Överlever Malmköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Nog finns det allt några som förespråkar att Malmköping ska finnas kvar i nuvarande upplägg. Bara att läsa inläggen här och de mest fantastiska förslag radas upp. Jag måste säga att jag är väldigt förundrad hur ni tänker. Vilka människor är det som ska besöka anläggningen och generera pengar till drift, underhåll, utveckling m m? Jag kan inte förstå var dessa presumtiva trafikanter och konsumenter finns idag.

Själv anser jag mig betydligt mer intresserad av spårvagnar än svensken i gemen, men mina besök i Malmköping är lätträknade. Jag har passerat platsen med bil några gånger de senaste decennierna, men någon trafik har det inte varit just då, så jag har inte åkt på bergis mer än 30 år nu. Att ägna en dag bara för att få nöjet att åka spårvagn i en halvtimma gör jag inte. Hur många människor tror ni är intresserade av att lägga ned den tid som krävs för ett besök i Malmköping. (Om man inte redan nu bor där förstås, då blir det väl svårt att undvika). Inte kommer det att vara gratis heller.

Vill jag åka gammal spårvagn tar jag mig till Norrmalmstorg. Det är dessutom nästan som att åka spårvagn på riktigt.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Vad göra åt Malmköping

Inlägg av Stefan Widén »

Nu är det dags för lite visioner för vad som man kan göra åt Malmköping. Som många konstaterat så krävs det omdanaingar för att få fart på anläggningen. och därmed ökade besökartal. Om man försöker så hur våra presumtiva besökare ser ut, så är det inte en skara diggare som samlas ihop i en bil och åker ner. dessa kommer troget oavsett. Vår målgrupp är givetvis de som idag söker aktiviteter på sin semester och på helger. Familjer! För er som har familjer så vet man vad som gör en attraktion lyckad eller ej. Dvs hur barnen uppfattar besöket.

Vad krävs då? ja att hitta attraktioner som tilltar hela familjen och främst barnen. Spårvägsmusset gjorde en lyckad satsning på minitunnelbanan. ALLA barn vill åka. I köpingen kanske det ska vara en minispårväg kan man sen som i Nykvarn på lådbilslandet få köra själv ja då är ju lyckan fullkomlig. Men även en så enkel ska som en klätterspårvagn eller klätterbuss är tillräckligt. En förarstol och en bussratt.... och två stolar bakom en sån installtion finns i bussmuset idag...och kan sysselsätta ungar länge.

Lägg där till aktiviter för de vuxna. Utveckla vagnorama så vi får ett museum där vi kan berätta lite mer om spårvägen i sverige. Interkativa delar där man kan fördjupa sig eller kanske en spårvagnssimulator. Ett cafe med smårätter för lunch som är attraktiv även för de som inte vill gå på anläggningen (saknas idag i Mkp) ingår givetvis.

I Mkp finns ett antal hantverkare kan man samla dem längs den nya "Gatan" med spåren i mitten. självklart har man stensatt gatan och försett den med rekvisista som gör den "autentisk".

I Sparreholm finns ett museum med bilar och allmoge gamla hästvagnar och jukeboxar i alla sorter. Dit går det givetvis bussar emellan och då har vi även ett embryo till den rundturstrafik som några förespåkat.

Nu har jag berört Malmköping. För de som nyligen passerat så pågår förbifartsbygget av länsvägarna 53 och 55 vilkent innebär att trafiken kommer att passera förbi köpingen utan att man märker den.

Då kommer Hosjö väl till pass och här tänkte jag släppa denna vision och låta någon annan initierad ta över och berätta om vad man kan göra där.....MMMMMMMMMMM !

Slutsatsen är ... att vill man göra nått för att får fart på verksamheten så går det. Ideer finns det. Pengar finns lite granna men behövs mer. Tror att man måste hitta en "Museiattraktionsbyggare" som på anställd basis blir den som som har det daliga ledarskapet i i verksamheten och vet hur man skapar kontakter med komuner, landsting och EU. Och med mer krekativ marknadsföring får ut budskapet om Mkp.

Fram för mer nyskapande ideér!

Stefan

OBS Vecka 29 i sommar är veckan med den häftigaste trafiken!!!!
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Tycker nästan att alla (jag skrev inte samtliga) av förespråkarna för en satsning på Malmköping verkar sakna verklighetsförankring i sina mer eller mindre utopiska förslag. Visst är det o k att drömma, det kan jag också göra. Men, det vore också intressant med en seriös debatt i frågan.

