Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Acela skrev:vad kör föraren på när denna gör så här
Först så stänger dom pasagerar dörrarna, sen sin egen. Innan deras egna dörr har stänggts så trycker dom på en knapp på väggen (ATO gissar jag på ) och tåger börjar köra, men max 5 sek efter att tåget börjat att köra så för dom fram gasen i botten.
vad är detta. ATO start med Manuell körning?
Det som du syftar på kallas för snabbstart och startar tåget medans föraren sätter sig tillrätta i sin stol, om inte föraren tar över efter snabbstarten går tåget i fullbroms tror jag... Någon som vet bättre kan säkert förklara om det finns fler funktioner.
Är snabbstarten kopplad till ATO eller måste det aktiveras på knappen vid förarbordet? Hur lång tid har föraren på sig efter att ha tryckt på snabbstartknappen?
Acela skrev:vad kör föraren på när denna gör så här
Först så stänger dom pasagerar dörrarna, sen sin egen. Innan deras egna dörr har stänggts så trycker dom på en knapp på väggen (ATO gissar jag på ) och tåger börjar köra, men max 5 sek efter att tåget börjat att köra så för dom fram gasen i botten.
vad är detta. ATO start med Manuell körning?
Delvis rätt, delvis fel - vad föraren trycker på när det gäller "knappen på väggen" är s k "snabbstart" en funktion för att bl a få tåget att starta snabbare än om man först ska sätta sig och sedan föra fram spaken. Efter att du har tryckt på snabbstarten har du som förare ca 5 sekunder på dig att föra fram spaken eller trycka igång ATO-funktionen samt trycka ner säkerhetsgreppet annars nödbromsas tåget. Snabbstarten "kollar" dessutom att du t ex inte kör mot röd signal när du startar.
Knappen för ATO-aktivering finns direkt under den gröna klar-lampan på panelen med Data-monitorn.
Senast redigerad av Patrick den fredag 09 februari 2007 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Patrick: Hur är det nu med snabbstarten, måste man först stänga sin hyttdörren med knappen på väggen för att sen trycka på snabbstart? Eller får man köra så att snabbstarten stänger hyttdörren och sen snabbstartar tåget? Vill minnas att det var ett sk skyddsstopp mot att snabbstarten stängde hyttdörren för att obehöriga kunde ta sig in, eller att föremål skulle kunna kastas in.
Sparkfot skrev:Patrick: Hur är det nu med snabbstarten, måste man först stänga sin hyttdörren med knappen på väggen för att sen trycka på snabbstart? Eller får man köra så att snabbstarten stänger hyttdörren och sen snabbstartar tåget? Vill minnas att det var ett sk skyddsstopp mot att snabbstarten stängde hyttdörren för att obehöriga kunde ta sig in, eller att föremål skulle kunna kastas in.
Man kan göra som man vill - trycker man på snabbstarten så stängs hyttdörren först och sedan startar vagnen, själv trycker jag på dörrstängnings-knappen och stänger dörren innan jag trycker på snabbstarten, går lite fortare då!
I början av C20:s liv på tunnelbanan så stängdes dörren SAMTIDIGT som tåget startade, men efter en incident med en trafikant som hoppade in i förarhytten la dom in funktionen att dörren stängs INNAN tåget startas.
Sparkfot skrev:Patrick: Hur är det nu med snabbstarten, måste man först stänga sin hyttdörren med knappen på väggen för att sen trycka på snabbstart? Eller får man köra så att snabbstarten stänger hyttdörren och sen snabbstartar tåget? Vill minnas att det var ett sk skyddsstopp mot att snabbstarten stängde hyttdörren för att obehöriga kunde ta sig in, eller att föremål skulle kunna kastas in.
Man kan göra som man vill - trycker man på snabbstarten så stängs hyttdörren först och sedan startar vagnen, själv trycker jag på dörrstängnings-knappen och stänger dörren innan jag trycker på snabbstarten, går lite fortare då!
I början av C20:s liv på tunnelbanan så stängdes dörren SAMTIDIGT som tåget startade, men efter en incident med en trafikant som hoppade in i förarhytten la dom in funktionen att dörren stängs INNAN tåget startas.
Hoppas du forstod min beskrivning!
Jodå jag förstår precis vad du menar, föraren måste blivit smått häpnad när det kom oväntat besök.
kildor skrev:För att återgå till ATO - och om jag får upprepa (och förtydliga) min tidigare fråga:
* Hur märker jag som resenär att tåget framförs med ATO?
* I vilken omfattning används ATO idag?
1) Om du som resenär ser att "ATO" lampan på förarbordet i hytten lyser så är ATO aktivierat.
2) ATO används inte så ofta nuförtiden utan bara på test i trafik.?
Det stämmer att det inte är så många som har utbildning på ATO. Vad jag har hört kan dom inte starta utbildningen i stor skala pga att dom måste uppdatera TRI vad gäller just ATO. Tydligen har det dykt upp nya saker som måste "TRI-föras" innan utbildningen kan börja.
Antalet som har utbildning på ATO kan nog räknas på ena handens fingrar