Oslo elle Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Oslo elle Göteborg?
Vilken stad är bäst, Oslo eller Göteborg? Sett ur lokaltrafikperspektiv då! Men alla infallsvinklar är tillåtna, som "lätt att komma rätt", tekniska lösningar (på trafiksystem, fordon, vagnar mm) eller rent av bara känslan i staden? Tala fritt!
Svaret är båda! Eller snarare att det inte går att jämföra. Göteborg har ett större spårvägssystem men Oslos är kanske lite mer intressant eftersom det består av flera olika banor som har slagits ihop i ett system.
Kollektivutbudet är nog bättre i Göteborg.
Göteborg har närheten till havet. Oslos ligger i en mer dramatisk terräng.
Stämningen i städerna tycker jag inte det är någon större skillnad på.
Det mesta är dyrt i Oslo.
Kollektivutbudet är nog bättre i Göteborg.
Göteborg har närheten till havet. Oslos ligger i en mer dramatisk terräng.
Stämningen i städerna tycker jag inte det är någon större skillnad på.
Det mesta är dyrt i Oslo.
Re: Oslo elle Göteborg?
Ingen tvil: Göteborg er best. Ikke bare fordi de har et mye større sporvognsnett, men alt er mye mer profesjonelt gjennomført. Det kjøres hyppige avganger på de fleste linjer. Billettsystemet er en god del mer moderne enn de gamle Almex-ene vi fremdeles bruker i Oslo. Trikker og busser er prioritert i lyskryss. Her hjemme er det "vrient, vanskelig, umulig", og vi må stå i bilkøer og vente på grønt lys.Kingsthrone skrev:Vilken stad är bäst, Oslo eller Göteborg? Sett ur lokaltrafikperspektiv då! Men alla infallsvinklar är tillåtna, som "lätt att komma rätt", tekniska lösningar (på trafiksystem, fordon, vagnar mm) eller rent av bara känslan i staden? Tala fritt!
Men Oslo "vinner" på et område: vi har MYE penere vogner!
Oslo är en bättre partystad, men som sagts det är dyrt.
Jag har aldrig hittat någon nattvagn eller nattbuss när jag tillbaks till hotellet på småtimmarna, ej heller någon taxi.
I Oslo finns det lefser, det finns det inte här.
Förr var maten på norska restauranger bedrövlig, nu berättar man stolt på menyn att man minsann har en svensk kock...
H&M, Dressman, B&R liksom andra affärskjedjor finns i båda städerna, ingen skillnad, möjligen finns det mer utbud på lusekofter i Oslo, trots att vi i Göteborg har en affär som specialiserat sig på den varan.
Förr stängde affärerna väldigt tidigt i Norge, 17.00 om jag inte minns fel, en dag i veckan hade man kvällåpen till 18.00...
Men det har ju förändrats. Det går väl att inhandla sig en lefse eller kostym även på en söndag numera.
Penere vogner i Oslo... tja kanske det, nu finns där ju nästan inga "svensketrikker" kvar iallafall. Vi har däremot ett par trikker...(fast inte i daglig trafik). Vad jag förstår finns det väl iallafall fler olika vagnar i trafik i Oslo.
Här är det nu bara tre, varav två är snarlika, M28 och M29... och så har vi ju då den förlängda "Kâlavagnen" M31.
Det berättas inga >norgehistorier< i Oslo... det gör det här....
Blåser det alltid i Göteborg?... vet inte om jag kan hålla med om det, men klart en stad vid västerhavet har ju större förutsättningar för litet vind.
Jag höll på att bli bortblåst i Oslo en gång, nere vid Akersbrygge gick det inte att vistas, eftersom det blåste nästan 20 m/s.
Som Harald skriver så är det ju väldigt intressant med de olika sammanslagna banorna. Det har vi ju inte här, möjligen kan man ju kanske säga att Långedragslinjen var en sådan, men alltid (nästan) ägd av GS. Angeredsbanan var ju också en egen linje men även den alltid GS ägd.
Jag kan väl också tycka att det är trevligare namn på destinatinsrullarna från Oslo än vi har här, Jar, Ljarbu, Akersbrygge, Grefsen, Böler, Rikshospitalet... (reservation för stavningen). Mot våra: Torp, Frölunda, Mölndal, Eketrägatan och Sahlgrenska... va, hur illa låter inte det!?