Varför inte tänka igenom hela sitt förslag, från idé till tillkomst och tillämpning? Är det ekonomisk realiserbart? Tyvärr är de flesta av förslagen som framförs långt ifrån det. Ta t ex förslaget i inlägget innan detta
I Mkp finns ett antal hantverkare kan man samla dem längs den nya "Gatan" med spåren i mitten. självklart har man stensatt gatan och försett den med rekvisista som gör den "autentisk".
Vad är detta för hantverkare? Silversmeder, skomakare eller vadå? Var finns dessa nu och varför skulle de vara intresserade att flytta. Ekonomin, vad kostar alla dessa byggnader och vem ska stå för fiolerna? Etc.

Nej, jag hävdar att denna idé liksom flertalet andra är orealistiska och endast förlänger plågan. Bättre vore att inse att förutsättningarna har förändrats sen 1968 och lägga sin energi på att planera för en flytt av så många vagnar som möjligt till sina ursprungsstäder.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Mr G skrev:Tycker nästan att alla (jag skrev inte samtliga) av förespråkarna för en satsning på Malmköping verkar sakna verklighetsförankring i sina mer eller mindre utopiska förslag. Visst är det o k att drömma, det kan jag också göra. Men, det vore också intressant med en seriös debatt i frågan.

Varför inte tänka igenom hela sitt förslag, från idé till tillkomst och tillämpning? Är det ekonomisk realiserbart? Tyvärr är de flesta av förslagen som framförs långt ifrån det. Ta t ex förslaget i inlägget innan detta
Vad är detta för hantverkare? Silversmeder, skomakare eller vadå? Var finns dessa nu och varför skulle de vara intresserade att flytta. Ekonomin, vad kostar alla dessa byggnader och vem ska stå för fiolerna? Etc.

Nej, jag hävdar att denna idé liksom flertalet andra är orealistiska och endast förlänger plågan. Bättre vore att inse att förutsättningarna har förändrats sen 1968 och lägga sin energi på att planera för en flytt av så många vagnar som möjligt till sina ursprungsstäder.
Varför se allt så svart??? :cry:

Malmköping har en ypperlig potential som Stefan W skrev att kunna bli något...

En anläggning som funnits sedan 1969 där miljontals kronor och oräkneliga mantimmar av ideelt arbete lagts ner "flyttar man bara inte på" hur som helst...

Det som måste lyftas fram är marknadsföringen och inget annat...

(Leta på http://www.stockholmtown.com efter Malmköping så får du se, du hittar ingenting...)
Men samtidigt så tror jag att man nu måste "fokusera" på att folk upptäcker MUMA och inget annat...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Vi ligger i fas

Inlägg av Stefan Widén »

Vi befinner ju oss i den fasen då det är dags att bestämma vad som skall hända. Det finns två huvudteser just nu. Utveckla eller flytta. I detta skede är det helt klart läge för att föra en så konstruktiva debatt som möjligt. Hur kan man omdan Mkp till att bli ett spårvagnens mecca i sverige samtidigt som det är så attraktiv att det bär sig. Till Mr G så önskar jag dig välkommen till Mkp i sommar ..gärna under vecka 29. Då kan vi hänge oss åt både spårvagnar och debatt. Detta gäller alla andra givetvis. Det har ju framkommit att vissa debatörer inte vart i Mkp eller inte vart där på väldigt lång tid.

När det gäller finansiering och genomförande så är det fas två. Har man väl bestämt vad man vill ha, ja då kan man se vad kalaset kostar. Helt klart är att det krävs externa finansiärer det gällar bara att väcka deras intresse osv. M a o ha ett bra koncept.

Och när vi väl kommer till genomförande fasen så kanske läget är så att man får ta det hela i olika etapper både ute byggnadsteknisk och ekonomisk synvinkel.

I köping finns det hanverkare... och kanske nya nya väljer att etablera sig om rätta förutsättningarna erbjuds. Här handlar det om att alla vinner på upplägget.

Sen en kommentar om det andra alternativet....utflyttning. Oavsett vilken metod man väljer så kommer det att kosta mycket pengar och resurser. Gjorde ett litet överslag har för mig att det är ca 60 vagnar i Mkp och bara transporten av dessa kostar ca 1.5 miljoner kr. Till detta kommer kostanden uppställningen på det nya stället eller hos respektive lokalavdelningar inkl alla reserdelar mm och övriga samlingar som SSS har.

Även jag hoppas att debatten förs på den en seriös nivå ..där de kreativa ideérna kommer fram. Jag hoppas att alla känner att vi har en otrolig utmaning framför oss. Det som grundarna av SSS och Mkp skapat skall nu förvaltas. Hur gör vi det på bästa sätt?

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Mikael Lund

Inlägg av Mikael Lund »

Selvfølgelig kommer Malmköping til at overleve.

Der er gennem snart 40 år lagt hundredtusindvis af arbejdstimer og ikke mindst hjerteblod- og sjæl.

