Malmköping överlever!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Malmköping överlever!
Jourmaster satte förtjänstfullt punkt för den förra debatten!
Om vi nu tänker oss vad behövs för att få drag i Malmköping?
Det finns ett intresse, det handlar om att utöka detta intresse. Inte hitta diverse fel. Någon nämnde SWOT analys i tråden, det är det som behövs. Återigen, snegla gärna på DK vad de gjort. Uppenbarligen finns det en skillnad i angreppsättet, det hjälper inte bara med 40 års erfarenhet etc etc. och att Mikael Lund började 1900-frös-ihjäl. Jag vill absolut inte förringa någons arbete, men det räcker inte bara med det.
Han har gjort något mer än vad vi har förstått, profilerat SHS att bli en form av allmännintresse, snyggt, trevligt attraktivt. Glass i vändslingan och jag vet vad. En gigantisk skillnad.
Att sedan om Knugen skulle komma o inviga något hos oss, Gud i London vad stort det skulle vara.
Exempel: Vi svenskar förstår nog inte vilket lobby jobb det var att få AP Möller Maersk att transportera "Kunga vagnen" till SHS från Australien?
Är vi medvetna om att idag, 2007, är AP Möller Maersk världens största container rederi? Om man förstår detta förstår man det jobb och den inriktning som Mikael Lund lagt ner i sin mission. Det är precis vad vi behöver till Malmköping, power talks.
Om vi nu tänker oss vad behövs för att få drag i Malmköping?
Det finns ett intresse, det handlar om att utöka detta intresse. Inte hitta diverse fel. Någon nämnde SWOT analys i tråden, det är det som behövs. Återigen, snegla gärna på DK vad de gjort. Uppenbarligen finns det en skillnad i angreppsättet, det hjälper inte bara med 40 års erfarenhet etc etc. och att Mikael Lund började 1900-frös-ihjäl. Jag vill absolut inte förringa någons arbete, men det räcker inte bara med det.
Han har gjort något mer än vad vi har förstått, profilerat SHS att bli en form av allmännintresse, snyggt, trevligt attraktivt. Glass i vändslingan och jag vet vad. En gigantisk skillnad.
Att sedan om Knugen skulle komma o inviga något hos oss, Gud i London vad stort det skulle vara.
Exempel: Vi svenskar förstår nog inte vilket lobby jobb det var att få AP Möller Maersk att transportera "Kunga vagnen" till SHS från Australien?
Är vi medvetna om att idag, 2007, är AP Möller Maersk världens största container rederi? Om man förstår detta förstår man det jobb och den inriktning som Mikael Lund lagt ner i sin mission. Det är precis vad vi behöver till Malmköping, power talks.
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Några inlägg har tagits bort som inte tillförde något till ämnet. Den förra debatten om Malmköping är avslutad. Den här tråden har en ny inriktning, som formulerades i inledningsinlägget enligt följande:
Jourmaster
mvhJanne P skrev:Om vi nu tänker oss vad behövs för att få drag i Malmköping?

Jourhavande forummoderator.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Lite drag i Malmköping?
Hur skulle det vara med en New Orleans-spårvagn (helst en grön från S:t Charles-linjen) till jazzkvällarna?
(Går det att köra med trolleystång på kontaktledningen som finns?)
Och kanske ha jazzkväll oftare, så ofta som varje trafikhelg? Det finns ju en hel massa amatörjazzband som bergis skulle kunna tänka sig ett gig i Malmköping. Kanske en sorts tävling jazzbanden emellan som avslutas med en final där de bästa koras?
Annars återupprepar jag min idé om stadsspårväg à la 1904 inne i köpingen, med mötesspår och kanske till och med, vid högtidliga tillfällen, hästpårvagn. Vi får väl övertyga Flens kommun om det kloka i det?
Jag kan kanske övertyga miljöpartisten i fullmäktige om det.
Flytta "Moderna Spår"-utställningen från Spårvägsmuseum, när den använts färdigt, till Malmköping?
Räcker det som uppslag för vidare diskussion?
