar på tåget.När tåget kommer skall du se att där oftast finns sittplatser tack vare att de dumma stressade Stockolmarna hellre trängs i första vagnen,packade som sillar, bara för att spara några sekunder genom att vara några meter närmare utgången på den station där de skall av.

AvSedan är det det där som alla utsocknes missar, alltså var på plattformen man skall stå, om man skall gå på tåget framtill eller bak, vilket som är gynnsammast om man skall byta någonstans.
.
.
Inte skall man stressa och tänka på sådant som utsocknes,det är bara tokiga,stressade 08:or som håller på så.
Hela tåget går till slutdestinationen och därmed har det inte någon
betydelse var man står på plattformen.Ett tips möjligtvis är att försöka hålla sig på mitten av plattformen när du väntar på tåget.När tåget kommer skall du se att där oftast finns sittplatser tack vare att de dumma stressade Stockolmarna hellre trängs i första vagnen,packade som sillar, bara för att spara några sekunder genom att vara några meter närmare utgången på den station där de skall av.
