Nedanstående länk belyser på ett utmärkt sätt det skick vari lokaltågstrafik f.n. bedrivs runt om polska storstäder
http://republika.pl/ik280/pkp_foto.htm
Polska lokaltågsskandalen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Polska lokaltågsskandalen
Svårt att säga utifrån bilderna, med undantag från att kl-ttr-t knappast lyser med sin borttvättade frånvaro. Det är svårt att se om tekniken i vagnen är i lika risigt skick som korgen, som ofta är det som passageraren tar för en garant när det gäller ett fordon, bara korgen, karossen eller vad det nu kallas för fordonstypen är snygg och proper så är säkert resten av vagnen i toppskick, det är inte riktigt hela sanningen - snarare tvärt om.Stefan B skrev:Nedanstående länk belyser på ett utmärkt sätt det skick vari lokaltågstrafik f.n. bedrivs runt om polska storstäder
http://republika.pl/ik280/pkp_foto.htm
/Tony
Tja, EN 57 tillverkades 1959-1995 i nära 1.500 exemplar, så rubust teknik är det nog.
Men skandalen är att man i ett tågland som Polen tillåter sina lokaltåg att gå nästan tomma i ruffig miljö med kl-tt-r år ut och in, med taxa icke-integrerad med övrig kollektivtrafik som fungerar utmärkt! Allt för att tågen körs av staten/PKP och spårvagnar/buss av kommunerna, och dessa kan tydligen inte samarbeta! Två exempel: Katowice-området vore ju idealiskt för tät lokaltrafik på järnvägen mellan de många städerna, precis som S-bahn i Ruhr. Men det finns ingen sådan koordinerad lokaltrafik där, inte heller i Warszawa som har ett utmärkt förgrenat järnvägsnät som skulle kunna komplettera tunnelbanan, ungefär som i Hamburg.
Men kunde man ro upp New Yorks sönderfallande kl-ttr- tunnelbana (som såg ut så här ung. 1980) finns det nog hopp för Polens lokaltåg också!'
SB
Men skandalen är att man i ett tågland som Polen tillåter sina lokaltåg att gå nästan tomma i ruffig miljö med kl-tt-r år ut och in, med taxa icke-integrerad med övrig kollektivtrafik som fungerar utmärkt! Allt för att tågen körs av staten/PKP och spårvagnar/buss av kommunerna, och dessa kan tydligen inte samarbeta! Två exempel: Katowice-området vore ju idealiskt för tät lokaltrafik på järnvägen mellan de många städerna, precis som S-bahn i Ruhr. Men det finns ingen sådan koordinerad lokaltrafik där, inte heller i Warszawa som har ett utmärkt förgrenat järnvägsnät som skulle kunna komplettera tunnelbanan, ungefär som i Hamburg.
Men kunde man ro upp New Yorks sönderfallande kl-ttr- tunnelbana (som såg ut så här ung. 1980) finns det nog hopp för Polens lokaltåg också!'
SB