Magnus_J skrev:GodisP skrev:Magnus_J: Har ni fått det i Råsta också?
hehe jag övningskör fortfarande, Coppas eller någon annan *mer* insatt, kan nog svara bättre men det finns ju likande modeller.
Ska inte svära på om det är samma... (kanske en egen tråd om det)
Svårt att säga i såna fall om det är halt eller inte.
Det kan ju vara nån fläck/parti innanför avspärrningar som media inte har tillträde till som är värre än just där de står. Är det moddigt behöver det ju inte vara halt som man tänker med isfläck, får man släpp eller kast åker man ju ändå. ( och då tänker jag bara på personbil som jag har erfarenhet av).
Man får ju alltid beakta s.k. fläckvis halka. Sedan får man tänka på att bara för att det kanske råkar vara +-0° i luften så kan vägbanan i sig, beroende på tjäle och liknande, hålla ett par minusgrader. Vet inte om det är tillräckligt för att även saltade vägar ska återfrysa, men att även den risken nog ändå finns bör man kanske ta med i beräkningen.
Vad gäller Volvos B9S-modell så tror jag inte att man använder sig av den modellen på den aktuella linjen då det chassit är en låggolvsvariant av 8500/B12 om jag inte minns helt galet så här mellan tumme och pekfinger. Från Östhammar vill jag även minnas att det är normalgolvsvagnar med regionalstandard som körs.
Vad gäller däck på Råstas vagnar har jag inte hört att det skulle ha bytts till något speciellt på just B9S-vagnarna. Det som gäller (i alla fall på den B9S jag körde i förrgår) är ett grovt mönster på drivaxeln och rullmönster på resten. Brukar kolla lite snabbt vid paus och mönsterdjupet såg ut att vara helt OK. Att vagnarna är instabila beror nog mera på de cirka två tons övervikt som motorn ger på vänster sida.
Det senare är dock lite som att välja mellan pest eller kolera om man nu måste ha låggolv. Alternativet är pusherled med motor och drivning längst bak och det är ännu j-vligare i halt väglag. Tyvärr är normalgolvade ledvagnar på väg att försvinna vilket inte underlättar. Visst kan man sätta ut normalvagnar istället för led, men det kanske leder till både vagnbrist och kapacitetsbrist istället.
Mvh // Nico