Hur skulle det vara med en New Orleans-spårvagn (helst en grön från S:t Charles-linjen) till jazzkvällarna?

Och kanske ha jazzkväll oftare, så ofta som varje trafikhelg? Det finns ju en hel massa amatörjazzband som bergis skulle kunna tänka sig ett gig i Malmköping. Kanske en sorts tävling jazzbanden emellan som avslutas med en final där de bästa koras?
Annars återupprepar jag min idé om stadsspårväg à la 1904 inne i köpingen, med mötesspår och kanske till och med, vid högtidliga tillfällen, hästpårvagn. Vi får väl övertyga Flens kommun om det kloka i det?


Flytta "Moderna Spår"-utställningen från Spårvägsmuseum, när den använts färdigt, till Malmköping?
Räcker det som uppslag för vidare diskussion?
Byt politik - inte klimat!
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Kontaktledningen i Malmköping kan desværre ikke uden en omfattende ombygning anvendes af vogne med trolleystang, men ellers en fin idé.
I Malmköping findes imidlertid SS 11, som jo er en PCC-vogn. Bogierne under vognen er i øvrigt bygget af St. Louis Car Co i USA. St. Louis er jo en anden kendt jazz-stad, og hvis vi så også henter jazz-musikkerne i Capitol-bussen, som er bygget efter amerikansk licens, så har vi måske noget der kan bruges. Vi kunne måske også invitere ejere af ældre amerikanske biler til Malmköping samme dag. Veteranbil-foreninger arrangerer ofte ture, udflugter og rally, hvor de bare skal finde et passende mål et køre efter - det kunne jo være Malmköping.
I øvrigt kan vogne med trolleystang ret nemt udrustes med pantograf; tænk bare på Lunding-boggievognen KS 575, der har kørt i Oslo og Amsterdam. Så det dyreste bliver vel transporten af en New Orleans-vogn.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
I Malmköping findes imidlertid SS 11, som jo er en PCC-vogn. Bogierne under vognen er i øvrigt bygget af St. Louis Car Co i USA. St. Louis er jo en anden kendt jazz-stad, og hvis vi så også henter jazz-musikkerne i Capitol-bussen, som er bygget efter amerikansk licens, så har vi måske noget der kan bruges. Vi kunne måske også invitere ejere af ældre amerikanske biler til Malmköping samme dag. Veteranbil-foreninger arrangerer ofte ture, udflugter og rally, hvor de bare skal finde et passende mål et køre efter - det kunne jo være Malmköping.
I øvrigt kan vogne med trolleystang ret nemt udrustes med pantograf; tænk bare på Lunding-boggievognen KS 575, der har kørt i Oslo og Amsterdam. Så det dyreste bliver vel transporten af en New Orleans-vogn.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Har inte kungen någon kompis att fråga efter en spårvagn? Han fick ju ett par elefanter av kungen av Thailand som finns i Kolmårdens djurpark, så varför inte? Ukrainas president kanske har en spårvagn att ge bort som vänskapsgåva till minne av de svensk-ukrainska vänskapsförbindelserna och nederlaget vid Poltava?
(Ni vet väl att det är tack vare Carl XII som Ukrainas flagga är blågul?)

(Ni vet väl att det är tack vare Carl XII som Ukrainas flagga är blågul?)
Byt politik - inte klimat!
Nygammalt förslag...?
Nedanstående förslag måste väl ha diskuterats för länge sedan, men jag tänkte i alla fall höra vilka ev. hinder som kan finnas (förutom de vanliga med kostnader och arbetskraft):
Är det möjligt att förlänga spårvägslinjen upp i köpingen, dvs. att på något sätt dra upp spårvägnarna på någon "stadsgata" eller till Malmahed?
Är det möjligt att förlänga spårvägslinjen upp i köpingen, dvs. att på något sätt dra upp spårvägnarna på någon "stadsgata" eller till Malmahed?
Fler invändningar?
Några invändningar mot att dra en spårväg på någon stadsgata?
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Fler invändningar?