Även "Ikke i trafikk" låter trevligare och gemytligare än "Ej i trafik"
Även "Skolevogn" finns väl med på era rullar?
"Turtrikk" är bra också, det speglar ju den norska befolkingen väl... för enligt den nordiska arketypeologin heter alla norrmän Ole och går på tur...
(Finländarna heter Pekka och dricker koskenkorva, danskarna heter Svend och dricker mycket öl, svenkarna heter Håkan och är alla homosexuella...
). Ellr är det så att "Turtrikk" är en spårvagn med tur?
Sedan är det svårt att jämföra dessa städer då dom har olika karaktär, liksom som att jämföra äpplen med päron, utan att lägga någon fruktbarhetsvikt vid det.
Bj.
Jag har aldrig hittat någon nattvagn eller nattbuss när jag tillbaks till hotellet på småtimmarna, ej heller någon taxi.
I Oslo finns det lefser, det finns det inte här.
Förr var maten på norska restauranger bedrövlig, nu berättar man stolt på menyn att man minsann har en svensk kock...
H&M, Dressman, B&R liksom andra affärskjedjor finns i båda städerna, ingen skillnad, möjligen finns det mer utbud på lusekofter i Oslo, trots att vi i Göteborg har en affär som specialiserat sig på den varan.
Förr stängde affärerna väldigt tidigt i Norge, 17.00 om jag inte minns fel, en dag i veckan hade man kvällåpen till 18.00...
Men det har ju förändrats. Det går väl att inhandla sig en lefse eller kostym även på en söndag numera.
Penere vogner i Oslo... tja kanske det, nu finns där ju nästan inga "svensketrikker" kvar iallafall. Vi har däremot ett par trikker...(fast inte i daglig trafik). Vad jag förstår finns det väl iallafall fler olika vagnar i trafik i Oslo.
Här är det nu bara tre, varav två är snarlika, M28 och M29... och så har vi ju då den förlängda "Kâlavagnen" M31.
Det berättas inga >norgehistorier< i Oslo... det gör det här....
Blåser det alltid i Göteborg?... vet inte om jag kan hålla med om det, men klart en stad vid västerhavet har ju större förutsättningar för litet vind.
Jag höll på att bli bortblåst i Oslo en gång, nere vid Akersbrygge gick det inte att vistas, eftersom det blåste nästan 20 m/s.
Som Harald skriver så är det ju väldigt intressant med de olika sammanslagna banorna. Det har vi ju inte här, möjligen kan man ju kanske säga att Långedragslinjen var en sådan, men alltid (nästan) ägd av GS. Angeredsbanan var ju också en egen linje men även den alltid GS ägd.
Jag kan väl också tycka att det är trevligare namn på destinatinsrullarna från Oslo än vi har här, Jar, Ljarbu, Akersbrygge, Grefsen, Böler, Rikshospitalet... (reservation för stavningen). Mot våra: Torp, Frölunda, Mölndal, Eketrägatan och Sahlgrenska... va, hur illa låter inte det!?
Även "Ikke i trafikk" låter trevligare och gemytligare än "Ej i trafik"
Även "Skolevogn" finns väl med på era rullar?
"Turtrikk" är bra också, det speglar ju den norska befolkingen väl... för enligt den nordiska arketypeologin heter alla norrmän Ole och går på tur...
(Finländarna heter Pekka och dricker koskenkorva, danskarna heter Svend och dricker mycket öl, svenkarna heter Håkan och är alla homosexuella...


Sedan är det svårt att jämföra dessa städer då dom har olika karaktär, liksom som att jämföra äpplen med päron, utan att lägga någon fruktbarhetsvikt vid det.
Bj.
Vadå jag dyster?
Hvis du ikke har klart å finne noen taxi eller nattbuss i Oslo på natta, er du blind! Det er altfor mange taxier i Oslo. De kjører rundt dag etter dag og har minimalt med passasjerer fordi det er for mange av dem. Bare natt til søndag er det et akkurat passe antall.
