Är koden knäckt så åker man väll inte fast vid kontroll heller! Annars skiljer sig väl inte upptäcktsrisken från annat fusk. Men ett förfalskat SMS (även med uppenbar fel kod) är tydligen jämförbar med en falsk biljett, vilket är bedrägeri, som är ett hyffsat allvarligt brott! Det är i alla fall så SL vill se på saken! Och de hoppas väl att rättsvårdande myndigheter delar deras synsätt.NerdBoy skrev:Ja, men det kräver ju att det finns kontrollanter och/eller någon annan som tar fast bedragaren.LÅ1 skrev:Den där koden kan ju kontrolleras, vilket åtminstone biljettkontrollanterna kommer att göra!NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
"Att manipulera sms-biljetten är ett bedrägeri som kan leda till fängelsestraff, säger Björn Holmberg, presschef på SL."
Utseendet på själva koden är redan knäckt så den som vill framställa en till synes giltig kod för att lura busschaufförer och spärrvakter kan göra det utan problem. Sedan kan man ju kalkylera på hur ofta man blir kontrollerad, är det tillräckligt sällan så lönar det sig att betala eventuella böter istället för månadskort.
Örebro först med bussbiljetter via sms
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Det är alltså kodens utseende som är knäckt, så man kan framställa ett till synes äkta sms som lurar spärrvakter och busschaufförer. Däremot utgår jag ifrån att en kontrollant (inom en snar framtid) kan kolla i biljettsystemet om den aktuella koden är giltig eller inte.LÅ1 skrev:Är koden knäckt så åker man väll inte fast vid kontroll heller! Annars skiljer sig väl inte upptäcktsrisken från annat fusk. Men ett förfalskat SMS (även med uppenbar fel kod) är tydligen jämförbar med en falsk biljett, vilket är bedrägeri, som är ett hyffsat allvarligt brott! Det är i alla fall så SL vill se på saken! Och de hoppas väl att rättsvårdande myndigheter delar deras synsätt.NerdBoy skrev:Ja, men det kräver ju att det finns kontrollanter och/eller någon annan som tar fast bedragaren.LÅ1 skrev: Den där koden kan ju kontrolleras, vilket åtminstone biljettkontrollanterna kommer att göra!
"Att manipulera sms-biljetten är ett bedrägeri som kan leda till fängelsestraff, säger Björn Holmberg, presschef på SL."
Utseendet på själva koden är redan knäckt så den som vill framställa en till synes giltig kod för att lura busschaufförer och spärrvakter kan göra det utan problem. Sedan kan man ju kalkylera på hur ofta man blir kontrollerad, är det tillräckligt sällan så lönar det sig att betala eventuella böter istället för månadskort.
Lösningen är alltså att bara använda de falska sms:en när man inte riskerar att åka fast just när man visar sms:et. Åker man sedan fast i en kontroll behåller man mobilen i fickan och säger att man inte har någon biljett. Då får man betala kontrollavgift men riskerar inte mer än så.

(Ber om ursäkt för att tråden har tagit en sväng till Stockholm men problematiken är ju densamma oavsett ort.)
Sms-biljetter på bussen är en succé i hela landet
Sms-biljetter på bussen är en succé i hela landet
http://www.idg.se/2.1085/1.94473
http://www.idg.se/2.1085/1.94473
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
OK! Vid närmare eftertanke så är säkert kontrollanterna uppkopplade och kan få detaljerna om SMS-köpet m.h.a. koden. T.ex. tidpunkt och kanske också vilken basstation, om man har nytta av det?NerdBoy skrev:Det är alltså kodens utseende som är knäckt, så man kan framställa ett till synes äkta sms som lurar spärrvakter och busschaufförer. Däremot utgår jag ifrån att en kontrollant (inom en snar framtid) kan kolla i biljettsystemet om den aktuella koden är giltig eller inte.LÅ1 skrev:Är koden knäckt så åker man väll inte fast vid kontroll heller! Annars skiljer sig väl inte upptäcktsrisken från annat fusk. Men ett förfalskat SMS (även med uppenbar fel kod) är tydligen jämförbar med en falsk biljett, vilket är bedrägeri, som är ett hyffsat allvarligt brott! Det är i alla fall så SL vill se på saken! Och de hoppas väl att rättsvårdande myndigheter delar deras synsätt.NerdBoy skrev: Ja, men det kräver ju att det finns kontrollanter och/eller någon annan som tar fast bedragaren.
Lösningen är alltså att bara använda de falska sms:en när man inte riskerar att åka fast just när man visar sms:et. Åker man sedan fast i en kontroll behåller man mobilen i fickan och säger att man inte har någon biljett. Då får man betala kontrollavgift men riskerar inte mer än så.
(Ber om ursäkt för att tråden har tagit en sväng till Stockholm men problematiken är ju densamma oavsett ort.)
Kunde man inte ha kontrollmöjlighet i spärrarna och på bussarna också? Vid varje SMSvisering trycker spärrexp./föraren/konduktören på en knapp. Slumpvis, t.ex. ca 1 gång per 20, tänds en lampa och kontrollkoden skall knappas in och på det viset verifieras? (Hur många tecken är det i koden?)
En annan fråga i sammanhanget, förekommer det biljettkontroller på bussar i alla län? Eller är risken att åka fast noll på en del orter?
Tja, tillfället gör tjuven, brukar det ju heta. Jag kan absolut inte tänka mig att stjäla en teve i en butik, däremot kan jag väl erkänna att om jag betalar teven med kort och kostnaden av någon anledning inte dras från mitt konto så kan det nog hända att jag "glömmer" att följa upp det...TonyM skrev:Nu rör sig brottet i det här fallet om något annat än vanlig tjuvåkning. Det handlar om urkundsförfalskning och då är straffsatserna något annorlunda. Frågan som man bör ställa sig är om det är värt att "skita ner sig" för några tusenlappar om året som det realistiskt sett handlar om.
Hur många här skulle ärligt välja att stjäla en platt-tv, som faktiskt är dyrare än 12 månadskort hos SL?