Faktum är att en stadsspårväg är en del av den utvecklingsplan för museet som ett årsmöte i SSS, för bra många år sedan nu, antog. Där ingår även en trådbusslinje och en gata med stadsmiljö (d.v.s. längs Vagnoramas västra sida). Spårvägen ska gå upp längs Järnvägsgatan och sedan svänga in på Drottninggatan mot Malmahed. Men tydligen finns det lämningar av gamla boplatser vid Malmahed så det lär nog inte bli något av med det.testola skrev:Några invändningar mot att dra en spårväg på någon stadsgata?
En del av de förslag som kommer fram här ingår alltså sedan alltför länge redan i utvecklingsplanen.
Vad beträffar den föreslagna gatuspårvägen mot ett nytt villaområde vid Malmakvarn så lär det inte bli något av den heller, det är t.o.m. tveksamt om det blir något villaområde över huvud taget. Varför? Kommunen har inte råd.
//Lars S
-
- Inlägg: 498
- Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
- Ort: Gbg-Sthlm
- Kontakt:
Hej!
Under den gångna veckan anmälde jag ett planerat möte mellan Flens kommun och SSS/MUMA. Här följer ett omfattande underlag till det idékoncept vi presenterade.
Bakgrunden till tankegångarna är, hur vi bäst kan åstadkomma en framtidsinriktad utvecklingen i Malmköping. Det material som bifogas, har en tydlig utgångspunkt, nämligen att vi behöver samverka med Flens kommun. Ett tre km långt museum inom kommunen sköter sig inte självt och kommer i framtiden sannolikt att också behöva personella resurser, vid sidan av de ideella. Att kommunen gladeligen betalar ut de miljoner vi behöver är inte troligt. Det är därför samverkan kommer in i bilden.
Koncept Hosjö
Det koncept som bifogas är en idéskiss. Dvs tanken är att provocera era geniknölar kring det konceptuella upplägget. Det är tillåtet att skjuta förslaget i sank, mot ett villkor: Ett användbart motförslag! Nu gäller det att inte vara blyg! Den som önskar redigera konceptet kan få det i Wordformat.
Frågor som vi måste ställa oss: Är Hosjö rätt plats för satsning? Hur påverkas verksamheten inne i Malmköping då? Vad händer med lokstallet? Osv. Diskussionen bör handla om konceptet, således inte om spårharpans utseende eller andra mer tekniska spörsmål. Dessa tas om hand under projekteringen.
Om detta koncept kan genomförs, kommer fler besökare att påbörja resan i Hosjö. Därigenom får vi en trafikuppgift och resan får en mer â€användbar†destination än som i dag, ett ökenliknande Hosjö. Med användbar menar jag utställning, försäljning och orten Malmköping själv. En vägkrog är ett självklar komplement i Hosjö. I skissunderlaget, som bifogas, finns ett ex från museijärnvägen i Le Creusot i Bourgogne som visar McDonalds i ett sådant läge.
Nu är det dags att läsa bifogade PDF-fil benämnd 061202.Gymnasium_vid_museispårvägen http://www.strahle.ws/upload/061202Gymn ... rvägen.pdf
Koncept Malmköping
Samma konceptinnehåll som för Hosjö. Innebär rivning av lokstallet och i dess ställe byggnation av gymnasium/verkstad. Även vid en nybyggnad på lokstallets plats, gäller samma tankar som ovan, dvs samverkan med Flens kommun. Mats skrivelse samt ett antal kommentarer från februari 2005 bifogas.
Nackdelen med en satsning inne i Malmköping är, att vi ändå måste göra något, som drar förbipasserande uppmärksamhet till sig i Hosjö. Hosjö är vårt ansikte utåt!
PDF-filen benämd: Skisser_Hosjö_Malmköping http://www.strahle.ws/upload/Skisser_Hosjö_Mkp.pdf visar på möjligheter. Filen innehåller också ett alternativ för Hosjö, som togs fram av Ingvar Andersson för några år sedan.
Besök hos Flens kommun 9/2
Björn Lundgren, Åke Strid och undertecknad besökte så i går Flens kommun. Vi träffade kommunalrådet Anders Berglöv, oppositionsrådet Björn Zetterqvist och informationsansvarige Kicki Von Wachenfeldt. Till vår hjälp hade vi en enkel presentation som bifogas som PDF-fil: Flen_pres_utvecklingMkp http://www.strahle.ws/upload/Flen_%20Pr ... ingMkp.pdf .
