Precis hemkommen efter studiebesök beträffande kl-tt-r i tunnelbanesystemen i Wien och Paris. Men det ska jag inte gå närmare in på här.
Däremot, med risk för att bli tjatig, tar jag åter upp ämnet om passageraröppning av dörrar i stället för central dörröppning av förare. Denna gång med en förhoppning att få ett intressant svar av Den Ruggige som troligtvis är förtrogen med ämnet.
I bägge tunnelbanesystemen sker all dörröppning individuellt och sköts således av trafikanterna. Wien och Paris är två representativa exempel då de är storstäder med frekvent och ”tungt” tunnelbaneresande, precis som Stockholm. Men det finns betydligt fler städer som tillämpar passageraröppning av dörrar. Frånsett de uppenbara fördelarna, som så många gånger tidigare har diskuterats här, att vagnarna inte kyls ut under vintertid och heller inte släpper in onödig värme under heta sommardagar (och dessutom medger större fördelar vid AC-installation), kan jag konstatera att den kanske största fördelen ligger i den ökade komforten rent ljudmässigt!
En resa i dessa tunnelvagnar upplevs som tyst och behaglig. Under dagtid öppnas mycket sällan samtliga dörrar i en vagn, inte ens i innerstaden, och närmar man sig ytterområden är det mer regel än undantag att endast enstaka dörrar öppnas. Inga resenärer tvekar om hur dörrarna skall öppnas, inte ens tillresta turister. Folk lär sig snabbt! Resan medger avslappnat lugn varför man ostört kan läsa eller för den delen vila på ett helt annat sätt än i C20-tågen i Stockholm.
Att slippa det kraftiga dörrsmällandet från sju dörrpar (C20) när de går igen samtidigt vid varje station, trots att ingen varken skall stiga av eller på (energislöseri?), står högt upp på många resenärers önskelista.
Jag har viss förståelse för att SL / Connex tvekar att införa detta då de äldre vagnarna ej har denna möjlighet, eftersom det är viktigt med konsekvens i systemet. Men i samband med revision av C9- / C14- / C15-vagnarna (komplettering på kvarvarande C6-vagnar) bör det vara självklart att även dessa vagnar förses med individuell passageraröppning av dörrar. Därmed kan detta äntligen introduceras generellt i hela tunnelbanan. Bred informationskampanj, utannonsering i högtalarsystem och på IDTS-skyltar hjälper till att snabbt förankra detta bland Stockholms tunnelbaneresenärer. Därmed skulle tunnelbanan uppnå en rejäl standardhöjning. En halvtimmes resa mellan Hässelby och city skulle, frånsett klimatfördelarna, upplevas som betydligt lugnare och komfortablare, och i förlängningen t o m kunna attrahera nya kundkategorier som tidigare tagit bilen.
Frågan är om SL / Connex kommer att ta sitt förnuft till fånga…?
Med vänlig hälsning
Markus Eisler
C20-fråga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler