Vad får man publicera egentligen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vad får man publicera egentligen?
Hej!
Är det någon här som vet vilka regler som gäller om jag kan lägga ut en hemsida som handlar om lokaltrafik? Jag tänkte att den skulle kunna innehålla bilder på tunnelbanetåg, spårvagnar och ev. bussar.
Eventuellt kan läsare skicka in en liten åsikt om hur de upplever det att färdas i lokaltrafiken med allt vad det innebär, ex.vis stress i rusningen, förseningar och inställda turer.
Och om man låter folk skriva in i ett forum så bör man väl moderera (eller vad det heter) sidan så man slipper dumma inlägg osv eftersom folk kanske är frustrerade och irriterade på att pendeltågen är "försenade nu igen" och häver ur sig något opassande.
Men vad är tillåtet att skriva om lokaltrafiken egentligen? Jag vill ju inte att Connex eller andra företag hängs ut på något vis eller att de hör av sig och hotar om stämning eller nåt eftersom man kanske trampat på någon öm tå.
Någon som vet något eller vet var jag kan leta efter denna information?
/fredrik
Är det någon här som vet vilka regler som gäller om jag kan lägga ut en hemsida som handlar om lokaltrafik? Jag tänkte att den skulle kunna innehålla bilder på tunnelbanetåg, spårvagnar och ev. bussar.
Eventuellt kan läsare skicka in en liten åsikt om hur de upplever det att färdas i lokaltrafiken med allt vad det innebär, ex.vis stress i rusningen, förseningar och inställda turer.
Och om man låter folk skriva in i ett forum så bör man väl moderera (eller vad det heter) sidan så man slipper dumma inlägg osv eftersom folk kanske är frustrerade och irriterade på att pendeltågen är "försenade nu igen" och häver ur sig något opassande.
Men vad är tillåtet att skriva om lokaltrafiken egentligen? Jag vill ju inte att Connex eller andra företag hängs ut på något vis eller att de hör av sig och hotar om stämning eller nåt eftersom man kanske trampat på någon öm tå.
/fredrik
Re: Vad får man publicera egentligen?
Yttrandefrihetsgrundlagen torde vara det dokument du letar efter.pinnen skrev:Hej!
/fredrik
Du är genom denna försäkrad att du får skriva om det mesta.
Se http://www.riksdagen.se - där bör den kunna hittas. (Där finns alla lagar)
Det enda som är förbjudet att publicera är i princip sådant som antingen är en fara för rikets säkerhet eller sådant som har immatriellrättsligt skydd (dvs patent, copyright, upphovsrätt m.m.)
/T
Med reservation för tyckfel.
Det där är väl ändå inte riktigt sant. Jag vill minnas att Aftonbladets webbsida fälldes för rasistiska inlägg. PUL (personuppgiftslagen) lägger även vissa hinder i vägen för vad som får publiceras. Likaså får sekretessbelagda uppgifter inte publiceras. Så det gäller nog att noga kolla upp det där bättre.Det enda som är förbjudet att publicera är i princip sådant som antingen är en fara för rikets säkerhet eller sådant som har immatriellrättsligt skydd (dvs patent, copyright, upphovsrätt m.m.)
Lycka till med sidan!

Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Men är det ok tror ni om jag använder exempelvis ett foto på en tunnelbanevagn eller någon tunnelbanestation i loggan till sidan eller strider det mot någon lag eller likande?
Jag ska ta mig igenom yttrandefrihetslagen vilket år som helst. Jag har tagit mig igenom ca en tjugondel, sen somnade jag...
/Fredrik
Jag ska ta mig igenom yttrandefrihetslagen vilket år som helst. Jag har tagit mig igenom ca en tjugondel, sen somnade jag...

