M06 och Brysselvagnen - skillnad?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

M06 och Brysselvagnen - skillnad?

Inlägg av Reimersholme71 »

Det är ju problem med att få M06 i Norrköping i trafik.

Hur gjorde Djurgårdslinjen i somras för att få köra passagerare med Brysselvagnen? Den kan väl heller inte varit typgodkänd i Sverige? Kan inte samma sak ordnas i Norrköping? Eller skall man skicka upp vagnarna en efter en för att få en genomkörare på Djurgårslinjen som gör byråkratin nöjd? Det vore väl bra att köra M06 på Djurgårdelinjen som ytterligare ett propagandanummer för (denna gång) gula vagnar istället för blåa bussar? :D
Senast redigerad av Reimersholme71 den måndag 12 februari 2007 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Byt politik - inte klimat!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Enkelt, gör om Östgötatrafiken till ideel förening, då krävs nog inte så mycket byråkrati... :lol:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nåja, nu är det ju så att AB Stockholms Spårvägar som har trafiktillstånd för Djurgårdstrafiken har precis lika mycket "byråkrati" som Veolia Transport som kör i Norrköping.

Brysselvagnen kördes på Djurgården med ett tidsbegränsat godkännande av ungefär samma slag som det som redan finns för provkörning med M06, fast kanske med något annorlunda formulering. Järnvägsstyrelsen ställde vissa frågor och begärde in vissa dokument som villkor för detta, en process som för M06 del redan är avklarad. För ett permanent godkännande är det naturligt nog högre krav; likadant är det i vägtrafiken fast det märker man inte så mycket av eftersom "alla" fordon redan är godkända.

De flesta länder har motsvarande processer då det gäller spårfordon, i många fall betydligt hårdare. Visst kan man önska en bättre samordning men jag vill nog påstå att den svenska järnvägsstyrelsen verkar vara en väldigt resonabel myndighet i en internationell jämförelse då det gäller attityden till företagen. Vad som har hänt i Norrköping vet jag inte, kanske borde någon åtgärd i godkännandeprocessen ha vidtagits tidigare av den som beställde fordonet, men det kunde kanske inte ske av en eller annan orsak?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Om nu M06 inte kommer i reguljär trafik förrän till vintertidtabellen efter sommaren tycker jag det vore en lysande idé för Norrköpings kommun att skicka upp en M06:a till Djurgården över sommaren för att annonsera efter turister till Norrköping och Kolmården och hela Östergötland, och samtidigt slå ett slag för spårvagnar på blåbusslinjerna. Ju fler som kör stadsspårväg i Sverige, desto bättre för Norrköping; alltså menar jag att kommunen borde ha ett egenintresse i att få stockholmarna upp på spåret igen! :D

Det har ju redan gått en M67 på Djurgårdslinjen i reklamsyfte, så det är ingen ny och kontroversiell idé. Vad säger ni som är aktiva på Djurgården? Har ni kanske redan ett annat jippo på gång till sommaren?
andreaspain

Inlägg av andreaspain »

Det är betydligt lättare att få ett tidsbegränsat temporärt godkännande för en specifik vagn än ett typgodkännande för en hel vagnstyp. Temporära godkännande får man för vagnar som ska användas temporärt, jag tror inte JVS är beredda att utfärda sådana godkännanden som något slags interimgodkännande.

Om jag inte har missförstått så ska en M06:a vara sommarens gästvagn på Djurgårdslinjen i år.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

andreaspain skrev:Om jag inte har missförstått så ska en M06:a vara sommarens gästvagn på Djurgårdslinjen i år.
I så fall ber jag i all ödmjukhet ansvariga för detta undersöka om vagnen också kan gå som gästvagn på Lidingöbanan 1 - 2 dagar.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

andreaspain skrev:Om jag inte har missförstått så ska en M06:a vara sommarens gästvagn på Djurgårdslinjen i år.
Björn Ehnberg skrev:I så fall ber jag i all ödmjukhet ansvariga för detta undersöka om vagnen också kan gå som gästvagn på Lidingöbanan 1 - 2 dagar.
Vilken utmärkt idé! Varför inte en hel vecka? :D
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Reimersholme71 skrev:
Björn Ehnberg skrev:I så fall ber jag i all ödmjukhet ansvariga för detta undersöka om vagnen också kan gå som gästvagn på Lidingöbanan 1 - 2 dagar.
Det är förstås SSS, i samarbete med vagnägaren, som bestämmer hur en ev. inlånad M06 ska användas. Att få Veolia Transports godkännande blir nog ett mindre problem. JVS ska väl också ge klartecken och trailertransporten Djurgården - Lidingö finansieras. Svårast blir nog att övertala SL, eftersom tjänstemännen där givit sig :twisted: på att lägga ned Lidingöbanan.

Själv anser jag att M06 inte på något sätt är idealisk för Lidingöbanan, bl.a. är den för smal, men med sina 2,40 m. bredd går den att köra med befintliga plattformar och framför allt skulle man kunna visa upp för Lidingös väljare vad modern spårvägsteknik kan erbjuda. Det är ju det SL inte vill (och kanske inte heller Lidingös politiker).

Vilka vagnalternativ som är realistiska för Lidingöbanan har jag skrivit om tidigare och kan om så önskas sammanfatta igen, dock inte i denna tråd, lämpligen!