Det går ikke at flytte.

Og hvortil? Et andet sted? Det bliver ikke let at finde når man også skal tænke på grundpriser.

Og alle medarbejderne?? De har helt sikkert deres sjæl i Malmköping.

Så efter min mening skal der satses på og bakkes op omkring Malmköping. Det er jo også symptomatisk, at langt de fleste indlæg i denne tråd er fra personer, der ikke er aktive i Malmköping. Der er stort set ingen indlæg fra de aktive.

Nogle af dem ryster sikkert blot på hovedet.

Men, men - der er ikke røg, hvis der ikke har været brand.

Og selvfølgelig er det rigtigt, at Museispårvägan Malmköping har brug for et gevaldigt løft.

Men hvad kommer først - hønen eller ægget?

Baseret på egne erfaringer fra Skjoldenæsholm tror jeg på, at man kan øge medarbejderstaben, hvis man gør det interessant at komme i Malmköping. Og med interessant mener jeg, at det er vigtigt at man satser på, at der kommer flere besøgende. Kommer der flere besøgende, er der mere liv på hele anlægget og motivationen hos alle vil blive højnet.

Men det kræver en satsning - og en satsning, der er højaktuel med omlægning af vejstrukturen i området.

Fremover bliver det sandsynligvis primært Hosjö, der skal lokke folk til at stoppe op og besøge museispårvägen.

Det kræver at man sørger for at der altid er en vogn synlig i slingan i Hosjö og at man holder en trafikintensitivet på max. 15 minutter mellem hver afgang - helst 10 minutters drift.

Så har publikum heller ikke noget problem med at stå af sporvognen i Malmköping, besøge kiosken/kafeen og udstillingen, idet de ved at der ikke er mere end 10-15 minutter til næste afgang mod Hosjö. Og har man mindst 2-3 forskellige sporvogne i trafik, ja, så får publikum lejlighed til at prøve flere forskellige sporvogne.

På Skjoldenæsholm er der idag 10 minutters drift på begge strækninger og på normalsporet er der altid mindst 3 forskellige sporvognstyper i drift, ofte 4 el. 5. Og publikum elsker variationen. Så mange forskellige farver som muligt!!

Det, som er vigtigt at huske, er at nok er vi et museum, men i relation til det brede publikum, som besøger os, er vi en SERVICEVIRKSOMHED. Vi er der for at servicere de besøgende og give dem en spændende oplevelse.

På Skjoldenæsholm er vi fra så sent som i 2003 at have 144 medarbejdere nu i 2007 nået op på at være 181 medarbejdere. Nogle kommer måske kun en 2-3 gange om året, andre måske mere end 100 dage om året, men det vigtigste er at tallet stiger og vi kan hvert år opleve en pæn nytilgang af medarbejdere i alle aldre til trafikfunktionerne.

Jeg tror også på, at Malmköping kan opleve vækst og fremgang. Men det kræver et lederskab, der træder i karakter og som er villig til at satse.

Jeg er sikker på, at man ved en aktiv indsats - email-mediet er ideelt - kan skaffe en sådan opbakning, at man i sæson 2007 på forsøgsbasis etablerer 10 minutters drift. Det kræver mere mandskab, ja, men der er så mange personer , der i bund og grund gerne VIL gøre noget for Malmköping, at jeg er sikker på at de vil stille op. Men de skal nødes! Og med 10 minutters trafik (til nød 15 minutters trafik) og med en sporvogn, der altid holder over i Hosjö som blikfang (10 minutters trafik er derfor at foretrække for hvorfor holde unødigt over i 5 minutter ekstra) vil der helt sikkert komme mange gæster til.

Og så en sidste anbefaling: Lav en egen aktiv hjemmeside for Museuispårvägen Malmköping og sats på kraftig markedsføring i en radius på op til 150 kilometer fra Malmköping. Det koster lidt penge, men der er ihvertfald to meget prominente SSS-medlemmer, der allerede har doneret store beløb til Malmköping og som helt sikkert gerne ser disse penge investeret i Malmköpings fremtid.

Malmköping skal opruste - og hverken nedlægges eller flyttes!!

Der skal også satses på nye tiltag/aktiviteter, som også andre har været inde på i denne tråd. Men ledelsen skal træde i karakter og gå forrest i satsningen.

Malmköping har en helt klar fremtid - og hverken Ringlinien eller Djurgårdslinien er konkurrenter. Malmköping og Ringlinien/Djurgårdslinien er to usammenlignbare størrelser - men de supplerer hinanden.

