Reimersholme71 skrev:mats skrev:Frågan är om tillverkaren tycker det är bäst att inte reta upp SL (=inte sponsra någon lidingöbaneaktivitet) för att inte riskera problem i upphandlingar till andra spårsatsningar, eller tycker det är bäst att visa lidingöborna en modern vagn för att väcka opinion för inköp av nya vagnar?
Tillverkaren borde väl inte ha så mycket med saken att göra? Vagnarna är ju redan levererade till Norrköping. Det är väl, som när M67 gick i Stockholm för några år sedan, en reklamkampanj för Norrköping och Kolmårdens djurpark, och numera "4:e storstadsregionen"?
"Brysselvagnen" som gästade djurgårdslinjen i somras var ju en trafikvagn nere i bryssel men tillverkaren bidrog ändå med resurser om jag förstod allt rätt.
Reimersholme71 skrev:Men som tillverkare förstår man nog att utan satsningar på spårväg, som en visning på Lidingö kan ge upphov till, så blir det inte några beställningar alls.
Även om Lidingöbanan läggs ned så blir det nog spårvagnsbeställningar till andra spåranläggningar hos SL, till exempel saltsjöbanan, utbyggnad av tvärbanan vidare nordost från Alvik, eventuell innerstadspårväg o.s.v....
Reimersholme71 skrev:Och Norrköpings kommun borde vara lika positiva till Lidingökörning dom, eftersom det vore bra för Norrköping att ha ytterligare en stad med seriösa spårvägar att samarbete med. Norrköping och Göteborg samarbetar nog bra, men om Stockholm blir en riktig spårvägsstad igen blir det ju dubbelt så stor ruljangs på spårvagnar i Sverige.
Samarbetet lär ju ske med SL som både håller med infrastruktur och fordon (så när som på brounderhållet, som ingen står för typ), SL tycker säkert att samarbete går lika bra om vagnen testas på djurgårdslinjen som på lidingöbanan.
Om det fanns oändliga resurser att flytta vagnar (ett lastbilssläp för att flytta spårvagnar i spårvägssällskapets ägor vore guld) så kunde ju vagnen köras på tvärbanan+nockebybanan och kanske även på saltsjöbanan, men det är väl knappast aktuellt i praktiken. Tänk om det inte saknats några futtiga meter spåranslutning (ropsten-värtan för lidingöbanan) respektive inte varit en byggplats ivägen (saltsjöbanan - södra station), då hade det kanske varit mer rimligt att dra vagnen mellan lidingöbanan, tvärbanan och ev. saltsjöbanan i "mupp-regi"
