Svaren på fråga sju är vansinnigt intressanta att läsa!Ingrid L skrev:Hej. Jag ska skriva en b-uppsats om samspelet mellan människor i tunnelbanan (etnologi) och undrar om ni på detta forum vill hjälpa till att ge underlag genom att svara på några frågor. Jättetack på förhand till dig som ger svar.
1. Hur gammal är du?
2. Är du kvinna eller man?
3. Tycker du att något ändrat sig i samspelet mellan människor i tunnelbanan de sista åren?
4. Hur brukar du sysselsätta dig när du åker tunnelbana.
5. Irriterar du dig på något som dina medpassagerare gör eller inte gör? På vad i så fall?
6. Brukar du säga ifrån om du tycker att någon bär sig dumt åt?
7. Vad är det konstigaste eller värsta som du upplevt i en tunnelbanevagn?

Jag bor inte i Stockholm, har bara varit där tre gånger, och har således inte åkt särskilt mycket tunnelbana, även om jag åker så mycket jag kan när jag väl är där. Jag besvarar dock frågorna ändå. Mycket är sig likt på våra Öresundståg och Pågatåg.
1: 19 om två dagar
2: Man
3: Pass
4: Läser gratistidningen, går igenom kamerabilder, tittar ut genom fönstret, läser en fototidskrift, läser tidtabellen inför eventuella kommande byten. Ofta samtidigt som jag lyssnar på musik i min iPod.
5: Väsen i tysta salongen, paniktrycka på dörröppningsknappen innan dörrarna är frigivnia (jag vet, jag borde verkligen inte bry mig. Ändå gör jag det), att folk inte kan släppa av avstigande innan man börjar trängas för att komma in i tåget, fjortisar som inte kan hålla normal samtalsnivå, folk som inte insett att man kan koppla hörlurar till telefonen och istället spelar högljudd musik med högtalaren. Och mycket mycket annat...
6: I princip aldrig, då får det vara något extremt. Jag försöker flytta på mig istället.
7: Mycket, men en sak som jag tyckte var rätt underhållande var det här:
Pågatåget 7,23 från Höör rullar om ett par minuter in i Lund. Jag sitter i den tysta salongen för att få lite morgonvila innan skolan börjar. Ett par samtalar kort och lågmält om något praktiskt, vad minns jag inte. Då får en dam som sitter intill spatt. Hon börjar skrika och gorma om att det är en tyst kupé (not: Det var ingen kupé, utan en salong