Bedste hilsner

Mikael Lund
Museumsleder
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Mikael Lund
København
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Mr G skrev:Tycker nästan att alla (jag skrev inte samtliga) av förespråkarna för en satsning på Malmköping verkar sakna verklighetsförankring i sina mer eller mindre utopiska förslag. Visst är det o k att drömma, det kan jag också göra. Men, det vore också intressant med en seriös debatt i frågan.

Ända sedan Malmköping startades har det pratats om att göra om stationsområdet till en stadsgata med kulisser och affärer av olika slag. Man har haft Chrich som förebild.
Det är just det som är visionen, att göra färdigt och då finns det säkert några hantverkare runtom i stugorna som kan tänkas flytta. Om hyran är rimlig.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Hej Mikael!

Väl valda ord Du framför. Du pekar på en väsentlig detalj, nämligen att Hosjö är museispårvägens ansikte utåt. Då får det inte se ut som en öken där. På fredag 9/2 diskuterar vi just detta faktum med Flens kommun.

Detta ställer krav på en del nytänkande. Att bryta upp vår stereotypa bild av det undangömda stationsområdet i Malmköping, som museispårvägens medelpunkt. I stället måste vi fånga förbipasserande resenärer i Hosjö och där få dem att göra en spårvagnsresa till Malmköping. När de rest dit, kan de så uppleva Vagnorama, rangering av spårvagnar, mm. Därefter återresa till Hosjö och fortsatt färd till var det nu är någonstans.

Din skrivning om en särskild websida för Malmköping är en utmärkt idé. Som information till en del skribenter i denna tråd: Det är sådant som kallas att komma med konstruktiva idéer, i stället för domedagsprofetior!

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

För ganska många år sedan fanns det en sagopark i andra änden av Malmköping, en trevlig skogspromenad flankerad av miniscener ur våra sagoböcker.
Vad hände med den?
Kanske bygga upp något liknande vid Östersjöns hållplats?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Det er bare å slutte seg til Mikaels betrakninger.

Det som er svært viktig å huske er at Malmköping er SVERIGES kollektivtrafikkmuseum. Denne oppgaven er en helt annen enn de oppgavene de lokale museumssporveiene i Sverige har.

Her i Malmköping er også bussmuseet og en utvikling av dette sammen med resten av anlegget gir en helhet som et nasjonalt museum krever.

Det å drive et nasjonalt museum fører også med seg et svært stort ansvar for gjenstander og formidling. Dette ansvaret tror jeg SSS er klare og villige til å fortsette å ta, selv om det koster store kraftanstrengelser. Avgjørelsen ble jo egentlig tatt i 1967 da man målrettet samlet inn vogner fra alle byer som var i ferd med å legge ned nettopp for å kunne ha et slikt nasjonalt museum.

Ved en oppsplitting av samlingene vil dette forringe kvaliteten til et nasjonalt museum vesentlig.

Fortsatt er utfordringen hvordan å trekke besøkende og medarbeidere til anlegget. Her har heller ikke jeg noe fasitsvar. Men jeg vil oppfordre SSS til å benytte muligheten som et nasjonalt anlegg gir til å ansvarliggjøre den svenske staten. Det er nå orden på Jernbanemuseet. Det er kanskje på tide å støtte museet for sporvogner og busser også! I mellomtiden gjelder det å holde trykket - for å sitere våre kollegaer i dampbransjen.

Slik sporveismuseene i Sverige i dag er organsisert er ikke disse noen konkurrenter. De er supplementer. Akkurat slik som vi er organsisert i Norge - selv om vi ikke har noe nasjonalt museum, men her har vi ansvarliggjort de respektive regionene slik at samlingene er tilgjengelige for publikum i alle tre byer.

Derfor er det bare å stå på og utvikle kollektivtrafikkmuseet videre. Et stort moderne museumsbygg i Hosjö hadde kanskje vært noe?

Mvh
Lars Fredrik Andersen
Leder
Sporveismuseet i Oslo
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Per Lind skrev:För ganska många år sedan fanns det en sagopark i andra änden av Malmköping, en trevlig skogspromenad flankerad av miniscener ur våra sagoböcker.
Vad hände med den?
Kanske bygga upp något liknande vid Östersjöns hållplats?
-Per
Den lever i högsta välmåga!
http://www.sagostigen.se/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan Widén

Sagostigen

Inlägg av Stefan Widén »

Sagostigen finns kvar i allra högsta grad och ökar säkert stadigt sina besökarantal. En underbar plats för en familj. Man kommer till området passerar en "grind" där även avgiften erläggs efter parkering och urlastning kommar man in på "sagostigen" därman passerar små hus med teman kringa vår klassiska sagor. Självklart är stigen handikapanpassad vilken även underlättar när man har barnvagn med sig. Vid stigen slut öppnar sig en äng fullt med små sitt grupper speciellt avsedda för medhavd picnic. Det finns även ett trevlig café med småvarmt osv för den som missat picnicen. Å nu till det bästa! I anslutning till sittgrupperna och med god överblick finns en mycket trevlig lekplats med klart inovativa lekutrustningar som tilltalar ungar upp till 10-11 år. Bla finns det en rundbana av räls och med tre vagnar på som ungarna kan "pumpa" fram.

