Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik Klint skrev:
hur vet man då att man uppnått 102,6km/h? Många vagnars hastighetsmätare är dessutom inte kalibrerade på ett bra tag varpå fel hastighet visas! Ibland är "toppfarten" 80+ och på en del vagnar får man H-summer vid 65... I verkligheten ligger bägge vagnarna på 78-80km/h.
Mycket enkelt; det var ett provtåg som kördes vid det aktuella tillfället då man använt mätinstrument som tydligen kan mäta hastigheten med en decimal, mer än vad den analoga hastighetsmätaren i tågen kan visa.
Signalsystemet är det som begränsar den största tillåtna hastigheten men förut så fanns det vagnar på bana 1; C2, C12 och C13 som inte hade "H-summer" vilket innebar att på vissa sträckor kunde större hastigheter uppnås, exempelvis Rågsved - Högdalen, där det är nerförsbacke, var det nog inte helt omöjligt att komma upp i ca 90km/h.
I tidernas begynnelse fanns H-summer även på C2-vagnar. Vet ej dock i vilken omfattning. De plockades senare bort. Den omtalade backen var nog det enda stället där H-summern hördes. Varför den togs bort vet jag inte. Kanske var det mer besvärande för vagnar och hjul att bromsas i den farten, än att de fick braka på nerför backen, och sedan lugna ner sig av sig själv när backen tog slut närmare Högdalen.
I tidernas begynnelse fanns väl varken C1 eller C2. Vid T-banans begynnelse fanns inte H-summer. Därför låg det permanent M-signal i alla kraftigare medlut utom just Rågsved-Högdalen. H-summer infördes på C1 och C2 omkring 1970 och hastigheten när summern började ljuda var 78 km/h om jag inte minns fel. Av inläggen ovan förstår jag att den plockades bort igen. Man kan ju fråga sig varför den infördes. Kanske tänkte man sig att kunna ta bort en del M-sträckor, men det skedde väl aldrig?
Vid T-banans begynnelse fanns inte H-summer. Därför låg det permanent M-signal i alla kraftigare medlut utom just Rågsved-Högdalen. H-summer infördes på C1 och C2 omkring 1970 och hastigheten när summern började ljuda var 78 km/h om jag inte minns fel.
Ursäkta den slarviga formuleringen om tidernas begynnelse. I riktiga "tidernas begynnelse" fanns inte ens fungerande hyttsignaler, vilket på sin tid (om jag minns rätt 1950) t ex orsakade en mindre kollision vid Hökarängen.
Några år efter 1970 var H-summern borttagen, så experimentet med den var uppenbarligen mycket kortvarigt.
Vänliga hälsningar
Det var bara på yttersträckan som hyttsignaler saknades från början. Jag är inte säker på hur lång sträcka det var, men skulle gissa på Skärmarbrink-Hökarängen. Hyttsignaltablåerna hade då en fjärde signalbild U på den plats där senare tåglängdsbrickan satt. Förmodligen låg det en speciell kod som ställde om systemet där man lämnade det signalreglerade området. Jag har för mig att högsta hastighet vid U var 50 km/h och att den övervakades av systemet.
Det är riktigt att ett tåg körde in ett annat bakifrån vid Hökarängen under denna tid.