Vi hade en timma till vår disposition. Vi gick efter drygt två timmar, efter ett mycket bra möte. En sammanfattning av mötet är att kommunens representanter uppskattade att vi inte kom tomhänta och ville tigga om pengar. Att vi hade ett förslag med oss, uppskattades särskilt. Att förslaget väckte stort intresse gladde särskilt oss.
Efter att våra handlingar diarieförts, blir nästa steg att ärendet tas upp i kommunens arbetsutskott med övriga partier. Vi kallas därefter in för diskussioner med alla intressenter samt utbildningsansvariga. Tillsammans med kommunen bearbetar vi ett förslag för en skola med ett nationellt koncept, dvs. elever från hela Sverige kan söka till ett gymnasium i Malmköping. Nu låter det här enkelt, men vi ska också vara medvetna om att det finns de som önskar koncentration till gymnasiet i Flen. Kommunens arbetsutskott kommer förhoppningsvis att dryfta den speciella frågan.
Formen av skoladministration berörde vi också. Man är öppna för drift som kommunal alternativt friskola. Reaktionen mot en placering i Hosjö mottogs mycket väl. Även alternativet med placering inne i Malmköping. Då återstår emellertid "lyftet" av Hosjö, som vi måste ordna på något sätt. Hosjö är, som nämnt ovan, vårt ansikte utåt världen, inte Malmköping!
Sammanfattning
Det finns mer att säga i ärendet, men nu nöjer jag mig med att konstatera att vagnen är i rullning. Att dessutom den nya regeringen under föregående vecka lyft fram den typ av utbildning som vi föreslagit, gör situationen särskilt gynnsam för vår idé.
Avsäger mig gnäll och domedagsprofetior. Använd den negativa energin till att tänka positivt. Det är de konstruktiva idéerna vi vill få fram. Det finns ingen anledning att kasta yxan i sjön innan alla möjligheter är prövade.
Hälsningar/Björn
Under den gångna veckan anmälde jag ett planerat möte mellan Flens kommun och SSS/MUMA. Här följer ett omfattande underlag till det idékoncept vi presenterade.
Bakgrunden till tankegångarna är, hur vi bäst kan åstadkomma en framtidsinriktad utvecklingen i Malmköping. Det material som bifogas, har en tydlig utgångspunkt, nämligen att vi behöver samverka med Flens kommun. Ett tre km långt museum inom kommunen sköter sig inte självt och kommer i framtiden sannolikt att också behöva personella resurser, vid sidan av de ideella. Att kommunen gladeligen betalar ut de miljoner vi behöver är inte troligt. Det är därför samverkan kommer in i bilden.
Koncept Hosjö
Det koncept som bifogas är en idéskiss. Dvs tanken är att provocera era geniknölar kring det konceptuella upplägget. Det är tillåtet att skjuta förslaget i sank, mot ett villkor: Ett användbart motförslag! Nu gäller det att inte vara blyg! Den som önskar redigera konceptet kan få det i Wordformat.
Frågor som vi måste ställa oss: Är Hosjö rätt plats för satsning? Hur påverkas verksamheten inne i Malmköping då? Vad händer med lokstallet? Osv. Diskussionen bör handla om konceptet, således inte om spårharpans utseende eller andra mer tekniska spörsmål. Dessa tas om hand under projekteringen.
Om detta koncept kan genomförs, kommer fler besökare att påbörja resan i Hosjö. Därigenom får vi en trafikuppgift och resan får en mer â€användbar†destination än som i dag, ett ökenliknande Hosjö. Med användbar menar jag utställning, försäljning och orten Malmköping själv. En vägkrog är ett självklar komplement i Hosjö. I skissunderlaget, som bifogas, finns ett ex från museijärnvägen i Le Creusot i Bourgogne som visar McDonalds i ett sådant läge.