Föräldrana kan alltså njuta i solens sken med full koll och ungarna kan leka tills de stupar. Ett perfekt upplägg.

Detta är vad vi har att konkurera mot, och ta lärdom av. Sen finns lådbilslandet i Nykvarn som jag nämde tidigare. och hur det funkar.. i förhållande... det förstår säkert alla. Smaka gärna på ordet! LÅDBILSLANDET ..... kan avslöja att vuxna går in gratis. :D

/stefan
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Björn Stråhle skrev:Hej Mikael!

Väl valda ord Du framför. Du pekar på en väsentlig detalj, nämligen att Hosjö är museispårvägens ansikte utåt. Då får det inte se ut som en öken där. På fredag 9/2 diskuterar vi just detta faktum med Flens kommun.

Detta ställer krav på en del nytänkande. Att bryta upp vår stereotypa bild av det undangömda stationsområdet i Malmköping, som museispårvägens medelpunkt. I stället måste vi fånga förbipasserande resenärer i Hosjö och där få dem att göra en spårvagnsresa till Malmköping. När de rest dit, kan de så uppleva Vagnorama, rangering av spårvagnar, mm. Därefter återresa till Hosjö och fortsatt färd till var det nu är någonstans.

Din skrivning om en särskild websida för Malmköping är en utmärkt idé. Som information till en del skribenter i denna tråd: Det är sådant som kallas att komma med konstruktiva idéer, i stället för domedagsprofetior!

Hälsningar/Björn
Halleluja! En ordförande för SSS som faktiskt bryr sig om verksamheten i Malmköping! Undrens tid är inte över! Hoppas Du orkar kämpa vidare även efter att ha insett hur läget är!

Men om Du anser att jag är en av de personer som ger domedagsprofetior så lämnar jag SSS direkt – jag har inte betalt min medlemsavgift för 2007 ännu!

Till skillnad från Dig, Björn, har jag varit aktiv vid MUMA sedan 1972. Jag har varit Tc och därmed suttit i bolagsstyrelsen under två perioder, sammanlagt blir det väl 6-7 år. Till skillnad från Dig känner jag mycket väl till läget.

Tyvärr måste jag erkänna att jag egentligen aldrig deltagit i utvecklingen av museet, på min lott har fallit ett antal administrativa ting.

Jag tog fram MUMAs första utbildningsplaner för över 20 år sedan, de utbildningsplaner som MUMA fortfarande arbetar efter (även om nu arbetet med att ta fram nya nu förhoppningsvis kommit i gång, efter att jag till slut fått ihop en ny utbildningsgrupp).
Jag var ansvarig för MUMAs ansökan om trafiktillstånd i början på 90-talet, enligt informella uppgifter en av de bästa tillståndsansökningar som lämnats in.
Jag ansvarade för att ta fram en ny TRI, den tidigare godkändes inte av dåvarande J.
Jag såg till att arbetet med en SÄO (Säkerhetsordning) startades för att uppfylla lagens villkor.
Jag har hela tiden varit något av en vakthund över att gällande lagar, förordningar och föreskrifter inom spårtrafikområdet efterlevs.
Plus en del annat.

Nu har jag tröttnat. Ekonomiska realiteter säger att slutet är nära. Att satsa på Hosjö? Visst, för några år sedan tittade vi i styrelsen på frågan och insåg att vi inte ens hade råd att sätta upp en ny proffsigt utformad informationstavla…. Den skulle visst kosta 27.000 kr, om jag minns rätt.

Men fortsätt gärna att jaga väderkvarnar, Björn! Även Du kommer nog i sinom tid till insikt. Malmköping har ingen framtid, det är en ekonomisk realitet! Don’t throw good money after bad!

//Lars S

PS. Detta inägg är skrivet i Word och texten därefter inkopierad. DS.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lars har helt rätt, så länge man väljer att inte se möjligheterna.

Det finns säkert problem i "köpingen" det skall inte stickas under stol med, men vill man inte se möjligheterna så finns de inte heller.

När jag läste MrG:s inlägg kunde jag bara konstaterande säga: varför är det så? Jo - om man inte gör museet till en "happening" så kommer inte folk och de sitter inte i bil i flera timmar för att inte få något tillbaka.