Nå vet ikke jeg hvilket hotell du har bodd på, men det finnes 17 nattbusslinjer. Før fantes det tre nattrikklinjer og en "nattbane", men det har dessverre forsvunnet og blitt erstattet av busser. Og dermed har passasjerene også forsvunnet. Merkelig det der!
Det er ikke uvanlig at butikkene i sentrum stenger 1700. De fleste matbutikkene er åpne lengre. Til 2100 mandag-fredag, og til 18 på lørdag. Dvs, det har akkurat blitt lov å holde åpent til 20 på lørdag, og det er det noen få butikker som har begynt med.
I Oslo er det nå bare to vogntyper i trafikk; SL79 og SL95. SL79 er mye, mye bedre enn M31. Ingen tvil! SL95 derimot kan man diskutere.
Destinasjonen "Skolevogn" er blitt erstattet av "Opplæring". Ikke så spennende det. Aker sykehus og Sagene finnes på rullene den dag idag. Man har åpenbart ikke gitt opp å få tilbake trikken til Sagene (nedlagt 1966/1998). Det har vært planer om trikk til Aker Sykehus i mange år, men disse er dessverre lagt på is.
Ta en tur med T-banelinje 1. Eller Metro om man vil. Når man sier Metro tenker jeg på baner som i London, Paris, Stockholm osv. Men Metrolinje 1 er noe ganske annet. Mellom Voksenlia og Frognerseteren er det minimalt med hus og masse skog. Sist jeg kjørte der var en mørk vinterkveld med masse snø. Jeg hadde lyst til å stoppe toget og bare nyte utsikten. Det merkelige er at banen er ganske godt benyttet. Det går mange lysløyper (ljusspår) fra både Voksenkollen og Frognerseteren og inn i Nordmarka. Fra Frognerseteren går det også en lang, lang akebakke ned til Midtstuen st. Vinterstid er det derfor mange mennesker med akebrett som reiser med banen. Bane opp, ake ned, bane opp osv. Jeg har selv gjort det noen ganger, selv om det begynner å bli noen år sia. Jättekul!!! Sånt finner man ikke i Göteborg!
Nå vet ikke jeg hvilket hotell du har bodd på, men det finnes 17 nattbusslinjer. Før fantes det tre nattrikklinjer og en "nattbane", men det har dessverre forsvunnet og blitt erstattet av busser. Og dermed har passasjerene også forsvunnet. Merkelig det der!
Det er ikke uvanlig at butikkene i sentrum stenger 1700. De fleste matbutikkene er åpne lengre. Til 2100 mandag-fredag, og til 18 på lørdag. Dvs, det har akkurat blitt lov å holde åpent til 20 på lørdag, og det er det noen få butikker som har begynt med.
I Oslo er det nå bare to vogntyper i trafikk; SL79 og SL95. SL79 er mye, mye bedre enn M31. Ingen tvil! SL95 derimot kan man diskutere.
Destinasjonen "Skolevogn" er blitt erstattet av "Opplæring". Ikke så spennende det. Aker sykehus og Sagene finnes på rullene den dag idag. Man har åpenbart ikke gitt opp å få tilbake trikken til Sagene (nedlagt 1966/1998). Det har vært planer om trikk til Aker Sykehus i mange år, men disse er dessverre lagt på is.
Ta en tur med T-banelinje 1. Eller Metro om man vil. Når man sier Metro tenker jeg på baner som i London, Paris, Stockholm osv. Men Metrolinje 1 er noe ganske annet. Mellom Voksenlia og Frognerseteren er det minimalt med hus og masse skog. Sist jeg kjørte der var en mørk vinterkveld med masse snø. Jeg hadde lyst til å stoppe toget og bare nyte utsikten. Det merkelige er at banen er ganske godt benyttet. Det går mange lysløyper (ljusspår) fra både Voksenkollen og Frognerseteren og inn i Nordmarka. Fra Frognerseteren går det også en lang, lang akebakke ned til Midtstuen st. Vinterstid er det derfor mange mennesker med akebrett som reiser med banen. Bane opp, ake ned, bane opp osv. Jeg har selv gjort det noen ganger, selv om det begynner å bli noen år sia. Jättekul!!! Sånt finner man ikke i Göteborg!