Nu är det dags att läsa bifogade PDF-fil benämnd 061202.Gymnasium_vid_museispårvägen http://www.strahle.ws/upload/061202Gymn ... rvägen.pdf
Koncept Malmköping
Samma konceptinnehåll som för Hosjö. Innebär rivning av lokstallet och i dess ställe byggnation av gymnasium/verkstad. Även vid en nybyggnad på lokstallets plats, gäller samma tankar som ovan, dvs samverkan med Flens kommun. Mats skrivelse samt ett antal kommentarer från februari 2005 bifogas.
Nackdelen med en satsning inne i Malmköping är, att vi ändå måste göra något, som drar förbipasserande uppmärksamhet till sig i Hosjö. Hosjö är vårt ansikte utåt!
PDF-filen benämd: Skisser_Hosjö_Malmköping http://www.strahle.ws/upload/Skisser_Hosjö_Mkp.pdf visar på möjligheter. Filen innehåller också ett alternativ för Hosjö, som togs fram av Ingvar Andersson för några år sedan.
Besök hos Flens kommun 9/2
Björn Lundgren, Åke Strid och undertecknad besökte så i går Flens kommun. Vi träffade kommunalrådet Anders Berglöv, oppositionsrådet Björn Zetterqvist och informationsansvarige Kicki Von Wachenfeldt. Till vår hjälp hade vi en enkel presentation som bifogas som PDF-fil: Flen_pres_utvecklingMkp http://www.strahle.ws/upload/Flen_%20Pr ... ingMkp.pdf .
Vi hade en timma till vår disposition. Vi gick efter drygt två timmar, efter ett mycket bra möte. En sammanfattning av mötet är att kommunens representanter uppskattade att vi inte kom tomhänta och ville tigga om pengar. Att vi hade ett förslag med oss, uppskattades särskilt. Att förslaget väckte stort intresse gladde särskilt oss.
Efter att våra handlingar diarieförts, blir nästa steg att ärendet tas upp i kommunens arbetsutskott med övriga partier. Vi kallas därefter in för diskussioner med alla intressenter samt utbildningsansvariga. Tillsammans med kommunen bearbetar vi ett förslag för en skola med ett nationellt koncept, dvs. elever från hela Sverige kan söka till ett gymnasium i Malmköping. Nu låter det här enkelt, men vi ska också vara medvetna om att det finns de som önskar koncentration till gymnasiet i Flen. Kommunens arbetsutskott kommer förhoppningsvis att dryfta den speciella frågan.
Formen av skoladministration berörde vi också. Man är öppna för drift som kommunal alternativt friskola. Reaktionen mot en placering i Hosjö mottogs mycket väl. Även alternativet med placering inne i Malmköping. Då återstår emellertid "lyftet" av Hosjö, som vi måste ordna på något sätt. Hosjö är, som nämnt ovan, vårt ansikte utåt världen, inte Malmköping!
Sammanfattning
Det finns mer att säga i ärendet, men nu nöjer jag mig med att konstatera att vagnen är i rullning. Att dessutom den nya regeringen under föregående vecka lyft fram den typ av utbildning som vi föreslagit, gör situationen särskilt gynnsam för vår idé.
Avsäger mig gnäll och domedagsprofetior. Använd den negativa energin till att tänka positivt. Det är de konstruktiva idéerna vi vill få fram. Det finns ingen anledning att kasta yxan i sjön innan alla möjligheter är prövade.
Hälsningar/Björn
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
En fråga som alla tycks runda utan eftertanke när drömmaskinen är igång är finansieringen.
Eller, på ren svenska, vem f-n ska betala?? En fattig museispårväg? Eller en fattig kommun? (OK, Gårdsägare Persson med fru har ju flyttat in i kommunen vilket väl bättrar på skatteunderlaget en del men det räcker nog knappast).
Det är inga småpengar det handlar om. Visa en realistisk kostnadskalkyl och finansieringsplan!! En plan eller ett koncept eller vad man nu väljer att kalla det utan medföljande kostnadskalkyl och finaniseringsplan är meningslös!