Lyssna på Mikael Lund, han har stor erfarenhet att driva den här typen av museer. Visst, Malmköping och Skjoldenäsholm skall inte jämföras rakt av, men det finns fler likheter än skillnader att ta vara på - väl att märka, om man vill.

ja ja... den här debatten kommer att komma upp igen, så länge det finns människor som inte vill se saken positivt.

Till sist vill jag bara säga att jag respekterar det arbete som Lars med flera lagt ned. Jag hoppas innerligt att det finns tillräckligt med eldsjälar som drar lasset utan att känna sig fullständigt utdömda!

Leve malmköping!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Stegenius

TonyM skrev:Lars har helt rätt, så länge man väljer att inte se möjligheterna.
//Tony
Inte sett möjligheterna?? Jo, det har jag gjort - men jag har inte sett pengarna för att ta till vara möjligheterna!!

Ska det vara så f---t svårt att förstå - MUMA har inte pengar för att driva verksamheten på några års sikt och absolut inte pengarna att utveckla verksamheten!

Skaffa er lite kunskaper i grundläggande ekonomi!!

//Lars S
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Varför måste allt kosta?
Det finns massor av arrangemang att ordna som visserligen tar några år på sig att få igång men som inte behöver kosta något.
"Tyvärr" lever tydligen Sagostigen - bra för dom men bättre för SSS om de legat vid banan.

HOSJÖ:
Här skall givetvis en spårvagn stå men då det är utsmyckningsfara kanske man kunde snickra ihop en siluett i fullskala som gör reklam även när ingen riktig vagn finns där?
Lite jord och gräs. Flaggstänger. (finns redan).
Borde inte kosta så stora slantar. Helst skulle det finnas en kiosk bemannad under trafiktid. (Det fanns en där förut som kanske skulle kunna flyttas tillbaka, eller kan man få tag på en gammal pressbyråkiosk typ Stockholmsk vändslinga?
Detta kommer att bli inkörsporten till museet när vägen dras om.

ÖSTERSJÖN
Östersjöns hållplats kan bara nås med spårvagnen så det är en perfekt plats att ha arrangemang på.
Traddjazzen har visat sig vara ett lyckokast.
Fler sådana temakvällar på sommaren. T.ex varje onsdag? Traddjazz, Rock, Dansband ....
Julmarknad med granförsäljning. Visst, det finns inne i Malmköping men välj en annan helg eller försök få med hantverkarna ut i skogen.
Familjedag med sagostund.
Antikmarknad, ev. med auktion.
Loppmarknad

Det finns hur mycket som helst som inte kostar en enda krona att genomföra - annat än reklam. Det kommer säkerligen att ta 5-10 år innan allt runnit på plats men sedan går det av sig själv.

-Per
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg forstår udmærket, at Lars Stegnius er tæt på at give op. Ingen penge er jo en alvorlig sag. Derfor skal overvejelserne naturligvis gå i retning af, hvad der kan gennemføres i Malmköping uden meget store investeringer.

Det er imidlertid trist at give op, for jeg er sikker på at det kan lykkes, hvis der udvises udholdenhed. Jeg mener, at jeg taler af en vis erfaring. Jeg har været kasserer i SHS uafbrudt siden 1973 (næsten 34 år!). Jeg kan udmærket erindre en tid, da vi betalte afdrag på lån med nye lån! Det var ikke særlig morsomt.

I dag har jeg netop afleveret regnskabet for 2006 til bestyrelsen for SHS, og her er det uhyre vanskeligt at give udtryk for nogen form for bekymring. Vi har således en god økonomi nu, men vi skal også bruge mange penge for at realisere vore planer. Jeg håber, at der vil komme noget godt ud af mødet i Göteborg den 21. april.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Kasserer i Sporvejshistorisk Selskab
Lars Stegenius

Per Lind skrev:Varför måste allt kosta?
Det finns massor av arrangemang att ordna som visserligen tar några år på sig att få igång men som inte behöver kosta något.
"Tyvärr" lever tydligen Sagostigen - bra för dom men bättre för SSS om de legat vid banan.

HOSJÖ:
Här skall givetvis en spårvagn stå men då det är utsmyckningsfara kanske man kunde snickra ihop en siluett i fullskala som gör reklam även när ingen riktig vagn finns där?
Lite jord och gräs. Flaggstänger. (finns redan).
Borde inte kosta så stora slantar. Helst skulle det finnas en kiosk bemannad under trafiktid. (Det fanns en där förut som kanske skulle kunna flyttas tillbaka, eller kan man få tag på en gammal pressbyråkiosk typ Stockholmsk vändslinga?
Detta kommer att bli inkörsporten till museet när vägen dras om.