För övrigt, är det verkligen bedrägeri "i praktiken" att manipulera biljetter? Är det någonsin någon som har dömts till något värre än böter för det?
Koden är 24 tecken lång. I den ligger inbakad bl.a. datum och tidpunkt.LÅ1 skrev:OK! Vid närmare eftertanke så är säkert kontrollanterna uppkopplade och kan få detaljerna om SMS-köpet m.h.a. koden. T.ex. tidpunkt och kanske också vilken basstation, om man har nytta av det?
Kunde man inte ha kontrollmöjlighet i spärrarna och på bussarna också? Vid varje SMSvisering trycker spärrexp./föraren/konduktören på en knapp. Slumpvis, t.ex. ca 1 gång per 20, tänds en lampa och kontrollkoden skall knappas in och på det viset verifieras? (Hur många tecken är det i koden?)
Jag antar att kravet på uppkoppling ställer till det i bussfallet.
Uppkoppling via 3g-modem är väl inte otänkbart! Eller att att kontrollkoden sänds via dagens komunikationssystem på något vis.NerdBoy skrev:Koden är 24 tecken lång. I den ligger inbakad bl.a. datum och tidpunkt.LÅ1 skrev:OK! Vid närmare eftertanke så är säkert kontrollanterna uppkopplade och kan få detaljerna om SMS-köpet m.h.a. koden. T.ex. tidpunkt och kanske också vilken basstation, om man har nytta av det?
Jag antar att kravet på uppkoppling ställer till det i bussfallet.
Men att behöva knappa in en 24 tecken lång sträng kan ta ganska lång tid för den ovane, speciellt om det då ger resultatet att koden är felaktigt inknappad, alltså kontrollsumma/checksiffra blir fel och man måste göra om det.
EDIT:
Vill påpeka att denna idé om slumpmässig verifiering av koden närmast är en teoretisk "spåning" och inget realistiskt förslag!

Vad händer idag med de som fuskar genom att fiffla med själva månadskorten, typ byta ut siffror o.s.v.?TonyM skrev:Nu rör sig brottet i det här fallet om något annat än vanlig tjuvåkning. Det handlar om urkundsförfalskning och då är straffsatserna något annorlunda. Frågan som man bör ställa sig är om det är värt att "skita ner sig" för några tusenlappar om året som det realistiskt sett handlar om.
Även om den som visar en fejkad SMS-kod antas ha ett motiv till att ha utfört brottet så kan ju också andra människor anses ha motiv att få personen att åka dit för brottet. Blir man verkligen dömd för urkundsfalskning med så lös bevisning som information lagrad i en mobiltelefon där det aldrig går att bevisa vem som har tryckt in informationen?
Fejkade SMS är väl att jämföra med fejkade e-mail.
Om tv'n kostade lika mycket att producera som en genomsnittsresa kostar att producera för SL (under en femtiolapp antar jag) så skulle jag nog överväga att stjäla TV'n istället för att betala det 100-dubbla i affären. Jag skulle i det läget nog dessutom skicka en hundralapp i ett anonymt brev, så har tillverkaren fått dubbla tillverkningskostnaden...TonyM skrev:Hur många här skulle ärligt välja att stjäla en platt-tv, som faktiskt är dyrare än 12 månadskort hos SL?
Har kontrollanterna rätt att beslagta en mobiltelefon, eller har de bara rätt att få se vad som står i displayen? Den som verkligen vill fuska kan ju ändra brottet från urkundsfalskning till att bara ha åkt utan biljett genom att radera SMS'et (C+yes på en (sony-)ericsson-telefon, kan göras utan att man tittar på displayen).LÅ1 skrev:Men ett förfalskat SMS (även med uppenbar fel kod) är tydligen jämförbar med en falsk biljett, vilket är bedrägeri, som är ett hyffsat allvarligt brott! Det är i alla fall så SL vill se på saken! Och de hoppas väl att rättsvårdande myndigheter delar deras synsätt.
Att få ut information om basstation tror jag att SL får väldigt svårt att få tillstånd till från datainspektionen...LÅ1 skrev:Vid närmare eftertanke så är säkert kontrollanterna uppkopplade och kan få detaljerna om SMS-köpet m.h.a. koden. T.ex. tidpunkt och kanske också vilken basstation, om man har nytta av det?
Eftersom man inte lyckats införa något så enkelt som en magnetkortläsare på bussarna och lokalbanorna så lär vi väl se en sån högteknologisk lösning den dagen de flesta flyttar sig med teleporter och SL's verksamhet fungerar som ett slags museum, eller?LÅ1 skrev:Kunde man inte ha kontrollmöjlighet i spärrarna och på bussarna också?