//Lars S
Eller, på ren svenska, vem f-n ska betala?? En fattig museispårväg? Eller en fattig kommun? (OK, Gårdsägare Persson med fru har ju flyttat in i kommunen vilket väl bättrar på skatteunderlaget en del men det räcker nog knappast).
Det är inga småpengar det handlar om. Visa en realistisk kostnadskalkyl och finansieringsplan!! En plan eller ett koncept eller vad man nu väljer att kalla det utan medföljande kostnadskalkyl och finaniseringsplan är meningslös!
//Lars S
Du ger dig inte så länge du kan racka ner på någonting va?Lars Stegenius skrev:En fråga som alla tycks runda utan eftertanke när drömmaskinen är igång är finansieringen.
Eller, på ren svenska, vem f-n ska betala?? En fattig museispårväg? Eller en fattig kommun? (OK, Gårdsägare Persson med fru har ju flyttat in i kommunen vilket väl bättrar på skatteunderlaget en del men det räcker nog knappast).
Det är inga småpengar det handlar om. Visa en realistisk kostnadskalkyl och finansieringsplan!! En plan eller ett koncept eller vad man nu väljer att kalla det utan medföljande kostnadskalkyl och finaniseringsplan är meningslös!
//Lars S
Om du nu läser de dokument som Björn har vidhäftat så står, om än ytligt, lite om just finansiering. Jag är övertygad att en sansad man som Björn inte slår på stora trumman om han inte har koll på vad han säger.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Snälla Lars, sluta nu. Läs vad Björn skrev avslutningsvis:Lars Stegenius skrev:En fråga som alla tycks runda utan eftertanke när drömmaskinen är igång är finansieringen.
Eller, på ren svenska, vem f-n ska betala?? En fattig museispårväg? Eller en fattig kommun? (OK, Gårdsägare Persson med fru har ju flyttat in i kommunen vilket väl bättrar på skatteunderlaget en del men det räcker nog knappast).
Det är inga småpengar det handlar om. Visa en realistisk kostnadskalkyl och finansieringsplan!! En plan eller ett koncept eller vad man nu väljer att kalla det utan medföljande kostnadskalkyl och finaniseringsplan är meningslös!
//Lars S
Avsäger mig gnäll och domedagsprofetior. Använd den negativa energin till att tänka positivt. Det är de konstruktiva idéerna vi vill få fram. Det finns ingen anledning att kasta yxan i sjön innan alla möjligheter är prövade.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag tycker inte att man ska göra sig löjlig över Lars Stegenius inlägg i debatten, då denne man har erfarenhet från både Malmköping och andra styrelser. Han verkar kunna se på saken med rent förnuft.
Det är väldigt bra att Björn Stråhle, Björn Lundgren och Åke Strid orkar engagera sig och bry sig om anläggningen. Men tyvärr kommer åtgärderna i elfte timmen. Det är lite som att kasta vatten från en kastrull där gavlarna redan har brunnit ner.
Att få en skola i Malmköping kommer knappast göra att orten blir någon större turistattraktion för det. Man kommer fortfarande att få slåss med låga besöksantal och för få aktiva.
Att tro att svensken sätter sig i en bil och åker till Malmköping bara för att åka spårvagn är naivt. Det är knappt att medlemmarna i föreningen gör det.
Men jag ska inte yttra mig mer om ämnet för då finns väl risken att denna tråd låses och raderas. Tydligen ska det inte ifrågasättas, utan man ska vara tyst och köra huvudet i sanden. Alla problem tycks lösas på det sättet i den här föreningen. Dock finner jag det odemokratiskt och naivt. Sådant skriver jag inte under på. Utan drar mig istället tillbaka och önskar er ett lycka till.
Det är väldigt bra att Björn Stråhle, Björn Lundgren och Åke Strid orkar engagera sig och bry sig om anläggningen. Men tyvärr kommer åtgärderna i elfte timmen. Det är lite som att kasta vatten från en kastrull där gavlarna redan har brunnit ner.
Att få en skola i Malmköping kommer knappast göra att orten blir någon större turistattraktion för det. Man kommer fortfarande att få slåss med låga besöksantal och för få aktiva.