ÖSTERSJÖN
Östersjöns hållplats kan bara nås med spårvagnen så det är en perfekt plats att ha arrangemang på.
Traddjazzen har visat sig vara ett lyckokast.
Fler sådana temakvällar på sommaren. T.ex varje onsdag? Traddjazz, Rock, Dansband ....
Julmarknad med granförsäljning. Visst, det finns inne i Malmköping men välj en annan helg eller försök få med hantverkarna ut i skogen.
Familjedag med sagostund.
Antikmarknad, ev. med auktion.
Loppmarknad

Det finns hur mycket som helst som inte kostar en enda krona att genomföra - annat än reklam. Det kommer säkerligen att ta 5-10 år innan allt runnit på plats men sedan går det av sig själv.

-Per
Återigen en mängd kreativa idéer.

Jazzkonserten vid Östersjön är ju nu redan realiserad och har framgångsrikt genomförts två somrar. Det ekonomiska utfallet är dock tveksamt eftersom orkestrarna inte uppträder helt gratis. Det borde gå att utnyttja den platsen mycket bättre - en del lokala (för)skolor gör faktiskt utflykter dit men eftersom skolorna numer inte längre har några pengar att göra saker för kan vi inte ta vettigt betalt för detta.

Tidigare hade vi aktiva som bodde i närheten, t.o.m. två tidigare lärare som kunde hantera både barn och pensionärer med bravur, men de har nu lämnat verksamheten av åldersskäl. Man kan inte kräva att folk ska åka ner från Stockholm för att köra en abonnering som drar in 300 kr, vilket var vad vi brukade debitera skolorna för detta - mer hade de inte råd med. Ingen ställer upp på det med nuvarande bensinpriser.

Lite jord och gräs lär komma på plats i samband med ombyggnaden och breddningen av Rv 55 som nu pågår, detta eftersom Vägverket vill ha så korta transportsträckor för överbliven jord som möjligt. Det är ju en del fin matjord som kommer att schaktas bort. Tyvärr ryker flaggstängerna i det sammanhanget men dom ska ställas på en ny plats när allt är klart. Sedan krävs det ju att någon klipper gräset så att platsen ser välvårdat ut.....

Vem ska bemanna den eventuella kiosken?? Tydligen har budskapet att vi saknar aktiva inte gått fram.

Att hänga på Julmarknaden i Malmköping i december har vi försökt. Vi fick 0 besökare! Även Gammeldags Marknad brukar inte vara någon höjdare ur MUMAs synvinkel trots dubbeldäckarbuss till/från Malmahed.

Nu tänker jag kommentera en del av de inlägg om finns i den här tråden. Det har ju kommit ett antal kreativa/fantasifulla/orealistiska/okunniga inlägg. Gemensamt verkar vara att de flesta skrivits av människor som inte är aktiva i verksamheten, aldrig varit det, aldrig tänkt bli det, inte kommer att bli det och knappt har besökt anläggningen, alltså en samling verkliga ”specialister” på hur man driver en museispårväg.

Tyvärr väljer ett antal MUMA-aktiva att vare sig läsa eller skriva på detta forum. Jag är en av några få som gör det. Anledningen är att man tycker att det inte är värt mödan, det skrivs mest skit och dumheter här. Det kan även jag instämma i men det är ju trots allt SSS forum. Hade de valt att göra det skulle den här debatten kunnat bli mer nyanserad.

Jag har tidigare skrivit att MUMA fått allt svårare att täcka sina direkta driftkostnader p.g.a. stigande sådana och stagnerande/fallande intäkter. Sanningen är att MUMA i många år aldrig kunnat täcka sina driftkostnader om bolaget fått betala full pris för material och en del tjänster. Dessbättre arbetar ett antal av de gamla aktiva inom främst tekniksidan hos företag i spårtrafikbranschen och har gjort så i många år. Genom sina kontakter kan de se till att material som utrangeras eller blir överflödigt hos sina arbetsgivare, eller andra de känner, men som är användbart i MUMAs verksamhet inte går till spillo eller försäljs på den öppna marknaden utan hamnar hos MUMA. T.ex. har banan under en följd av år varit föremål för ett stort slipersbytesprogram. Därvid används begagnade men fullt användbara träsliper från en större infastrukturinnehavare. MUMA hade aldrig haft råd att köpa nya eller begagnade sliper till marknadsmässiga priser. När dessa medlemmar - av vilket skäl det vara må, förr eller senare sker det - lämnar verksamheten slår den här dörren igen och MUMA måste börja betala marknadsmässig priser – och det har bolaget alltså inte råd med.