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Björn Ehnberg skrev:Vilka vagnalternativ som är realistiska för Lidingöbanan har jag skrivit om tidigare och kan om så önskas sammanfatta igen, dock inte i denna tråd, lämpligen!
Själv blev jag (glatt) överraskad att det är 2+2-sittning i M06. Därmed, menar jag, kan den vara ett reellt alternativ för Stockholms innerstadslinjer. Sommarens demo på Djurgården får förhoppningsvis fler att tänka på det viset.

(P.S. Om ni som arrangerar detta på DL kommer att bjuda in politiker som i samband med brysselvagnen ställer jag gärna upp som "expertpolitiker" från en stad som har spårväg :wink: :lol: )
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:
Reimersholme71 skrev:
Det är förstås SSS, i samarbete med vagnägaren, som bestämmer hur en ev. inlånad M06 ska användas. Att få Veolia Transports godkännande blir nog ett mindre problem. JVS ska väl också ge klartecken och trailertransporten Djurgården - Lidingö finansieras. Svårast blir nog att övertala SL, eftersom tjänstemännen där givit sig :twisted: på att lägga ned Lidingöbanan.

Själv anser jag att M06 inte på något sätt är idealisk för Lidingöbanan, bl.a. är den för smal, men med sina 2,40 m. bredd går den att köra med befintliga plattformar och framför allt skulle man kunna visa upp för Lidingös väljare vad modern spårvägsteknik kan erbjuda. Det är ju det SL inte vill (och kanske inte heller Lidingös politiker).
Frågan är om tillverkaren tycker det är bäst att inte reta upp SL (=inte sponsra någon lidingöbaneaktivitet) för att inte riskera problem i upphandlingar till andra spårsatsningar, eller tycker det är bäst att visa lidingöborna en modern vagn för att väcka opinion för inköp av nya vagnar?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

mats skrev:Frågan är om tillverkaren tycker det är bäst att inte reta upp SL (=inte sponsra någon lidingöbaneaktivitet) för att inte riskera problem i upphandlingar till andra spårsatsningar, eller tycker det är bäst att visa lidingöborna en modern vagn för att väcka opinion för inköp av nya vagnar?
Tillverkaren borde väl inte ha så mycket med saken att göra? Vagnarna är ju redan levererade till Norrköping. Det är väl, som när M67 gick i Stockholm för några år sedan, en reklamkampanj för Norrköping och Kolmårdens djurpark, och numera "4:e storstadsregionen"? Men som tillverkare förstår man nog att utan satsningar på spårväg, som en visning på Lidingö kan ge upphov till, så blir det inte några beställningar alls.

Och Norrköpings kommun borde vara lika positiva till Lidingökörning dom, eftersom det vore bra för Norrköping att ha ytterligare en stad med seriösa spårvägar att samarbete med. Norrköping och Göteborg samarbetar nog bra, men om Stockholm blir en riktig spårvägsstad igen blir det ju dubbelt så stor ruljangs på spårvagnar i Sverige.
Användarens profilbild
Stefan Widén

M06 på Djl

Inlägg av Stefan Widén »

Ett litet klargörande....Inget är bestämt när det gäller gästvagn på Djl i sommar. M06 är en mycket god kandidat till att få gästa Djl.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:
mats skrev:Frågan är om tillverkaren tycker det är bäst att inte reta upp SL (=inte sponsra någon lidingöbaneaktivitet) för att inte riskera problem i upphandlingar till andra spårsatsningar, eller tycker det är bäst att visa lidingöborna en modern vagn för att väcka opinion för inköp av nya vagnar?
Tillverkaren borde väl inte ha så mycket med saken att göra? Vagnarna är ju redan levererade till Norrköping. Det är väl, som när M67 gick i Stockholm för några år sedan, en reklamkampanj för Norrköping och Kolmårdens djurpark, och numera "4:e storstadsregionen"?
"Brysselvagnen" som gästade djurgårdslinjen i somras var ju en trafikvagn nere i bryssel men tillverkaren bidrog ändå med resurser om jag förstod allt rätt.
Reimersholme71 skrev:Men som tillverkare förstår man nog att utan satsningar på spårväg, som en visning på Lidingö kan ge upphov till, så blir det inte några beställningar alls.
Även om Lidingöbanan läggs ned så blir det nog spårvagnsbeställningar till andra spåranläggningar hos SL, till exempel saltsjöbanan, utbyggnad av tvärbanan vidare nordost från Alvik, eventuell innerstadspårväg o.s.v....
Reimersholme71 skrev:Och Norrköpings kommun borde vara lika positiva till Lidingökörning dom, eftersom det vore bra för Norrköping att ha ytterligare en stad med seriösa spårvägar att samarbete med. Norrköping och Göteborg samarbetar nog bra, men om Stockholm blir en riktig spårvägsstad igen blir det ju dubbelt så stor ruljangs på spårvagnar i Sverige.
Samarbetet lär ju ske med SL som både håller med infrastruktur och fordon (så när som på brounderhållet, som ingen står för typ), SL tycker säkert att samarbete går lika bra om vagnen testas på djurgårdslinjen som på lidingöbanan.

Om det fanns oändliga resurser att flytta vagnar (ett lastbilssläp för att flytta spårvagnar i spårvägssällskapets ägor vore guld) så kunde ju vagnen köras på tvärbanan+nockebybanan och kanske även på saltsjöbanan, men det är väl knappast aktuellt i praktiken. Tänk om det inte saknats några futtiga meter spåranslutning (ropsten-värtan för lidingöbanan) respektive inte varit en byggplats ivägen (saltsjöbanan - södra station), då hade det kanske varit mer rimligt att dra vagnen mellan lidingöbanan, tvärbanan och ev. saltsjöbanan i "mupp-regi" :)
Skriv svar