Att tro att svensken sätter sig i en bil och åker till Malmköping bara för att åka spårvagn är naivt. Det är knappt att medlemmarna i föreningen gör det.
Men jag ska inte yttra mig mer om ämnet för då finns väl risken att denna tråd låses och raderas. Tydligen ska det inte ifrågasättas, utan man ska vara tyst och köra huvudet i sanden. Alla problem tycks lösas på det sättet i den här föreningen. Dock finner jag det odemokratiskt och naivt. Sådant skriver jag inte under på. Utan drar mig istället tillbaka och önskar er ett lycka till.
Om du har följt debatten senaste tiden, så är det inte debatten i sig som hindras. Den välkomnas. Utan att det från vissa håll hela tiden bara klankas ned på oss aktiva i Malmköping, för den tid lust och kärlek vi lägger ned i Malmköping.J.R Ewing skrev:Jag tycker inte att man ska göra sig löjlig över Lars Stegenius inlägg i debatten, då denne man har erfarenhet från både Malmköping och andra styrelser. Han verkar kunna se på saken med rent förnuft.
Men jag ska inte yttra mig mer om ämnet för då finns väl risken att denna tråd låses och raderas. Tydligen ska det inte ifrågasättas, utan man ska vara tyst och köra huvudet i sanden. Alla problem tycks lösas på det sättet i den här föreningen. Dock finner jag det odemokratiskt och naivt. Sådant skriver jag inte under på. Utan drar mig istället tillbaka och önskar er ett lycka till.
Debatten lever, men man kan inte bara skriva negativ skit hela tiden. Debatten måste nyanseras. Det är de onyanserade inläggen som tagits bort.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Tack för det!!J.R Ewing skrev:Jag tycker inte att man ska göra sig löjlig över Lars Stegenius inlägg i debatten, då denne man har erfarenhet från både Malmköping och andra styrelser. Han verkar kunna se på saken med rent förnuft.
Vanligt sunt förnuft är numer tämligen ovanligt. Däremot är det desto vanligare med storvulna drömmar utan förankring i verkligheten.
Låt oss ta ett par exempel ur verkligheten.
Någon/några fick för sig att man kunde bygga en tunnel genom Hallandsåsen. Hur har det gått? Tja... Och vad har det kostat hittills? Och vad blir slutnotan? Men där är det ju vi skattebetalare som får betala....
Någon/några fick för sig attt bygga en ny järnvägstunnel under Stockholms centrala delar. Det skulle "bara" kosta 6 miljarder kronor. Nu är den kalkylerade kostnaden uppe i 18 miljarder kronor och då har man knappt hunnit börja bygga. Men åter är det ju vi skattebetalalre som får stå för fiolerna.
Så frågan kvarstår kring drömmarna kring Malmköping. Vad kommer det att kosta? Och vem f-n ska betala??
Jag har varit aktiv i MUMA i så där 35 år varav över 20 år i någon slags funktionärsfunktion och därav c:a 7 år i MUMAs styrelse. Jag dristar inbilla mig att jag har rätt bra pejl på läget.
//Lars S
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Jag tror inte att Malmköping är den bästa lokaliseringen av muséet. Jag trodde inte på det när man startade och jag tycker än i dag det var ett olyckligt beslut.
MEN.......
Nu ligger anläggningen där. Och då måste man göra det bästa av saken. Så länge det inte finns något bättre alternativ som också är ekonomiskt genomförbart så måste man jobba med det man har. Och Malmköping är inte dåligt. Problemet är bara att det ligger så förb***t "offside".
Tiderna förändras. När man startade upp i Malmköping var det inte någon som kunde föreställa sig att Djurgårdslinjen skulle kunna etableras. Men när den väl blev en realitet så kunde vem som helst begripa att den skulle bli en allvarlig konkurrent till Malmköping. Både när det gäller publik och när det gäller arbetskraft.
Och nu har vi Malmköping som ligger "in the middle of nowhere" med allvarliga problem. Vilket har skapat ett problem som inte är helt enkelt att lösa.