När slipersbytet är klart behöver banan stoppas och riktas, det är över 25 å sedan sist. För så där tio år sedan fick SSS av SL en stor spårstoppnings/spårriktningsmaskin av märket Matisa. Det är ett dieselhydrauliskt monster med nummer 9251 (om jag minns rätt). Hittills har MUMA inte haft råd att ta ner maskinen till Malmköping. Dessutom måste den först få sina hjul svarvade till rätt profil. För att åstadkomma det måste monstret köras i T-banan till antingen Bromma- eller Nybodadepån. Visserligen kan MUMA med största säkerhet få fram behörig personal som på sin fritid och med SLs välsignelse kan köra maskinen till svarvning men Tågia vill säkert ha betalt för jobbet och transporten till Malmköping är allt annat än gratis, minst 10.000 kr. I väntan på detta står monstret i en depå, vilken vill jag inte säga, och förfaller och kommer säkerligen att kräva en hel del jobb och pengar för att bli användbart igen.

Att förlänga banan har några varit inne på. Detta är ingen ny idé. Norrut är det ingen vits med det, där finns inget att förlänga till. Dessutom måste en plankorsning med vägskydd anläggas i den snart 14 meter breda mitttwirevägen Rv 55. Det skulle nog Vägverket aldrig gå med på. När de första planerna för Förbifart Malmköping, d.v.s. Rv 53s nya dragning söder om Malmköping, som nu till slut lär vara påbörjad, kom fanns ett förslag om att förlänga banan söderut på den gamla banvallen fram till den plats där den nya vägen skulle korsa den gamla banvallen. Det är ingen större förlängning, kanske någon kilometer. Där skulle en vändslinga byggas liksom en rastplats och kanske lite mer, något i stil med Hosjö. Inget orealistiskt förslag i sig, men problemet är att när järnvägen lades ner byggde Vägverket om nuvarande Rv 53s passage över banan så att det nu inte är längre är möjligt att med spårväg passera under vägen, den öppning/port som byggdes är för trång. Här krävs alltså en dyr ombyggnad och den lär Vägverket inte vara villigt att stå för. Och man kan ju se vad MUMA hittills haft råd att göra i Hosjö…. Och tänk att ha två Hosjö att sköta……

Den tidigare omskrivna proffsiga skylten till Hosjö, som bolaget inte hade råd med, fick bli en handmålad skylt med texten ”ÖPPET” som en medlem tillverkade av något lämpligt spillvirke han hittade i verkstan. Skylten hängs upp i en kontaktledningsstolpe vid baninspektionen på morgonen och tas ner av personalen på dagens sista trafikvagn.

Enligt uppgift har kommunens politiker förkastat det förvärv av mark som MUMA vill göra vid Trumslagarskogen för att bygga de nya vagnhallarna. Jag var med om att förhandla fram detta med kommunens tjänstemän och kan väl bara säga att jag är besviken. Var politikerna har tänkt sig en alternativ plats för vagnhallsbyggen är okänt, MUMA har fått reda på detta genom en notis i lokalpressen. Möjligen börjar politikerna ana ugglor i mossen och tror inte längre på MUMAs framtid. Och det var inte helt kul att sitta vid förhandlingsbordet och få det att framstå som att MUMA var något att satsa på långsiktigt när jag personligen vet och tror något annat. Man ska aldrig ljuga under en förhandling, man ska i bästa/värsta fall bara skönmåla lite.

Denna vecka ska ju en delegation från SSS och MUMA tydligen ha ett möte med representanter för kommunen. Det är bara att önska lycka till.

Nog för nu, jag börjar få skrivkramp.

//Lars S

PS. Åter skrivet i Word och inkopierat. DS
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Verklighetn har kommit ikapp SSS... :?

Sedan Lars glömde du kanske en viktig detalj:
Säkert står ett flertal "större vagnrenoveringar" inför dörren i framtiden, t ex SSLidJ 5, och det kostar också pengar...
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Lars Stegenius skrev: Vem ska bemanna den eventuella kiosken?? Tydligen har budskapet att vi saknar aktiva inte gått fram.

Att hänga på Julmarknaden i Malmköping i december har vi försökt. Vi fick 0 besökare! Även Gammeldags Marknad brukar inte vara någon höjdare ur MUMAs synvinkel trots dubbeldäckarbuss till/från Malmahed.
Visst har vi fötrstått att det fattas personal men det kan inte vara så svårt att förlägga stopptiden till Hosjö istället för Malmköping?
En vagn finns alltid i Hosjö och dess personal bemannar kiosken tills nästa vagn kommer.

Att "hänga på" julmarknaden ger nog inte önskad effekt. Här gäller det att skapa ett eget arrangemang där det är MUMA som är inbjudare till aktiviteterna och där MUMA styr var dessa skall hållas. Stånd på stationsplan/hållplatsområdet eller i Östersjön kan diskuteras men det gäller att fixa till det på MUMAs villkor.

-Per
Låst