x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:16, redigerad totalt 1 gånger.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: SL: Ingen 4a den här gången heller!

Inlägg av spårsnoken »

Johan Eriksson skrev:Utredningen om 4an och 5an verka vara välbegravd i SLs byrålådor för den kommer inte upp dagens (20.02.07) styrelsmöte heller :!:
1-årsjubileium snart Snigelstockholm? :evil:
--------------------------------
Var det någon som hade sagt att den skulle komma upp då? Har inte Kalle Cederskiöld nåt med det att göra då?

mvh/spårsnoken
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:15, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:15, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 11:53

Inlägg av Mattias »

Rapporten är intressant läsning. Om prognosen att tunnelbanan avlastas med 10% av en byggd spårväg på linje 4 borde det inte vara något snack om att bygga den.

Finns det någon utredning om konvertering av övriga stombuslinjer till spårväg skulle medföra ytterligare avlastning i tunnelbanan?

Håller i alla fall med om att ju snabbare spårvägen kommer tillbaka på Stockholms gator desto bättre.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:För den som vill ta del av den omtalade SL 4+5an utredningen så finns den nedan och gudarna ska veta att den inte ligger eller kommer att ligga på SLs egen hemsida :evil: Demokratiskt, offentligt och korrekt dock på Sthlm Stad Trafikkontorets hemsida :D

Naturligtvis finns den också på Cityspår Länkar men direkt som Pdf-fil här: "Rapport Utveckling av stomtrafiken i Stockholms innerstad Slutkoncept 5 maj 2006

Ställ mailfrågor till (m) och Alliansen, SL och Trafikkontoret om vad som egentligen händer med den segslitna "ickefråga" och tryck på, många bäckar små osv :!: :?: :idea: :arrow:
Utredningen är ju som jag nämnt tidigare intressant, dock finns det väl fortfarande en hel del konstigheter åt bägge hållen och den kanske skull behöva genomarbetas av både planerare och och utomstående expertis.

Att ha en enhetsvagntyp för Tb, Sb och linje 4 tycker jag är en liten märklig inställning, i stan behövs ett stort antal ståplatser, på Sb dito sittplatser, att resandeantalet på linjen till Djurgården skulle öka med 50%om Linje 47 blev spårvagn verkar konstigt, helt plötsligt tillkommer en hel drös nya resenärer, varifrån då? Djurgårdsfärjan??
//Lars
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:15, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:Vem har sagt det ska vara en enhetsvagntyp för Tb, Sb och linje 4? -det viktiga är att vagnarna är kompatibla vid driftsstörningar etc, att en innerstadsvagn kan gå ut på förortsnätet och vice versa vid behov!
"Det ska vara möjligt att använda samma vagntyp" står det på ett ungefär i utredningen, visst kan man göra din tolkning att det i undantagsfall ska vara möjligt men är det verkligen det som menas? Jag betvivlar det.

//LArs
Skriv svar