Så då kanske man kan se saken ur ett annat perspektiv. När Malmköping etablerades var det inte någon som kunde drömma om att Djurgårdslinjen skulle komma. Man kunde inte heller förutse att platser som Strängnäs och Nyköping skulle börja funka som förorter till Stockholm. Så vad är det som säger att inte Malmköping om ytterligare 25 år ligger inom vad man kan kalla Stockholms förortsområde.
Som besökare tycker jag att det stora problemet med Malmköping ligger på ett helt annat plan. Man kör spårvagnar som hör hemma i stadsmiljö ute på en järnväg mitt på bondlandet. Till skillnad mot Djurgårdslinjen som går i stadsmiljö. Miljön i Malmköping är helt enkelt totalt fel. Och Hosjö ligger ju mitt ute på en åker. Det var vad jag hade emot etableringen för 30 år sedan och det har jag emot den än i dag.
Men som skrivet ovan. Nu ligger anläggningen där den ligger och det finns inte brukbara alternativ. Så debatten bör nog röra sig kring vad man kan göra för att utveckla det man har. Hellre än att drömma om någon annan möjlighet som inte fanns tillgänglig när man började där nere.
MEN.......
Nu ligger anläggningen där. Och då måste man göra det bästa av saken. Så länge det inte finns något bättre alternativ som också är ekonomiskt genomförbart så måste man jobba med det man har. Och Malmköping är inte dåligt. Problemet är bara att det ligger så förb***t "offside".
Tiderna förändras. När man startade upp i Malmköping var det inte någon som kunde föreställa sig att Djurgårdslinjen skulle kunna etableras. Men när den väl blev en realitet så kunde vem som helst begripa att den skulle bli en allvarlig konkurrent till Malmköping. Både när det gäller publik och när det gäller arbetskraft.
Och nu har vi Malmköping som ligger "in the middle of nowhere" med allvarliga problem. Vilket har skapat ett problem som inte är helt enkelt att lösa.
Så då kanske man kan se saken ur ett annat perspektiv. När Malmköping etablerades var det inte någon som kunde drömma om att Djurgårdslinjen skulle komma. Man kunde inte heller förutse att platser som Strängnäs och Nyköping skulle börja funka som förorter till Stockholm. Så vad är det som säger att inte Malmköping om ytterligare 25 år ligger inom vad man kan kalla Stockholms förortsområde.
Som besökare tycker jag att det stora problemet med Malmköping ligger på ett helt annat plan. Man kör spårvagnar som hör hemma i stadsmiljö ute på en järnväg mitt på bondlandet. Till skillnad mot Djurgårdslinjen som går i stadsmiljö. Miljön i Malmköping är helt enkelt totalt fel. Och Hosjö ligger ju mitt ute på en åker. Det var vad jag hade emot etableringen för 30 år sedan och det har jag emot den än i dag.
Men som skrivet ovan. Nu ligger anläggningen där den ligger och det finns inte brukbara alternativ. Så debatten bör nog röra sig kring vad man kan göra för att utveckla det man har. Hellre än att drömma om någon annan möjlighet som inte fanns tillgänglig när man började där nere.
Det var det bästa som fanns att välja på . Minns du felsatsningen i Skokloster?Claes Thure Moberg skrev:Jag tror inte att Malmköping är den bästa lokaliseringen av muséet. Jag trodde inte på det när man startade och jag tycker än i dag det var ett olyckligt beslut.
Som du säger. Nu finns MUMA i Malmköping och det gäller att göra det bästa av det. Ett förslag är att några av er som inte är i köpingen så ofta hjälper till med vår marknadsföring. Det krävs väl att ni hittar några saker som ni först själva är överens om och sedan jobbar tillsammans med.Claes Thure Moberg skrev:Men som skrivet ovan. Nu ligger anläggningen där den ligger och det finns inte brukbara alternativ. Så debatten bör nog röra sig kring vad man kan göra för att utveckla det man har. Hellre än att drömma om någon annan möjlighet som inte fanns tillgänglig när man började där nere.
Jag var på väg att ge några förslag men det vore fel. Låt er egen fantasi flöda
Det är inte för sent att börja på nytt