Ja, eller så väntar vi till mobilerna har möjlighet att köra en applikation som löser det hela automatiskt. RFID-liknande kommunikation mellan mobilen och "läsaren" ihop med vettig mjukvara i mobilerna är nog framtidslösningen.LÅ1 skrev:Vid varje SMSvisering trycker spärrexp./föraren/konduktören på en knapp. Slumpvis, t.ex. ca 1 gång per 20, tänds en lampa och kontrollkoden skall knappas in och på det viset verifieras? (Hur många tecken är det i koden?)
Behovet av kontrollanter på bussar där man bara kliver på genom framdörren och viserar eller köper sin biljett hos föraren är väl nära noll?LÅ1 skrev:En annan fråga i sammanhanget, förekommer det biljettkontroller på bussar i alla län? Eller är risken att åka fast noll på en del orter?
Det är lätt och billigt att bygga en störsändare som stör ut mobilkommunikationen. Vad ska bussföraren eller kontrollanten göra om kontrollutrustingen upphör att fungera?LÅ1 skrev:Uppkoppling via 3g-modem är väl inte otänkbart! Eller att att kontrollkoden sänds via dagens komunikationssystem på något vis.NerdBoy skrev:Jag antar att kravet på uppkoppling ställer till det i bussfallet.
Titta på hastigheten som kassörskorna i mataffärerna hade förr innan streckkoderna slog igenom stort. Föraren/kontrollanten får stå för knappandet...LÅ1 skrev:Men att behöva knappa in en 24 tecken lång sträng kan ta ganska lång tid för den ovane, speciellt om det då ger resultatet att koden är felaktigt inknappad, alltså kontrollsumma/checksiffra blir fel och man måste göra om det.
Håller med!mats skrev:Eftersom man inte lyckats införa något så enkelt som en magnetkortläsare på bussarna och lokalbanorna så lär vi väl se en sån högteknologisk lösning den dagen de flesta flyttar sig med teleporter och SL's verksamhet fungerar som ett slags museum, eller?LÅ1 skrev:Kunde man inte ha kontrollmöjlighet i spärrarna och på bussarna också?

SL har kontroller på bussar, även om det inte är lika vanligt som i T-banan. Men jag tänkte mest på att kontrollanterna tycks vara de enda som kan kolla äktheten på SMS-biljetter! Men SL-kontrollanterna har bärbara läsare för magnetkorten, så de kan avslöja förfalskningar och kanske(?) även stulna kort! Eller snarare stulna kortunderlag.mats skrev:Behovet av kontrollanter på bussar där man bara kliver på genom framdörren och viserar eller köper sin biljett hos föraren är väl nära noll?LÅ1 skrev:En annan fråga i sammanhanget, förekommer det biljettkontroller på bussar i alla län? Eller är risken att åka fast noll på en del orter?
Det var förare och spärrexp. jag tänkte på när jag skrev inlägget! Alla sådana är nog inte så flinka på tangentborden?mats skrev:Titta på hastigheten som kassörskorna i mataffärerna hade förr innan streckkoderna slog igenom stort. Föraren/kontrollanten får stå för knappandet...LÅ1 skrev:Men att behöva knappa in en 24 tecken lång sträng kan ta ganska lång tid för den ovane, speciellt om det då ger resultatet att koden är felaktigt inknappad, alltså kontrollsumma/checksiffra blir fel och man måste göra om det.
Jag har bara spånat runt kontroller av SMS-biljetter, inte föreslagit några speciella metoder. Om nu någon trott något annat!