Svår bussolycka i Uppland :( !!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Svår bussolycka i Uppland :( !!

Inlägg av at1981 »

MVH Alexander från Värmdö
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Det är alltid tragiskt när det inträffar.
Har själv varit ute på morgonen från Råsta upp till Sollentuna och runt och det är riktigt jäkligt väglag.

Kör man lugnt och försiktigt går det fint. mindre gator och vägar är sällan plogade så dags.
Användarens profilbild
GodisP
Ort: (Vå, Ös, Ry, Lac, Wg, Uls, Råg & Rib...) Stockholm.

Inlägg av GodisP »

TV4:s reporter på plats sade i första sändningen att hon inte kunde förstå hur olyckan kunde inträffa på en sådan väg... *stön*

Tur att det inte var två /olämpligt uttryck i denna dabett/Jourmaster/ som kolliderade. Då hade nog konsekvenserna blivit ännu värre..
Jag körde en sådan i förrgår (Busslink 6336) på 617, och de är riktigt läskiga om det så bara är lite halt.
Ändå påstås det att alla /olämpligt uttryck/ fått nya däck för bättre grepp..
Magnus_J: Har ni fått det i Råsta också?
LEG. TÅGMUPP.
poktirity

Inlägg av poktirity »

6 döda tydligen, verkar ha varit en riktigt otäck smäll. Enligt DN krockade de på en raksträcka. Tydligen var det inte särskilt halt heller.
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

GodisP skrev:Magnus_J: Har ni fått det i Råsta också?
hehe jag övningskör fortfarande, Coppas eller någon annan *mer* insatt, kan nog svara bättre men det finns ju likande modeller.
Ska inte svära på om det är samma... (kanske en egen tråd om det)

Svårt att säga i såna fall om det är halt eller inte.

Det kan ju vara nån fläck/parti innanför avspärrningar som media inte har tillträde till som är värre än just där de står. Är det moddigt behöver det ju inte vara halt som man tänker med isfläck, får man släpp eller kast åker man ju ändå. ( och då tänker jag bara på personbil som jag har erfarenhet av).
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Olyckan står även som huvudnyhet på NRK-s text-tv. Enligt de har Vägverket på sina hemsidor berättat om mycket halt väglag på platsen.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Det står att olycksvägen nyligen var saltad, som att det utifrån det inte borde kunnat ha skett, men jag vet av erfarenhet att en nysaltad väg kan vara värre än en osaltad. Blir massa slask som man slirar runt i och svårt att styra.
På samma sätt kan en plogad väg vara halare än en oplogad...
Bantekniker
Coppas

Inlägg av Coppas »

Magnus_J skrev:
GodisP skrev:Magnus_J: Har ni fått det i Råsta också?
hehe jag övningskör fortfarande, Coppas eller någon annan *mer* insatt, kan nog svara bättre men det finns ju likande modeller.
Ska inte svära på om det är samma... (kanske en egen tråd om det)

Svårt att säga i såna fall om det är halt eller inte.

Det kan ju vara nån fläck/parti innanför avspärrningar som media inte har tillträde till som är värre än just där de står. Är det moddigt behöver det ju inte vara halt som man tänker med isfläck, får man släpp eller kast åker man ju ändå. ( och då tänker jag bara på personbil som jag har erfarenhet av).
Man får ju alltid beakta s.k. fläckvis halka. Sedan får man tänka på att bara för att det kanske råkar vara +-0° i luften så kan vägbanan i sig, beroende på tjäle och liknande, hålla ett par minusgrader. Vet inte om det är tillräckligt för att även saltade vägar ska återfrysa, men att även den risken nog ändå finns bör man kanske ta med i beräkningen.

Vad gäller Volvos B9S-modell så tror jag inte att man använder sig av den modellen på den aktuella linjen då det chassit är en låggolvsvariant av 8500/B12 om jag inte minns helt galet så här mellan tumme och pekfinger. Från Östhammar vill jag även minnas att det är normalgolvsvagnar med regionalstandard som körs.

Vad gäller däck på Råstas vagnar har jag inte hört att det skulle ha bytts till något speciellt på just B9S-vagnarna. Det som gäller (i alla fall på den B9S jag körde i förrgår) är ett grovt mönster på drivaxeln och rullmönster på resten. Brukar kolla lite snabbt vid paus och mönsterdjupet såg ut att vara helt OK. Att vagnarna är instabila beror nog mera på de cirka två tons övervikt som motorn ger på vänster sida.

Det senare är dock lite som att välja mellan pest eller kolera om man nu måste ha låggolv. Alternativet är pusherled med motor och drivning längst bak och det är ännu j-vligare i halt väglag. Tyvärr är normalgolvade ledvagnar på väg att försvinna vilket inte underlättar. Visst kan man sätta ut normalvagnar istället för led, men det kanske leder till både vagnbrist och kapacitetsbrist istället.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Är detmöjligt att det var isformation i snödrivan på vägkanten? Om så är det möjligt att bussarna höll för långt till höger och drivkanten orsakade att en eller båda kanade lite i sidled motvarandra och det orsakade smällen.

mvh Dennis
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Det fanns ju en parkeringsficka i vägrenen på egna sidan vid olycksplatsen.
Min personliga teori är att en buss fått gå ut lite till vänster pga parkerat fordon kommit in i en moddsträng och fått sladd. Om nu bara ena körfältet var plogat som sägs så drar ju bussen om man har olika däck på olika underlag också.
Skriv svar