/Fredrik
Så länge du har tagit bilden själv, eller fått tillstånd av upprättshovsinnehavaren så får du använda vilka bilder du vill!pinnen skrev:Men är det ok tror ni om jag använder exempelvis ett foto på en tunnelbanevagn eller någon tunnelbanestation i loggan till sidan eller strider det mot någon lag eller likande?
Du kan på din hemsida skriva i princip vad du vill. Men det får inte kränka någon, utsätta någon för obehag osv. Det ingår inte i yttrandefriheten att kränka och förnedra.pinnen skrev: Jag ska ta mig igenom yttrandefrihetslagen vilket år som helst. Jag har tagit mig igenom ca en tjugondel, sen somnade jag...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sekretessbelagda uppgifter har antingen immatriellrättsligt skydd eller så har de med rikets säkerhet att göra.Gunnar Eriksson skrev:Det där är väl ändå inte riktigt sant. Jag vill minnas att Aftonbladets webbsida fälldes för rasistiska inlägg. PUL (personuppgiftslagen) lägger även vissa hinder i vägen för vad som får publiceras. Likaså får sekretessbelagda uppgifter inte publiceras. Så det gäller nog att noga kolla upp det där bättre.Det enda som är förbjudet att publicera är i princip sådant som antingen är en fara för rikets säkerhet eller sådant som har immatriellrättsligt skydd (dvs patent, copyright, upphovsrätt m.m.)
Sant ock att jag missade att tänka på biten med PUL och att man inte får kränka - ibland tänker man inte på det som är självklart.
Bortsett från det - läs gärna Successionsordningen(SO) om du tycker att Yttrandefrihetsgrundlagen är krånglig. SO är från 1810-talet och avhandlar en viss furste av Ponte Corvo och hans avkomma. Familjens huvudman just för tillfället heter Carl Gustav och är Gift med Silvia...
/T
Med reservation för tyckfel.
Sant. Men jag hoppas inte Pinnen gör en rasistisk sida om lokaltrafik... (Jag tror inte extremhögern försökt annektera lokaltrafikfrågan ännu, som de försökt sno svenska flaggan, miljöpartiets och folkpartiets program)Gunnar Eriksson skrev:Det där är väl ändå inte riktigt sant. Jag vill minnas att Aftonbladets webbsida fälldes för rasistiska inlägg.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Merdic skrev: Sant. Men jag hoppas inte Pinnen gör en rasistisk sida om lokaltrafik... (Jag tror inte extremhögern försökt annektera lokaltrafikfrågan ännu, som de försökt sno svenska flaggan, miljöpartiets och folkpartiets program)

"En rasistisk sida om lokaltrafik"?
Kanske att endast skriva bra om tunnelbanan, pendeltåg och bussar samtidigt som man snackar skit om, ser ner på och fryser ut tvärbanan? Hmm.. det är ju en idé förstås..
Eller: "Alla bussar och tåg som är byggda utomlands ska ut ur landet! Endast schvennska tåg i Sverige!"

Nä, något rasistiskt blir det inte tal om, jag lovar.
- stormtranz
- Reimersholme71
- Kontakt:
Succession från Korpbron och sädeskärven?
Ja du... hur i hela friden Johan Baptist Julii kunde bli Carl XIV Johan, det fattar inte jag. Det borde ju blivit Kung Hans den Förste med tanke på hans dopnamn.TonyM skrev:Bortsett från det - läs gärna Successionsordningen(SO) om du tycker att Yttrandefrihetsgrundlagen är krånglig. SO är från 1810-talet och avhandlar en viss furste av Ponte Corvo och hans avkomma. Familjens huvudman just för tillfället heter Carl Gustav och är Gift med Silvia...
/T

M
-
Re: Succession från Korpbron och sädeskärven?
Johan IV.Reimersholme71 skrev:Ja du... hur i hela friden Johan Baptist Julii kunde bli Carl XIV Johan, det fattar inte jag. Det borde ju blivit Kung Hans den Förste med tanke på hans dopnamn.TonyM skrev:Bortsett från det - läs gärna Successionsordningen(SO) om du tycker att Yttrandefrihetsgrundlagen är krånglig. SO är från 1810-talet och avhandlar en viss furste av Ponte Corvo och hans avkomma. Familjens huvudman just för tillfället heter Carl Gustav och är Gift med Silvia...
/T![]()
M
Anders (som också heter Johan)
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Succession från Korpbron och sädeskärven?
I och för sig... men det nordiska namnet på Johannes Döparen (Jean Baptiste) är ju Sankt Hans.Anders Norén skrev:Johan IV.Reimersholme71 skrev:Ja du... hur i hela friden Johan Baptist Julii kunde bli Carl XIV Johan, det fattar inte jag. Det borde ju blivit Kung Hans den Förste med tanke på hans dopnamn.TonyM skrev:Bortsett från det - läs gärna Successionsordningen(SO) om du tycker att Yttrandefrihetsgrundlagen är krånglig. SO är från 1810-talet och avhandlar en viss furste av Ponte Corvo och hans avkomma. Familjens huvudman just för tillfället heter Carl Gustav och är Gift med Silvia...
/T![]()
M
Anders (som också heter Johan)

Martin (som också heter Erik - ett till kungligt namn på bokstavligen legendariska kungar)