Sommarlinje L12, Saltholmen-Härlanda?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Sommarlinje L12, Saltholmen-Härlanda?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Talade med en förare igår, och han sa att det kanske blir annorlunda med skärgårdsspårvagnarna till sommaren.

Istället för att L9 skulle förlängas till Saltholmen över dagen, så skulle en ny linje (endast dagtid), L12, vara aktuell för att instiftas för sommarperioden om förslaget fick gehör.

Om jag förstod honom rätt skull den ha följande sträckning och alltså inte gå via Brunnsparken.

Saltholmen-Mariaplan-Marklandsgatan-Chalmers-Korsvägen-Ullevi Södra-Svingeln-Härlanda

Skulle vara mycket roligt att få se gråa 12:or i trafik, och då ges vi förmodligen även chansen att få gråa pedal-12:or innan den möjligheten är borta om x år. :D :D :D

Håller tummarna för att detta förslag får gehör och blir verklighet. Mycket glädjande att man inte är inne på L14, utan att linjerna hamnar i samlad nummerföljd, vilket enligt mitt tycke är det enda vettiga.

Det är väl ganska svårt att missta sig på Lisebergslinien och tro att de vagnarna ingår i reguljärtrafiken...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Maria

Inlägg av Maria »

Mycket intressant, men hur tolkar man den gråa färgen på linjen. Innebär den att det planeras för grått väder i skärgården i sommar.
(fundering)
Hälsningar Maria i Göteborg
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Frågan är väl om L9 då kommer att fortsätta vända i Kungsten, behövs så mycket trafik som man då får till kungsten, eller kommer man "göra av" L9 nån annan stans?
Användarens profilbild
Martin_H

Re: Sommarlinje L12, Saltholmen-Härlanda?

Inlägg av Martin_H »

Stefan_Brännström skrev:Det är väl ganska svårt att missta sig på Lisebergslinien och tro att de vagnarna ingår i reguljärtrafiken...
Nja var inte för säker på det. När man är ute med den här vagnen frågar folk, beroende från vilket håll man kommer, om vagnen går till Mariaplan eller Angered...

Att Lisebergslinjen annars skyltar linje 12 är historiskt knutet och inte reserverat. Folk reagerar inte på siffran idag, men jag är ganska säker på att de kommer börja göra det om linjen kommer till skott i ordinaire trafik. Linje 12 har jag annars fått för mig vara reserverat för en linje på Norra älvstranden, för att ersätta en viss linje 16... Har inte hört om den tänkta sträckan men historiskt sätt tycker jag det är mycket trevligare med nian ut till Saltholmen, som det alltid har varit...
Stefan_Brännström

.

Mats: Det blir väl tre linjer på sträckan Kungssten-Sannaplan (9, 11, 12) isåfall, men det kanske inte är en så lång sträcka att man ändrar och kortar av L9? Man kunde ju låtit L9 vända vid Vagnhallen Majorna, men då hade Ostindiegatan fått färre spårvagnar (bara L3), vilket kanske inte är vettigt i sommartider?

Martin: Om L12 är tänkt för Norra Älvstranden så undrar man ju vart linjen är projekterad när det gäller en fortsättning söder om Göta Älvsbron.

Om man t.ex. i nuläget skulle addera en L12 och hade färdiga spår mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Eriksberg kanske man hade valt att låta den gå Aschebergsgatan upp till Chalmers?

Och isåfall kunde L12 förslagsvis tagit över L10:s rutt söder om älven till Guldheden, och så kunde L10 vänt vid Centralstationen, vilket den ju förresten redan gör kvällstid, fast åt andra hållet.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M

Re: .

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:Mats: Det blir väl tre linjer på sträckan Kungssten-Sannaplan (9, 11, 12) isåfall, men det kanske inte är en så lång sträcka att man ändrar och kortar av L9? Man kunde ju låtit L9 vända vid Vagnhallen Majorna, men då hade Ostindiegatan fått färre spårvagnar (bara L3), vilket kanske inte är vettigt i sommartider?
Sant, det är inte särskilt långt. Å andra sidan är frågan om det verkligen finns underlag för att köra både L3 och L12 Mariaplan-Marklandsgatan?
Stefan_Brännström

.

Kanske det vore en idé att korta av L3 till Vagnhallen Majorna då? Men samma problem uppstår vid Ostindiegatan som när man kortar av L9.

Men det låter otroligt att man skulle lägga in en ny linje om det ledde till en massa omläggningar av befintliga linjer, vilket torde skapa onödig förvirring bland resenärerna.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Maria

Inlägg av Maria »

För mig är det bra, för det skulle spara mig ett byte, när jag vill ut i skärgården. Nu åker jag Lantmilsgatan-Marklandsgatan, Marklandsgatan-Mariaplan, Mariaplan-Saltholmen, Saltholmen-Någon skärgårdsö. Ofta Donsö för min del.
Stefan_Brännström

.

Jag har också ofta åkt på bytesproblematiken runt "Kungsladugårdsförbindelsen".

Resor mellan Berga och Frölunda Torg kräver två byten.

Kanske skulle man kunna lägga om så att L3 den fortsätter till Frölunda Torg efter Marklandsgatan?

Det kanske blir övertrafikerat i sydväst, men förmodligen är enskilt dessa förbindelser

(Tynnered-Chalmers-City, L7)
(Frölunda Torg-Evenemangsstråket, L8)
(Tynnered-Järntorget-City, L1)

viktigare än

(Frölunda Torg-Majorna, ev. framtida L3)

Det bästa hade givetvis varit om man helt enkelt haft resurser att förlänga L3, men det kanske inte är underlag nog?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Maria

Inlägg av Maria »

Det komiska är att jag kan se hela södra skärgården härifrån. Jag bor i Kaverös, och ser ut över Frölunda till havet. Men för att ta sig dit krävs fyra linjer om man räknar båten
Stefan_Brännström

.

Om jag precis missar L3, brukar jag gå istället... antingen mellan Mariaplan och Marklandsgatan, eller Marklandsgatan och Godhemsgatan.
Satsa på Spårvägarna
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

L3 gick ju faktist Kålltorp-(centrala staden)-Majorna-Marklandsgatan-Frölunda för inte så överdrivet länge sen.
Stefan_Brännström

.

Jo, det var ju för att ersätta L7 när spåren vid Marklandsgatan och en sträcka norröver lades om under sommaren 2006.

Har för mig att L7 svängde norrut vid Annedalsmotet för att sedan bli L13 vid Linnéplatsen. Det var väl då L13 faktiskt fick sin nuvarande sträckning, undantaget att den väl(?) var tvungen att vända vid Sahlgrenska på grund av omläggningen om jag inte minns helt fel. TonyM kan säkert hela historien exakt.

Jag brukar inte lägga tillfälliga omläggningsförhållanden exakt på minnet, om det inte berör L11 som jag använder mest av alla linjer.

EDIT: Minns också att L1 påverkades kraftigt, blev ju faktiskt två linjer (L1, L11) mellan Bangatan och Ekedal ett tag under sommaren.

L8 utgår väl varje sommar, så där slapp man bemöda sig.
Satsa på Spårvägarna
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Jag syftade mer på att L3 gick Kålltorp-(centrala staden)-Majorna-Marklandsgatan-Frölunda under den större delen (om inte hela) 70- och 80-talen.
Stefan_Brännström

.

För mig är väl 80-talet för tidigt i mitt liv för att vara "inte så överdrivet längesedan".

Skulle kännas knepigt att fälla sådana kommentarer om det decennium man föddes (1981).

Men...ibland var det ju bättre förr (ang. L3) faktiskt...
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar