Spårvägens bussar livsfarliga

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Björne

Spårvägens bussar livsfarliga

Inlägg av Björne »

Har sagt det förr, GS är inte ett dugg bättre än var Swebus var på att serva bussar, snarare tvärt om.

http://gt.se/index.jsp?a=868769
http://gt.se/index.jsp?a=868777
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vill inte skrapa det under mattan men lite källkritik vore bra från GT:s sida :wink:

Dock är inte underhållet särskillt prioriterat tyvärr, jag är rätt glad att jag inte kör buss i Gbg iallafall.

"Ost"bussarna är ju ett kapitel för sig, nu togs 301 som exempel, hade 303 framför mig idag uppför Avenyn med skrikande remmar.......
"Ost"bussarna har nog inte många år kvar i trafik i innerstaden heller för den delen.

Men tittar man på dom "nya" MAN-bussarna verkar det iallafall fungera bättre med underhållet
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hoppsan, det här hålet tycker jag mig känna igen sen nån gång i våras.
http://gt.se/content/1/c6/86/87/63/44e4922f.jpg

Antingen på linje 40 bäckebol-angered eller 74 angered-bergsjön.
Saabare

Inlägg av Saabare »

Swebus borde ha varit kvar. Och varför har ett spårvägsbolag hand om busstrafiken också?! När jag jämförde Connex 08XX i GBG så var den i mycket bättre skick än GS bussarna (undantag för 0828). Om inte Swebus tar över så kanske Connex tar över snart.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om man skärskådar GT:s artikel något så finner man flera brister.

Bland annat att bussen som skulle ha kört utan baklucka i månader ägs av ett annat bolag och trafikerar linjer som körs av det bolaget.

Det är dock ingen hemlighet att GS har haft och har problem med bussarna, men att kasta skit utan att ha torrt på fötterna det tjänar ingen på.

GS affärsområdeschef för busstrafiken ser så här på saken:
http://www.sparvagen.goteborg.se/news_s ... hetsID=365

Och vad beträffar swebus? Nä, det var så vitt jag minns inte ett dugg bättre.
Det är förvisso en subjektiv bedömning från min sida men samtidigt vet jag att det finns personer som delar den och det finns dem som inte delar den.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Saabare skrev:Swebus borde ha varit kvar. Och varför har ett spårvägsbolag hand om busstrafiken också?! När jag jämförde Connex 08XX i GBG så var den i mycket bättre skick än GS bussarna (undantag för 0828). Om inte Swebus tar över så kanske Connex tar över snart.
Connex är också ett spårvägsbolag om inte jag missminner mig även om man heter Veolia idag?

Vi kan ju alltid spara denna kommentar och se hur det blir framöver med nya trafikutövare?
Håller med Tony fast med annat uttryck: Smaken e som baken, DELAD!
Kloker

Inlägg av Kloker »

Även om GT:s artikel inte är helt rättvis så är det ändå bra att det bristande underhållet uppmärksammas. Man får hoppas att GS tar till sig kritiken.

Och jag upplever inte att underhållet är så värst mycket bättre när det gäller MAN-häckarna.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nyare Volvobussar och MAN servas av dem själva, GS personal får bara göra enkla ingrepp t.ex. vid stopp på stan(hinder för spårvagn, GÖÄ-bron, m.m.).

GS har i dagarna beställt 7 stycken nya 24-metersbussar till linje 16 för övrigt.Dessa ska vara igång till trafikstarten i höst är det tänkt.
Kloker

Inlägg av Kloker »

Grovsnus skrev:Nyare Volvobussar och MAN servas av dem själva, GS personal får bara göra enkla ingrepp t.ex. vid stopp på stan(hinder för spårvagn, GÖÄ-bron, m.m.).
På uppdrag av GS? Då är det väl fortfarande GS ansvar att se till att underhållet fungerar?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Kloker skrev:
Grovsnus skrev:Nyare Volvobussar och MAN servas av dem själva, GS personal får bara göra enkla ingrepp t.ex. vid stopp på stan(hinder för spårvagn, GÖÄ-bron, m.m.).
På uppdrag av GS? Då är det väl fortfarande GS ansvar att se till att underhållet fungerar?
Tror inte det är på uppdrag av GS utan Västtrafik
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kloker skrev:Även om GT:s artikel inte är helt rättvis så är det ändå bra att det bristande underhållet uppmärksammas. Man får hoppas att GS tar till sig kritiken.

Och jag upplever inte att underhållet är så värst mycket bättre när det gäller MAN-häckarna.
En sådan, betydligt mer nyanserad, gjordes i den lokaltidning som har för tidig pressläggning för att kallas kvällstidning för någon vecka sedan.

Visst är det bra att missförhållanden granskas, men om man gör det osakligt så kommer man ingenvart.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

GT hade ju inte ens koll på bilderna där bland annat en buss från ett annat bolag fanns med. :wink:

Jag förstår att du vill vinkla till det Kloker men enkla ingrepp gör vem som helst som leasar ett fordon, t.ex. byta glödlampa, byter en felande kortläsare, byter stolsdyna.
Skriv svar